Μαθησιακές Διαταραχές: Ο φόβος της αποτυχίας

SHARE

Πηγή εικόνας: logomperdemata.gr

Οι Μαθησιακές Διαταραχές σε ένα παιδί ή σε έναν έφηβο χαρακτηρίζονται από σημαντικές δυσκολίες στην ανάγνωση, στη γραπτή έκφραση ή στα μαθηματικά σε σύγκριση με τις γενικότερες νοητικές ικανότητές του.

 Αρνητικά συναισθήματα

Τα περισσότερα παιδιά, που παρουσιάζουν τις προαναφερθείσες δυσκολίες, αποστρέφονται ή αποφεύγουν μαθησιακές διαδικασίες, όπως είναι το διάβασμα, η ανάγνωση αλλά και ο έντυπος λόγος. Παράλληλα διακατέχονται συχνά από ένα αίσθημα ντροπής αλλά και ταπείνωσης λόγω της συνεχούς τους αποτυχίας και της επακόλουθης απογοήτευσης. Βιώνουν καθημερινά έντονο άγχος για τη σχολική τους επίδοση, καθώς αναγνωρίζουν την αδυναμία τους να ανταπεξέλθουν στις σχολικές απαιτήσεις, ενώ πολύ συχνά συγκρίνουν τις δικές τους επιδόσεις με αυτές των φίλων και συμμαθητών τους, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μία αρνητική περιρρέουσα ατμόσφαιρα μέσα στην τάξη, η οποία δεν θα μπορούσε να αφήσει ανέπαφη τη συμμετοχή του παιδιού σε κοινωνικές και αλληλεπιδραστικές δραστηριότητες.

Έλλειψη κινήτρων

Πέρα όμως από αυτό, τα παιδιά που εμφανίζουν μαθησιακές δυσκολίες διακατέχονται από την έλλειψη κινήτρων, καθώς τις περισσότερες φορές τείνουν να αποδίδουν την επιτυχία σε εξωτερικούς παράγοντες όπως είναι η τύχη ή η ευκολία του έργου, ενώ η αποτυχία φαίνεται συχνά να αποδίδεται σε εσωτερικούς παράγοντες όπως είναι η αδυναμία πραγμάτωσης ενός γνωστικού έργου. Το γεγονός αυτό δημιουργεί χαμηλές προσδοκίες για τον εαυτό αλλά και ένα μειωμένο αίσθημα αυτοαντίληψης, το οποίο συνδεδεμένο με τις χαμηλές προσδοκίες που επίσης αποκτούν οι σημαντικοί άλλοι για την ικανότητα του παιδιού δημιουργεί μία αυτοεκπληρούμενη προφητεία, η οποία οδηγεί το παιδί στην αποτυχία (Ζακοπούλου, 2001).

 Ο ρόλος των γονέων

Για αυτόν ακριβώς το λόγο, οι γονείς είναι καλό να γίνουν σύμμαχοι της προσπάθειας των παιδιών να ανταπεξέλθουν όσο το δυνατό καλύτερα στη μαθησιακή διαδικασία υπερπηδώντας ταυτόχρονα το φόβο της αποτυχίας που τους χαρακτηρίζει.

Advertisement

 Έτσι οι γονείς είναι σημαντικό:

  • Να θυμούνται ότι οι δυσκολίες που εμφανίζουν τα παιδιά τους δεν οφείλονται σε έλλειψη ενδιαφέροντος ή σε τεμπελιά. Επομένως, πρόκειται για δυσκολίες, οι οποίες δεν μπορούν να αποδοθούν σε εσωτερικά χαρακτηριστικά.
  • Να αποφεύγουν ταμπέλες αλλά και γενικευμένους χαρακτηρισμούς, οι οποίοι τραυματίζουν την αυτο-εικόνα αλλά και την αυτο-αντίληψη του παιδιού.
  • Να επιδοκιμάζουν την προσπάθεια που καταβάλλουν τα παιδιά σε κάθε σχολική δοκιμασία ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα.
  • Να διαμορφώνουν προσδοκίες αλλά και στόχους αντίστοιχους των δυνατοτήτων των παιδιών
  • Να μη ζητάνε από τα παιδιά παραπάνω από αυτά που μπορούν να καταφέρουν.
  • Να δημιουργούν ένα κλίμα ασφαλές, ήρεμο, χωρίς πολλές εντάσεις.
  • Να δημιουργούν ένα περιβάλλον χωρίς πολλούς διασπαστικούς παράγοντες.
  • Να αποφεύγουν τυχόν συγκρίσεις των επιδόσεων τους με τις αντίστοιχες των συμμαθητών τους, καθώς κάτι τέτοιο επιτείνει το αίσθημα μειονεξίας.
  • Να προσπαθούν να ενισχύουν συνεχώς δεξιότητες, τις οποίες τα παιδιά εμφανίζουν
  • Τέλος, πολύτιμη βοήθεια  μπορούν  να προσφέρουν οι εκπαιδευτικοί σε αυτή τη διαδικασία, μέσα από τη δημιουργία ενός κλίματος αποδοχής  και μέσα από την αναγνώριση των δυσκολιών του παιδιού και την προσαρμογή τους στη μαθησιακή διαδικασία.

Βιβλιογραφία:

Advertisement

Ζακοπούλου, Β. (2001), Πρώιμη ανίχνευση τάσεων προς εμφάνιση συμπτωμάτων δυσλεξικής συμπεριφοράς κατά την προσχολική ηλικία, (Διδακτορική Διατριβή), Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιωάννινα.

SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Ειδική Παιδαγωγός, υποψήφια διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και επιστημονική υπεύθυνη του Κέντρου Ειδικής Αγωγής "ΑΝΑΠΤΥΞΗ & ΛΟΓΟΣ"

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG