Ζώντας τη στιγμή: όταν εστιάζουμε στο παρόν

στιγμή
πηγή εικόνας: unsplash.com

Πολλοί θα έχουμε ακούσει τη φράση “ζήσε στη στιγμή” και άλλες παρόμοιες φράσεις με το ίδιο νόημα ακριβώς. Αυτή η φράση υποδηλώνει την εστίαση στην τρέχουσα κατάσταση που αντιμετωπίζουμε και όχι στην υπερβολική συγκέντρωση στα λάθη του παρελθόντος ή στις ανησυχίες για το μέλλον. Ίσως φανεί ότι η λογική πίσω από το “ζώντας στη στιγμή” είναι η αποφυγή των καθημερινών μας ζητημάτων προς επίλυση και η μονόπλευρη παρατήρηση των καταστάσεων από μία όχι και τόσο ρεαλιστική σκοπιά. Όμως, για την ακρίβεια αυτό απέχει από την αλήθεια. Το να ζεις στη στιγμή είναι ένας τρόπος ζωής, τον οποίο προτείνουν οι ψυχολόγοι σε όσους αγωνίζονται με το άγχος στην καθημερινή τους ζωή.

Το να ζει κανείς στη στιγμή ή στο “εδώ και τώρα”, όπως συχνά αναφέρεται, σημαίνει ότι είναι ενήμερος και συνειδητοποιημένος για το τί συμβαίνει την παρούσα στιγμή. Δεν μπλέκεται με σκέψεις σχετικά με το παρελθόν ή το μέλλον του. Αντιθέτως, απολαμβάνει το κάθε δευτερόλεπτο που περνάει. Χάρη σε αυτή τη στάση του, αποκτά μεγαλύτερη ικανοποίηση, πιο ισχυρή εμπειρία των καταστάσεων και νιώθει περισσότερο ολοκληρωμένος.

Η σημασία του να ζεις στη στιγμή:

Αυτή η απλή, αλλά συνάμα δύσκολη, πρακτική διαθέτει κάποια αξιοσημείωτα οφέλη που αξίζει να τα λάβουμε υπόψη. Καταρχάς, η υγεία βελτιώνεται κατά πολύ. Όταν ζούμε στο εδώ και τώρα, δε μας καταβάλλει το άγχος και η ανησυχία. Ως εκ τούτου, μειώνονται οι σχετικές συνέπειες που αυτά έχουν στην υγεία μας, όπως η υψηλή αρτηριακή πίεση και οι καρδιακές παθήσεις. Επίσης, αναπτύσσονται περισσότερο οι σχέσεις με τους άλλους. Χαρακτηριστικό όσων επικεντρώνονται στη στιγμή είναι η προσοχή που δίνουν σε αυτό που ασχολούνται. Έτσι, στις συζητήσεις τους με άλλα άτομα είναι ενεργητικοί ακροατές. Δείχνουν κατανόηση των λεγομένων και μπορούν να βοηθήσουν τους συνομιλητές τους στο θέμα που τους απασχολεί.

Ένα άλλο σημαντικό όφελος είναι ότι κατακτούμε μεγαλύτερο αυτοέλεγχο. Συγκεκριμένα, καθώς συνειδητά επιλέγουμε να μην ασχοληθούμε με αρνητικές καταστάσεις που δεν αφορούν το παρόν, αισθανόμαστε αυτομάτως πιο χαρούμενοι και γαλήνιοι. Παράλληλα, ενισχύεται η ικανότητά μας να αντιμετωπίζουμε αρνητικά συναισθήματα, όπως ο φόβος και ο θυμός.

Πώς μπορούμε να αρχίσουμε να ζούμε στη στιγμή;

Παρά τις πιέσεις και τις διάφορες υποχρεώσεις της καθημερινότητας, είναι δυνατό να βιώνουμε πλήρως την κάθε στιγμή που περνάει. Πρώτα απ’ όλα, είναι συνετό να περιορίσουμε την ανησυχία που νιώθουμε. Ένας τρόπος για να γίνει αυτό είναι να ηρεμήσουμε το μυαλό μας. Αυτό μας επιτρέπει να σκεφτόμαστε πιο ρεαλιστικά, αποσιωπώντας τις όποιες αρνητικές σκέψεις κάνουμε όταν ανησυχούμε. Ένας δεύτερος τρόπος είναι να προσανατολιζόμαστε στη λύση ενός προβλήματος και όχι στο πρόβλημα αυτό καθ’ αυτό. Έτσι, μπορούμε να “βγούμε” πιο γρήγορα από το διέξοδο που μας έχει “περικυκλώσει”. Επίσης, προκειμένου να ζούμε στο εδώ και τώρα, είναι απαραίτητο να διαχειριζόμαστε τους διάφορους περισπασμούς. Για παράδειγμα, σε μία οικογενειακή ή φιλική μάζωξη είναι προτιμότερο τα άτομα να μην κάνουν πολύ χρήση του κινητού, αλλά να συζητούν μεταξύ τους. Καλή και η τεχνολογία, αλλά σαν τις τετ-α-τετ κουβέντες με αγαπημένους δεν έχει.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ακόμη, βοηθάει να σκεφτόμαστε το παρελθόν σε μικρές δόσεις και για συγκεκριμένους λόγους. Για παράδειγμα, είναι ωφέλιμο να αναλογιζόμαστε τα λάθη που κάναμε, ώστε να μην τα επαναλάβουμε και να αποκτήσουμε περισσότερη σοφία από αυτά. Το ίδιο ισχύει και για το μέλλον. Είναι χρήσιμο, δηλαδή, να κάνουμε σκέψεις για αυτό με έναν υγιές τρόπο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι όταν θέλουμε να προετοιμαστούμε για μία κατάσταση και εξετάζουμε όλους τους τρόπους και τα πιθανά σενάρια για να το επιτύχουμε. Αλλά μέχρι εκεί όμως, χωρίς να “μπλέκεται στα πόδια μας” η υπερανάλυση.

 

Πηγές:

  1. How to Start Living in the Moment and Stop Worrying. Ανακτήθηκε από https://www.lifehack.org/ (τελευταία πρόσβαση 11/07/2021 στις 14:00)
  2. How to Live in the Present Moment: 35 Exercises and Tools (+Quotes). Ανακτήθηκε από https://positivepsychology.com/ (τελευταία πρόσβαση 11/07/2021 στις 14:00)
  3. Mindfulness and Being Present in the Moment. Ανακτήθηκε από https://www.psychologytoday.com/us (τελευταία πρόσβαση 11/07/2021 στις 14:00)

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Δημήτριος Λάμπρος

Φοιτητής Ψυχολογίας με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ανθρώπινη συμπεριφορά, τον αθλητισμό και τον κινηματογράφο.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;