Ορισμένα μονοζυγωτικά δίδυμα δεν έχουν το ίδιο DNA

Πηγή: https://parenting.firstcry.com/articles/identical-monozygotic-twins-all-you-need-to-know/

Τα μονοζυγωτικά δίδυμα μπορεί να μην αποτελούν ακριβή αντίγραφα σε επίπεδο DNA

Κατά μέσο όρο, τα μονοζυγωτικά δίδυμα διαφέρουν κατά 5,2 γενετικές αλλαγές, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε στις 7 Ιανουαρίου στο Nature Genetics. Το εύρημα αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό καθώς τα πανομοιότυπα δίδυμα, που ονομάζονται επίσης και μονοζυγωτικά, προέρχονται από ένα γονιμοποιημένο ωάριο και συχνά αποτελούν αντικείμενα μελέτης. Για το λόγο αυτό χρησιμοποιούνται ώστε να προσδιοριστεί αν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, π.χ. ασθένειες ή παθολογικές καταστάσεις, δημιουργούνται από γενετικές ή περιβαλλοντικές επιδράσεις. Τα μονοζυγωτικά δίδυμα θεωρoύνται γενετικά όμοια, επομένως οι διαφορές που θα εμφανίσουν στην υγεία τους θα οφείλεται στο περιβάλλον τους. Το νέο εύρημα υποδηλώνει ότι ορισμένες γενετικές αλλαγές θα μπορούσαν επίσης να εξηγούν τις διαφορές μεταξύ των διδύμων.

Πανομοιότυπη αδελφοποίηση: ο χρόνος του διαχωρισμού καθορίζει ποια μέρη της μήτρας μοιράζονται τα έμβρυα. Πηγή: https://gr.pinterest.com/pin/104427285082752563/

Ερευνητές στην Ισλανδία αποκρυπτογράφησαν το πλήρες γενετικό καμουφλάζ ή πιο απλά το γονιδίωμα από 381 ζεύγη πανομοιότυπων διδύμων. Από αυτά, τα 38 ζεύγη ήταν γενετικά όμοια μεταξύ τους, αλλά τα περισσότερα είχαν κάποιες διαφορές στο DNA. Αυτές οι διαφορές πιθανότατα προέκυψαν πολύ νωρίς κατά την ανάπτυξη ή λίγο πριν το έμβρυο χωριστεί για να δημιουργήσει δύο έμβρυα ή λίγο μετά τη διάσπαση. Μερικά από τα δίδυμα είχαν πολλές γενετικές διαφορές, συμπεριλαμβανομένων 39 ζευγαριών που είχαν περισσότερες από 100 αλλαγές μεταξύ των διδύμων.

Σύμφωνα με τα ευρήματα αυτής της έρευνας, το μοτίβο που παρατηρείται στις μεταλλάξεις ανάμεσα στα δίδυμα αποδεικνύει ότι τα έμβρυα δεν χωρίζονται με τον ίδιο τρόπο. Ορισμένα δίδυμα μπορεί να προκύψουν όταν ένα μόνο κύτταρο ή μια μικρή ομάδα κυττάρων διαχωρίζεται από το έμβρυο. Ο αριθμός των κυττάρων από τα οποία προέρχεται ένα δίδυμο μπορεί να καθορίσει πόσο διαφέρει γενετικά από το δίδυμό αδερφό του.

Πηγή: Jonsson, H., Magnusdottir, E., Eggertsson, H.P. et al. Differences between germline genomes of monozygotic twins. Nat Genet 53, 27–34 (2021). https://doi.org/10.1038/s41588-020-00755-1.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αρετή Λύτα

Σπούδασα στο τμήμα Βιοχημείας & Βιοτεχνολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και ολοκλήρωσα το μεταπτυχιακό μου στο τμήμα της Φαρμακευτικής. Το πάθος μου για την Επιστήμη και την Αρθρογραφία με οδήγησαν στο MaxMag.