Tο άγχος των Χριστουγέννων: πώς να το καταπολεμήσουμε

το άγχος των Χριστουγέννων
Πηγή εικόνας: www.glasbergen.com

Για τον περισσότερο κόσμο, η περίοδος των Χριστουγέννων είναι συνυφασμένη με τη χαρά και τη διασκέδαση. Ωστόσο, για πολλούς είναι μια εποχή με αυξημένο άγχος και συναισθήματα θλίψης ή απογοήτευσης. Μιλάμε για το άγχος των Χριστουγέννων.

Τα Χριστούγεννα υπάρχουν πολλές προσδοκίες σχετικά με ευτυχισμένους ανθρώπους που απολαμβάνουν τον εορτασμό και την ανταλλαγή δώρων, αλλά δεν μπορούν να ανταποκριθούν όλοι σε αυτά τα ιδανικά. Για πολύ κόσμο, αυτή η περίοδος είναι εξαιρετικά αγχώδης. Δώρα, πάρτι, οικογενειακές συγκεντρώσεις, ο σχεδιασμός του εορτασμού της Πρωτοχρονιάς, είναι κάποιοι από τους παράγοντες που μπορεί να αυξήσουν τα επίπεδα του στρες εκείνες τις ημέρες. Επιπλέον, δημιουργούνται σκέψεις σχετικά με την χρονιά που πέρασε, όσον αφορά την επίτευξη των στόχων που είχαν τεθεί και κατά πόσο πραγματοποιήθηκαν. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την ανάπτυξη αρνητικών συναισθημάτων, που αν δεν διαχειριστούν σωστά, θα χαλάσουν τις γιορτινές στιγμές.

Τι μπορούμε να κάνουμε για να καταπολεμήσουμε το άγχος των Χριστουγέννων; Ακολουθούν μερικές συμβουλές:

το άγχος των Χριστουγέννων
Πηγή εικόνας: www.glasbergen.com

Αφιερώστε χρόνο στον εαυτό σας

Κατά την διάρκεια της εορταστικής περιόδου, συχνά μπορεί να αισθανθείτε πίεση λόγω των αυξημένων κοινωνικών υποχρεώσεων, οι οποίες περιλαμβάνουν το να γιορτάζετε με τους φίλους σας ή την οικογένεια σας. Είναι σημαντικό, λοιπόν, να μην ξεχνάτε τις δικές σας ανάγκες, επιλέγοντας πως θα διαχειριστείτε τον χρόνο σας. Το διάβασμα ενός βιβλίου, η παρακολούθηση μιας ταινίας ή η ακρόαση αγαπημένης μουσικής, θα βοηθήσει στην χαλάρωση και στην μείωση του άγχους.

Ξεκουραστείτε

Η αφιέρωση χρόνου για ξεκούραση και ύπνο επιδρά θετικά στο σώμα και στο μυαλό, καθώς διατηρούνται υγιή. Την περίοδο των Χριστουγέννων, παρατηρείται ότι εξαιτίας των ρεβεγιόν, διαταράσσεται το πρόγραμμα του ύπνου και ότι οι χαμένες ώρες δεν αναπληρώνονται. Η έλλειψη σωστής ξεκούρασης, επηρεάζει την ψυχική υγεία και την ευημερία, συνεπώς καλό θα ήταν να διατηρηθεί ένα σταθερό ωράριο ύπνου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αποφύγετε την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ

Η κατανάλωση αλκοόλ, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια των γιορτών, μπορεί να είναι δελεαστική, καθώς θεωρείται ότι συμβάλει στη χαλάρωση, στην κοινωνικοποίηση και στη βελτίωση της διάθεσης. Η χρήση μεγάλης ποσότητας, όμως, εγκυμονεί πολλούς κινδύνους, σε διάφορους τομείς. Επηρεάζει το σώμα, τη διάθεση, τις γνωστικές λειτουργίες και συμβάλει στο άγχος. Αναγνωρίζοντας τα όριά σας και πίνοντας με μέτρο, θα μπορέσετε να ωφεληθείτε από τις ευεργετικές επιδράσεις που προσφέρει.

Προγραμματίστε την ημέρα των Χριστουγέννων

Ο σχεδιασμός ενός συγκεκριμένου πλάνου σχετικά με το πώς θα περάσετε εκείνη την ημέρα, θα βοηθήσει στην αποφυγή της μελαγχολίας και στην καταπολέμηση του άγχους. Σκεφτείτε εκ των προτέρων τι πραγματικά θα θέλατε να κάνετε και όχι τι “πρέπει” να κάνετε. Κάποιες ιδέες για την αξιοποίηση εκείνης της μέρας, είναι η πραγματοποίηση ενός ταξιδιού, η αφιέρωση ποιοτικού χρόνου σε φίλους, η εκμάθηση μια δεξιότητας ή οτιδήποτε μπορεί να περιλαμβάνει την φροντίδα του εαυτού σας και πράγματα που αγαπάτε να κάνετε.

Ορίστε ρεαλιστικές προσδοκίες

Το άγχος, προκαλείται κυρίως από τον τρόπο σκέψης. Την περίοδο των Χριστουγέννων, δημιουργούνται μη ρεαλιστικές προσδοκίες από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης ή της κοινωνικής δικτύωσης, μέσω της “τέλειας” εικόνας που προσπαθούν να προβάλουν. Εξαιτίας αυτού του γεγονότος, γίνεται αυτόματα μια σύγκριση σχετικά με το πώς θα “έπρεπε” να είναι εκείνη η μέρα και πως τελικά καταλήγει να είναι, επομένως ενισχύεται η αγχώδης συμπτωματολογία. Είναι σημαντικό να θυμάστε, ότι η πραγματική ζωή δεν είναι όπως παρουσιάζεται στην τηλεόραση και στο διαδίκτυο. Διατηρώντας ρεαλιστικές προσδοκίες, οι στιγμές απολαμβάνονται με αισιοδοξία.

Διαχειριστείτε τη μοναξιά

Πολλοί  άνθρωποι τις γιορτινές μέρες έρχονται αντιμέτωποι με το αίσθημα της μοναξιάς. Μπορεί τα αγαπημένα τους πρόσωπα να βρίσκονται κάπου μακριά και έτσι να μην υπάρχει η δυνατότητα να περάσουν εκείνη την περίοδο μαζί τους. Αν είστε ένας από αυτούς, δεν πρέπει να αποθαρρύνεστε. Με τη βοήθεια της τεχνολογίας, μπορείτε να μείνετε σε επαφή με φίλους ή συγγενείς.

Μείνετε ενεργοί

Βάσει επιστημονικών ερευνών η σωματική άσκηση παράγει χημικές ουσίες στο σώμα, οι οποίες επηρεάζουν θετικά τη διάθεση και αυξάνουν την αυτοπεποίθηση. Οι σωματικές δραστηριότητες σε εξωτερικούς χώρους, όπως το περπάτημα, είναι ευεργετικές για την ψυχική υγεία, βοηθάνε στον ύπνο, βελτιώνουν τη διάθεση και μειώνουν τα επίπεδα του άγχους.

Προσπαθείστε να μην το παρακάνετε με το φαγητό

H κατανάλωση εύγευστων και ευχάριστων τροφών είναι σύνηθες φαινόμενο την εορταστική περίοδο. Επειδή όμως το φαγητό σχετίζεται άμεσα με τη διάθεση, οι υγιεινές διατροφικές συνήθειες, δε θα πρέπει να παραλείπονται. Πολλά τρόφιμα και ποτά, εμπεριέχουν υψηλές ποσότητες ζάχαρης και καφεΐνης. Αν και σε βραχυπρόθεσμη βάση, η κατανάλωση τους είναι σε θέση να προσφέρει ικανοποίηση, η επαναλαμβανόμενη κατανάλωση, επηρεάζει το σώμα και τη διάθεση και ενδυναμώνει το άγχος.

 

Ακόμα και αν είναι μια δύσκολή περίοδος για εσάς, είναι βοηθητικό να θυμάστε ότι τα Χριστούγεννα είναι άλλη μια μέρα. Η αναγνώριση των συμπεριφορών που αυξάνουν το άγχος σας, θα σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τις γιορτινές μέρες με μια πιο θετική ματιά.

Καλές γιορτές…

 

 

Πηγές:

  • Anxiety UK-tips for coping at Christmas (2018). Ανακτήθηκε από https://www.anxietyuk.org.uk/blog/anxiety-uk-tips-for-coping-at-christmas/ (τελευταία πρόσβαση 18.11.2020).
  • Folk, J. (2020). 7 Ways to Have A Less Anxious and Stressed Christmas Season. Aνακτήθηκε από https://www.anxietycentre.com/anxiety-tips/7-ways-to-have-a-less-anxious-and-stressed-Christmas.shtml (τελευταία πρόσβαση 18.11.2020).

 


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Έλενα Μαμακάκη

Κλινική Ψυχολόγος Msc

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;