Κρίσεις πανικού: Όσα δεν λέει το στόμα τα εκφράζει το σώμα

kr;ish paniko;y
πηγή εικόνας: google.com

 

Τι είναι η κρίση πανικού

Είναι ένα αιφνίδιο επεισόδιο έντονου άγχους και στρες που συνοδεύεται από διάφορες σωματικές αντιδράσεις, ο άνθρωπος που βιώνει μια τέτοια κατάσταση νιώθει ότι χάνει τον έλεγχο της σκέψεις και του σώματος του. Σωματοποιεί όλα τα συμπτώματα και το βιώνει σαν καρδιακή προσβολή ή ακόμα και ότι πεθαίνει. Μια κρίση πανικού συνήθως εκδηλώνεται αιφνίδια χωρίς προειδοποιητικά σημάδια ανά πάσα ώρα και στιγμή, η διάρκεια της μπορεί να είναι από μερικά λεπτά έως και μια ώρα.

Τα βασικότερα συμπτώματα είναι τα εξής:

Αίσθημα καταστροφής ή κινδύνου 

Φόβος για απώλεια ελέγχου

Ταχυπαλμία

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εφίδρωση

Τρέμουλο

Πονοκέφαλος

Πόνος στο στήθος

Ζάλη

Έξαψη/ρίγος

Ναυτία

Η Καρδιά χτυπάει δυνατά, η αναπνοή γίνεται όλο και πιο γρήγορη καθώς το άτομο κυριαρχείτε από ένα έντονο αίσθημα φόβου και τρόμου. Πρόκειται για μια τρομακτική εμπειρία η οποία συνήθως αφήνει συναισθηματικά κατάλοιπα στο άτομο που βιώνει μια τέτοια κατάσταση. Ένα σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι πάσχοντες είναι ο έντονος φόβος για μια ακόμα εκδήλωση πανικού. Αρκετά άτομα αποφεύγουν να πηγαίνουν σε μέρη που έχουν ξανά πάθει κρίση πανικού γιατί ο μηχανισμός του σώματος θυμάται, αναβιώνει το αίσθημα και το σωματοποιεί με αποτέλεσμα μιας ακόμα πιθανής κρίσης.

Πώς αντιδρά το σώμα μας όταν νιώθει απειλή

Σε κατάσταση κινδύνου η κυκλοφορία αίματος στο σώμα μας διανέμετε με τέτοιο τρόπο ώστε οι μύες και τα άκρα να είναι σε ετοιμότητα όταν βρεθούν σε κατάσταση πάλης ή φυγής το λεγόμενο fight or flight.

Απελευθερώνεται από τον εγκέφαλο περισσότερη αδρεναλίνη από όσο χρειάζεται ένας οργανισμός

Τρέμεις και μουδιάζεις, για αυτό το αίσθημα οφείλεται η αδρεναλίνη καθώς εισπνέουμε και εκπνέουμε πιο γρήγορα από ότι συνήθως

Αυξάνετε η λειτουργία της καρδιάς, ανεβαίνουν στο λεπτό γρήγορα οι παλμοί με αποτέλεσμα να δουλεύουν σε πιο γρήγορους ρυθμούς οι πνεύμονες

Ξηροστομία, στεγνώνει το στόμα μας επειδή μειώνετε η ροή του σάλιου, επιβραδύνετε η λειτουργία του πεπτικού συστήματος, οξύνεται  η ακοή και βελτιώνεται η όραση μας. Όλα τα παραπάνω συμβαίνουν σε κλάσματα δευτερολέπτων, ουσιαστικά δεν μπορεί να υπάρξει φόβος χωρίς σωματική αντίδραση και σωματική αντίδραση χωρίς φόβο.

Πού οφείλεται

Πολύς κόσμος πιστεύει ότι οι κρίσεις πανικού οφείλονται σε αδυναμία του ατόμου να ελέγξει τον εαυτό του. Αντιθέτως, πρόκειτε για άτομα δυνατά που έχουν μείνει, υποστεί και λειτουργήσει κάτω από αρκετά δύσκολες συνθήκες, ώστε ο οργανισμός τους να μην αντέξει όλη αυτή την πίεση με αποτέλεσμα να ξεσπάει βρίσκοντας  διαφυγή του στρες/άγχους μέσο αυτού του τρόπου. Οι κρίσεις πανικού οφείλονται σε ενδόμυχες ψυχικές συγκρούσεις, καταπιεσμένα συναισθήματα οι οποίες δημιουργούν στο άτομο έντονη ψυχολογική πίεση, ανασφάλεια και θυμό για την κατάσταση την οποία βιώνει.

Αντιμετώπιση

Όταν τα συμπτώματα επιμείνουν για αρκετό διάστημα καλό θα είναι να συμβουλευτούμε κάποιο ψυχολόγο ή ψυχίατρο.

Η Προσωπική μου εμπειρία

Την πρώτη κρίση πανικού την έπαθα το 2013 όταν ήμουν δεκαοκτώ ετών οι οποίες συνεχίστηκαν για αρκετές μέρες, μήνες, χρόνια, το πρώτο συναίσθημα που ένιωσα ήταν σίγουρα φόβος και αργότερα ένα τεράστιο γιατί. Οι τότε απλές κρίσεις πανικού που είχα, πλέον έχουν εξελιχθεί σε Διαταραχή κρίσεων πανικού καθώς παθαίνω συνέχεια εδώ και εννέα χρόνια. Η ψυχολογική και η σωματική κούραση που βίωνα και βιώνω είναι τεράστια, έχω πάει άπειρες φορές στον γιατρό μου με κλάματα και να του λέω πως δεν αντέχω άλλο και πως νιώθω ψυχολογικά πάρα πολύ κουρασμένη, τελικά αντέχουμε περισσότερο από ότι μπορεί να πιστεύουμε.

Προσωπικά μου πήρε πάρα πολλά χρόνια να το αποδεχτώ και να συμφιλιωθώ μαζί του γιατί μόνο τότε θα σταματήσουν να είναι τόσο τρομακτικές, όταν αποδεχτείς και αγαπήσεις όλα τα μειονεκτήματα που μπορεί να έχεις ως άνθρωπος. Οι πανικοί για εμένα είναι το μεγαλύτερο μάθημα που έχω πάρει στην ζωή μου γιατί με εξέλιξαν σαν χαρακτήρα και σαν άνθρωπο. Εν κατακλείδι, να μην πιέζεστε ποτέ για τίποτα και για κανέναν. ‘Ολοι μας χρωστάμε κάπου ένα σ’ αγαπώ και ένα συγγνώμη, εγώ τα οφείλω και τα δυο στον εαυτό μου. Ένα μεγάλο συγγνώμη που σε έχω κουράσει τόσο πολύ και ένα σ’ αγαπώ γιατί έμαθα να ακούω πάντα τι θέλει να μου πει το σώμα μου, με προσέχω και με φροντίζω πλέον όσο καλύτερα μπορώ.

Κάνε αυτό που φοβάσαι και ο φόβος θα φοβηθεί και θα φύγει.


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Έλενα Σεϊτανιδου-Χαρπαντίδου

Ονομάζομαι Έλενα Σείτανιδου-Xαρπαντίδου ασχολούμαι με τον κλάδο της ψυχολογίας ερασιτεχνικά,έχω διαβάσει πολλά βιβλία σε σχέση με την ψυχολογία και το αγαπώ πολύ.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;