Το κλειδί τής αντιγήρανσης βρίσκεται στη νεότητα

stem-cell-anti-aging

Αυτό που πάντα έψαχναν οι άνθρωποι από τα αρχαία χρόνια, μέχρι και σήμερα είναι τρόποι με τους οποίους να μπορούν να σταματήσουν ή να αντιστρέψουν τη διαδικασία τής γήρανσης και να διατηρήσουν την ομορφιά τής νεότητας. Χάριν αυτής, επινοούσαν μύθους, θεότητες και πνεύματα, όπως το Γήρας και η Ήβη και αργότερα, λογοτεχνικά έργα, όπως «Το πορτραίτο τού Ντόριαν Γκρέι». Αυτά ανήκουν, βέβαια, στη σφαίρα τής φαντασίας και πηγάζουν από την επιθυμία των ανθρώπων να παραμείνουν νέοι.

Στο σύγχρονο κόσμο, μεθόδους αντιγήρανσης ανέλαβε να ανακαλύψει και να εφεύρει η επιστήμη. Γνωστές είναι οι κρέμες για το δέρμα, τα μπότοξ και τις πλαστικές εγχειρίσεις, όμως αυτά αλλάζουν μόνο το φαίνεσθαι και σε επίπεδο υγείας δεν έχουν κανένα αντίκτυπο. Γι’αυτό, ο χώρος τής βιολογίας και της βιοϊατρικής είναι εκείνος που θα μπορέσει να δώσει λύσεις και περί αυτού θα αναφερθώ παρακάτω.

Η βασική αιτία που οι άνθρωποι γερνάνε, είναι η ικανότητα των κυττάρων τους να αναπαράγονται και να πολλαπλασιάζονται μέχρι ενός αριθμού επαναλήψεων. Όσο περνούν τα χρόνια, αυτή η ικανότητα φθίνει. Στη σειρά ντοκιμαντέρ τού BBC, The human body, ο δόκτωρ Ρόμπερτ Γουίνστον παρομοιάζει αυτήν τη διαδικασία με την αντιγραφή μια βιντεοκασέτας σε μια άλλη, από αυτήν σε μια άλλη και ούτω καθεξής. Όπως διαπιστώνεται, η εικόνα αλλοιώνεται σε κάθε αντιγραφή από λίγο, ώσπου στο τέλος δε φαίνεται τίποτα. Έτσι συμβαίνει και στο ανθρώπινο σώμα, και μαζί με την αναπαραγωγή των κυττάρων φθίνει και η παραγωγή από αυτά ορισμένων πρωτεϊνών, που είναι απαραίτητες.

Σύμφωνα με μελέτες και πειράματα σε ποντίκια, η μετάγγιση πλάσματος του αίματος από ένα νεαρό σε ένα γηραιότερο είχε ως αποτέλεσμα τη βελτίωση της φυσικής και νοητικής κατάστασης του δεύτερου. Κατά τον ίδιο τρόπο, εθελοντές κάτω των 30 ετών δώρισαν πλάσμα που μεταγγίστηκε σε ασθενείς που πάσχουν από ήπιας έως μέτριας μορφής Αλτσχάιμερ, σε μια προσπάθεια να βρεθεί θεραπεία. Σε μια πιο πρόσφατη έρευνα τού πανεπιστημίου τού Berkeley, η καθηγήτρια Ιρίνα Κονμπόι επισημαίνει ότι η ουσία βρίσκεται στο να κρατηθεί μια ισορροπία στο επίπεδο των προαναφερθέντων πρωτεϊνών στο αίμα. Δηλαδή το αίμα νέων ανθρώπων από μόνο του δεν έχει αντιγηραντικές ιδιότητες. Η ίδια πιστεύει ότι το αίμα γηραιότερων ανθρώπων μπορεί να επαναφερθεί ώστε να μειωθεί η αλλοίωση από την ανισορροπία αυτών των πρωτεϊνών. Πάνω σ’αυτό θα εργαστεί με την ομάδα της τους επόμενους έξι μήνες, διενεργώντας κλινικές δοκιμές με μια συσκευή που φιλτράρει τις πρωτεΐνες στο αίμα γηραιών ατόμων, φέρνοντάς τες σε επίπεδα νεότερης ηλικίας.

Όποιο κι αν είναι το αποτέλεσμα αυτών των δοκιμών, το σίγουρο είναι ότι η θέληση του ανθρώπου να ζήσει όσο το δυνατόν περισσότερο, πάντα θα τον ωθεί στο να ψάχνει τρόπους για να το πετύχει.

ΠΗΓΗ: Nature Communications, Science Magazine, Futurism

Άνθρωπος της πληροφορικής, με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Αν και το πάθος μου είναι η τεχνολογία και κάθε νέο πάνω σ'αυτήν και τις επιστήμες, θεωρώ ότι με έχουν κερδίσει ο πολιτισμός, οι τέχνες και ιδιαίτερα ο κινηματογράφος.