Κλάμα: Η επίδραση του κλάματος στην ψυχική μας υγεία

κλάμα
πηγή εικόνας: https://iatro.gr/vlaptei-to-klama-tin-ygeia-mas

Το κλάμα στα στάδια της ζωής

Το κλάμα είναι ένα κομμάτι από τη ζωή μας. Ενώ συχνά συνδέεται με δυσάρεστα γεγονότα, δεν είναι λίγες οι φορές που τα δάκρυα προκύπτουν από χαρά. Το κλάμα είναι ένα σημάδι από τη γέννηση ακόμη, για την υγεία και την απόκριση του μωρού. Ενώ μεγαλώνει επίσης, το ίδιο μωρό, μέσω του κλάματος επικοινωνεί με τους γονείς του. Πριν ακόμη μιλήσει, μπορεί να δηλώσει τον πόνο του, την πείνα, την δίψα ή οποιαδήποτε ανάγκη του μέσω του κλάματος. Στον κόσμο βέβαια των ενηλίκων τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά. Όσο αναφερόμαστε σε παιδιά, έστω και με ανεπτυγμένη λεκτική επικοινωνία, το κλάμα είναι ακόμη ένα μέσο εκδήλωσης του εσωτερικού τους κόσμου. Είναι κάτι φυσιολογικό, αποδεκτό και μερικές φορές φαίνεται και ως ένα γλυκό μέσο έκφρασης, πχ παραπόνων, πίεσης, ανάγκης για συναισθηματική στήριξη. Δυστυχώς όμως οι ενήλικες δεν μπορούν να κλάψουν όταν και όσο θέλουν. Χαρακτηρίζεται περισσότερο ως αμήχανη παρά ως μία τρυφερή στιγμή.

Κλάμα: σημάδι δύναμης και όχι αδυναμίας

Το κλάμα ωστόσο δεν φανερώνει την αδυναμία του χαρακτήρα. Δεν είναι κάτι για το οποία θα έπρεπε να ντρεπόμαστε ή να νιώθουμε εκτεθειμένοι. Δεν σημαίνει πως τα άτομα με περισσότερη ψυχική δύναμη δε νιώθουν την ανάγκη να κλάψουν. Αντιθέτως, τα άτομα που είναι πιο ισορροπημένα ψυχικά δεν ντρέπονται να εκφράσουν τα συναισθήματά τους στους άλλους. Έτσι, δεν ντρέπονται να γελάσουν δυνατά ή και να κλάψουν, ακόμη και μπροστά σε άλλα άτομα. Ακόμη, το κλάμα δε χαρακτηρίζεται από έλλειψη αυτοελέγχου. Η καταπίεση των συναισθημάτων μας δεν είναι υγιής και δεν οδηγεί σε βελτίωση της ψυχικής μας υγείας. Οπότε, τα άτομα που καταπιέζουν τα συναισθήματά τους, ακόμη και το κλάμα δεν είναι απαραίτητα πιο δυνατά ή πιο ισορροπημένα ψυχικά. Αντιθέτως, το να κλάψεις και να δείξεις τι συμβαίνει μέσα σου, προς τα έξω χαρακτηρίζει έναν δυνατό χαρακτήρα που είναι έτοιμος να μοιραστεί τον εσωτερικό του κόσμο.

Το κλάμα ως μέσο επικοινωνίας και έκφρασης

Πέρα από τι δηλώνει όμως ένα το κλάμα για το ίδιο το άτομο, βοηθά και τον τρόπο αντιμετώπισης από τους γύρω του. Όταν φανερώνουμε τι νιώθουμε, δίνουμε την ευκαιρία στους υπολοίπους να μας αντιμετωπίσουν όπως χρειάζεται κι όπως έχουμε ανάγκη τη δεδομένη στιγμή. Το κλάμα δεν λειτουργεί ως μέσο έκφρασης εξάλλου μόνο εκεί που δεν υπάρχει η λεκτική επικοινωνία (πχ στη βρεφική ηλικία). Το κλάμα βοηθάει σε όλες τις ηλικίες να εκφράσουμε ότι δε μπορούμε με λόγια. Μερικές φορές ακόμη, ένα κλάμα μπορεί να “λέει” πολύ περισσότερα από τον έναρθρο λόγο.

Ακόμη, το να κλάψουμε δίνει την ευκαιρία στους άλλους να νιώσουν το μέγεθος της συναισθηματικής μας φόρτισης και να βοηθήσουν στην εξομάλυνση αυτής. Με το να συγκρατούμε τα δάκρυά μας και να δείχνουμε μία θετική ψυχολογία που δεν την έχουμε, δίνει λάθος μήνυμα και στους γύρω μας. Κατά αυτόν τρόπον, η αντιμετώπιση που θα έχουμε θα είναι λανθασμένη και η δική μας εσωτερική πίεση θα μεγαλώνει ακόμη περισσότερο. Ως αποτέλεσμα μίας χρόνιας τέτοιας συμπεριφοράς, μπορεί να οδηγήσει σε απομόνωση, αλλά και σε αδικημένη στοχοποίηση των ατόμων γύρω μας για έλλειψη στήριξης που ποτέ δεν δείξαμε να έχουμε ανάγκη.

Τι συμβαίνει στο σώμα μας όταν κλαίμε

Η αλήθεια είναι πως το κλάμα είναι μία συνήθεια που μπορεί να μας απελευθερώσει ως ένα βαθμό. Μπορεί το κλάμα να μη λύνει το πρόβλημα στη πηγή του, αλλά μπορεί να βοηθήσει τους ίδιους μας ως προς την αντιμετώπιση. Εξάλλου δεν είναι πάντα όλα τα προβλήματα προς λύση. Πολλές φορές χρειαζόμαστε έναν τρόπο να “ξεσπάσουμε” και να συνεχίσουμε. Η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου για παράδειγμα, ή η λάθος έκβαση μίας κατάστασης δε μπορούν να αντιμετωπιστούν ως γεγονότα και να διορθωθούν. Είναι στιγμές που θέλουμε να βγάλουμε τον πόνο από μέσα μας και να μπορέσουμε να πάμε παρακάτω. Είναι όπως είπαμε εξάλλου και οι ευχάριστες στιγμές που πολλές φορές μας γεμίζουν με δάκρυα. Αυτό συμβαίνει καθώς και πάλι τα λόγια ίσως δεν αρκούν για να εκφράσουν το τι νιώθουμε.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το αποτέλεσμα σε όποια από τις παραπάνω περιπτώσεις, είναι η συναισθηματική αποφόρτιση. Ακόμη κι αν είμαστε μόνοι και δεν βρεθεί κάποιος να μας παρηγορήσει, το κλάμα βοηθά να αποβάλουμε την πίεση και το στρες. Τα περισσότερα άτομα νιώθουν ανακούφιση μετά το κλάμα, καθώς βρίσκονται σε μεγαλύτερη ισορροπία συναισθηματικά. Τέλος, όταν κλαίμε, αποβάλλουμε τις τοξικές ουσίες από το σώμα μας, ενώ παράλληλα το βοηθάμε να μειώσει τις στρεσογόνες ορμόνες.


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Βιργινία Τουμπάρη

Είμαι Αισθητικός και Φιλόλογος με Μεταπτυχιακή Ειδίκευση στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Έχω Πιστοποίηση στη Διατροφή και τη Φυσική Άσκηση από το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Επιπλέον έχω Πιστοποίηση στη Σχολική Ψυχολογία από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Τέλος, συμμετέχω στο Μεταπτυχιακό πρόγραμμα για Διοικητικό Στέλεχος Επιχειρήσεων με απόκτηση του Internatiοnal Diploma in Business Administration (Διεθνές Δίπλωμα στη Διοίκηση Επιχειρήσεων), με τρεις διαφορετικές πιστοποιήσεις: 1-Vellum Diploma in Basic Economics, 2-Vellum Diploma in Sales Management, 3-Vellum Diploma in Customer Service. Αγαπώ τη σωστή διατροφή, την άσκηση και τη γενικότερη ευεξία και φροντίδα του ανθρώπινου οργανισμού, εσωτερικά και εξωτερικά. Επιδιώκω τη συνεχή επιμόρφωση και την αυτοβελτίωση σε κάθε δυνατό επίπεδο.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;