Πώς επηρεάζει η καφεΐνη την ψυχική υγεία;

καφεΐνη

Η καφεΐνη μπορει να χρησιμοποιηθεί ως διεγερτικό φάρμακο για να βελτιώσει τις ψυχικές διεργασίες. Τα οφέλη της είναι πολλά τόσο στην λειτουργία του εγκεφάλου όσο και στις ψυχολογικές διεργασίες. Πιστεύεται ότι δουλεύει παρεμποδίζοντας τους υποδοχείς του νευροδιαβιβαστή της αδενοσίνης, αυξάνοντας την διέγερση στον εγκέφαλο. Επιπλέον, επηρεάζει επίσης και άλλους νευροδιαβιβαστές, συμπεριλαμβανομένης της νορεπινεφρίνης, της ντοπαμίνης και της ακετυλοχολίνης. Η επιρροή αυτή προκαλεί αλλαγές στην ψυχική επεξεργασία.

Επιδράσεις στην διάθεση

Η καφεΐνη αυξάνει την εγρήγορση και πολλοί άνθρωποι διαπιστώνουν ότι βελτιώνει την διάθεση καθώς νιώθουν πιο ενεργητικοί και δραστήριοι. Ωστόσο, όπως και άλλα διεγερτικά, αυξάνει το άγχος. Οι επιδράσεις της καφεΐνης στη διάθεση σχετίζονται με τον τρόπο που το άτομο αναμένει την επόμενη δόση καφεΐνης και με τον βαθμό κατανάλωσης καφεΐνης, το οποίο είναι γνωστό ως set & setting.

Έτσι, λοιπόν, η καφεΐνη μπορεί να τονώσει την διάθεση σας αλλά αυτό είναι πιο αισθητό όταν η ενέργειά σας είναι σε χαμηλά επίπεδα. Για πολλούς ανθρώπους, αυτό γίνεται πιο αισθητό όταν δεν έχουν καταναλώσει καφεΐνη για κάποιο χρονικό διάστημα, έτσι κάποιοι ειδικοί πιστεύουν ότι τα θετικά αποτελέσματα επέρχονται στην πραγματικότητα μετά από την απουσία καφεΐνης. Αυτό είναι εν μέρει αληθές- η έρευνα δείχνει ότι οι θετικές επιδράσεις της καφεΐνης στη διάθεση συμβαίνουν σε ανθρώπους που είχαν καιρό να την καταναλώσουν. Αλλά για όσους αντιμετωπίζουν έντονο άγχος, οι επιπτώσεις στην διάθεση είναι δυσάρεστες.

Επιδράσεις στις ψυχικές διεργασίες.

Η καφεΐνη έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνει την απόδοση σε μια σειρά από διάφορες ψυχικές διεργασίες, όπως είναι η επαγρύπνηση, ο χρόνος αντίδρασης, η επεξεργασία πληροφοριών και ορισμένες, αλλά όχι όλες, εργασίες διόρθωσης.

Ωστόσο, παρα τις θετικές επιδράσεις της καφεΐνης, δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται για την βελτίωση των ψυχικών διεργασιών. Όταν γίνονται συγκρίσεις μεταξύ ανθρώπων που η καθημερινή πρόσληψη καφεΐνης είναι χαμηλή (μέχρι 100mg καφεΐνης τη μέρα) και ανθρώπων που καταναλώνουν τακτικά πολλή καφεΐνη (πάνω από 300mg καφεΐνης ημερησίως), τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι βελτιώσεις είναι αρκετά μικρές, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι οι μεγάλες δόσεις καφεΐνης δεν αντανακλούν σε μεγάλες βελτιώσεις στις ψυχικές διεργασίες. Οι άνθρωποι που λαμβάνουν μεγάλες δόσεις  παρουσιάζουν βελτιωμένες επιδόσεις με περισσότερη καφεΐνη, το οποίο στην ουσία σημαίνει ότι μπορει απλά να αντισταθμίζουν τις επιπτώσεις της εξάρτησης από την καφεΐνη – έτσι παίρνουν περισσότερη καφεΐνη, ώστε να πλησιάζουν περισσότερο στις επιδόσεις τους εάν δεν είναι εθισμένοι στην καφεΐνη κατά πρώτο λόγο.

Ενώ υπάρχουν αρκετές μελέτες που φανερώνουν ότι η καφεΐνη συμβάλλει στην επαγρύπνηση και στους χρόνους αντιδράσεις, άλλες μελέτες που μελετούν τον τρόπο που ενεργεί η καφεΐνη στο ανθρώπινο σώμα δείχνουν ότι πρόκειται για ένα φαινόμενο αναμονής. Τα αποτελέσματα προσδοκίας είναι μια σημαντική πτυχή των επιδράσεων που έχουν τα ναρκωτικά στις αντιλήψεις και τις συμπεριφορές των ανθρώπων. Οι προσδοκίες των ανθρώπων για τον τρόπο με τον οποίο η καφεΐνη θα επηρεάσει την απόδοσή τους -ιδίως, αν νομίζουν ότι θα επηρεάσουν την απόδοσή τους- φαίνεται να αποτελεί τη βάση για ορισμένες βελτιώσεις στην απόδοση. Με άλλα λόγια, εάν οι άνθρωποι σκέφτονται ότι καταναλώνοντας καφεΐνη θα επιδεινώσουν τις επιδόσεις τους, προσπαθούν πιο σκληρά και αντισταθμίζουν τις αναμενόμενες επιδράσεις της καφεΐνης.

Είναι η καφεΐνη ένας κάλος τρόπος για την βελτίωση της ψυχικής απόδοσης;

Συνολικά, δεν αξίζει να προσπαθήσετε να βελτιώσετε την απόδοσή σας καταναλώνοντας μεγάλες ποσότητες καφέ. Το βραχυπρόθεσμο όφελος που μπορείτε να πάρετε από την καφεΐνη θα αντισταθμιστεί από την αυξημένη ανησυχία ενώ είστε υπό την επίδραση της καφεΐνης και όταν τα αποτελέσματα εξασθενούν, τα συμπτώματα απόσυρσης μπορεί να επιδεινώσουν τις πολύ διανοητικές διαδικασίες που ελπίζετε να βελτιώσετε.

Μια καλύτερη στρατηγική για αυτούς που καταναλώνουν λίγο καφέ καθημερινά (1-2 φλυτζάνια καφέ την ημέρα) θα πρέπει να επιλέξει πότε και πόσο καφέ θα καταναλώσει έτσι ώστε να παίρνει τα διεγερτικά αποτελέσματα πριν από μια εργασία που απαιτεί την πλήρη προσοχή και όχι τα αποτελέσματα που προκύπτουν από την αποχή από την κατανάλωση καφέ. Θυμηθείτε ότι η απόδοση σας θα μπορούσε επίσης να επηρεαστεί αρνητικά από τον καφέ.

Εάν καταναλώνετε μεγάλη ποσότητα καφέ (3-4 φλυτζάνια τσαγιού ή καφέ την μέρα) μπορεί να υπάρχουν αρνητικές επιπτώσεις στην υγειά σας, το οποίο σημαίνει ότι η μείωση της πρόσληψης καφέ ίσως να είναι μια καλή ιδέα.

Πηγή: https://www.verywellmind.com/what-are-the-effects-of-caffeine-on-the-brain-21842

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:


SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Γεννήθηκα και ζω στην Θεσσαλονίκη όπου σπουδάζω ψυχολογία στο City College, The International Faculty Of The University Of Sheffield. Μου αρέσει συνέχεια να μαθαίνω, για αυτό και αγαπώ το διάβασμα, το θέατρο και τις καλές ταινιες. Σκοπός μου είναι μέσα απο την αρθρογαφία να φανεί η αλήθεια.

Αφήστε το σχόλιο σας

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG