Εικόνα σώματος: 4 τρόποι διαχείρισης των συναισθημάτων

Πηγή εικόνας: www.vectorstock.com

Καλοκαίρι. Μια εποχή για την οποία πολλοί, αν όχι οι περισσότεροι από εμάς ανυπομονούμε κάθε χρόνο. Ζεστός καιρός και μεγάλες, ηλιόλουστες ημέρες, που μας προσκαλούν να περάσουμε περισσότερο χρόνο έξω. Να χαλαρώσουμε και να απολαύσουμε.

Έφτασε λοιπόν το πολυπόθητο καλοκαίρι και μαζί του η ανησυχία για το πως θα φαινόμαστε στην παραλία.

Δυστυχώς,  το καλοκαίρι, με τα ελαφρύτερα ρούχα και τη μεγαλύτερη έκθεση του σώματος που φέρνει μαζί του, είναι επίσης η εποχή, κατά την οποία το άγχος και η ντροπή για την εικόνα του σώματος μπορεί να φτάσουν στο απόλυτο αποκορύφωμα.

Αυτό μπορεί εύκολα να απομακρύνει όλα τα συναισθήματα χαράς, ελευθερίας και ξεγνοιασιάς που αποτελούν την πραγματική ουσία του καλοκαιριού.

Μπορεί να τα αντικαταστήσει με τρόμο και ακραίες, απελπισμένες προσπάθειες να αλλάξουμε το σώμα μας, ενόψει της «σεζόν του μπικίνι».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι καλοκαιρινοί μήνες έχουν πολλά να αγαπήσουμε, αλλά μπορεί επίσης να προκαλέσουν άγχος για την εικόνα του σώματος σε πολλούς ανθρώπους.

Ας εξερευνήσουμε λοιπόν μαζί πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τις επικριτικές σκέψεις και τα συναισθήματα σχετικά με το σώμα μας αυτό το καλοκαίρι. Έτσι ώστε να μην καταλήξουν να μας στερήσουν τις πολύτιμες στιγμές μας για άλλη μια χρονιά.

Μετατοπίστε την προσοχή σας από το εξωτερικό στο εσωτερικό

Αν παλεύετε  με την αρνητική εικόνα του σώματος, μπορείτε να ξεκινήσετε να μετατοπίζετε σκόπιμα την προσοχή σας από το εξωτερικό στο εσωτερικό. Αντί στο πώς φαίνεστε, στο πώς αισθάνεστε.

Συχνά κοιτάμε το σώμα μας από έξω προς τα μέσα, σαν να είμαστε εξωτερικοί παρατηρητές ενός αντικειμένου και ξεχωρίζουμε εκείνα τα μέρη που δεν μας αρέσουν.

Αντ’ αυτού προσπαθήστε να βιώσετε το σώμα σας από μέσα.

Δώστε προσοχή στις αισθήσεις που υπάρχουν σε αυτό κάθε δεδομένη στιγμή.

Αντί να κρίνετε πόσο μεγάλη ή μικρή είναι μια περιοχή του σώματός σας, αισθανθείτε μέσα από αυτή την περιοχή. Παρατηρήστε αν την αισθάνεστε ζεστή ή κρύα, μαλακή ή κοφτερή, σφιγμένη ή χαλαρή κ.λπ.

Είναι σημαντικό να εξοικειωθούμε με τον «εσωτερικό μας κόσμο» με το να αισθανόμαστε μέσα στο σώμα. Αντί να το κοιτάμε απλώς με ένα εξεταστικό βλέμμα.

Αυτό μπορεί να μας βοηθήσει να αποκτήσουμε μια πιο βιωματική κατανόηση του γεγονότος ότι το σώμα μας είναι ζωντανό και επικοινωνεί συνεχώς μαζί μας.

Δεν είναι ένα άψυχο αντικείμενο ή μια ελαττωματική μηχανή που χρειάζεται διαρκώς επιδιόρθωση.

Εκφράστε ευγνωμοσύνη προς το σώμα σας

Όταν είστε απασχολημένοι με σκέψεις σχετικά με το τι είναι «λάθος» με το σώμα σας, από την άποψη της εμφάνισης, είναι πολύ εύκολο να αγνοήσετε πλήρως το πόσα είναι «σωστά» με αυτό.

Δηλαδή, πόσα λειτουργούν πραγματικά καλά και τι κάνει το σώμα σας για εσάς σε καθημερινή βάση.

Για παράδειγμα, σας κρατάει ζωντανούς και βιώνετε τη ζωή, συνδέεστε με άλλους ανθρώπους και τόσα άλλα.

Πολλά από αυτά τα θεωρούμε δεδομένα.

Οπότε η ανάπτυξη μιας πρακτικής σκόπιμης έκφρασης ευγνωμοσύνης για όσα κάνει το σώμα μας και όχι για την εμφάνισή του, είναι ένας εξαιρετικά χρήσιμος τρόπος για να ανταποκριθούμε και να αντισταθμίσουμε τη συνήθη δυσαρέσκεια με αυτό.

Για να το εφαρμόσετε στην πράξη, κάθε φορά που σας έρχεται μια επικριτική σκέψη για το σώμα σας, σκεφτείτε ή/και γράψτε τρία πράγματα για τα οποία είστε ευγνώμονες για σώμα σας.

Νιώστε πραγματικά την ευγνωμοσύνη και την εκτίμηση μέσα σας.

Συντονιστείτε με τις αισθήσεις σας και επικεντρωθείτε στην ευχαρίστηση

Το καλοκαίρι είναι μια φυσική γιορτή για τις αισθήσεις.

Η φύση είναι σε πλήρη άνθιση. Τα χρώματα αφθονούν, το φως επίσης. Τα καλοκαιρινά φαγητά και ποτά είναι διαθέσιμα για την απόλαυσή μας.

Όμως, αν το άγχος για την εικόνα του σώματος είναι παρόν, δύσκολα μπορείτε να βιώσετε κάτι από όλα αυτά. Καθώς είστε απασχολημένοι με σκέψεις και συναισθήματα που απεχθάνονται το σώμα.

Εκείνη τη στιγμή, εστιάζετε υπερβολικά στα ελαττώματα του σώματός σας. Σαν να τα κοιτάτε μέσα από έναν μεγεθυντικό φακό, αποκλείοντας όλα τα υπόλοιπα που συμβαίνουν γύρω σας.

Έτσι, ακόμη και αν βρίσκεστε στο πιο όμορφο περιβάλλον, δεν μπορείτε να το βιώσετε πραγματικά. Καθώς δεν είστε εξ ολοκλήρου εκεί.

Εδώ, απαιτείται μια άλλη μετατόπιση. Να βγείτε από το μυαλό σας και να μπείτε στο σώμα σας και ειδικότερα στις αισθήσεις σας.

Αυτό το καλοκαίρι, κάντε μια συνειδητή προσπάθεια να παρατηρήσετε και να αισθανθείτε πραγματικά όλα όσα δέχεστε. Μέσω των αισθήσεών σας σε κάθε δεδομένη στιγμή.

Αισθανθείτε τη ζεστή, μαλακή άμμο κάτω από τα πόδια σας καθώς περπατάτε στην παραλία, αντί να τραβάτε την κοιλιά σας μέσα.

Απολαύστε την πληθώρα των χρωμάτων σε ένα ηλιοβασίλεμα, αντί να μετράτε τις μπουκιές σας την ώρα του δείπνου.

Απολαύστε κάθε μπουκιά από ένα ζουμερό καλοκαιρινό φρούτο, ή το αγαπημένο σας παγωτό και εκτιμήστε πλήρως τη γεύση.

Παρατηρήστε τις αισθήσεις στο στόμα σας. Να είστε 100% παρόντες στην εμπειρία.

Επιτρέποντας στον εαυτό μας να εκτιμήσει πλήρως, συνειδητά και να αλληλεπιδράσει με το περιβάλλον μας, εσωτερικό και εξωτερικό, είναι πολύ πιο δύσκολο να εστιάσει στην ψυχική μας αναταραχή.

Τι αισθάνεστε πραγματικά;

Δεν υπάρχει κανένα συναίσθημα που ονομάζεται «χοντρό». Το «λίπος» δεν είναι συναίσθημα.

Ωστόσο, στην κουλτούρα μας, το να αποκαλείται ή να θεωρείται κάποιος «χοντρός» έχει μετατραπεί σε ένα από τα χειρότερα πράγματα που μπορεί να συμβεί σε κάποιον. Ως εκ τούτου, το φοβόμαστε τόσο πολύ.

Αφού όμως το «πάχος» δεν είναι ένα συναίσθημα, τι είναι αυτό που πραγματικά αισθανόμαστε, όταν νομίζουμε ότι αισθανόμαστε πάχος;

Μια ολόκληρη σειρά από συναισθήματα μπορούν να ερμηνευτούν ως «αίσθημα λίπους». Όπως φόβος, θυμός, θλίψη, μοναξιά και άγχος.

Τέτοια συναισθήματα μπορεί να τα βιώνουμε συντριπτικά, ειδικά όταν δεν έχουμε αποτελεσματικούς τρόπους να τα αντιμετωπίσουμε, ή αν τα αποφεύγουμε για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Ταυτόχρονα, ο προσανατολισμένος στη λύση νους μας προτιμάει πολύ να έχει κάτι συγκεκριμένο και απτό για να επικεντρωθεί. Όπως το να χάσει βάρος, αντί να ασχολείται με τα πραγματικά συναισθήματα που είναι, από τη φύση τους, πιο αφηρημένα και διαρκώς μεταβαλλόμενα.

Έτσι, η πεποίθηση ότι το βάρος, το σχήμα, το μέγεθός σας είναι το πρόβλημα παρουσιάζει αμέσως μια φαινομενικά εύκολη, αν και καθόλου πραγματική ή μόνιμη, λύση σε ένα πρόβλημα που είναι πολύ βαθύτερο και εσωτερικό.

Τις περισσότερες φορές, πίσω από το «αίσθημα του πάχους», κρύβεται κάποια μορφή αίσθησης του «όχι (αρκετά) καλού».

Αυτό προέρχεται από το φόβο ότι θα μας παραμελήσουν, θα μας γελοιοποιήσουν ή θα μας ταπεινώσουν για κομμάτια του εαυτού μας και του σώματός μας που μας έχουν μάθει ότι δεν είναι αποδεκτά.

Η πραγματική λύση εδώ δεν είναι το αδυνάτισμα. Είναι το να βρούμε την πηγή αυτών των συναισθημάτων και πεποιθήσεων στην ιστορία και τις εμπειρίες μας.

Να φέρουμε θεραπεία και αποδοχή σε εκείνα τα σημεία μέσα μας που ένιωσαν την παραμέληση εξ αρχής.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, κάθε φορά που αισθάνεστε «χοντροί», αφιερώστε ένα λεπτό για να κάνετε στον εαυτό σας την ερώτηση «Τι αισθάνομαι πραγματικά;».

Στη συνέχεια, προσφέρετε στον εαυτό σας κάποια υποστήριξη γύρω από το πραγματικό συναίσθημα.

Nα θυμάστε:

Αρχικά, μπορεί να χρειαστείτε υποστήριξη από έναν εξειδικευμένο επαγγελματία προκειμένου να το κάνετε αυτό. Το να μάθετε πώς να διαχειρίζεστε τα συναισθήματά σας δεν είναι τίποτα λιγότερο από το να αλλάζετε τη ζωή σας.

Αυτό θα έχει θετικό αντίκτυπο σε κάθε τομέα της ζωής σας, συμπεριλαμβανομένης της σχέσης σας με το σώμα σας.

Να θυμάστε ότι ακόμη και μόνο ο εντοπισμός και η ονομασία του συναισθήματος που πραγματικά αισθάνεστε, όταν νιώθετε δυσφορία στο σώμα σας, είναι από μόνο του ισχυρό.

Απομακρύνει αμέσως την εστίαση από το σώμα ως πηγή του αγώνα και επιβεβαιώνει αυτό που πραγματικά συμβαίνει.

Δεν χρωστάτε τίποτα σε κανέναν… ούτε το σώμα σας

Το να βρίσκεστε έξω το καλοκαίρι, ή και οποιαδήποτε άλλη στιγμή, δεν πρέπει να είναι μια παράσταση.

Το να φοράτε ρούχα κατάλληλα για τον πιο ζεστό καιρό και να απολαμβάνετε ότι κάνουν όλοι οι άλλοι δεν είναι ένα δικαίωμα που πρέπει να κερδίσετε αποκτώντας και διατηρώντας ένα συγκεκριμένο σχήμα, μέγεθος ή εμφάνιση σώματος.

Είναι δικαίωμα σας, είναι δικό σας για να το πάρετε.

Την σημερινή εποχή λαμβάνουμε διαρκώς μηνύματα που υπονοούν ότι τα σώματα που δεν ταιριάζουν σε ορισμένα ιδανικά ομορφιάς δεν πρέπει καν να υπάρχουν ή δεν πρέπει να είναι ορατά. Μέχρι να ταιριάξουν.

Με αυτόν τον τρόπο κερδίζουν έδαφος οι εξαντλητικές δίαιτες για το «σώμα του καλοκαιριού» και οι προσπάθειες ακραίας απώλειας βάρους.

Ωστόσο, ας αφιερώσουμε όλοι ένα λεπτό για να σκεφτούμε και να αναρωτηθούμε ποιος το είπε αυτό; Ποιος αποφάσισε ότι έτσι πρέπει να είναι; Ποιος αστυνομεύει πραγματικά το σώμα μας;

Αυτή είναι μια αλλαγή της οπτικής και για να γίνει πραγματικά κατανοητή, απαιτείται κάποια συνεχής έκθεση σε θετικά και επιβεβαιωτικά για το σώμα μηνύματα.

Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να εξουδετερωθεί η πολιτιστική πλύση εγκεφάλου που έχουμε υποστεί και συνεχίζουμε να υποβαλλόμαστε.

Ανεξάρτητα όμως από τις προσδοκίες που θέτετε στον εαυτό σας, τη στάση των γύρω σας ή τις εικόνες που σας περιβάλλουν, αξίζει να θυμάστε ότι τα υγιή σώματα υπάρχουν σε όλα τα σχήματα και μεγέθη.

Σκοπός δεν είναι να αποκτήσουμε το σώμα που πάντα ονειρευόμαστε αλλά να εξασφαλίσουμε την ψυχική και σωματική μας υγεία ανεξάρτητα από την εποχή του χρόνου.

Παρόλο που μπορεί να μην μπορείτε να αλλάξετε τον βασικό τύπο ή τις αναλογίες του σώματός σας, μπορείτε να αλλάξετε τον τρόπο που αισθάνεστε και σκέφτεστε γι’ αυτό.

Γεγονός που μπορεί να βελτιώσει δραστικά την απόλαυση της ζωής σας, για να μην αναφέρουμε τις φωτογραφίες των διακοπών σας.


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Ειρήνη Κατωγυρίτη

Ψυχολογία - Ψυχοθεραπεία CBT

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;