Journaling: Ένας τρόπος έκφρασης για όλους

Journaling
Πηγή εικόνας: https://www.boredpanda.com

 

 

Όλοι μας ερχόμαστε καθημερινά αντιμέτωποι με δυσκολίες και προβλήματα. Έτσι νιώθουμε την ανάγκη να εναποθέσουμε τις κουραστικές σκέψεις κάπου, όπως για παράδειγμα με τη μέθοδο του Journaling. Αν ήταν δυνατόν θα ευχόμασταν μάλιστα να ξεμπλέξει κάποιος άλλος αυτό το ατελείωτο κουβάρι σκέψεων αντί για εμάς. Άλλες πάλι φορές διαφεύγουν της προσοχής μας όμορφες στιγμές για τις οποίες θα ήταν άδικο να μη νιώθουμε ευγνωμοσύνη γράφοντάς τες σε ένα ημερολόγιο. Το Journaling είναι ένας ακόμη τρόπος έκφρασης, μία μορφή αποτύπωσης των σκέψεων και των ιδεών στο χαρτί, την οποία μπορεί ο καθένας να κάνει κτήμα του. Με άλλα λόγια, ένα διαφορετικό ημερολόγιο που στόχο έχει να βοηθήσει στην βελτίωση της ψυχικής υγείας.

Τι είναι το Journaling;

Το Journaling δεν είναι τίποτε άλλο παρά μία από τις πιο αποτελεσματικές πράξεις φροντίδας και παρατήρησης του εαυτού μας. Είναι απλά η καταγραφή των σκέψεων και των συναισθημάτων με κύριο σκοπό την ευκολότερη κατανόησή τους. Μιλάμε, λοιπόν, για έναν δομημένο συνήθως τρόπο καταγραφής των όσων έχουμε στο μυαλό μας. Το  περιεχόμενο χωρίζεται σε διάφορες θεματικές ενότητες για να βοηθήσει τον ενδιαφερόμενο να αποδώσει τα μέγιστα στην καταγραφή του με όσο πιο κατανοητό τρόπο γίνεται. Η καταγραφή αυτή ταυτίζεται σε μεγάλο βαθμό με το καθημερινό ημερολόγιο. Η διαφορά βρίσκεται στο γεγονός ότι η μέθοδος του Journaling χρησιμοποιείται για θεραπευτικούς λόγους και για λόγους προσωπικής ανάπτυξης. Απώτερος σκοπός είναι φυσικά η ταξινόμηση των σκέψεων, η βελτίωση της ψυχικής υγείας και η πνευματική ανάπτυξη.

Πώς ξεκινάει κανείς να γράφει;

Η διαδικασία είναι απλή και προσιτή σε όποιον νιώθει την ανάγκη να εκφραστεί μέσω του γραπτού λόγου. Σίγουρα ο καθένας επιλέγει τον δικό του τρόπο να επικοινωνήσει τα συναισθήματά του και τις ανάγκες του. Τα εργαλεία που θα του φανούν χρήσιμα δεν είναι παρά ένα τετράδιο, ίσως σε μορφή σημειωματάριου, και ένα στυλό. Ακόμα και η καταγραφή σκέψεων στον υπολογιστή ή στο κινητό μπορεί να αποφέρει εξίσου θετικά αποτελέσματα. Πιθανότατα το Journaling να είναι ένας από τους πιο οικονομικούς τρόπους αυτοφροντίδας του νου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι σημαντικό να τονιστεί πως κανείς δεν κρίνεται για τη συγγραφική του δεινότητα σε αυτή τη διαδικασία και ούτε είναι απαραίτητη η έκθεση των γραπτών σε οποιονδήποτε άλλο ακόμα και αν αυτός είναι κάποιος ειδικός σε θέματα ψυχικής υγείας. Αυτό που πρέπει να έχει κατά νου όποιος θέλει να δοκιμάσει για πρώτη φορά τη μέθοδο του Journaling είναι η καλή οργάνωση και η συνέπεια στην καταγραφή που θα πρέπει εν καιρώ να διατηρούνται αδιάλειπτα. Το Journaling είναι ένας εσωτερικός διάλογος με τα συναισθήματά μας, μία ευκαιρία να μιλήσει κανείς για όλα όσα δεν μπορεί να εκφράσει σε κάποιον άλλον με τη χρήση του προφορικού λόγου. Έτσι ξεδιαλύνει τις σκέψεις του βλέποντάς τες καταγεγραμμένες στο χαρτί.

Επιπροσθέτως, η μέθοδος του Journaling μας μαθαίνει ότι ο καθένας έχει εκπληκτικά πράγματα στο μυαλό του τα οποία μέχρι εκείνη τη στιγμή μένουν στο σκοτάδι. Συνεπώς, δεν χρειάζεται κανείς να φοβάται να ξεκινήσει να γράφει, διότι η δοκιμή είναι ο μόνος δρόμος για να τα καταφέρει.

Αποτελέσματα μεθόδου

Οι πολλαπλές θετικές συνέπειες που έχει σε βάθος χρόνου η μέθοδος του Journaling την καθιστούν έναν υγιή τρόπο έκφρασης. Το Journaling βοηθάει αρχικά στην ταξινόμηση των όποιων προβλημάτων, φόβων και ανησυχιών υπάρχουν. Το άτομο παρακολουθεί καθημερινά τυχόν συμπτώματα ψυχικών διαταραχών και μαθαίνει τρόπους για τον ευκολότερο έλεγχό τους. Επιπλέον, έρχεται σε επαφή με τον εαυτό του και τον παρατηρεί ενδελεχώς. Ευθύνεται πιθανώς για τη βελτίωση ο εντοπισμός αρνητικών σκέψεων και συμπεριφορών που σαμποτάρουν την ψυχική υγεία του. Έτσι, βοηθάει το άτομο να διαχειριστεί και να μειώσει το άγχος αφού θα γνωρίζει καλύτερα τις καταβολές του.

Τα οφέλη της μεθόδου του Journaling περιλαμβάνουν επίσης καλύτερη σωματική υγεία κατ’ επέκταση της καλής συναισθηματικής, βελτιωμένη μνήμη και μεγαλύτερη ψυχική ευεξία. Το άτομο μαθαίνει να εκφράζει με ευκολία τις ανάγκες, τις δυσκολίες και τα συναισθήματά του αλλά και την ευγνωμοσύνη του προς τον κόσμο. Αδιαμφισβήτητα, το Journaling δεν αφορά μόνο άτομα με κάποια ψυχική διαταραχή αλλά και άτομα οποιασδήποτε κατάστασης και ηλικίας. Το κέρδος σε κάθε περίπτωση από την ενασχόληση με τον ψυχισμό μας είναι τεράστιο.

Το γράψιμο προωθεί τη δημιουργικότητα  του ατόμου και το ωθεί προς την επίτευξη των στόχων του. Αυξάνει τη γνωστική λειτουργία και διευκολύνει τη διαδικασία της μάθησης αν εφαρμοστεί σε μαθητές. Πέρα από αυτά, το Journaling προσφέρει την ευκαιρία για αυτογνωσία. Το άτομο ακολουθεί συστηματικά τη ροή και τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα της σκέψης του. Η καλή γνώση του εαυτού είναι η δύναμη που χρειάζεται ο καθένας από εμάς για να επιτύχει τους στόχους του.

Τι προτείνουν οι ειδικοί:

Πολλοί ειδικοί ψυχικής υγείας προτείνουν ως μέθοδο ενασχόλησης κατά τη διάρκεια των συνεδριών ψυχοθεραπείας το Journaling. Καθώς το Journaling ενσωματώνεται στη θεραπεία, βοηθάει το άτομο να ανακαλύψει στοιχεία για τον εαυτό του μέσω του γραψίματος καθοδηγούμενο από τον ψυχοθεραπευτή. Ο ψυχοθεραπευτής αναθέτει στο άτομο διάφορες σχετικές με τη θεραπεία ασκήσεις που πρέπει ο θεραπευόμενος μέχρι την άλλη συνεδρία να έχει ολοκληρώσει ώστε να συνεχιστεί η συζήτηση. Αυτή η μέθοδος μπορεί άνετα να εφαρμοστεί και σε ομάδες.

Η μέθοδος αυτή αποτελείται από πολλές τεχνικές. Βασικοί πυλώνες είναι η ειλικρίνεια, η συνέπεια και η καταγραφή των σημαντικών για την ψυχοθεραπευτική διαδικασία στοιχείων. Με την πάροδο του χρόνου το άτομο  παρατηρεί μεγάλη βελτίωση στην αντιμετώπιση κυρίως διάφορων αγχωδών διαταραχών και όχι μόνο.

Παίρνοντας χαρά

Αξίζει να σημειωθεί σε αυτό το σημείο η χαρά που προσφέρει το γράψιμο, η οργάνωση αλλά και η τέχνη που μπορεί να περιλαμβάνει αυτή η απασχόληση. Το Journaling προωθεί τη χαρά της δημιουργικότητας και κάνει το άτομο να νιώθει σημαντικό και χρήσιμο. Συχνά η απασχόληση αυτή εμπλουτίζεται από χρώματα, τέχνη, φωτογραφίες και ενδιαφέροντα σημειωματάρια για να ενισχύουν τη θέληση για γράψιμο. Δεν λείπει το προσωπικό ύφος του εκάστοτε συγγραφέα ώστε να νιώθει οικεία όταν το χρησιμοποιεί.

Τέλος

Το Journaling αποδεικνύεται ότι είναι ένα σημαντικότατο μέσο θεραπευτικής διαδικασίας αλλά και εσωτερικής αναζήτησης. Το άτομο αγγίζει τον εσώτερο εαυτό του μέσα από τα γραπτά. Ο εγκέφαλος και η ψυχή απαλλάσσονται από τεράστια βάρη και ελαφραίνουν. Έφτασε λοιπόν η ώρα για μία γραπτή δοκιμή.

 


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Νάνσυ Χατζή

Είμαι απόφοιτη του τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικών και Ψυχολογίας του πανεπιστημίου Ιωαννίνων με ειδίκευση στην Ψυχολογία. Ενδιαφέροντά μου οι συζητήσεις, η αγάπη για υπερανάλυση και τρόπος έκφρασής μου το γράψιμο!

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;