Κατοικήσιμος εξωπλανήτης με μεγαλο ενδιαφέρον ανακαλύφτηκε πρόσφατα

Όχι μόνο ένας κατοικήσιμος εξωπλανήτης αλλά τρεις εξωπλανήτες στην κατοικήσιμη ζώνη ανακαλύφτηκαν μέσα στον πρώτο κιόλας μήνα τους νέου έτους. Συγκεκριμένα, το διαστημικό τηλεσκόπιο TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) εντόπισε τον πρώτο εξωπλανήτη με μέγεθος παρόμοιο με της Γης σε κατοικήσιμη ζώνη, τον TOI 700 d. Επιπλέον, οι επιστήμονες βρήκαν δύο ακόμα εξωπλανήτες που βρίσκονται στην κατοικήσιμη ζώνη, τον πλανήτη  GJ 180 d και τον GJ 229A c.

Πώς όμως ανακαλύπτονται οι πλανήτες αυτοί; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι: με τη μέθοδο της Διάβασης. Όταν ένας πλανήτης περνάει μπροστά από τον αστέρα γύρω από  τον οποίο περιστρέφεται, τότε η φωτεινότητα του αστέρα μειώνεται. Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται στην αστρονομία Διάβαση (transit). Το διαστημικό τηλεσκόπιο TESS, παρατηρεί κομμάτια του ουρανού (τομείς) για διάστημα 27 ημερών. Αυτή η μεγάλη διάρκεια παρατήρησης των ίδιων τομέων του ουρανού, του επιτρέπει να εντοπίσει τις αλλαγές στην φωτεινότητα ενός αστέρα. Έτσι, ανακαλύπτεται η ύπαρξη (ή τουλάχιστον η πιθανότητα) εξωπλανήτη γύρω από κάποιο μακρινό (ή και κοντινό) άστρο. Έτσι ανακαλύφτηκε η ύπαρξη του TOI 700 d από το διαστημικό τηλεσκόπιο TESS  και επιβεβαιώθηκε από το διαστημικό τηλεσκόπιο Spitzer.

Ο εξωπλανήτης TOI 700 d

εξωπλανητης toi 700 d
Καλλιτεχνική απεικόνιση του πλανήτη TOI 700 d
Πηγή εικόνας: rnews.co.uk

Ας δούμε μερικά χαρακτηριστικά για τον κατοικήσιμο εξωπλανήτη TOI 700 d. Ο πλανήτης αυτός κινείται γύρω από ένα άστρο κόκκινο νάνο, μαζί με άλλους δύο πλανήτες. Βρίσκεται 100 έτη φωτός μακριά από εμάς και είναι ο πιο απομακρυσμένος πλανήτης από τους τρεις του ηλιακού του συστήματος.  Είναι κατά 20% μεγαλύτερος από τη Γη και ολοκληρώνει μια περιφορά γύρω από το άστρο του μέσα σε 37 ημέρες. Επιπλέον, δέχεται από το άστρο του το 86% της ενέργειας που δέχεται η Γη από τον Ήλιο μας. Επίσης, ο κατοικήσιμος εξωπλανήτης αυτός είναι παλιρροιακά κλειδωμένος. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η μία πλευρά του είναι συνέχεια στο φως της ημέρας. Όπως εμείς βλέπουμε από τη Γη μόνο τη μία πλευρά της Σελήνης, έτσι σε αυτόν τον πλανήτη, μόνο η μία πλευρά της βλέπει τον ήλιο. Φανταστείτε να ζείτε στην μια πλευρά ενός τέτοιου πλανήτη όπου θα είναι συνέχεια μέρα ή συνέχεια νύχτα!

Ο κατοικήσιμος εξωπλανήτης GJ 180 d

εξωπλανήτης, κόκκινος νάνος
Πλανήτης γύρω από κόκκινο νάνος
Πηγή εικόνας: pixels.com, από Mark Garlick

Ας δούμε μερικές ιδιότητες του κατοικήσιμου εξωπλανήτη GJ 180 d. Ο πλανήτης αυτός είναι μία Υπέρ-Γη και έχει 7,5 φορές τη μάζα της Γης. Βρίσκεται 40 έτη φωτός μακριά από τη Γη. Ολοκληρώνει μία περιφορά γύρω από το άστρο του, έναν κόκκινο νάνο, σε 106 μέρες. Ο αστρονόμος Fabo Feng του Carnegie Institution for Science είπε: «Ο GJ 180 d είναι η πλησιέστερη σε μας Υπέρ-Γη με εύκρατο κλίμα, η οποία δεν είναι παλιρροϊκά κλειδωμένη στο άστρο της, γεγονός το οποίο αυξάνει τις πιθανότητες να είναι ικανή να φιλοξενεί και να διατηρεί ζωή».

Ο πλανήτης GJ 229A c

εξωπλανήτης, διπλό αστρικό σύστημα
Πλανήτης που κινείται γύρω από διπλό αστρικό σύστημα
Πηγή εικόνας: nationalgeographic.org, από Mark A. Garlic

Ο πλανήτης GJ 229A c είναι ένας εξίσου ενδιαφέρων κατοικήσιμος εξωπλανήτης. Είναι 7,9 φορές όσο η Γη και απέχει από τη Γη 19 έτη φωτός. Ολοκληρώνει μία περιφορά γύρω από το άστρο του σε 122 ημέρες. Είναι παλιρροϊκά κλειδωμένος, αλλά το πιο ενδιαφέρον είναι ότι το άστρο του, ένας κόκκινος νάνος, βρίσκεται σε ένα δυαδικό σύστημα με έναν καφέ νάνο! Δηλαδή, αν βρισκόμασταν στην επιφάνεια του πλανήτη και κοιτάζαμε τον ουρανό θα βλέπαμε όχι έναν αλλά δύο ήλιους!

Ο αστρονόμος Fabo Feng του Carnegie Institution for Science είπε: «Η ανακάλυψή μας προστίθεται στη λίστα των πλανητών που θα μπορούν να παρατηρηθούν απευθείας από την νέα γενιά τηλεσκοπίων. Τελικά, δουλεύουμε προς το στόχο να είμαστε σε θέση να καθορίσουμε αν πλανήτες που περιφέρονται γύρω από κοντινά αστέρια, φιλοξενούν ζωή».

Πηγές: nasa.gov

sciencealert.com

Έχω σπουδάσει στο τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Ασχολούμαι με την δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στον ελεύθερο μου χρόνο μου αρέσει να ζωγραφίζω και να χορεύω tango και latin χορούς. Με ενδιαφέρουν πολύ η Επιστήμη, οι ανακαλύψεις, το Διάστημα και η Φυσική.