Επιστήμη | Αστεροειδής - μόνιμος κάτοικος από άλλο ηλιακό σύστημα
Υγρασία: 94%
Άνεμος: 4m/s Ν-ΝΔ
Ανώτερη 26 • Κατώτερη 26
Weather from OpenWeatherMap

Αστεροειδής – μόνιμος κάτοικος από άλλο ηλιακό σύστημα

Ο αστεροειδής «2015 ΒΖ509» – ή απλά ΒΖ- είναι, σύμφωνα με τους επιστήμονες, ο μόνος, μόνιμος αστεροειδής στο ηλιακό μας σύστημα, που όμως προέρχεται από άλλο σύστημα. Ο ΒΖ κινείται γύρω από τον ήλιο, αλλά με τροχιά αντίθετη αυτής των πλανητών.

αστεροειδήςΟι αστρονόμοι που έκαναν την ανακάλυψη, δημοσίευσαν την έρευνά τους στο περιοδικό της Βασιλικής Αστρονομικής Εταιρείας της Βρετανίας (RAS). Ο επικεφαλής της έρευνας Fathi Namouni δήλωσε ότι «αν ο BZ509 ήταν ιθαγενής του ηλιακού μας συστήματος, θα έπρεπε να έχει την ίδια κατεύθυνση με όλους τους άλλους πλανήτες και αστεροειδείς, κληρονομιά από το σύννεφο του φυσικού αερίου και της σκόνης που τους σχημάτισε».

Όπως αποκάλυψαν οι αστρονόμοι, ο αστεροειδής μπήκε στο ηλιακό μας σύστημα σχεδόν όταν αυτό δημιουργήθηκε 4,5 δισεκατομμύρια χρόνια πριν. Ο BZ είναι στην ίδια τροχιά με τον Δία (με ανάποδη φορά) και είναι σχεδόν 3 χιλιόμετρα πλατύς. Εκτιμάται από τους επιστήμονες ως το αρχαιότερο ουράνιο σώμα που βρίσκεται στο ηλιακό μας σύστημα.

αστεροειδής

Εξαιτίας της ανάποδης κατεύθυνσής του, οι επιστήμονες τονίζουν πως έχει κινδυνέψει να συγκρουστεί με τον Δία αρκετές φορές, και πως από τύχη έχει αποφευχθεί κάτι τέτοιο ως τώρα.

Ανακαλύφθηκε από αστρονόμους, το 2014 με το τηλεσκόπιο Pan-STARRS1 στη Χαβάη, και ακόμη δεν είναι γνωστή η σύστασή του. Παρόλα αυτά, οι επιστήμονες εικάζουν ότι στο μέλλον θα ανακαλυφθούν κι άλλοι διαστρικοί αστεροειδείς που υπάρχουν στο ηλιακό μας σύστημα.

Αστεροειδής Οουμουαμούα

αστεροειδήςΗ αποκάλυψη της προέλευσης του BZ509 ήρθε μερικούς μήνες μετά την ανακάλυψη του αστεροειδή Οουμουαμούα, του πρώτου διαστρικού αστεροειδούς που πέρασε από το ηλιακό μας σύστημα. Ο Οουμουαμούα ανακαλύφθηκε το 2017, επίσης στη Χαβάη, με το τηλεσκόπιο Pan-STARRS1, και πήρε χαβανέζικο όνομα που σημαίνει «αγγελιοφόρος».

Η διαφορά του με τον BZ509 είναι ότι ο Οουμουαμούα ήταν «περαστικός» από το ηλιακό μας σύστημα, ενώ ο BZ509 είναι μόνιμος κάτοικος. Σύμφωνα με τους ερευνητές, ο Οουμουαμούα είναι κατά πάσα πιθανότητα φυσικής προέλευσης και έχει ένα αρκετά περίεργο σχήμα – επίμηκες με μήκος περίπου 400 μέτρα και πλάτος 40 μέτρα.