Επικοινωνία εκπαιδευτικού-οικογένειας: 5 βασικές αρχές

SHARE

επικοινωνία γονέων-εκπαιδευτικού
Πηγή εικόνας: mandou.gr

Η συνεργασία οικογένειας-εκπαιδευτικού συντελεί στη διασφάλιση και αύξηση του εκπαιδευτικού οφέλους για τους μαθητές. Οι συνεργατικές σχέσεις διευκολύνονται από επαγγελματικές συμπεριφορές που αφορούν σε έξι διαστάσεις (Blue-Banning et al., 2004), με ιδιαίτερη έμφαση να δίνεται στην επικοινωνία:

  • Επικοινωνία
  • Δέσμευση
  • Ισότητα
  • Δεξιότητες
  • Εμπιστοσύνη
  • Σεβασμός

Η αποτελεσματική συνεργασία οικογένειας-σχολείου χαρακτηρίζεται από την επιδίωξη κοινών σκοπών από τα μέλη της οικογένειας και τους εκπαιδευτικούς σε ένα κλίμα αμοιβαίου σεβασμού και εμπιστοσύνης (Kashara & Turnbull, 2005; Stoner & Angell, 2006). Η τακτική αμφίπλευρη επικοινωνία με τους γονείς είναι το βασικό συντελεστικό στοιχείο της συνεργασίας εκπαιδευτικού-οικογένειας.

Η C.I. Wilson (1995) προτείνει πέντε αρχές της αποτελεσματικής επικοινωνίας μεταξύ εκπαιδευτικών και γονέων.

1. Αποδοχή των δηλώσεων των γονέων

Η αποδοχή των δηλώσεων των γονέων σημαίνει τη μετάδοση του μηνύματος από τον εκπαιδευτικό, με λεκτικούς και μη λεκτικούς τρόπους, ότι οι πληροφορίες τους εκτιμώνται. Ειδικότερα, αν ο εκπαιδευτικός δείξει στους γονείς ότι οι απόψεις τους γίνονται σεβαστές, τότε και αυτοί είναι πιθανότερο να μιλήσουν πιο ελεύθερα και πιο ανοιχτά. Είναι πολύ σημαντικό ο εκπαιδευτικός να μεταδώσει το μήνυμα : «Κατανοώ και εκτιμώ την άποψή σας». Βέβαια αυτό δε σημαίνει ότι ο εκπαιδευτικός πρέπει μα συμφωνεί με όλα όσα λέει ένας γονέας. Κατανοώ άλλωστε δε σημαίνει και συμφωνώ.

2. Ενεργητική ακρόαση

Ένας καλός ακροατής χαρακτηρίζεται από ενεργητική ακρόαση και ανταπόκριση στο άτομο με το οποίο συζητάει με ειλικρινή και γνήσιο τρόπο. Πιο συγκεκριμένα, ένας ενεργητικός ακροατής όχι μόνο ερμηνεύει, ταξινομεί και αναλύει όσα λέει ο ομιλητής, αλλά, επίσης, ανταποκρίνεται στο μήνυμά του ενεργητικά.

Advertisement

3. Αποτελεσματικές ερωτήσεις

Oι εκπαιδευτικοί είναι πολύ σημαντικό να χρησιμοποιούν ανοιχτές ερωτήσεις όταν επικοινωνούν με τους γονείς, ιδιαιτέρως κατά τη διάρκεια των συναντήσεων. Μια ανοιχτή ερώτηση μπορεί να οδηγήσει ευκολότερα σε μία πιο περιγραφική και πληροφοριακή απάντηση . Αντίθετα, μια κλειστή ερώτηση θα οδηγήσει σε μια απάντηση του τύπου ναι ή όχι. Επιπλέον, θεωρείται κρίσιμο τα ερωτήματα προς τους γονείς να μην εστιάζουν μόνο στα προβλήματα ή στις δυσκολίες του παιδιού.

4. Ενθάρρυνση

Είναι σημαντικό για τους γονείς να μαθαίνουν καλά και ενθαρρυντικά νέα για το παιδί τους. Όταν ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει στους γονείς συγκεκριμένες περιπτώσεις καλής συμπεριφοράς ή βελτιωμένης επίδοσης του παιδιού τους, τότε ενθαρρύνει τη γονεϊκή εμπλοκή.

5. Διατήρηση της εστίασης

Ο διάλογος μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών πρέπει να εστιάζεται στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και στην πρόοδο του παιδιού. Η δημιουργία μιας προκαταρκτικής κοινωνικής αλληλεπίδρασης εκπαιδευτικού-γονέα και η ευαισθητοποίηση στις πολιτισμικές διαφορές και στα ιδιοσυγκρασιακά στυλ των διαφόρων οικογενειών είναι πολύ σημαντικές παράμετροι για μια υγιή συνεργασία. Η συζήτηση, όμως, δε θα πρέπει να ξεπερνά τον αρχικό της σκοπό και όπου χρειάζεται να επαναφέρεται στο βασικό θέμα εστίασης.

Η ανοιχτή και ειλικρινής επικοινωνία, χωρίς κρυφές πληροφορίες και χωρίς δυσάρεστα νέα που παρουσιάζονται εξωραϊστικά, μεταξύ γονέα-εκπαιδευτικού είναι υψίστης σημασίας.

Βιβλιογραφία:

Blue-Banning, M., Summers, J. A., Frankland, H. C., Nelson, L. L., & Beegle, G. (2004). Dimensions of family and professional partnerships: Constructive guidelines for collaboration. Exceptional children70(2), 167-184.

HewardW. L. (2011). Παιδιά με ειδικές ανάγκες: Μία εισαγωγή στην ειδική εκπαίδευση, (Επιμ. Α. Δαβαζόγλου & Κ. Κόκκινος), Εκδόσεις Τόπος.

Kasahara, M., & Turnbull, A. P. (2005). Meaning of Family—Professional Partnerships: Japanese Mothers’ Perspectives. Exceptional Children71(3), 249-265.

Advertisement

Stoner, J. B., & Angell, M. E. (2006). Parent perspectives on role engagement: An investigation of parents of children with ASD and their self-reported roles with education professionals. Focus on autism and other developmental disabilities21(3), 177-189.

Wilson, C.L. (1995). Parents and teachers:”Can we talk?”LD Forum, 20(2), 31-33.

 

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:

Advertisement

SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Ονομάζομαι Έμιλυ Καρακίτσου και είμαι πτυχιούχος του Τμήματος Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου της Besançon στη Γαλλία και του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Πατρών. Κατά τη διάρκεια των σπουδών μου στη Γαλλία στο Τμήμα της Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου της Besançon, ακολούθησα την κατεύθυνση της Γνωστικής Ψυχολογίας και της Νευροψυχολογίας. Η επαγγελματική μου δραστηριότητα μοιράζεται ανάμεσα στο επάγγελμα της ψυχολόγου και σε αυτό της παιδαγωγού.

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG