Περιβάλλον & Άγχος: Ενισχύοντας την ηρεμία του σπιτιού μας

SHARE

Οι άνθρωποι δεν προσέχουμε συνειδητά όλα τα ερεθίσματα του περιβάλλοντος όπου βρισκόμαστε. Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα αυτή τη στιγμή να ακούσετε έναν ήχο που, πριν διαβάσετε την πρόταση, δεν αντιλαμβανόσασταν. Ο θόρυβος μια ηλεκτρικής συσκευής, ένα αυτοκίνητο που περνά απ’ έξω, μία τηλεόραση που παίζει στο βάθος.

Ακόμη κι ένας σχετικά δυνατός ήχος είναι πιθανόν να μην μας ενοχλεί, σε περίπτωση που είναι μόνιμος κι έχουμε εκτεθεί καιρό σε αυτόν. Το φαινόμενο της εξοικείωσης μας λέει άλλωστε πως η παρατεταμένη έκθεση σε ένα ερέθισμα (ακουστικό ή οπτικό) οδηγεί στη μείωση της αντίδρασης σε αυτό (Atkison, Atkison, Smith, Bem, & Hoeksema 2003. Schacter, Gilbert, & Wenger, 2009).

Αν, τώρα, ο γείτονάς σας βάλει απότομα μουσική στη μία το βράδυ, τη στιγμή που βρισκόσαστε χαλαροί στο καναπέ, η αντίδρασή σας θα είναι πολύ διαφορετική. Ο ξαφνικός θόρυβος θα σας προκαλέσει την αντίδραση του ξαφνιάσματος (startle response). Οι χτύποι της καρδιάς και η πίεση του αίματος θα αυξηθούν, οι μύες θα σφιχτούν και τα μάτια σας θα ανοίξουν διάπλατα (Schacter et al., 2009). Η αντίδραση αυτή είναι αντανακλαστική. Το σώμα μας τοποθετείται άμεσα σε κατάσταση εγρήγορσης, προκειμένου να αντιμετωπίσει την απειλή που εμφανίστηκε.

Ας ευχηθούμε πάντως ότι έχετε διακριτικούς γείτονες, καθότι μια τέτοια συνθήκη είναι πραγματικά εξαιρετικά αγχογόνα για το άτομο. Γενικά, το να έχετε καλές σχέσεις με τους γείτονες μπορεί να αποδεχθεί πολύ ευεργετικό. Έτσι είναι περισσότερο πιθανόν ο γείτονας να σταματήσει τη φασαρία που προκαλεί ή, ακόμη καλύτερα, να σας σεβαστεί εξαρχής και να μην δημιουργήσει θόρυβο σε ευαίσθητες ώρες.

Περιβάλλον & Άγχος

Παρ’ ότι με τους ανεπαίσθητους ήχους η αντίδραση του ξαφνιάσματος δε θα λάβει μέρος, πρέπει να έχουμε στο νου μας πως το αντιληπτικό μας σύστημα επεξεργάζεστε ερεθίσματα που δεν προσέχουμε συνειδητά. Αυτό ισχύει τόσο για τα οπτικά όσο και τα ακουστικά ερεθίσματα (Atkison et al., 2003). Ενδέχεται, λοιπόν, αυτά να μας επηρεάζουν και, σε περιπτώσεις άγχους, να το επιβαρύνουν, μολονότι δεν το αντιλαμβανόμαστε.

Advertisement

Για ένα χαλαρό περιβάλλον, επομένως, μπορούμε να περιορίσουμε τους μικρούς αυτούς ήχους όσο το δυνατόν περισσότερο. Αν η τηλεόραση παίζει άσκοπα, θυμηθείτε να την κλείσετε. Αν ο ήχος μιας ηλεκτρικής συσκευής (π.χ. το ψυγείο) φτάνει μέχρι το δωμάτιό σας, κλείστε την πόρτα και απομονώστε τον. Μην κοιμάστε, τέλος, με ανοιχτά παράθυρα, ώστε να αποτρέψετε τους ήχους από έξω να διαταράσσουν την ηρεμία του χώρου.

Περνώντας στα οπτικά ερεθίσματα, μία καλή ιδέα είναι να απαλλαγείτε από τα περιττά αντικείμενα του χώρου. Στην πλειοψηφία τους, τα σπίτια φέρουν διάφορα αντικείμενα που εξυπηρετούν στη διακόσμηση, χωρίς όμως να έχουν κάποια πρακτική χρήση. Φροντίστε να μην υπερφορτώνετε το χώρο σας με αυτά.

Περιβάλλον & Άγχος

Παράλληλα, προσπαθήστε ο χώρος σας να είναι τακτοποιημένος. Μην παρατάτε τα αντικείμενα αριστερά και δεξιά, αλλά τοποθετήστε τα σε συγκεκριμένες θέσεις. Για παράδειγμα, αντί το γραφείο σας να είναι γεμάτο από βιβλία, τετράδια και σημειώσεις, φροντίστε τα αντικείμενα αυτά να είναι τοποθετημένα σε κατάλληλες θέσεις (π.χ. τα βιβλία στη βιβλιοθήκη και οι σημειώσεις σε ντοσιέ). Κρατήστε στο γραφείο μόνο το απαραίτητο υλικό για την εργασία σας και τοποθετήστε τα αντικείμενα στη θέση τους μετά το πέρα της.

Εναλλακτικά, μπορείτε να τακτοποιείτε το σπίτι σας τις φορές που έχετε ελεύθερο χρόνο. Η τακτοποίηση και ο καθαρισμός του χώρου, σε συνδυασμό ίσως με μουσική, μπορεί να αποδειχθεί άλλωστε και μία εκτονωτική ενέργεια από την πίεση της ημέρας.

Εκτός αυτών, για ένα χαλαρωτικό περιβάλλον φροντίστε στο σπίτι σας να μπαίνει φως. Μπορείτε να απαλλαγείτε από τις σκουρόχρωμες κουρτίνες ή να τις τραβάτε κατά τη διάρκεια της ημέρας. Το ηλιακό φως είναι ευεργετικό για τη διάθεση. Τα φυτά, επίσης, μπορούν να κάνουν το περιβάλλον του σπιτιού περισσότερο χαλαρωτικό, ενώ συμβάλλουν και στην αισθητική του χώρου. Αν ο χρόνος σας είναι περιορισμένος, μπορείτε να αναζητήσετε φυτά που δεν χρειάζονται πολλή φροντίδα.

Advertisement

Περιβάλλον & Άγχος

Οι άσχημες μυρωδιές είναι εξίσου επιβαρυντικές για τη διάθεση, προκαλώντας δυσαρέσκεια. Ποιος θα μπορούσε να διαφωνήσει με αυτό; Μην αμελείτε λοιπόν να πετάτε τα σκουπίδια, μην αφήνετε στην κουζίνα σας χαλασμένα τρόφιμα, καθαρίζετε και αερίζετε τον χώρο συχνά. Αν, τώρα, τυγχάνετε καπνιστής, είναι προτιμότερο να επιλέξετε ένα συγκεκριμένο χώρο του σπιτιού όπου θα καπνίζετε με ανοιχτό παράθυρο (εναλλακτικά, κάτω από τον απορροφητήρα), προκειμένου ο καπνός να μη διαχέεται σε ολόκληρο το σπίτι.

Τέλος, φροντίστε η θερμοκρασία του χώρου να είναι η επιθυμητή. Ένα περιβάλλον με πολλή ζέστη ή πολύ κρύο προκαλεί δυσφορία. Φροντίστε, για παράδειγμα, να έχετε ζεστάνει το δωμάτιο πριν πέσετε για ύπνο ή/και να έχετε ενισχύσει το κρεβάτι με κουβέρτες, ώστε να μην κρυώνετε και το σώμα σας σφίγγεται.

Τέτοιου είδους αλλαγές, όπως για παράδειγμα η τακτοποίηση και ο αερισμός του χώρου, μπορούν να πραγματοποιηθούν και στο περιβάλλον της εργασίας μας. Γενικά, στο άγχος συνδράμουν πολλοί παράγοντες και, στις περισσότερες περιπτώσεις, η αντιμετώπισή του γίνεται με πολλούς τρόπους ταυτόχρονα (π.χ. άθληση, τεχνικές χαλάρωσης, κοινωνική υποστήριξη, ψυχοθεραπεία κ.α.). Αναμφίβολα, η βελτιστοποίηση του χώρου μας δεν θα εξαλείψει το στρες. Μπορούμε όμως, στο βαθμό που είναι εφικτή, να την εντάξουμε στην καθημερινότητά μας, ως υποστηρικτικό παράγοντα καταπολέμησης του άγχους.

Βιβλιογραφία:

Atkison R.L., Atkison, R.C., Smith, E.E., Bem, D.J., & Hoeksema, S.N. (2003). Εισαγωγή στην ψυχολογία του Hilgard. Αθήνα: Παπαζήσης.

Εμμανουηλίδου, Κ. (2012). Γυρίζω σελίδα στο άγχος. Αθήνα: Μεταίχμιο.

Schacter, D. L., Gilbert, D. T., & Wenger, D. M (2009). Ψυχολογία. Αθήνα: Gutenberg.

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:

Advertisement

SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Πτυχιούχος Ψυχολογίας του Α.Π.Θ.

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG