Μικρωτία: Πρωτοποριακή θεραπεία με κύτταρα του ίδιου οργανισμού

Η διαδικασία σε χρονικό διάστημα 30 μηνών – eBioMedicine

Τι είναι η μικρωτία;

Η μικρωτία είναι μια πάθηση λόγω της οποίας το εξωτερικό τμήμα τού αυτιού είναι παραμορφωμένο. Στις περισσότερες των περιπτώσεων, μόνο το ένα αυτί επηρεάζεται (συνήθως το δεξί), αλλά μπορεί να επηρεαστούν και τα δύο. Συμβαίνει διότι το αυτί τού εμβρύου δεν έχει αναπτυχθεί πλήρως κατά την εγκυμοσύνη και μπορεί να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό την ακοή.

Οι θεραπείες που υπάρχουν έως τώρα, περιλαμβάνουν την εφαρμογή τεχνητών αυτιών ή τη δημιουργία νέων από χόνδρο άκρων. Μία νέα προσέγγιση, όμως, έρχεται να προσφέρει καλύτερα αποτελέσματα στην εμφάνιση και λιγότερο τραυματισμό στο σώμα τού ασθενούς.

Ερευνητές ανέπτυξαν καινούρια αυτιά σε πέντε παιδιά από την Κίνα, βασισμένα σε λεπτομερή τρισδιάστατα μοντέλα και φτιαγμένα από κύτταρα του ίδιου οργανισμού. Τα παιδιά, ηλικίας από 6 μέχρι 9 ετών, είχαν όλα μικρωτία που επηρέαζε μόνο το ένα αυτί τους. Έτσι, οι ερευνητές μπόρεσαν να σκανάρουν το άλλο, υγιές αυτί για να φτιάξουν αυτό που θα αντικαθιστούσαν.

Η διαδικασία που ακολουθήθηκε

eBioMedicine

eBioMedicine

Με τη χρήση αξονικών τομογραφιών, οι επιστήμονες σκάναραν το υγιές αυτί τού κάθε παιδιού. Ύστερα, με τη βοήθεια τρισδιάστατων εκτυπωτών, έφτιαξαν ένα «καλούπι», μέσα στο οποίο θα αναπτυσσόταν το νέο. Αφαίρεσαν κύτταρα χόνδρου από το μη παραμορφωμένο αυτί και με μία διαδικασία κυτταροκαλλιέργειας, τα χρησιμοποίησαν  για τη δημιουργία τού νέου. Με την πάροδο του χρόνου, τα κύτταρα αντικατέστησαν σχεδόν στο σύνολο το καλούπι. Τέλος, τα νέα αυτιά συνδέθηκαν και η διαδικασία ολοκληρώθηκε με μια μικρή πλαστική εγχείρηση.

Είναι η πρώτη φορά που μία τέτοια τεχνολογία χρησιμοποιείται σε ανθρώπους τόσο αποτελεσματικά. Δεδομένου ότι τα πρώτα εμφυτεύματα συνδέθηκαν πριν δυόμισι χρόνια, βλέπουμε ότι οι μακροπρόθεσμες προοπτικές είναι καλές. «Τα αποτελέσματα αντιπροσωπεύουν μία σημαντική ανακάλυψη στην κλινική μετατροπή ανθρώπινου χόνδρου σε σχήμα αυτιού, λαμβάνοντας υπόψη την καθιερωμένη τεχνική κυτταροκαλλιέργειας και την κατάλληλη χειρουργική διαδικασία», λένε οι επιστήμονες που πήραν μέρος στην έρευνα.

Υπάρχουν, ωστόσο, κάποιες επιφυλάξεις: Τα δυόμισι χρόνια είναι μία θετική χρονική έκταση, αλλά όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, δεν έχει αντικατασταθεί εξολοκλήρου το τεχνητό τμήμα τού αυτιού. Οπότε θα χρειαστεί περαιτέρω παρακολούθηση έως και πέντε ετών για να είναι εξασφαλισμένο το επιτυχημένο αποτέλεσμα. Επίσης, δύο από τις περιπτώσεις παρουσίασαν μικρή απόκλιση στην ανάπτυξη του αυτιού, πράγμα που απαιτεί προσεκτικό έλεγχο. Αυτό, βέβαια, δεν αλλάζει το γεγονός ότι πρόκειται για ένα μεγάλο βήμα μπροστά όσον αφορά τη διαδικασία, αλλά θα χρειαστεί επιπλέον προσπάθεια για να γίνει αυτή η πρωτότυπη δουλειά διαδεδομένη κλινική πρακτική.

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο eΒioΜedicine.

Άνθρωπος της πληροφορικής, με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Αν και το πάθος μου είναι η τεχνολογία και κάθε νέο πάνω σ'αυτήν και τις επιστήμες, θεωρώ ότι με έχουν κερδίσει ο πολιτισμός, οι τέχνες και ιδιαίτερα ο κινηματογράφος.