Σαββάτο 25 Μαρτίου 2023
  • Αφιερώματα
  • Συνεντεύξεις
  • Κινηματογράφος
  • Θέατρο
  • Βιβλίο
  • Διαγωνισμοί
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
  • MAXMAG
    • Σχετικά με εμάς
    • Πολιτική απορρήτου
    • Δελτία Τύπου
    • Επικοινωνία
    • Γίνε αρχισυντάκτης
    • Γίνε αρθρογράφος
    • #Egrapses
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • Αφιερώματα
      • Εγκλήματα
      • Ελλάδα 1821
      • Επιστήμονες
      • Ιστορία
      • Καλλιτέχνες
      • Μικρασιάτικη Καταστροφή
      • Πολιτικοί
      • Συγγραφείς
    • Συνεντεύξεις
      • Life & Style
      • Επιστήμη & Έρευνα
      • Επιχειρηματικότητα
      • Λογοτεχνία
      • Ποιότητα Ζωής
      • Πολιτισμός
      • Τέχνες
      • Υπέρβαση Ζωής
      • Ψυχαγωγία
    • Πολιτισμός
      • Τέχνη
      • Φιλοσοφία
      • Μουσεία
      • Κοινωνία
      • Γλώσσα
      • Εκπαίδευση
      • Κουλτουρα
      • Αρχαιολογία
      • Ιστορία
      • Θρησκεία
      • Festival
    • Βιβλίο
      • Βιβλιολίστες
      • Βιβλιονέα
      • Βιβλιοπαρουσιάσεις
      • Βιβλιοπροτάσεις
      • Νέες Κυκλοφορίες
      • Παιδικό βιβλίο
      • Ποίηση & Ποιητές
      • Προτάσεις Συγγραφέων
      • Συγγραφείς
    • Ειδική Αγωγή
      • ΑμεΑ
      • ΔΕΠΥ
      • Διαταραχές Λόγου
      • Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
      • Μαθησιακές Δυσκολίες
      • Νοητική καθυστέρηση
      • Προβλήματα Όρασης
    • Περιβάλλον
      • Άγρια Ζωή
  • ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
    • Κινηματογράφος
      • Box Office
      • Specials
      • Κινηματογραφικά Νέα
      • Κριτικές
      • Λίστες Ταινιών
      • Προτάσεις Ταινιών
    • Μουσική
      • Happenings
      • Music News
      • Reviews
      • Tracklisting
      • Έρευνα
      • Χρονομηχανή
      • Προσωπικά
    • Θέατρο
      • Ηθοποιοί
      • Θεατρικές Μορφές
      • Θεατρικές Προτάσεις
      • Θεατρική Ατζέντα
      • Θεατρική εκπαίδευση
      • Θέατρο και παιδί
      • Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
      • Κριτικές Θεατρικών Παραστάσεων
      • Οικονομικό Θέατρο
      • Παρουσιάσεις Παραστάσεων
      • Πρεμιέρες
      • Προσεχώς
      • Τελευταίες Παραστάσεις
    • Τηλεόραση
      • #EditorsChoice
      • Series Review
      • Tv Guide
      • Tv People
      • TvNewsflash!
      • VintageTv
      • Where Are They Now
      • Προτάσεις Σειρών
      • Σειρές
      • Τηλεταινίες
    • Γαστρονομία
    • Φωτογραφία
      • Guide
      • Άγνωστες Φωτογραφίες
      • Απόψεις
    • Gaming
      • Classics
      • Gaming Reviews
      • Tabletop
      • Techday
  • LIFE & STYLE
    • Μηχανοδήγηση
    • Σώμα & Υγεία
      • Αισθητική
      • Άσκηση
      • Γυναικολογία
      • Διατροφή
      • Ιατρικά νέα
      • Υγεία και πρόληψη
    • Γαστρονομία
    • Μόδα & Ομορφιά
      • Μόδα
      • Ομορφιά
    • Design
      • Αρχιτεκτονική
      • Διακόσμηση
      • Φτιάξτο μόνος σου
    • Ψυχολογία
      • Κοινωνική Ψυχολογία
      • Πειράματα στην Ψυχολογία
      • Ψυχολογία & τέχνη
      • Ψυχολογία στην παιδική ηλικία
    • Αψυχολόγητα
      • Ξαφνικά Συνέβη
    • Επιχειρηματικότητα
    • Καρίερα
      • Tips
      • Εργασία
  • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • Επιστήμη
      • Event
      • Προϊστορία
      • Ανθρώπινο Σώμα
      • Διάστημα
      • Πλανήτες
      • Ανακαλύψεις
      • Επιστήμονες
    • Τεχνολογία
      • Event
      • Smart Living
        • Προστασία
      • Smartphones
      • Social Media
        • Facebook
        • Instagram
        • Twitter
      • Ρομπότ
    • Ψυχολογία
  • ΕΞΕΡΕΥΝΩ
    • Ταξίδια
      • Max Ταξίδια
      • Ελλάδα
        • Ηπειρώτικη Ελλάδα
        • Νησιωτικη Ελλαδα
      • Εναλλακτικός Τουρισμός
      • Εξωτερικό
        • Αμερική
        • Ασία
        • Αφρική
        • Ευρώπη
        • Ωκεανία
    • Άγνωστη Ελλάδα
      • Άγνωστη Αθήνα
      • Άγνωστη Ήπειρος
      • Άγνωστη Θεσσαλονίκη
      • Άγνωστη Θράκη
    • City Guide
      • Αθήνα
      • Αλεξανδρούπολη
      • Βιβλιοστέκια
      • Βόλος
      • Γεύση
      • Εξωτερικό
      • Ηράκλειο
      • Θεσσαλονίκη
      • Ιωάννινα
      • Κατερίνη
      • Κρήτη
      • Κύπρος
      • Λίστες με μαγαζία
      • Πάτρα
      • Πειραιάς
      • Προτασεις
  • PLUS
    • Next Chapter
      • Αυγερινός
      • Μια Εβδομάδα Ακόμα
      • Ο Δρόμος της Επανάστασης
      • Ουρανία
      • Πεταλούδα στο Φως
      • Πικραλίδες
      • Σπουδαία Γυναίκα
      • Σταυροδρόμι Ψυχών
    • #Egrapsa
      • Απόψεις
        • Θέατρο
      • Μικρές ιστορίες
      • Μόδα
      • Πληροφοριακά
      • Προσωπικές Εμπειρίες
      • Σκέψεις
    • Διαγωνισμοί
      • Διαγωνισμοί Θεάτρου
      • Διαγωνισμός Διηγήματος
      • Διαγωνισμός Παραμυθιού
      • Νικητές Διαγωνισμών
    • Podcasts
    • QUIZ
Ψυχολογία

Ελληνικός κινηματογράφος και μηχανισμοί άμυνας- Μέρος Β

Από Χαρουλα Δροσου 2 Φεβρουαρίου 2017
 Ελληνικός κινηματογράφος και μηχανισμοί άμυνας- Μέρος Β

Ελληνικός κινηματογράφος και μηχανισμοί άμυνας- Μέρος Β

Η προσπάθεια του Εγώ να επαναφέρει την ομαλή λειτουργία και ισορροπία και έτσι να ανακουφιστεί έστω και προσωρινά το άτομο που βιώνει μια δυσάρεστη κατάσταση είναι αυτή που επιστρατεύει τους μηχανισμούς άμυνας. Η ψυχαναλυτική θεωρία εισάγοντας τους και ερευνώντας τους πρόσφερε πολλά στη γνώση και αιτιολόγηση της συμπεριφοράς των ανθρώπων. Στη βιβλιογραφία εμφανίζονται παραπάνω από δεκαεφτά με κάποιους πιο συνηθισμένους, άλλους πιο εύκολα αναγνωρίσιμους και ορισμένους που θεωρούνται πιο ώριμοι ή ανώτεροι. Ας δούμε ακόμα μερικούς όπως αποτυπώνονται στα καρέ της μεγάλης οθόνης.

  • Απώθηση είναι η άμυνα εκείνη που χρησιμοποιεί την λήθη για να θαφτούν κάποιες ανεπιθύμητες παρορμήσεις ή μια τραυματική εμπειρία. Η καταστολή του άγχους επιτυγχάνεται καθώς αυτό που ενοχλεί φεύγει από το συνειδητό κομμάτι του εαυτού μας. Στη ταινία “Το τρένο του χωρισμού” η ηρωίδα παθαίνει αμνησία για να αμυνθεί απέναντι στις τραυματικές εμπειρίες που βιώνει και ξαναβρίσκει τη μνήμη της μετά από ένα επίσης ισχυρό σοκ.
  • Μετουσίωση είναι ο αμυντικός μηχανισμός κατά τον οποίο για να μπορέσει κάποιος να εξωτερικεύσει τις ορμές του που δεν είναι αποδεκτές στον κοινωνικό περίγυρο τις μεταμορφώνει σε κάτι πιο αποδεκτό και έτσι τις βγάζει από μέσα του. Στο “Ζητείται ψεύτης” ο ήρωας που του αρέσει να λέει ψέματα το δηλώνει ως επάγγελμα με σκοπό να βγάλει το άγχος που του προκαλεί η ανάγκη του αυτή.
  • Μετάθεση είναι η μεταφορά του συναισθήματος όχι σε αυτόν που το προκάλεσε αλλά σε κάποιον τρίτο που πιθανόν να είναι και πιο ανίσχυρος για να αντιδράσει και να συγκρουστεί.  Στην ταινία “Της κακομοίρας” ο αδύναμος μπακαλάκος μετά τις επιπλήξεις που δέχεται από το αφεντικό  του αρκετές φορές τα βάζει με τα προϊόντα του καταστήματος και ξεσπάει σε αυτά.
  • Η εκλογίκευση είναι η  προσπάθεια να δώσουμε λογικές ερμηνείες για οτιδήποτε μας γεμίζει άγχος. Έτσι χρειαζόμαστε ένα αποδεκτό άλλοθι για μια μη αποδεκτή πράξη  ή βρίσκουμε μια καλή δικαιολογία για ένα γεγονός που δεν είχε θετική έκβαση. Στην ταινία “Μανταλένα”  ο ιερέας του χωριού για να μπορέσει να βοηθήσει τη φτωχή οικογένεια χωρίς να έχει τύψεις για τη πράξη του, δικαιολογεί τον εαυτό του λέγοντας πως ο θεός έχει αφήσει αυτό τον τόπο επομένως πρέπει να δράσει ο ίδιος.
  • Ταύτιση είναι ο μηχανισμός άμυνας που το άτομο για να ξεπεράσει το άγχος ταυτίζεται, όπως έχει μάθει από την παιδική του ηλικία να λειτουργεί απέναντι στους ισχυρούς άλλους που δε μπορεί να νικήσει (μητέρα, πατέρας),  με άλλα σημαντικά πρόσωπα ή καταστάσεις. Στη ταινία “Ένας άφραγκος Ωνάσης” θεωρούν τον ήρωα, ενώ αυτό δεν ισχύει, πάμπλουτο και ισχυρό και αυτός συμπεριφέρεται με αυτό τον τρόπο και ταυτίζεται με αυτό.

Ελληνικός κινηματογράφος και μηχανισμοί άμυνας- Μέρος Β

  • Ηθικοποίηση είναι η τοποθέτηση της ταμπέλας της ηθικής σε οποιαδήποτε ασυνείδητη ή συνειδητή επιθυμία έχει κάποιος με σκοπό να έχει ένα καλό άλλοθι για τις πράξεις του.  Στη ταινία “H ωραία των Αθηνών” ‘ένας από τους πρωταγωνιστές  προσπαθεί να ικανοποιήσει τους δικούς του απώτερους στόχους με τη βοήθεια ενός συμβουλίου από νομοταγείς πολίτες.
  • Διάσχιση, ένας εντυπωσιακός μηχανισμός που επιστρατεύεται για να μπορέσει κάποιος να αντέξει ένα μεγάλο ψυχικό φορτίο, είναι η άμυνα αυτή που ωθεί τον άνθρωπο να χωριστεί σε δύο ή σε περισσότερες προσωπικότητες χρειάζεται για να αντέξει ένα ψυχολογικό τραύμα. Στην ταινία “O Ανακατωσούρας” ο πρωταγωνιστής για να αντέξει την πεθερά του αλλά και για να κάνει πράγματα που δεν είχε το θάρρος χρησιμοποιεί αυτό τον μηχανισμό.
  • Διχοτόμηση του εγώ είναι η εντύπωση που αποκτάει το βρέφος ότι όλος ο κόσμος χωρίζεται σε κακό (όταν η μητέρα του είναι μακριά) ή καλό (όταν είναι κοντά). Σαν άμυνα οι άνθρωποι που τον χρησιμοποιούν διαιρούν τον κόσμο σε δύο αντίθετους πόλους ανίκανοι  να βιώσουν την πραγματικότητα στην ενδιάμεση κατάσταση. Στη ταινία “Δεσποινίς Διευθυντής”  στη πασίγνωστη σκηνή του τηλεφώνου που η πρωταγωνίστρια μιλάει μια γλυκά και μια απότομα, από το ένα άκρο στο άλλο, μπερδεύοντας το συνομιλητή της.
  • Ακύρωση έχουμε όταν με μια πράξη προσπαθούμε να ακυρώσουμε κάτι που έχουμε διαπράξει, το θεωρούμε λάθος και επομένως μας γεμίζει ενοχές. Θα μπορούσε να θεωρηθεί σχεδόν μαγική τελετουργία καθώς μια απλή διαδικασία μπορεί σχεδόν να εξαλείψει κάτι τερατώδες.  Στο “Ένα βότσαλο στη λίμνη” ο τσιγκούνης σύζυγος στο τέλος της ταινίας αφού έχει ξοδέψει πολλά χρήματα το προηγούμενο βράδυ διασκεδάζοντας με γυναικεία παρέα προσπαθεί να εξιλεωθεί προσφέροντας στη γυναίκα του δώρα.
  • Μόνωση του συναισθήματος είναι όταν κάποιος ζει μια εμπειρία χωρίς το συναίσθημα που θα έπρεπε να τη συνοδεύει. Σε αρκετές ταινίες που παρουσιάζουν ηρωικές μάχες και ιστορικά γεγονότα οι πρωταγωνιστές οδεύουν προς το κίνδυνο και ενδεχομένως προς το θάνατο τους χωρίς το ανάλογο συναίσθημα.

Οι παραπάνω συνδέσεις των μηχανισμών άμυνας με παλιές αγαπημένες ελληνικές ταινίες κρύβει μέσα της τόσο το σεβασμό για τον Freud και τους συνεχιστές του έργου του όσο και για τον ελληνικό κινηματογράφο που με αυτόν γαλουχήθηκαν γενιές και γενιές.

Πηγές:

Advertising

Μαρία Μαλικιώση – Λοΐζου, Μ. (1999). Συμβουλευτική Ψυχολογία, Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.

McWilliams, N. (2000). Ψυχαναλυτική διάγνωση, (επιμελ.) Αναγνωστοπούλου Τ., Τριλίβα Σ., (μετάφ.) Καραμπέτσου Α., Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.

Advertising

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ:

Χαρουλα Δροσου

Αρθρογράφος

HND στη συμβουλευτική ψυχολογία, Bachelor στη ψυχολογία από το Open University of UK, διετές σεμινάριο στη συστημική προσέγγιση, εκπαιδευόμενη στη συνθετική προσέγγιση. Η ενασχόληση μου με την ψυχολογία ξεκίνησε από την ανάγκη μου να γνωρίσω καλύτερα τον εαυτό μου και τους γύρω μου και να πάρω απαντήσεις στα γιατί που έχω. e-mail επικοινωνίας: dr.charis@yahoo.gr

Μόλις ανέβηκαν
Ελλάδα

Γιάννενα : η πόλη που οι μνήμες του 1821 απλώνονται παντού

25 Μαρτίου 2023
Κοινωνική Ψυχολογία

Πολιτισμός: Καλλιέργεια της ελεύθερης αυτοέκφρασης

25 Μαρτίου 2023
Αψυχολόγητα

Λιγότερες ρυτίδες ή περισσότερα χαμόγελα;

24 Μαρτίου 2023
Ιστορία

Τέχνη και αντιγραφή: πως τα αντίγραφα έργων τέχνης συμβάλλουν στη διαχρονικότητά της

24 Μαρτίου 2023

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ψυχολογία

Πολιτισμός: Καλλιέργεια της ελεύθερης αυτοέκφρασης

Ψυχολογία

Το Σύνδρομο της Στοκχόλμης: Ποια είναι η αλήθεια του

Ψυχολογία

Ονυχοφαγία: Τι είναι και πώς επιδρά στην ψυχολογία μας

Ψυχολογία

Η επίδραση της μουσικής στη ψυχολογία: Ο ρόλος της και τα οφέλη

Ψυχολογία

Άνθρωπος και φύση: Η αιώνια σχέση

Ψυχολογία

Ψυχοσωματικά: Η σοφία του σώματος

Ψυχολογία

Το Σύνδρομο της Ψηλής Παπαρούνας: Ένα Παγκόσμιο Φαινόμενο

Ψυχολογία

Κοινωνική φοβία: Τι είναι και ποια τα συμπτώματα της

MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά

MAX MAGAZINE

Σχετικά με εμάς
Newsletter
Πολιτική Απορρήτου

Έλα κοντά μας

Γίνε αρθρογράφος
Γίνε αρχισυντάκτης
Egrapses
Επικοινωνία
Δελτία Τύπου

ΑΝΕΒΗΚΕ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

Περιβάλλον

Ωφέλιμα έντομα και βιολογική καταπολέμηση εχθρών των καλλιεργειών

Προτάσεις Σειρών

Ως πότε θα είναι υποτιμημένο το “Gotham”;

Συνεντεύξεις

ΩΡΛ: από το σύνδρομο eagle ως τη νόσο Μενιέρ

Αψυχολόγητα

Ωριμάζω και αλλάζω

MAX Κατηγορίες

Πολιτισμός
Αφιερώματα
Βιβλίο
Κινηματογράφος
Θέατρο
Τηλεόραση
Ταξίδια
City Guide
Άγνωστη Ελλάδα
Γαστρονομία
Σώμα κ Υγεία
COPYRIGHT © 2018 - 2023 / ΒΥ MAXMAG ALL RIGHTS RESERVED