Συγκέντρωση και εστίαση προσοχής: τα μυστικά της επιτυχίας

 

Πηγή εικόνας: https://www.instagram.com/_nikmario_/?hl=el

 

 

Συγκέντρωση και εστίαση προσοχής:

είναι η ικανότητα του μυαλού να επιλέγει στιγμή προς στιγμή ποια πληροφορία είναι περισσότερο χρήσιμη σε σχέση με τους στόχους σου. Στην ουσία η συγκέντρωση και εστίαση προσοχής έχουν άμεση σχέση με την αίσθηση του ελέγχου. Το να αισθάνεσαι ότι έχεις τον έλεγχο του μυαλού σου σχετίζεται άμεσα με το ν’ αναπτύξεις μια ισχυρή επίγνωση του εαυτού ή την ικανότητα να αισθάνεσαι ότι σου ανήκουν οι σκέψεις που βρίσκονται μέσα στο μυαλό σου.

Η συγκέντρωση και εστίαση της προσοχής σε βοηθούν να συνδέεις το τι συμβαίνει σε εσένα με τις επιθυμίες σου και ταυτόχρονα να κάνεις επιλογές για το ποια πληροφορία θα εξυπηρετήσει καλύτερα τις επιθυμίες αυτές.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο εγκέφαλός μας βομβαρδίζεται συνεχώς από πληροφορίες, όμως το επίπεδο επαγρύπνησης ποικίλλει, επιτρέποντάς μας να συγκεντρωνόμαστε επιλεκτικά σε μία συζήτηση και όχι σε κάποια άλλη.

Μελέτες έχουν ήδη δείξει ότι η ηλεκτρική δραστηριότητα στον νεοφλοιό του εγκεφάλου αλλάζει όταν εστιάζουμε κάπου την προσοχή μας. Οι νευρώνες σταματούν τη συγχρονισμένη σηματοδότηση και αρχίζουν να στέλνουν σήματα χωρίς συγχρονισμό.

Άρα, μπορούμε να προσέξουμε ένα αυτοκίνητο που τρέχει ή τι λέει ένας φίλος μας εν μέσω μια αίθουσας γεμάτης κόσμο.

 

Ο «διακόπτης» του εγκεφάλου:

Οι ερευνητές γνωρίζουν ήδη ότι το χολινεργικό σύστημα παίζει σημαντικό ρόλο στον εγκέφαλο για αυτό τον αποσυγχρονισμό.

Το χολινεργικό σύστημα απαρτίζεται από δέσμες ειδικών νευρώνων που συνθέτουν και εκκρίνουν το σηματοδοτικό μόριο, ακετυλοχολίνη. Οι δέσμες αυτές δομούν εκτεταμένες συνδέσεις σε όλο το εύρος του εγκεφάλου.

Συνεπώς το χολινεργικό σύστημα όχι μόνο λειτουργεί ως ένας βασικός διακόπτης, αλλά όλο και περισσότερα στοιχεία δείχνουν ότι δίνει στον εγκέφαλο τη δυνατότητα να αναγνωρίσει πια αισθητηριακή πληροφορία αξίζει να τύχει μεγαλύτερης προσοχής σε μια δεδομένη χρονική στιγμή και έτσι να ρίξει το βάρος της προσοχής εκεί.

Σε ό,τι αφορά στους ανθρώπους η προοδευτική αποδόμηση του χολινεργικού συστήματος συμβαίνει σε παθήσεις που επηρεάζουν τη γνωστικότητα και τη μνήμη, όπως η νόσος του Αλτσχάιμερ.

Μοντέλα συγκέντρωσης και εστίασης προσοχής:

  1. Focused Attention: η ικανότητα να συγκεντρώνεσαι σε αισθητήρια δεδομένα. Τι βλέπεις, ακούς, αγγίζεις, μυρίζεις και γεύεσαι.
  2. Sustained Attention: η ικανότητα να διατηρείς την συγκέντρωση σου σε ένα μόνο θέμα ή δραστηριότητα για μεγάλο διάστημα χωρίς αυτή να αποσπάται.
  3. Selective Attention: η ικανότητα να αγνοείς πληροφορίες και ερεθίσματα απ’ το εξωτερικό περιβάλλον τα οποία δεν σου χρειάζονται.
  4. Executive Attention: Αυτό το είδος της προσοχής σχετίζεται με την ικανότητα να κάνεις συνειδητές επιλογές για το πού θα εστιάσεις την προσοχή σου χωρίς να αποσπάσαι από παρορμήσεις της στιγμής και συναισθηματικές αντιδράσεις που σε σπρώχνουν να δράσεις σε τομείς, που απλά δεν σου χρειάζονται ή δεν είναι ωφέλιμοι. Κάτι το οποίο προκύπτει από εξάσκηση.

 

Η απόλαυση της συγκέντρωσης και εστίασης προσοχής:

Όπως ακριβώς βιώνουμε απόλαυση όταν εκτελούμε δραστηριότητες απαραίτητες για την επιβίωση μας, όπως λήψη τροφής ή κάνοντας sex, έτσι ακριβώς βιώνουμε απόλαυση όταν αναλαμβάνουμε ένα project που απαιτεί την πλήρη συμμετοχή όλων των ικανοτήτων μας και τις στρέφει προς νέες κατευθύνσεις.

Τέτοια συναισθήματα απόλαυσης δημιουργούνται όταν η συγκέντρωση και εστίαση προσοχής δεν έχουν αποσπασθεί, όταν χάνουμε το αίσθημα του χρόνου και έχουμε μια βαθιά αίσθηση ότι έχουμε καταφέρει κάτι ξεχωριστό.

Χαρακτηριστικά Ροής:

  1. Ξεκάθαροι στόχοι. Ξέρουμε ακριβώς τι θέλουμε και πως να το αποκτήσουμε. Η έννοια του σκοπού σε όλο της το μεγαλείο.
  2. Δημιουργείται το απόλυτο σημείο τομής: Οι προσωπικές μας ικανότητες συναντούν τις κατάλληλες συνθήκες για να εκφραστούν.
  3. Είμαστε απόλυτα αφοσιωμένοι στην δράση και δεν φοβόμαστε την αποτυχία.
  4. Η συγκέντρωση και εστίαση προσοχής βρίσκονται εστιασμένες μόνο σε αυτό που κάνουμε και δεν αποσπάται από ερεθίσματα.
  5. Μειώνονται οι περιορισμοί που μας θέτει το Ego (Eγώ).
  6. Απίστευτη απόλαυση της διαδικασίας γιατί εκτελούμε μια δραστηριότητα όπου μας επιτρέπει  να εκφράσουμε τις δυνατότητες μας στο μέγιστο και να μάθουμε τα όρια μας.

Πηγές: 

  1. https://ygeiamou.gr
  2. http://www.humanadvanced.com/ta-mistika-tis-iperapodosis-sigkentrosi-ke-estiasi-prosochis

 

 

 


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Παρασκευή Μπακέλλα

* Συγγραφέας στις εκδόσεις Ελκυστής * Master in Pain Management, University of Ioannina * Αρχισυντάκτρια στη στήλη "Ψυχολογία" του maxmag

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;