E-ELT: Η κατασκευή τού μεγαλύτερου τηλεσκοπίου

Ο άνθρωπος πάντα ήθελε να εξερευνήσει και να μάθει για ό,τι υπάρχει πέρα από τη Γη και για χιλιάδες χρόνια, τα μέσα που διέθετε δεν του επέτρεπαν να το κάνει. Φτάνοντας στον 20ο και 21ο αιώνα και με τη ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας, μπόρεσε όχι μόνο να μάθει πολλά, αλλά και να ταξιδέψει έξω από τον πλανήτη. Μπόρεσε να ανακαλύψει λεπτομέρειες για το ηλιακό μας σύστημα και το γαλαξία, αλλά και να επεκτείνει τις γνώσεις του και σε άλλα, μακρινά άστρα και εξωπλανήτες. Και τι ήταν αυτό που βοήθησε περισσότερο στη συλλογή όλων αυτών των πληροφοριών; Μα, φυσικά, η εφεύρεση του τηλεσκοπίου.
Από το απλό τηλεσκόπιο του Γαλιλαίου, μέχρι το Hubble και τα ραδιοτηλεσκόπια, οι ανακαλύψεις ήταν φαντασμαγορικές. Και σε αυτές έρχονται να προσθέσουν ακόμη περισσότερες, επιστήμονες από το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο του νότιου ημισφαιρίου (ESO), κατασκευάζοντας το μεγαλύτερο και πιο σύγχρονο τηλεσκόπιο που υπήρξε ποτέ. Το τηλεσκόπιο αυτό θα έχει το «πρωτότυπο» όνομα Ευρωπαϊκό Υπερβολικά Μεγάλο Τηλεσκόπιο (E-ELT) και θα βρίσκεται στο όρος Cerro Armazones, ένα βουνό με κορυφή 3046 μέτρων στη βόρεια Χιλή.

Το E-ELT πρόκειται να έχει έναν καθρέφτη 39 μέτρων και θα μπορεί να συλλέγει 13 φορές περισσότερο φως από το μεγαλύτερο οπτικό τηλεσκόπιο που υπάρχει σήμερα. Σε αντίθεση με τα ως τώρα τηλεσκόπια, το E-ELT θα είναι προσαρμόσιμο και θα μπορεί να διορθώνει τις ατμοσφαιρικές στρεβλώσεις από την αρχή, παρέχοντας 16 φορές ευκρινέστερες εικόνες από το ίδιο το Hubble. Επιστήμονες από το πανεπιστήμιο Oxford σχεδίασαν τον φασματογράφο τού E-ELT, που θα λέγεται «HARMONI» και θα μπορεί να τραβάει ταυτόχρονα 4000 φωτογραφίες, η καθεμία σε διαφορετικό μήκος κύματος, έως  και υπέρυθρες.
Σκοπός του E-ELT είναι η διεξοδική μελέτη εξωπλανητών, των πρώτων γαλαξιών στο διάστημα, υπερμεγεθών μαύρων τρυπών και η φύση τής σκοτεινής ύλης τού διαστήματος. Η κατασκευή τού τηλεσκοπίου αυτού αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2024 και όπως όλοι περιμένουν, θα είναι κάτι τελείως διαφορετικό.

ΠΗΓΗ: Phys.org, Ευρωπαϊκό παρατηρητήριο νότιου ημισφαιρίου

Δείτε περισσότερες εικόνες από το σχέδιο του τηλεσκοπίου εδώ.

Για περισσότερα σχετικά με την ανακάλυψη εξωπλανητών δείτε το παρακάτω βίντεο.

Άνθρωπος της πληροφορικής, με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Αν και το πάθος μου είναι η τεχνολογία και κάθε νέο πάνω σ'αυτήν και τις επιστήμες, θεωρώ ότι με έχουν κερδίσει ο πολιτισμός, οι τέχνες και ιδιαίτερα ο κινηματογράφος.