Esports: η βιομηχανία του ηλεκτρονικού (πρωτ)αθλητισμού

Πηγή εικόνας: GETTY IMAGES

«Ήταν γύρω στο 2018, Μάιος προς Ιούνιο», εξηγεί ο Pessoa, ένας πάλαι ποτέ «casual παίκτης» που δε δίστασε να εντρυφήσει στα αβαθή ύδατα του ανταγωνιστικού πλανήτη των esports με θρυαλλίδα την πρόκριση και κατοπινή κυριαρχία σε ένα event της Γερμανίας καθώς και στους μεγάλους τελικούς του FIFA 2017. «Τότε ήμουν φοιτητής στο πανεπιστήμιο του Exeter (σ.σ. στο Ηνωμένο Βασίλειο), οπότε έπαιζα FIFA στον ελεύθερό μου χρόνο με τους φίλους μου. Εκείνη τη χρονιά είχε πρωτοεμφανιστεί το πρωτάθλημα του Σαββατοκύριακου στο FIFA ή αλλιώς το FUT Champions, όπου έπρεπε να παίξεις 40 παιχνίδια σε δύο μέρες. Μιλάμε για αρκετά ζόρικο κατόρθωμα αφού απαιτούσε πολύ χρόνο αλλά εν τέλει κατάφερα να προκριθώ. Ήμουν μάλιστα 5ος στον κόσμο».

«Μερικές φορές σταματώ το παιχνίδι για λίγα δευτερόλεπτα», εκμυστηρεύεται ο Richard «Gaucho10» Hormes, επαγγελματίας παίκτης FIFA αναφερόμενος στην ψυχική ανοσία που οικοδομούν οι παίκτες των esports καθώς επιχειρούν να υπερβούν τον υψηλό πήχη της πίεσης οπλισμένοι με μια αδηφάγο πείνα για την πολυπόθητη επικράτηση και την συνακόλουθη εδραίωση των «μετοχών» τους στο χρηματιστήριο των e-παικτών. «Τότε προσπαθώ να καταλάβω αν ο αντίπαλός μου κερδίζει επειδή είναι αποτελεσματικότερος κι ας κυριαρχώ εγώ στον αγώνα ή αν απλά γιατί είναι καλύτερος παίκτης. Αν ισχύει το δεύτερο αλλάζω τακτική και σύστημα. Αν κυριαρχώ εγώ όμως, συνεχίζω κανονικά».

Από το ταξίδι του ήρωα στην αρένα των esports

Μια ηλεκτρονική εκδοχή του αθλητικού στίβου όπου οι άνθρωποι επιδίδονται σε μια προπόνηση των φυσικών ή πνευματικών τους ικανοτήτων μέσα από την επιστράτευση ρηξικέλευθων μηχανισμών της τεχνολογίας πληροφοριών και επικοινωνίας ή αλλιώς εναλλακτικών αθλητικών διαστάσεων που επεκτείνουν ηλεκτρονικά τους αθλητές σε ψηφιακά τροφοδοτούμενους κόσμους.  Σε ένα άλλο καμπελιανό ταξίδι του ήρωα, ο παίκτης των esports αποκρινόμενος σε ένα ισχυρό πρωταρχικό κέλευσμα προς περιπέτεια σε συνδυασμό με τους επικερδείς καρπούς που απομυζά από τον κοινωνικό ιστό των esports, διασχίζει τον κακοτράχαλο δρόμο των δοκιμών(the road of trials) εκκινώντας τις προσωπικές ζυμώσεις μέχρι την μεταμόρφωσή του σε e-παίκτη. Η σταδιακή εκγύμναση των δεξιοτήτων του αλλά και η επαρκής γνωστική εκτροφή σχετικά με το «εγχειρίδιο» του παιχνιδιού και την βίβλο των κανόνων θα τον αναγάγει σε «master» των δύο κόσμων, σε ένα τελικό στάδιο της esport ταυτότητάς του.

Νοοτροπία-ένας συνδυασμός που ξεκλειδώνει την επιτυχία

esports

Πηγή εικόνας: LUIS GALLO/RED BULL CONTENT POOL

 «Η σταθερότητα, 100%» είναι το κλειδί που εφαρμόζει απόλυτα σε κάθε αδιαπέραστη κλειδαριά σύμφωνα με τον Pessoa, καθώς η συνέπεια στη συγκομιδή συνεχόμενων νικών μεγιστοποιεί τα «αγαθά» της ύστατης σποράς ή του τελικού σκοραρίσματος. «Θα μπορούσες να κερδίσεις και πέντε συνεχόμενους αγώνες το οποίο είναι σπουδαίο. Όταν το πράγμα δυσκολέψει όμως ή αρχίσεις να κουράζεσαι, μπορείς να αποδώσεις εξίσου καλά; Έχεις τη νοοτροπία να πιέσεις τον εαυτό σου ώστε να πάρει μία ακόμα νίκη και να προχωρήσεις άλλον έναν γύρο»;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με το νεφελώδες σχηματισμό νεογνών ανταγωνιστικών video games «κοινοτήτων» στη Νότιο Κορέα σε συνδυασμό με την αξιοσημείωτη δημοτικότητα των παιχνιδιών βολών α’ προσώπου(FPS-First Person Shooter), RTS(Real Time Strategy) και τα παιχνιδια ρόλων με πολλαπλούς παίκτες τέθηκαν οι στέρεες βάσεις για την ανθοφορία διαγωνισμών όχι μόνο στην Ασία αλλά και την αμφικτιονία των χωρών της Δύσης συμβάλλοντας στη δυναμική οικονομική θαλερότητα των esports που ψήλωσαν κατά 41,3%, ήτοι 696 εκατομμύρια δολάρια εν έτει 2017. Η πολυπληθής παγκόσμια κοινότητα των esports εκτιμάται στα 385 εκατομμύρια, εκ των οποίων το 45% εντάσσεται στο δραστήριο σύνολο των παικτών, το 23% αντιπροσωπεύει το φιλοθεάμων κοινό των Esports, τη στιγμή που ένα 32% παρακολουθεί και παίζει συγχρόνως.

«Μου αρέσει να διδάσκω στους παίκτες πολλά για τον έλεγχο των συναισθημάτων τους, ώστε να είναι πιο λογικοί αντί για συναισθηματικοί. Εάν έχετε πολλά συναισθήματα, αυτό μπορεί μερικές φορές να επηρεάσει το ίδιο το παιχνίδι»-Mia Stellberg, ψυχολόγος Esports

Η αναρριχητική τάση των ηλεκτρονικών αθλημάτων επεφύλαξε 15 εκατομμύρια δολάρια στην νικητήρια ομάδα(Team OG) του δημοφιλούς τουρνουά Defemce of the Ancients 2 με συνολικό έπαθλο 34 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ. Ο 24χρονος Νοτιοκορεάτης Lee Sang-hyeok, γνωστός ως Faker-ένας δαφνοστεφανομένος πρωταθλητής του Leauge of Legends, ενός θρυλικού παιχνιδιού MOBA 100 εκατομμυρίων ορκισμένων οπαδών που στρατολογεί δεξιότητες, ευφάνταστες τεχνικές, ευφυείς στρατηγικές, με αρκετή δόση μάχης και μαγείας μετακινεί τους ήρωες στην αρένα του αθλήματος σ’ ένα ατελείωτο πολεμικό διάλογο που αποβλέπει στην καταστροφή της αντίπαλης ομάδας.

esports

Πηγή εικόνας: GETTY IMAGES

Ο απόπλους της επαγγελματικής του πορείας το 2013 που σημαδεύτηκε από τον τριπλή κατάκτηση του παγκόσμιου πρωταθλήματος και το κερδοφόρο επιστέγασμα των 1,4 εκατομμυρίων δολαρίων σε χρηματικά έπαθλα πιστώνουν στο μαραθωνοδρόμο Faker αναρίθμητα μερόνυχτα προπονήσεων στο “gaming house” της ομάδας στη Σεούλ ως ένας εικονικός ερημίτης. «Έχω συνηθίσει να παίζω υπό πίεση και έχω αναπτύξει τρόπους για να παραμείνω ήρεμος», ομολογεί σε μια ανάπαυλα του υπερφορτωμένου χρονοδιαγράμματός του ανάμεσα στις δύο τρίωρες συνεδρίες παιχνιδιού. «Διαλογίζομαι πριν από ένα παιχνίδι για να καθαρίσω το μυαλό μου από οτιδήποτε συμβαίνει γύρω μου. Ετοιμάζομαι επίσης, κάνοντας λίγο stetching», ενώ ομολογεί ότι τα φυτά του σπιτιού μετατρέπονται σε ένα θεραπευτικό μαντζούνι που «χαλαρώνει τα μάτια και κρατάει το μυαλό ήρεμο. Και το πράσινο χρώμα έχει ένα ηρεμιστικό αποτέλεσμα».

Πρωταθλητισμός στους… δείκτες του άγχους

Νεόκοπη μελέτη του Πανεπιστημίου του Chichester που δημοσιεύθηκε στο International Journal of Gaming and Computer-Mediated Simulations το 2019, με τη λήψη συνεντεύξεως από τους ελίτ εκπροσώπους της ηλεκτρονικής άθλησης, εντόπισε ένα πλέγμα 51 διαφορετικών δεικτών άγχους συμπεριλαμβανομένων των δυσχερειών επικοινωνίας μεταξύ των παικτών της ομάδας αλλά και των αναστολών “άθλησης” ενώπιον ζωντανού κοινού-ψυχικές συνθήκες που κατοπτρίζονται σε ποδοσφαιριστές υψηλών προδιαγραφών και αστέρες του ράγκμπι. Η δύσκαμπτη επικοινωνία μεταξύ των παικτών σύμφωνα με τον συγγραφέα της μελέτης Δρ Phil Birch-ανώτερου λέκτορα στον αθλητισμό και την ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο του Chichester, αναδείχθηκε σε ανίατη πληγή-το θεμελιώδες άγχος που διαρρήγνυε οποιαδήποτε διάθεση συνεργατικότητας ή θέριευε τα ένστικτα των παικτών με την κλιμάκωση παραβατικών επιθετικών συμπεριφορών. “Αυτή η μελέτη είναι σημαντική για τη βιομηχανία. Πρέπει να καταλάβουμε πώς μπορούμε να υποστηρίξουμε καλύτερα την υγεία των παικτών μας και να τους διατηρήσουμε στο υψηλότερο επίπεδο – όπως και κάθε άλλος επαγγελματίας αθλητής», σημείωσε ο Rams Singh πρώην πρωταθλητής των esports.

Η ψευδεπίγραφη υπόσταση του ηλεκτρονικού αθλητισμού ως μια εναλλακτική καινοτόμα πατέντα αθλημάτων με τα υποκατάστατα των παραδοσιακών αθλητών κατατρύχεται από τις λεγεώνες των διωκτών τους. Η άρνηση της συμπερίληψης των ηλεκτρονικών αθλημάτων στο μακρόβιο θεσμό των Ολυμπιακών αγώνων από την Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή(IOC) ένεκα της υπερβολικής βίας, σωματικής απραγίας και της έλλειψης υψηλού ιδεώδους στιγματίζει τους μυημένους στις ηλεκτρονικές αθλοφορίες. Ένα δίκτυο προβληματισμών για την ακραία νόρμα ζωής των «αθλητών» που καλούνται να υπερκεράσουν τα ορατά εμπόδια της παχυσαρκίας, της κοινωνικής απομόνωσης, των ισχνών ακαδημαϊκών επιδόσεων αλλά και του ελλειμματικού ύπνου κυρτώνουν τις αντιστάσεις του παίκτη, ενός σύγχρονου παρία που αποσύρεται στους εικονικούς του κόσμους με το στίγμα του ηλεκτρονικού αθλητή  που «όλοι ανταγωνίζονται για τη δουλειά του».

«Μέσω της αυτοδιαχείρισης, προσπαθώ να παραμείνω υγιής τόσο σωματικά όσο και ψυχικά, συμπεριλαμβανομένου του να κοιμάμαι αρκετά»-FAKER

Ο διαφεντεμένος συναισθηματικός έλεγχος, η πολύωρη αποτελεσματική εστίαση, η διατήρηση της εμπιστοσύνης, η ανθεκτικότητα, η σταθερότητα και η επικοινωνία μέσα σε ένα άνυδρο ανταγωνιστικό σύμπαν με συνεχείς παρεμβολές στην αρένα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από τους «αιμοδιψείς» θεατές αλλά και μια παρατεινόμενη διαδικτυακή κακοποίηση συνθέτουν τους βασικούς σκοπέλους που αναμένεται να προσπελάσουν οι παίκτες στο δρόμο προς τις δάφνες της νίκης. «Υπάρχουν αρκετές ομοιότητες μεταξύ των esports και άλλων τομέων απόδοσης, όπως ο στρατός, οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης και οι παραστατικές τέχνες όσον αφορά τους παράγοντες που επηρεάζουν την ψυχολογική απόδοση, καθώς τέτοιες στρατηγικές που έχουν ήδη αναπτυχθεί για αυτούς τους τομείς απόδοσης μπορούν να εφαρμοστούν αποτελεσματικά στα esports», σημειώνει ο Stewart επικεφαλής της Σχολής Ψυχολογίας, Αθλητισμού και Φυσικής Δραστηριότητας στο AECC University College και πολύπειρος σύμβουλος-προπονητής επιδόσεων σε επαγγελματίες ηλεκτρονικούς αθλητές με έδρα την Ευρώπη.

Η βλαστάνουσα βιομηχανία των esports που καλλιεργείται με φειδώ σε εύπορα τεχνολογικά χωράφια αναδεικνύεται σε έναν προάγγελο μιας a priori νεωτερικής αθλητικής επανάστασης με την κοινότητα των τηλε-αθλητών να ρίχνεται στην διαδικτυακή αρένα για ένα πολυπόθητο ηλεκτρονικό μετάλλιο αξίας πολλών εκατομμυρίων δολαρίων. Το στίγμα της παρέκβασης από την παραδοσιακή νόρμα το παράσημο των αθλητών που καλούνται να εκγυμνάσουν τις ψυχικές αντιστάσεις τους εμπρός από την οθόνη ενός υπολογιστή. Τα esports φαντάζουν ωσάν μια αχαρτογράφητη γη που χρίζει άμεσου επιστημονικού αποικισμού.

 

Πηγές:

Συμβουλές για σερί νικών στο FIFA από τους ειδικούς, ανακτήθηκε από www.redbull.com, τελευταία πρόσβαση στις 18.06.2021

Ο star του League Of Legends, Faker, αποκαλύπτει τα μυστικά του, ανακτήθηκε από www.redbull.com, τελευταία πρόσβαση στις 18.06.2021

The Psychology of Esports – Professor Stewart Cotterill, ανακτήθηκε από www.www.aecc.ac.uk, τελευταία πρόσβαση τις 18.06.2021

Esports’ popularity ‘only scratching the surface’, ανακτήθηκε από www.bbc.com, τελευταία πρόσβαση τις 18.06.2021

Speaking of Psychology: The psychology of esports, ανακτήθηκε από www.apa.org, τελευταία πρόσβαση στις 18.06.2021

What Are the Mental Demands of Esports?, ανακτήθηκε από www.psychologytoday.com, τελευταία πρόσβαση στις 18.06.2021

The role of Psychology in eSports, ανακτήθηκε από www.medium.com, τελευταία πρόσβαση στις 18.06.2021

The psychology of esports: A systematic literature review, Fanni Bányai1,2, Mark D. Griffiths3, Orsolya Király1, Zsolt Demetrovics, ανακτήθηκε από www.core.ac.uk, τελευταία πρόσβαση στις 18.06.2021

 


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Χρύσα Μπάτου

"Το γράψιμο δεν είναι τίποτε άλλο από ένα κατευθυνόμενο όνειρο." - Χόρχε Λουίς Μπόρχες "Ονειροπόλα" δυναμική, πειθαρχημένα απρόβλεπτη, ζωηρά εκκεντρική. Ή αλλιώς ο 24χρονος εαυτός μου που πασχίζει να σκαρώσει πάνω σε τσαλακωμένα αποκόμματα ξεχασμένους στίχους. Γεννημένη στη Θεσσαλονίκη, απόφοιτος της Κλασικής Φιλολογίας του Α.Π.Θ., με διακαή πόθο τη δημοσιογραφία και υποτροφία σε ιδιωτική σχολή δημοσιογραφίας. Εθισμένη στη συγγραφή, τη σοκολάτα, τη μόδα, την υποκριτική, τις φωτογραφίες, το ποδόσφαιρο και.. πάντα σ' ένα ποτήρι κόκκινο κρασί. Κυνηγημένη από μία ανάγκη να αποτυπώσει στο χαρτί ιδέες, ιδέες και αισθήσεις που γίνονται λέξεις, παύλες και τελείες.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;