Η Κίνα κατασκευάζει τη δική της έκδοση του CERN: Δύο φορές το μέγεθος και 7 φορές πιο ισχυρό

Η Κίνα επιδιώκει να κατασκευάσει το μεγαλύτερο και ισχυρότερο μηχάνημα που κατασκευάστηκε ποτέ από την ανθρωπότητα, έναν υπερ-επιταχυντή διπλάσιο από το μέγεθος του CERN σε μια προσπάθεια να καταλάβει τελικά το σύμπαν και τη σύνθεσή του.

Η κυριαρχία του πιο ισχυρού επιταχυντή σωματιδίων στον κόσμο, του LHC, του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πυρηνικών Ερευνών (CERN) στην Ελβετία, θα μπορούσε να τερματιστεί και όχι, δεν πρόκειται να εξαλείψει τον κόσμο μας και να δημιουργήσει μια τεράστια μαύρη τρύπα στο ηλιακό μας σύστημα ακόμα.

Η Κίνα σχεδιάζει στην πραγματικότητα να κατασκευάσει ένα τεράστιο επιταχυντή σωματιδίων, που θα μετρά περισσότερο από το διπλάσιο από αυτό που μετράει το CERN. Η έκδοση του CERN της Κίνας θα είναι περίπου μεταξύ 50 και 100 χιλιομέτρων και θα ανέρχεται σε επτά φορές πιο ισχυρή από το LHC στην Ελβετία.

Σύμφωνα με την China Daily, η νέα εγκατάσταση θα είναι σε θέση να παράγει εκατομμύρια μποζόνια Higgs, πολλά περισσότερα από τον ευρωπαϊκό επιταχυντή, όπου το σωματίδιο Higgs ανακαλύφθηκε το 2012.

Το γιγαντιαίο μηχάνημα βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε στάδια σχεδιασμού και η κατασκευή αναμένεται να ξεκινήσει το 2021.

«Έχουμε ολοκληρώσει πρόσφατα τον αρχικό εννοιολογικό σχεδιασμό και την οργανωμένη διεθνή ομότιμη αναθεώρηση πρόσφατα και ο τελικός εννοιολογικός σχεδιασμός θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2016» δήλωσε ο Wang Yifang, διευθυντής του Ινστιτούτου Φυσικής Υψηλών Ενεργειών της Κινεζικής Ακαδημίας Επιστημών, σε μια αποκλειστική συνέντευξη.

Το Ινστιτούτο Φυσικής Υψηλών Ενεργειών ελέγχει ήδη τις μεγαλύτερες εγκαταστάσεις της Φυσικής Υψηλών Ενεργειών στην Κίνα: τον Επιταχυντή Ηλεκτρονίων του Πεκίνου και τον Ανιχνευτή Νετρίνων του Daya Bay.

Αλλά οι επιστήμονες θέλουν περισσότερους «χυμούς» και πρότειναν ένα πολύ πιο φιλόδοξο καθήκον να κατασκευάσουν ένα νέο επιταχυντή εφτά φορές τη δύναμη του ευρωπαϊκού LHC.

Παρόλο που ο LHC κατάφερε να βρει όλα τα σωματίδια που προβλέπει το Πρότυπο Μοντέλο Φυσικής των σωματιδίων (η θεωρία που προβλέπει όλα τα συστατικά της απλής ύλης), υπάρχουν ακόμα πολλά πράγματα στο σύμπαν που χρειάζονται εξήγηση.

CERN
Πηγή: askanastronomer.co.uk

Εξετάζοντας τη μεγαλύτερη εικόνα, η συνηθισμένη ύλη, που δημιουργεί άστρα και γαλαξίες, είναι υπεύθυνη μόνο για ένα πενιχρό 4,5% της συνολικής μάζας του σύμπαντος.

Ένα άλλο 23% αποτελείται από ένα άλλο μυστηριώδες είδος αόρατης ύλης (σκοτεινή ύλη) και το υπόλοιπο 72,5% από μια ακόμα πιο μυστηριώδη μορφή ενέργειας, σκοτεινή ενέργεια.

Αυτός είναι ο λόγος που πολλοί επιστήμονες συμφωνούν ότι μια εντελώς νέα μορφή φυσικής περιμένει στην «άλλη πλευρά» του Τυποποιημένου Μοντέλου και για να το αντιμετωπίσουμε χρειαζόμαστε μια πολύ πιο ισχυρή μηχανή από ό,τι έχουμε σήμερα στη Γη.

Το πρότυπο μοντέλο της σωματιδιακής φυσικής, για παράδειγμα, δεν προσφέρει εξήγηση για τη βαρύτητα, η οποία είναι μία από τις τέσσερις θεμελιώδεις δυνάμεις της φύσης.

Επίσης, δεν λέει τίποτα για τις αστρονομικές παρατηρήσεις που έχουν αποδείξει την ύπαρξη σκοτεινής ύλης, που δεν εκπέμπει ακτινοβολία (έτσι δεν μπορούμε να την δούμε) και που σχετίζεται με το υπόλοιπο σύμπαν ακριβώς με τη βαρύτητα.

Το μοντέλο επίσης δεν εξηγεί γιατί επικρατούσε η ύλη έναντι της αντιύλης στην αρχή του σύμπαντος και για να χειροτερέψει τα πράγματα, η μικρή μάζα του μποζονίου Higgs υποδηλώνει ότι το θέμα το οποίο όλοι μας φτιάχνουμε είναι θεμελιωδώς ασταθές.

Πηγές: China daily και Nature Journal.

Αναφορές: Institute of High Energy Physics, Chinese Academy of Sciences

Σπούδασα Ιστορία και Φιλοσοφία της Επιστήμης και ειδικεύομαι στις σπουδές Επιστήμης και Τεχνολογίας, τα ενδιαφέροντα μου είναι οι Βιοεπιστήμες, η Βιοτεχνολογία και ζητήματα πολιτικής και δικαίου σε σχέση με την Τεχνολογία.