Οι δακτύλιοι του Κρόνου θα εξαφανιστούν

δακτύλιοι του Κρόνου
Πηγή: solarsystem.nasa.gov

Οι περίφημοι δακτύλιοι του Κρόνου, αποτελούν το σήμα κατατεθέν του έκτου πλανήτη του Ηλιακού μας συστήματος. Οι δακτύλιοι αυτοί, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα φαίνεται ότι θα εξαφανιστούν γρηγορότερα από όσο νομίζαμε στο πολύ μακρινό μέλλον.

Τι είναι οι δακτύλιοι του Κρόνου;

Οι δακτύλιοι του Κρόνου παρατηρήθηκαν για πρώτη φορά από τον Γαλιλαίο. Μέχρι σήμερα γνωρίζουμε αρκετές πληροφορίες γι’αυτούς από τα δεδομένα που μας έστειλαν τα Voyager 1,2 αλλά και το Cassini &Huygens που πλησίασαν στον μακρινό αέριο γίγαντα. Καταρχάς, αυτό το οποίο πλέον γνωρίζουμε είναι ότι παρά το σχήμα που παρατηρούμε, ο Κρόνος δεν έχει συμπαγείς δακτυλίους. Οι δακτύλιοι δηλαδή αποτελούν «μικρά» σωμάτια κυρίως πάγου ή σωμάτια καλυμμένα με πάγο. Τα σωμάτια αυτά λόγω της έλξης τους από τον Κρόνο σχηματίζουν αυτούς τους δακτυλίους.

Ανάμεσα στους δακτυλίους υπάρχουν μεγάλα κενά. Ο αριθμός τους μπορεί να είναι 500 έως 1000, ενώ το πάχος του κάθε δακτυλίου υπολογίζεται κοντά στα 100 (μόνο!) μέτρα. Το εύρος των δακτυλίων είναι τόσο μεγάλο όσο η απόσταση της Γης από τη Σελήνη, δηλαδή περίπου 400.000 χιλιόμετρα!

δακτύλιοι του Κρόνου
Πηγή: solarsystem.nasa.gov

Ο Κρόνος θα χάσει του δακτυλίους του

Στο ευμετάβλητο Σύμπαν, τίποτα δεν είναι παντοτινό. Έτσι και οι δακτύλιοι του Κρόνου φαίνεται πως διανύουν τη μέση ηλικία της «ζωής» τους, όπως δήλωσε ο αστροφυσικός James O’Donoghue της NASA. Συγκεκριμένα, πρόσφατη έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Icarus, αναλύοντας δεδομένα από το τηλεσκόπιο Keck  στη Χαβάη και το Cassini οδηγήθηκαν σε ένα πολύ ενδιαφέρον συμπέρασμα. Οι δακτύλιοι θα εξαφανιστούν ταχύτερα από όσο περιμέναμε!

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Οι επιστήμονες στην προκειμένη έρευνα, παρατήρησαν την εκπομπή υπέρυθρης ακτινοβολίας από ιόντα κυρίως Η3+. Τα ιόντα αυτά προέρχονται από την εξάχνωση των πάγων των δακτυλίων και τις χημικές τους αντιδράσεις με την ιονόσφαιρα του Κρόνου. Πρακτικά, δηλαδή, έχουμε μια «βροχή» των παγωμένων σωματίων από τους δακτυλίους στον πλανήτη λόγω της βαρύτητας αλλά και του μαγνητικού πεδίου και εν συνεχεία χημικές αντιδράσεις. Αυτή η «βροχή δακτυλίων», όπως αποκαλείται συμβαίνει στον ισημερινό του αέριου γίγαντα.

Σύμφωνα με τον James O’Donoghue, ο ρυθμός της βροχής είναι τέτοιος που θα μπορούσε να γεμίσει μια πισίνα ολυμπιακών διαστάσεων στον Κρόνο μέσα σε μισή μόνο ώρα! Έτσι σε 100 εκατομμύρια χρόνια αναμένουμε να έχουν εξαφανιστεί οι δακτύλιοι του Κρόνου. Αξίζει να σημειωθεί, ότι ενδεχομένως και άλλοι πλανήτες είχαν δακτυλίους, όπως ο Ουρανός και ο Δίας αλλά τους έχασαν με την πάροδο του χρόνου!

Πηγές

Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη και είμαι απόφοιτη του τμήματος Φυσικής,του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.Η περιέργεια μου για κάθε τι καινοτόμο στο χώρο της Επιστήμης και της Τεχνολογίας με ώθησε σε μεταπτυχιακές σπουδές στον ίδιο τομέα αλλά και στην αρθρογραφία,με την οποία ασχολούμαι τα τελευταία χρόνια.