Διαλογισμός: η διαδικασία που βοηθάει στην ψυχική ηρεμία

πηγή εικόνας: aegean doctors

.

 

Τι είναι ο διαλογισμός και ποιες οι τεχνικές του:

Ο διαλογισμός είναι μία μορφή πνευματικής συγκέντρωσης πού επιτυγχάνεται με τη βαθιά χαλάρωση. Την απομάκρυνση κάθε σκέψης και την μη απόσπαση από εξωτερικά ερεθίσματα. Οι τεχνικές του διαλογισμού χωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες. Στο διαλογισμό μέσω συγκέντρωσης  και στον μη κατευθυνόμενο. Όταν το άτομο συγκεντρώνεται ή ρυθμίζει την αναπνοή του. Στο  μη κατευθυνόμενο διαλογισμό το άτομο συγκεντρώνεται στο ρυθμό της αναπνοής του ή σε κάποιο ήχο, αφήνοντας τη σκέψη τού  ελεύθερη. Υπάρχουν αναρίθμητοι τρόποι για να κάνει κάποιος διαλογισμό. Όπως  Συνειδητότητα, ζεν, σύστημα διαλογισμού acem, βουδιστικός διαλογισμός, Vipassana, Toglen meditation, Dzogchen,κ.α.  Με σκοπό την γαλήνη, τη μείωση του  άγχους, να αυξήσει τη συγκέντρωση του και να μπορεί να επεξεργάζεται τις σκέψεις και τα συναισθήματα του.

 

Τύποι για διαλογισμό:

  • Διαλογισμός Ζεν: επικεντρώνεται στην αναπνοή και στην παρατήρηση όλων όσων συμβαίνουν στο μυαλό.
  • Ελεύθερος διαλογισμός ή αλλιώς σύστημα διαλογισμού acem: Ο διαλογισμός Acem περιλαμβάνει τη διανοητική επανάληψη ενός απλού ήχου, πού ονομάζεται ήχος διαλογισμού.
  • Βουδιστικός διαλογισμός: προσπαθεί να ελέγχει το μυαλό καθώς και τις “παρεμβολές” πού μπορούμε να βιώσουμε (σκέψεις, αισθήσεις, συναισθήματα, αναμνήσεις κ.λπ.).
  • Vipassana ή “διεισδυτικός διαλογισμός”: η πρακτική αυτή επικεντρώνεται στην ικανότητα να βλέπεις τα πράγματα όπως είναι πραγματικά.
  • Toglen meditation (επιρροές του Θιβέτ): Σε αυτό το διαλογισμό δεν προορίζεται να φύγεις από τον πόνο αλλά να τον αντιμετωπίσεις  και να γίνεις πιο ισχυρός από αυτόν.
  • Dzogchen: Είναι ένα είδος πρακτικής πού μπορεί να γίνει με ανοιχτά μάτια και πού  επιδιώκει έναν πολύ σαφή και απλό στόχο: την πραγματοποίηση του. Η μεγάλη δύναμη πού  είναι μέσα μας.
αποτελέσματα της ερεύνας απο το πανεπιστήμιο στη Νορβηγία
πηγή εικόνας: psychografimata

Πώς επηρεάζεται ο εγκέφαλος από τα διαφορετικά είδη διαλογισμού:

Μια ομάδα ερευνητών από το νορβηγικό πανεπιστήμιο με επικεφαλής τον γιατρό Jian Xu σε έρευνα που έκαναν για το πώς δουλεύει ο εγκέφαλος την ώρα του διαλογισμού σε δείγμα 14 ατόμων. Εξετάστηκαν σε κατάσταση ηρεμίας και χαλάρωσης ενώ βρισκόταν σε κατάσταση ελεύθερου διαλογισμού. Και σε κατάσταση καθοδηγουμένου διαλογισμού πού απαιτούσε συγκέντρωση. Με αποτέλεσμα στον ελεύθερο διαλογισμό ενεργοποιούνταν περισσότερο ο εγκέφαλος.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

διαλογισμός ο διαλογισμός και η ψυχική ηρεμία
πηγή εικόνας: mindtulness 360

Η ψυχική ηρεμία μέσω διαλογισμού:

Η ψυχική ηρεμία  είναι επακολουθώ άμεσα της ψυχικής υγείας. Η ηρεμία είναι μία εσωτερική κατάσταση όταν καταφέρνουμε να ρυθμίσουμε τους εσωτερικούς παράγοντες πού συμβάλουν στην ηρεμία. Με τον διαλογισμό μπορούμε να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε και διαχειριζόμαστε καταστάσεις και βοηθάει να αποκωδικοποιούμε τι συμβαίνει γύρω μας αντιδρώντας με ηρεμία. Από τους γρήγορους ρυθμούς πού έχει η ζωή και από το στρες που καταβάλει σχεδόν όλο τον πληθυσμό της γης. Πρέπει να δώσεις μια ανάσα στον εαυτό σου, πρέπει να αναπνεύσει. Να διαλογιστεί για να βρει τις ισορροπίες. Να γνωρίζει τις κόκκινες γραμμές που θα μπορέσει να τις χαλιναγωγήσει για μην τον επηρεάσουν τόσο σωματικά όσο και ψυχικά. Διαλογίσου και μην έχεις στο μυαλό σού τα κακεντρεχή σχόλια που θέλει όποιος κάνει διαλογισμό πρέπει να ενστερνιστεί την κουλτούρα της Άπω Ανατολής. Ο διαλογισμός είναι ασκήσεις που σε βοηθάνε να χαλαρώσεις και να ηρεμίσεις. Αν βάλεις τον διαλογισμό μέσα στην καθημερινή σου ρουτίνα θα διαπιστώσεις πολύ σύντομα τα αποτελέσματα του.

 

Πώς μπορείς να αρχίσεις:

  • Με τη βοήθεια ενός δασκάλου, πού θα σε κατευθύνει και θα σου λύσει τις απορίες σου για το τι είναι ο διαλογισμός.
  • Μόνος σου! Ίσως ακούγεται τρομακτικό αλλά μπορείς. Αν θέλεις να βοηθήσεις την ψυχή σου να αναπνεύσει και το σώμα σου να ξεκουραστεί επιτυγχάνοντας την ψυχική ηρεμία που αναζητάς.

Τι κάνουμε με τον διαλογισμό:

Με τον διαλογισμό προπονούμε το μυαλό μας. Να ήμαστε στο παρόν και να μας βοηθήσει να αποβάλουμε την ένταση του άγχους. Μας προσφέρει ισορροπία και να μπορούμε να είμαστε ανεκτικοί με τους άλλους αλλά και με τον ίδιο μας τον εαυτό. Πολλοί ίσως να είναι αυτοί που πιστεύουν πως ο διαλογισμός βοηθάει στο να καθαρίσεις το μυαλό σου και να μη σκέφτεσαι.

Στόχος μας δεν είναι να σταματήσουμε να σκεφτόμαστε, δε σβήνονται οι κακές σκέψεις ή οι κακές κριτικές. Αλλά μαθαίνουμε να  αποκτήσουμε τον έλεγχο των ενεργειών μας. Να δώσουμε την ευκαιρία στον εαυτό μας να βγάλει περισσότερη καλοσύνη και ηρεμία. Ο διαλογισμός είναι εξάσκηση του εαυτού μας για να μένουμε στο παρόν δίχως να έχουμε κριτική διάθεση και να μας νοιάζει το τώρα.

 


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Γιώρα Γεωργία

Γεννημένη στην Θεσσαλονίκη. Η ανάγκη μου για να εκφράζομαι στην παιδική μου ηλικία με έσπρωξε στο γράψιμο και το διάβασμα. Ταξιδεύω και ονειρεύομαι με τα βιβλία. Δημιουργώ με την γραφή.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;