Ντύσιμο: μία όχι τόσο προφανής ψυχολογική επιρροή

 

ντύσιμο
πηγή εικόνας: unsplash.com

Το ντύσιμο θεωρείται ένας τρόπος έκφρασης του εαυτού μας. Επιλέγουμε να φοράμε ρούχα που μας αρέσει το χρώμα ή επειδή πιστεύουμε ότι κάποια συγκεκριμένα αναδεικνύουν την προσωπικότητά μας. Η εξωτερική εμφάνιση κάποιου μας δίνει πληροφορίες, όπως η καταγωγή του ή η οικονομική του κατάσταση. Βέβαια, όπως είναι φυσικό, πάντα υπάρχει το ενδεχόμενο εσφαλμένης αντίληψης από τη μεριά μας.

Έχει, ακόμη, διαπιστωθεί ότι δεν μπορούμε να μείνουμε ανεπηρέαστοι από τα ερεθίσματα του περιβάλλοντός μας. Αυτό ισχύει και για τη μόδα, όπου -μέχρι κάποιο βαθμό- ακολουθούμε τα πρότυπα της εποχής μας, ακόμα και ασυνείδητα. Αυτό το γεγονός με την επίδραση που έχει το ντύσιμο, εξηγείται από τους επιστήμονες με τον όρο “enclothed cognition”. Ο όρος αυτός χρησιμοποιείται για να περιγράψει την επίδραση που έχουν τα ρούχα στις στάσεις, τα συναισθήματα, τις αυτοαξιολογήσεις και τις διαπροσωπικές μας αλληλεπιδράσεις.

Το ντύσιμο και η ψυχολογία του:

Τα ρούχα επηρεάζουν τη συμπεριφορά και τη διάθεσή μας, εξαιτίας της συμβολικής σημασίας που εμείς (ως κοινωνία) αποδίδουμε σε διαφορετικούς τύπους ενδυμασίας. Συμβαίνει, μάλιστα, κάποιες φορές να προβάλλουμε, μέσω των ρούχων μας, αυτό που θα θέλαμε να είμαστε και όχι αυτό που είμαστε στην πραγματικότητα. Επίσης, όχι μόνο τα ρούχα μας επηρεάζουν τη διάθεσή μας, αλλά και το αντίθετο, δηλαδή ντυνόμαστε ανάλογα με αυτή. Αυτό, συνήθως, το κάνουμε ασυνείδητα. Το ντύσιμο, ακόμη, εκφράζει το πώς θέλουμε να αντιμετωπίσουμε τη μέρα μας και το πώς θέλουμε να μας αντιμετωπίζουν οι άλλοι. Παράλληλα, μπορεί να εκφράσει τις προσδοκίες μας, αλλά και τους καθημερινούς μας στόχους.

Τα χρώματα:

Αξίζει να αναφερθεί ότι σημαντικό ρόλο κατέχουν και τα χρώματα των ρούχων που φοράμε. Τα σκουρόχρωμα ρούχα ίσως να δίνουν την αίσθηση κάποιου που είναι “κλεισμένος” στον εαυτό του, ενώ τα σκούρα δηλώνουν επαγγελματισμό. Τα φωτεινά ρούχα υποδηλώνουν αγνότητα και μπορεί να συνδέονται με την προσεγγισιμότητα και τη φιλικότητα ενός ατόμου. Τα χρωματιστά ρούχα, από τη μεριά τους, σχετίζονται με την ψυχολογία των χρωμάτων. Για παράδειγμα, το κόκκινο είναι το χρώμα του πάθους, το κίτρινο της ενέργειας και της δημιουργικότητας, ενώ το μπλε εμπνέει εμπιστοσύνη. Όσον αφορά το περιποιημένο επαγγελματικό ντύσιμο, ωθούμαστε στο να είμαστε σωστοί στη δουλειά μας και να έχουμε περισσότερη αυτοπεποίθηση. Επίσης, αυξάνει τις ορμόνες που χρειάζονται για την επίδειξη κυριαρχίας, βοηθώντας μας, έτσι, να γίνουμε καλύτεροι διαπραγματευτές. Ωστόσο, δεν είναι και το πλέον κατάλληλο όταν θέλουμε να κοινωνικοποιηθούμε. Αντιθέτως, ένα απλό και χαλαρό ντύσιμο στον επαγγελματικό χώρο μάς διευκολύνει στο να είμαστε περισσότερο φιλικοί και δημιουργικοί.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ουδέτερο ντύσιμο (συνήθως άχρωμο) μπορεί να δείξει ότι κάποιος δεν επιθυμεί να γίνει το επίκεντρο της προσοχής, ενώ η ατημέλητη εμφάνιση ίσως να “επικοινωνεί” ότι ο συγκεκριμένος άνθρωπος δεν ενδιαφέρεται για τη δουλειά, το μέλλον ή τη σχέση του. Ακόμη, το γεγονός πως κάποιος ντύνεται επιδεικτικά, φορώντας εμφανώς επώνυμες μάρκες, ενδέχεται να προβάλλει την εικόνα ενός υλιστή και ανασφαλούς ατόμου. Όσον αφορά τα ρούχα γυμναστικής, απλά φορώντας τα και μόνο, καθιστά πιο πιθανό ότι θα ασκηθούμε πραγματικά. Αυτό μπορεί να συμβαίνει, γιατί μας υπενθυμίζουν να κάνουμε υγιεινές επιλογές.

Πάντως, προτείνεται να χρησιμοποιούμε χρωματιστά ρούχα, σε περίπτωση που έχουμε αρνητική διάθεση, με σκοπό να βελτιωθεί. Όταν τα ρούχα “εφαρμόζουν” ωραία πάνω μας και αναδεικνύουν τα δυνατά σημεία του σώματός μας, αυτομάτως ενισχύεται η αυτοπεποίθηση και η αυτοεκτίμησή μας.

ντύσιμο
πηγή εικόνας: unsplash.com

Έρευνες για την ψυχολογία του ντυσίματος:

Έχουν βγει στο φως της δημοσιότητας διάφορες έρευνες, οι οποίες εξέτασαν τους τρόπους που το ντύσιμό μας επηρεάζει εμάς τους ίδιους, αλλά και τους άλλους. Μία έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Northwestern εξέτασε το φαινόμενο της “αντίληψης του ενδυομένου”. Οι ερευνητές ανέλυσαν την επίδραση των ρούχων στον άνθρωπο, δηλαδή τί “λένε” τα ρούχα σε αυτόν και πώς τον κάνουν να νιώθει. Στους συμμετέχοντες δόθηκαν άσπρες ρόμπες εργαστηρίου, με την επισήμανση ότι κάποιες ήταν γιατρού, ενώ οι άλλες ζωγράφου. Όλοι ακολούθησαν τις ίδιες οδηγίες, όσοι, όμως, φορούσαν τη “ρόμπα του γιατρού” ήταν πιο προσεκτικοί στις πράξεις τους, Επομένως, είναι ξεκάθαρο ότι οι ενέργειές τους επηρεάστηκαν από τα ρούχα τους. Η αντίληψη του ενδυομένου αποδεικνύει ότι θα πρέπει να ντυνόμαστε ανάλογα με το πώς θέλουμε να αισθανθούμε. Ο λόγος για αυτό είναι επειδή τα ρούχα μεταφέρουν μηνύματα όχι μόνο στον περίγυρό μας, αλλά και σε εμάς τους ίδιους.

Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι δύο διαφορετικές έρευνες έχουν δείξει τις επιπτώσεις του χρώματος των ρούχων στη σωματική και πνευματική απόδοση των ανθρώπων. Συγκεκριμένα, στη πρώτη μελέτη, οι αθλητές ήταν ντυμένοι με κόκκινες και μπλε αθλητικές μπλούζες. Εκείνοι που φορούσαν κόκκινο, είχαν καλύτερη απόδοση στην άρση βαρών, πριν από τον αγώνα πυγμαχίας. Είχαν, επίσης, υψηλότερο καρδιακό ρυθμό καθ’ όλη τη διάρκεια της προπόνησης. Παρόλο που ήταν πιο επιθετικοί, δεν έφεραν περισσότερες νίκες κατά τη διάρκεια της μάχης.

 

Πηγές:

  1. Το ντύσιμο στην ψυχολογία μας. Ανακτήθηκε από https://www.sigmalive.com/ (τελευταία πρόσβαση 5/10/2020 στις 00:00)
  2. Τι λένε για την προσωπικότητά σας τα ρούχα που φοράτε; Ανακτήθηκε από https://www.psychologynow.gr/ (τελευταία πρόσβαση 5/10/2020 στις 00:00)
  3. 7 ways your clothes change the way you think. Ανακτήθηκε από https://brainfodder.org/ (τελευταία πρόσβαση 5/10/2020 στις 00:00)
  4. Science Says What You Wear Largely Affects How You Think And Behave. Ανακτήθηκε από https://www.lifehack.org/ (τελευταία πρόσβαση 5/10/2020 στις 00:00)

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Δημήτριος Λάμπρος

Φοιτητής Ψυχολογίας με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ανθρώπινη συμπεριφορά, τον αθλητισμό και τον κινηματογράφο.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;