Κριτική: πώς μπορούμε να τη διαχειριστούμε

Κριτική: πώς μπορούμε να τη διαχειριστούμε ;
Πηγή εικόνας: https://www.ft.com/content/27ca3366-5830-11ea-a528-dd0f971febbc

Η κριτική είναι αναπόφευκτο κομμάτι της ζωής μας. Σίγουρα όλοι έχουμε βρεθεί στη θέση του κρινόμενου, του κριτή, του παθητικού παρατηρητή στη διαδικασία της ”κρίσεως”. Οτιδήποτε και αν κάνουμε, από το πιο μικρό έως το πιο μεγάλο, κάποιος θα έχει να πει κάτι. Η κριτική μπορεί να προσδιοριστεί με πληθώρα επιθέτων. Εποικοδομητική, γόνιμη, κακοπροαίρετη, αυστηρή, ανυπόστατη…Όμως σε κάθε περίπτωση δεν είναι μονόπλευρη. Αυτός που κρίνει, έχει έναν αποδέκτη, για αυτό και άλλωστε προβαίνει σε μια τοποθέτηση. Στόχος του παρόντος άρθρου είναι να εξερευνήσει τον τρόπο με τον οποίο διαχειριζόμαστε την κριτική.

Φιλτράρετε την κριτική που δέχεστε:

Θα πρέπει πριν από όλα να κρίνουμε την κριτική που δεχόμαστε. Είναι το πρώτο και το σημαντικότερο βήμα. Βλέποντας αυτόν που μας κρίνει, το ύφος των θέσεων του και την πρόθεσή του πίσω από αυτές θα αντιληφθούμε αν έχει νόημα να προχωρήσουμε σε περαιτέρω επεξεργασία. Από την παιδική μας κιόλα ηλικία έχουμε μάθει να κρινόμαστε από τον διδάσκοντα, τους συμμαθητές, το οικογενειακό περιβάλλον. Κατά συνέπεια, αποζητούμε συνεχώς την κριτική, τα σχόλια και τη γνώμη τρίτων. Ωστόσο, αμελούμε να φιλτράρουμε όλα όσα δεχόμαστε.

  • Αρχικά, θα πρέπει να δίνουμε σημασία στο άτομο που μας ασκεί στην κριτική.

Ο κριτής οφείλει να έχει γνώση του αντικειμένου επί του οποίου σκοπεύει να εκφέρει άποψη. Απαιτείται, εκτεταμένη μελέτη του ζητήματος, ώστε τα συμπεράσματα να αντικατοπτρίζουν μια εις βάθος κατανόηση. Για αυτό και το πρόσωπο που μας κρίνει, θα πρέπει να διαθέτει οξύνοια και διαλλακτικότητα. Οι προσωπικές εμπάθειες, τα ιδιοτελή συμφέροντα, οι προκαταλήψεις και τα ψυχολογικά συμπλέγματα δεν έχουν θέση σε μια γόνιμη κριτική. Σε κάθε άλλη περίπτωση, η κριτική δεν είναι παρά μια επιφανειακή και βιαστική γνώμη. Επομένως, δεν έχει να προσφέρει τίποτε το ουσιώδες.

  •  Έπειτα, θα πρέπει να παρατηρούμε το ύφος των θέσεων που προβάλλει.

Οι λέξεις, η γλώσσα του σώματος, το ύφος του κριτή μαρτυρούν πολλά αναφορικά με τις προθέσεις του. Είναι ιδιαιτέρως χρήσιμο να παρατηρείτε με προσοχή τη ρητορική του άλλου. Πολλοί είναι εκείνοι που θα προσπαθήσουν να σας κρίνουν αρνητικά με απώτερο σκοπό να σας μειώσουν και να σας δημιουργήσουν αμφιβολίες αναφορικά με τις ικανότητες σας. Άλλοι πάλι, με πρόσχημα τα θετικά σχόλια, εκμεταλλεύονται τις γνώσεις και το χρόνο σας για προσωπικά οφέλη. Και στις δύο παραπάνω περιπτώσεις, αν το πρόσωπο που κρίνεται δεχτεί όσα του λένε, θα οδηγηθεί σε πλάνη.

Αναζητείστε την αλήθεια των πραγμάτων:

Αν η κριτική που δεχόμαστε είναι άστοχη και ανυπόστατη, δεν υπάρχει κανένας λόγος να ασχοληθούμε με αυτήν. Σε κάθε άλλο ενδεχόμενο, αναζητείστε την αλήθεια στα λόγια των άλλων. Μπορεί μια κριτική να μην είναι εξ’ ολοκλήρου χρήσιμη. Παρόλα αυτά, οποιοδήποτε σημείο ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα και φωτίζει μια πτυχή του εαυτού σας που δεν είχατε πρωτύτερα λάβει υπόψιν, αξίζει να το αναλύσετε. Με γνώμονα την ωριμότητα, το θάρρος και την αυτοσυγκράτηση μπορείτε να προβείτε σε μια επεξεργασία των σχολίων. Η ενεργητική ακρόαση κάλλιστα  θα αποτελέσει πολύτιμο σύμμαχος σε αυτή τη διαδικασία. Θέτοντας ερωτήματα στον συνομιλητή σας, προβάλλοντας επιχειρήματα που υποστηρίζουν τις θέσεις σας, θα καταφέρετε να αποκομίσετε πολλαπλά οφέλη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Περισσότερα μυστικά για την επικοινωνία και την κριτική διαβάστε εδώ

Αγκαλιάστε τον εαυτό σας

Μια αρνητική κριτική είναι πολύ εύκολο να καταρρακώσει τη ψυχολογία μας και να ανατρέψει τις ισορροπίες. Απελευθερώνοντας τα συναισθήματά μας, επέρχεται η λύτρωση. Ο θυμός, το κλάμα, η νευρικότητα, η απογοήτευση είναι απόλυτα αναμενόμενα. Δεν είμαστε καλοκουρδισμένες μηχανές, ανεπηρέαστες από τα εξωτερικά ερεθίσματα και άτρωτες. Είμαστε, άνθρωποι, με καλές και κακές στιγμές, με θετικές και αρνητικές κριτικές, με αποδοκιμασίες και επιδοκιμασίες από τους γύρω μας. Εξωτερικεύοντας όλα όσα νιώθουμε είναι ένα πρώτο βήμα για να τα αντιμετωπίσουμε. Αυτό που αξίζει να κρατήσουμε, είναι η συμπόνοια και η κατανόηση που επιβάλλεται να δείξουμε στον εαυτό μας. Συχνά, δικαιολογούμε τους άλλους και είμαστε ιδιαιτέρως επικριτικοί με εμάς. Η εν λόγω στάση, θα πρέπει να αλλάξει. Διαφορετικά, η αυτοπεποίθηση και η αυτοεκτίμηση θα βρεθούν στο ναδίρ.

Η ώρα της κρίσεως…

Πολλές φορές είναι δύσκολο σε κάθε κατάσταση να δούμε μια θετική πλευρά. Η κριτική δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση. Όσο δύσκολο και αν είναι δεν παύει να συνιστά μια σημαντική δεξιότητα, την οποία έχουμε την ευκαιρία να καλλιεργήσουμε. Ο διαχωρισμός κρίνεται απαραίτητος. Είναι διαφορετικό να δεχόμαστε κριτική και διαφορετικό να την υιοθετούμε. Το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να χτίσετε τις δικές σας προστατευτικές γραμμές. Αφήστε τους άλλους να σας κρίνουν. Από μεριάς σας, μην επιτρέπετε να σας επηρεάζουν τα αναληθή ή άτοπα λεγόμενα τους. Ανακαλύψτε ευκαιρίες για προσωπική εξέλιξη, δυνατότητες για μάθηση, περιθώρια βελτίωσης.

Πηγή: 

  • Άρθρο με τίτλο: How to Handle Criticism Like a Pro Written by Laura Schwecherl ανακτήθηκε από greatist.com (Τελευταία πρόσβαση: 12/3/2021 στις 21:37)

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Χαρά Μεγαγιάννη

Εκ φύσεως άνθρωπος γεμάτος θετική ενέργεια, λατρεύω να ακούω μουσική ή να διαβάζω ή να κάνω και τα δύο ταυτόχρονα. Αγαπημένη ρήση: οι δυσκολίες της ζωής αντιμετωπίζονται με τρεις τρόπους: την ελπίδα, το όνειρο και το χιούμορ, Kant.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;