Ανακάλυψη δακτυλίων στον πλανήτη νάνο Haumea

Μια επαναστατική ανακάλυψη έγινε πρόσφατα από ομάδα αστρονόμων, μεταξύ των οποίων και Έλληνες. Μέσω παρατηρήσεων αποκαλύφθηκε ότι ο νάνος πλανήτης Haumea έχει δακτύλιο. Μέχρι τώρα υπήρχε η πεποίθηση ότι δακτυλίους διατηρούσαν μόνο οι μεγάλοι πλανήτες του Ηλιακού Συστήματος. Πρόσφατα παρατηρήθηκε ύπαρξη δακτυλίων στους Κενταύρους Χαρικλώ και Χείρων. Οι Κένταυροι είναι υβριδικά σώματα, κάτι ανάμεσα σε κομήτες και αστεροειδείς.

Ο Haumea είναι ένα μεταποσειδώνιο αντικείμενο, το οποίο ανακαλύφθηκε το 2004. Αποτελεί μέλος της οικογένειας των νάνων πλανητών, μαζί με τον Πλούτωνα, την Δήμητρα, την Έριδα και το Makemake. Εκτελεί μια περιφορά γύρω από τον Ήλιο κάθε 285 γήινα χρόνια. Το μέγεθος του είναι περίπου το ένα τρίτο από αυτό της Σελήνης. Απέχει από τη Γη περίπου 49 Αστρονομικές Μονάδες (1 ΑΜ = απόσταση Γης – Ήλιου), ενώ η κοντινότερη απόσταση του είναι στις 34 ΑΜ περίπου.

Ο Bruno Sycardi, μέλος της ομάδας ανακάλυψης δήλωσε πως, η ανακάλυψη αυτή δείχνει την ποικιλομορφία του Ηλιακού Συστήματος, και πως η φαντασία μας δεν είναι αρκεή για την περιγραφή του.

Advertisements
Ad 14

Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε προέβλεπε ότι, όταν ο νάνος πλανήτης Haumea περάσει μπροστά από ένα συγκεκριμένο άστρο, τότε θα μπορέσουμε να παρατηρήσουμε από την Γη τους δακτυλίους του. Η ύπαρξη τους ήταν κάτι που υπήρχε σαν θεωρία. Η παρατήρηση συνέβη στις 21 Ιανουαρίου, με την βοήθεια 12 τηλεσκοπίων σε 10 διαφορετικές τοποθεσίες. Η έκδοση της μελέτης έγινε την Τετάρτη 11 Οκτωβρίου 2017 στο περιοδικό Nature.