Big Data: όταν ο άνθρωπος γίνεται “εμπόρευμα”

Big Data
Πηγή εικόνας: Getty Images

«Οι αλγόριθμοι και τα δεδομένα μοιάζουν πολύ με ένα μαχαίρι – ο αντίκτυπός τους θα εξαρτηθεί από τα χέρια στα οποία θα πέσει»-Κρίστοφερ Γουάιλι

Το διαδίκτυο είναι μια αχαρτογράφητη γη, ένας ανεξερεύνητος «εξωτικός τόπος». Σύγχρονοι ψηφιακοί «αποικιοκράτες» με μια καινοτόμα τεχνολογική μηχανή ανά χείρας αλλά και στρατιές εξατομικευμένων bots επιχειρούν  να δαμάσουν την ιερά γη εμπορευόμενοι το μεγαλύτερο κερδοφόρο αγαθό-τον άνθρωπο. Ο πολύτιμος θησαυρός της νέας εποχής η ψυχογράφηση του ψηφιακού χ ή αλλιώς τα Big Data.

Τα πάλαι ποτέ αθώα «Likes» στο Facebook των 2 δισεκατομμυριούχων «ενοίκων» ή αλλιώς τον Βασιλιά των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ως λεία στο «κυνήγι θησαυρού» της καινοτόμου εφαρμογής «The Holiday Matcmaker» εν έτει 2016. Το «Holiday Matchmaker» δημιούργησε ένα πακέτο εξατομικευμένων προτάσεων διακοπών για ένα εύρος 60.000 και πλέον επίδοξων ταξιδιωτών εντός ενός τριμήνου λειτουργίας. «Η Εφαρμογή The Holiday Matchmaker του Facebook αποφεύγει αυτήν την προσέγγιση για όλες τις διακοπές για να προτείνει μια τοποθεσία κατά παραγγελία βασισμένη σε κάποια αρκετά βαρέων βαρών τεχνολογία που δρα παρασκηνιακά. Χάρη στους ερευνητές του Κέντρου Ψυχομετρίας του Πανεπιστημίου του Cambridge, μπορούμε να προτείνουμε προορισμούς και άλλες εμπειρίες με βάση μια βαθύτερη, ψυχολογική κατανόηση του κοινού μας για πρώτη φορά» σημειώνει o Aligi Gardenghi αντιπρόεδρος μάρκετινγκ, EMEA, Hilton Worldwide, σε δελτίο τύπου.

Το 2017 το Caliber Mind, μια πλατφόρμα δεδομένων πελατών με τη χρησιμοποίηση μιας μηχανικής εκμάθησης, ανάλυσης και κατακερματισμού των βασικών δομικών και συναισθηματικών συστατικών της φυσικής γλώσσας οικοδόμησε τα ψυχολογικά προφίλ των υποψηφίων αγοραστών για την ανεύρεση των κατάλληλων στρατηγικών προσέγγισης. Το ψυχογραφικό αποτύπωμα των δημοσιεύσεων σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης «μαρτύρησε» συγκεκριμένες ακολουθίες δεδομένων στη συμπεριφορά και τις αγοραστικές προτιμήσεις των χρηστών που μετατράπηκαν σε βορά στις διαθέσεις των εκστρατειών μάρκετινγκ και διαφήμισης. «Αν είστε αναλυτικοί και σας στείλω ένα διαδικτυακό σεμινάριο ή βίντεο, υπάρχει μια καλή πιθανότητα να σας κερδίσω. Αν είστε συναισθηματικοί, θα χρησιμοποιήσω περισσότερη συναισθηματική γλώσσα» επισημαίνει ο CEO της εταιρείας,  Raviv Turner.

Σύμφωνα με τα πορίσματα μιας νεόκοπης μελέτης του αναπληρωτή καθηγητή του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ Michal Konsinski που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Scientific Reports η τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου μπορεί να συναγάγει με ενάργεια διαμέσου της φωτογραφίας προφιλ στο Facebook την πολιτική ταυτότητα του χρήστη. Ο ευφυής αλγόριθμος εφαρμόστηκε σε μια δεξαμενή 1.085.795 προσώπων που ανασύρθηκαν από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εκ των οποίων 977.777 προήλθαν από ιστοτόπους γνωριμιών στις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και τον Καναδά, ενώ τα υπόλοιπα 108.018 πρόσωπα από το κοινωνικό δίκτυο του Facebook.

Μέσω της παράλληλης αντιπαραβολής των χαρακτηριστικών του προσώπου με τα χαρακτηριστικά ενός μέσου φιλελεύθερης ή συντηρητικής κατεύθυνσης ατόμου, οι αλγόριθμοι κατόρθωσαν να υπερισχύσουν “στην αναγνώριση μοτίβων σε τεράστια σύνολα δεδομένων που κανένας άνθρωπος δεν μπορούσε ποτέ να επεξεργαστεί.” “Μια εικόνα του προσώπου αποκαλύπτει περισσότερα σχετικά με τον πολιτικό προσανατολισμό ενός ατόμου από τις απαντήσεις του σε ένα σχετικά μακρύ ερωτηματολόγιο προσωπικότητας, συμπεριλαμβανομένων πολλών στοιχείων που φαινομενικά σχετίζονται με τον πολιτικό προσανατολισμό” σημειώνει ο ερευνητής Konsiski διαπραγματευόμενος την σημαντική παράμετρο της κλίσης του κεφαλιού, με τους Φιλελεύθερους να τείνουν σε μια μετωπική αναμέτρηση με την κάμερα. Η καινοτόμα τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου ακόμη και μια ακατέργαστη εκτίμηση των ψυχολογικών χαρακτηριστικών του κοινού με τη συνακόλουθη εφαρμογή σε περιστάσεις υψηλού επιπέδου, όπως τις εθνικές εκλογές μετατρέπεται σε όπλο μαζικής πολιτικής πειθούς.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ψυχογραφικός αλγόριθμος… της Porsce

Η ψυχογραφική ταυτότητα των καταναλωτών που εποφθαλμιούσαν την αγορά μιας «εξωτικής» Porsce, αλλά εντούτοις το υψηλών προδιαγραφών όχημα δεν ανταποκρινόταν στον τρόπο ζωής τους μετατράπηκε σε διαφημιστικό διαβατήριο καθώς τέθηκε στο μικροσκόπιο του κολοσσού της αυτοκίνησης. Αρχικά σε μια απόπειρα προσαρμογής των ψυχογραφικών γνωρισμάτων σε συγκεκριμένες απαιτήσεις της βιομηχανίας, δρομολογήθηκε μια εξατομίκευση ενός μοντέλου πέντε παραγόντων. Στο κορυφαίο προφίλ συγκαταλέγεται ένα δυναμικό, φιλόδοξο αγοραστικό κοινό που προσβλέπει στην απόσπαση του ενδιαφέροντος μέσω του οχήματος, ενώ το ελίτ προφίλ αναφέρεται σε άτομα που εκλαμβάνουν το αυτοκίνητο ως ένα απλό «εργαλείο μετακίνησης».

Η κοινότητα των «proud patrons» προχωρούν σε μια τροπαιοποίηση του οχήματος ως ανταμοιβή για την επίπονη εργασία, τη στιγμή που το προφιλ των «bon vinants» στελεχώνεται από επίμονους αναζητητές συγκινήσεων με εργαλείο ενθουσιασμού τη Porsche. Από μέσο ενθουσιασμού προς τέρψιν της καταναλωτικής υπερφαγίας μέχρι μορφή διαφυγής για μια έτερη αγοραστική δύναμη, η καμπάνια της Porsche επιχείρησε την ενσωμάτωση της «ετερογενούς ατομικότητας» κάθε καταναλωτή στο διαφημιστικό μήνυμα. Η επίγνώση του αγοραστή περί της εξατομικευμένης αυτής τάσης στην ενωποίηση προϊόντος και ατόμου, γαλουχεί την πεποίθηση ότι η διαφημιστική καμπάνια καθρεφτίζει τον μοναδικό συνδυασμό των γνωρισμάτων της προσωπικότητας του μέσα από μια αναδίφηση στο “ψυχογραφικό ημερολόγιο.”

«Engenireed for Magic» το σλόγκαν μιας καθημερινής καμπάνιας που επιστράτευσε την εξωτική εμπειρία οδήγησης ενός κίτρινου αυτοκινήτου Formula έξω από ένα εξωραϊσμένο σχολικό περιβάλλον με την ετικέτα «σχολικό λεωφορείο» αποδεσμεύοντας το μεγαθήριο της αυτοκίνησης από τους στενούς περιορισμούς. Η Porsche 911 απεγκλωβίστηκε από τα εξωτικά δεσμά της, μετατράπηκε σε ένα καθημερινό όχημα για να προσγειωθεί σε ένα συνηθισμένο σχολείο ή απλά στο γραφικό παντοπωλείο της γειτονιάς, εκτοξεύοντας τις πωλήσεις το πρώτο δίμηνο της διαφημιστικής καμπάνιας Every Day κατά 35%.

Big Data
Πηγή εικόνας: Pinterst.com

«Πολλοί κατασκευαστές στοχεύουν πελάτες με βάση τα καθαρά δημογραφικά στοιχεία» σημειώνει ο Alan Bethke, διευθυντής Marketing της Subaru. «Προσπαθούμε να προχωρήσουμε πέρα ​​από αυτό και να βρούμε ανθρώπους που έχουν τα ίδια ενδιαφέροντα ή ανάγκες, το ίδιο πάθος που έχει το Subaru, για να βρουν πραγματικά ομοιότητες. Αυτό ξεπερνά τα δημογραφικά, είναι πολύ περισσότερα ψυχογραφικά.»

Μια απλή περιήγηση στον ιστό του διαδικτύου ενορχηστρώνει  μια άνευ όρων «αλίευση» προσωπικών δεδομένων από ψηφιακούς αλιείς που επιδίδονται σε ένα σύγχρονο ψηφιακό «παζάρι».  Προσωπικότητα, ενδιαφέροντα, πεποιθήσεις, απόψεις, κώδικας αξιών και συνηθειών, ευαίσθητα δημογραφικά χαρακτηριστικά, δεδομένα φωνής και εικόνας, βιομετρικά στοιχεία, προσωπικά χαρακτηριστικά ρίχνονται στους ιστούς της διαδικτυακής αγοράς  που καταδιώκει τα ψηφιακά σας ίχνη σε μια άνευ όρων τηλε-στρατολόγηση ψυχογραφικών στρατιωτών.

«Το ύπουλο πράγμα με το διαδίκτυο, όμως, είναι πως οι πόροι πλούτου δεν είναι το πετρέλαιο ή ο χρυσός ή το λάστιχο αλλά οι άνθρωποι –τα δεδομένα. Αν κάνουμε μια ιστορική αναδρομή παρατηρούμε τι συμβαίνει όταν οι άνθρωποι μετατρέπονται σε εμπορεύματα –όπως με την εμπορία σκλάβων ή οργάνων. Τώρα βρισκόμαστε μπροστά από τη δημιουργία της εμπορίας πληροφοριών, κατά την οποία η ταυτότητά σου και το ποιος είσαι –το είναι σου- μετατρέπονται σε εμπόρευμα» εξηγεί ο αντικομφορμιστής, ανατρεπτικός, αποστάτης, ο γνωστός «προφήτης με τα ροζ μαλλιά» Κρίστοφερ Γουάιλι που προχώρησε στο «ξεσκέπασμα» της μεγαλύτερης διαδικτυακής πλεκτάνης δια χειρός… Cambridge Analytica.

Το ψηφιακό σκάνδαλο των… 5 παραγόντων

Μια άνευ όρων κλωνοποίηση της σύγχρονης κοινωνίας με όρους διαδικτυακής μανίας αναδείχθηκε σε μια προπαγανδιστική μηχανή που έστεψε τον πολυμήχανο Ντόναλντ Τραμπ ως τον 45ο πρόεδρο των ΗΠΑ. Κατόπιν της διθυραμβικής εκλογής του Ρεπουμπλικάνου Τραμπ ήχησαν εκκωφαντικά οι ιαχές μιας σκοτεινής σκευωρίας που πυροδότησε μια παλίρροια στοχευόμενων διαφημίσεων και παραπληροφορημένων ειδήσεων στις ροές των δημοφιλών μέσων κοινωνικής δικτύωσης, Facebook και Twitter.

Ένα υποχθόνιο δίκτυο διφορούμενων αναρτήσεων στο Facebook, στρατιές bots, microtargeting, «στρατευμένα» ερωτηματολόγια και «αθώα» κουίζ» σε συνδυασμό με μια πρωτόγνωρη καταιγίδα παρα-ειδησεογραφικού περιεχομένου «εξόρυξε» ευαίσθητα ψυχογραφικά δεδομένα εκατομμυρίων Αμερικανών πολιτών.

Στο τιμόνι της κραταιής αόρατης μηχανής «στρατολόγησης» της Cambridge Analytica  βρέθηκε η ιδιοκτήτρια Ρεβέκκα Μέρσερ «μεγαλομέτοχος» στην προεκλογική εκστρατεία του Ντόναλντ Τράμπ αλλά και ο ειδικός σύμβουλος σε θέματα διακυβέρνησης και στρατηγικής του Λευκού Οίκου, Στιβ Μπάνον. Παρασκηνιακές «ρεπουμπλικανικές συμμαχίες», μια εξατομικευμένη μορφή ψυχολογικής προπαγάνδας “μικρο-στόχευσης” που μετατρέπεται σε ένα σύγχρονο «πολιτικό ναρκωτικό» αποστραγγίζει ανυποψίαστες ορδές χρηστών.

Η συνεργασία Cambridge Analytica και Global Science Research(GSR) τελεσφόρησε με τη δημιουργία ενός «κοινωνικού πειράματος που χρησιμοποιούν ψυχολόγοι», εγχείρημα που λάνθανε σε ένα κουίζ υπό τον τίτλο «thisisyourdigitallife.» Σωρεία δεδομένων που αφορούσαν τον τόπο κατοικίας, τις διαδικτυακές λίστες ψηφιακών φίλων αλλά και τους αλγορίθμους προσωπικών «likes» περί των 270.000 χρηστών που αποκρίθηκαν στο κουίζ διέρρευσαν στις δύο συνεργάτιδες εταιρίες σε μια απρόκλητη παραβίαση των κοινοτικών κανόνων του Facebook. Οι λίστες των φίλων περισσότερων από 270.000 θυμάτων αποτέλεσαν τη θρυαλλίδα εκθετικής αύξησης των δεδομένων που έφθασαν στην GSR και κατ’ επέκταση στην CA αγγίζοντας τους 50.000.000 λογαριασμούς.

Πηγή εικόνας: Shonagh Rae

«Η πληροφορία είναι το λάδι του 21ου αιώνα και η ανάλυση είναι η μηχανή καύσης». – Από τον Peter Sondergaard

Η αποστασία του Καναδού «Έντουαρντ Σνόουντεν» ή αλλιώς του «προφήτη με τα ροζ μαλλιά», Κρίστοφερ Γουάιλι επέσυρε ένα χορό τριγμών στο τελειότερο ψηφιακό έγκλημα της σύγχρονης ιστορίας, τροφοδοτώντας τα δημοσιογραφικά μεγαθήρια, Observer και New York Times με απτές «αποδείξεις» και έγγραφα. Από το 2013 στο πλαίσιο εκπόνησης διδακτορικού του Michan Konsiski στο Κέντρο Ψυχομετρίας του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ διακινήθηκε η πρωτοποριακή μελέτη OCEAN. Μια ακραιφνής συσχέτιση ανάμεσα στα likes στο λαοφιλές Facebook και τις αποκρίσεις σε ένα τυποποιημένο ψυχολογικό ερωτηματολόγιο συνέδραμε στον εντοπισμό του φύλου, της σεξουαλικότητας, των πολιτικών πεποιθήσεων.

Οι ψυχολόγοι- ακαδημαϊκοί Michan Konsinksi και David Stillwell…

…συντόνισαν τον διαμοιρασμό ερωτηματολογίων σε ένα δείγμα 68.000 εθελοντών προκειμένου να χαρτογραφήσουν τις πέντε συνεπείς σε όλες τους πολιτισμούς πτυχές της προσωπικότητας-νευρωτικότητα, εξωστρέφεια, πνευματική διαθεσιμότητα, καλή προαίρεση και ευσυνειδησία. Ένα «like» στη Nicki Minaj μεταφράστηκε ως εξωστρεφή κλίση, ενώ ο χαρακτήρας Hello Kity συσχετίστηκε με την ειλικρίνεια. Ένας αλγόριθμος μηχανικής μάθησης θα μπορούσε επομένως να χτίσει ένα ψυχογραφικό προφίλ προσωπικότητας αναπτύσσοντας ένα πολυδαίδαλο δίκτυο συσχέτισης ανάμεσα σε likes, ερωτηματολόγια και άλλες ευαίσθητες παραμέτρους του ψηφιακού αποτυπώματος.

«Με 10 απλά Likes, ως είσοδο, το μοντέλο του θα μπορούσε να εκτιμήσει τον χαρακτήρα ενός ατόμου καλύτερα από έναν μέσο συνεργάτη του. Με 70 Likes, θα μπορούσε να «ξέρει» ένα θέμα καλύτερα από έναν φίλο του. Με 150 Likes, το σύστημα τον ήξερε καλύτερα από τους γονείς του. Με 300 Likes, το σύστημα του Kosinski θα μπορούσε να προβλέψει καλύτερα τη συμπεριφορά του ατόμου από τον συνεργάτη του. Με ακόμα περισσότερα Likes θα μπορούσε να υπερβεί αυτό που ένας άνθρωπος νομίζει ότι ξέρει για τον εαυτό του», γράφει το ελβετικό περιοδικό «Das Magazine» με άρθρο του «Ο Τραμπ σε ξέρει καλύτερα από τον εαυτό σου».

Όποιος κατέχει τα δεδομένα κατέχει το μέλλον-Γιουβάν Νώε Χαράρι

Ο προγραμματισμός μιας προεκλογικής περιοδείας του υποψηφίου για το προεδρικό χρίσμα των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ σε τρία παραδοσιακά… προπύργια των δημοκρατικών, το Μίσινγκαν, την Πενσυλβάνια και το Ουισκόνσιν μυκτηρίστηκε από το δημοκρατικό επιτελείο της Χίλαρι Κλίντον που οικοδόμησε την προεκλογική καμπάνια εν συναρτήσει με τα αποτελέσματα των παραδοσιακών δημοσκοπήσεων. Ωστόσο οι προφητείες της Cambridge Analytica διέβλεψαν μια αμφίρροπη προεδρική πάλη σε αυτές τις δημοκρατικές πολιτείες αλλά και μια σημαντική αμφιταλάντευση στηριζόμενο σε καταγεγραμμένη δέσμευση από τις θέσεις των χρηστών του Facebook.

Οι αστερισμοί των πολιτών του Μίσιγκαν, της Πενσυλβάνια και του Ουισκόνσιν αποδείχθηκαν τελικά τα ισχυρά όπλα που αρμάτωσαν το οπλοστάσιο του Ρεπουμπλικάνου Προέδρου στην πορεία για τον θρόνο των ΗΠΑ.

Ελλείψει εποπτείας της επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και δημόσιας κριτικής της προπαγανδιστικής αυτής τακτικής του Τραμπ, οι σκοτεινές διαφημίσεις, δηλαδή οι χορηγούμενες δημοσιεύσεις στο Facebook εκκίνησαν για το ψηφιακό απόπλου τους ούσες ορατές μόνο στις λίστες των προφίλ στόχευσης. Ανήμερα της πολυαναμενόμενης τρίτης κατά συρροή προεκλογικής τηλε-αψιμαχίας Τραμπ και Κλίντον η πειραματική δοκιμή 175.000 διαφορετικών παραλλαγών στη λίστα επιχειρημάτων του Προέδρου συνοδεύτηκε από συρροή μηνυμάτων με ποικιλόμορφους τίτλους, χρώματα, λεζάντες «ντυμένα» με το κατάλληλο οπτικοακουστικό υλικό για τη βέλτιστη ψυχολογική αυθυποβολή.  «Μπορούμε να απευθυνθούμε σε χωριά ή πολυκατοικίες με στοχευμένο τρόπο. Ακόμα και σε άτομα», επισημαίνει ο CEO της Cambridge Analytica, Αλεξάντερ Νιξ αναφερόμενος στην επικερδή συνεργασία αξίας 15 εκατομμυρίων δολαρίων.

Ένα πεζικό αυτοματοποιημένων ή ανθρώπινων «ρομπότ» επιστρατεύτηκαν για τον εκφοβισμό δημοσιογράφων, διασπείροντας κύματα πανικού μέσω αλλεπάλληλων retweet, συγκεκριμένων hashtags, δριμέων απειλών και πρακτικών διαδικτυακής βίας.

Η εμπλοκή της Cambridge Analytica και της μητρικής της εταιρείας SCL Elections στη πολύκροτη διαδικτυακή διακίνηση Big Data κατά την υποκλοπή δεδομένων 1 εκ. βρετανών και τη συντονισμένη εκστρατεία «Vote Leave» υπέρ του διαφαινόμενου Brexit συνέστησε το τελειότερο προς ώρας «τηλε-έγκλημα». Κατόπιν διαμέσου της δικαστικής οδού εγκρίθηκε ένα γιγαντιαίο πρόστιμο 5 δις. Δολαρίων στο εμπλεκόμενο Facebook ενώ δρομολογήθηκε η σύσταση ενός ειδικού συμβουλίου «δραστικού περιορισμού της ανεξέλεγκτης δράσης από τον διευθύνοντα σύμβουλο Μαρκ Ζούκεμπεργκ αναφορικά με τις αποφάσεις που επηρεάζουν την ιδιωτική ζωή των χρηστών.»

Πώς όμως μπορούμε να «γλιστρήσουμε» από τα πλοκάμια της ευφυούς αυτής τεχνολογίας;

Ο εσωστρεφής  Καναδός πληροφοριοδότης στις σελίδες της Καθημερινής στον απόηχο του Οικονομικού φόρουμ των Δελφών το 2019 προκρίνει ως “μια έξυπνη στρατηγική” την προσπάθεια δημιουργίας “θορύβου και σύγχυσης στον αλγόριθμο με τακτικές όπως το να επισκέπτεται ενίοτε άσχετες ή επιτηδευμένα επιλεγμένες ιστοσελίδες. Με το να υποκρινόμαστε πως είμαστε κάποιος άλλος στην ηλεκτρονική μας συμπεριφορά, τα αυτόματα συστήματα των αλγορίθμων μας ταξινομούν λάθος. Συνειδητοποίησα πρόσφατα πως, χάρη σε αυτή την τακτική, κάποιος αλγόριθμος με είχε κατατάξει ως ανήλικο κορίτσι από την Κορέα.”

Το σάλπισμα μιας νέας εποχής τηλε-κοινωνίας με το επιβεβλημένο «χακάρισμα» των προσωπικών ψηφιακών αποτυπωμάτων καλωσορίζει τους τηλε-πολίτες σε ένα δυστοπικό «επιτηρούμενο» κόσμο που φυλακίζεται μέσα σε μια «ψηφιακή φούσκα». Μια φούσκα αρχειοθέτησης που περιμένει να εκραγεί. Τα Βig data ίσως τελικά να οδηγήσουν σε ένα ψηφιακό Big Bang ακραίων κοινωνικών διαστάσεων μέσα από μια “διαδικτυακή παλινδρόμηση” ψυχογραφικών δεδομένων  ανάμεσα σε εταιρείες μάρκετινγ.

Πηγές:

  • Η δημοκρατία στο απόσπασμα, ανακτήθηκε από www.koutipandoras.gr, τελευταία πρόσβαση στις 23.03.2021
  • Κρίστοφερ Γουάιλι στην «Κ»: Ο σύγχρονος πόλεμος διεξάγεται στο Διαδίκτυο, ανακτήθηκε από www.kathimerini.gr, τελευταία πρόσβαση στις 23.03.2021
  • «Πώς γινόμαστε εμπόρευμα»: Ο άνθρωπος που ξεσκέπασε την Cambridge Analytica αποκαλύπτει, ανακτήθηκε από www.cnn.gr, τελευταία πρόσβαση στις 23.03.2021
  • Ο «προφήτης με τα ροζ μαλλιά» στο ethnos.gr: Το Facebook «σκότωσε» τη Δημοκρατία, ανατκήθηκε από www.ethnos.gr, τελευταία πρόσβαση στις 23.03.2021
  • Cambridge Analytica, ο Τραμπ και η Ρωσία, ανακτήθηκε από www.huffingtonpost.gr, τελευταία πρόσβαση στις 23.03.2021
  • Facial recognition technology can expose political orientation from naturalistic facial images, ανακτήθηκε από www.nature.com, τελευταία πρόσβαση στις 23.03.2021
  • Cambridge Analytica: how did it turn clicks into votes?, ανακτήθηκε από www.theguirdian.com, τελευταία πρόσβαση τις 23.03.2021
  • Cambridge Analytica Scandal Casts Spotlight on Psychographics, ανακτήθηκε από www.psychologicascience.org, τελευταία πρόσβαση στις 23.03.2021
  • Psychographics: How big data is watching you, ανακτήθηκε από www.hult.edu, τελευταία πρόσβαση στις 23.03.2021
  • I made Steve Bannon’s psychological warfare tool’: meet the data war whistleblower, ανακτηθηκε από www.theguirdian.com, τελευρταία πρόσβαση στις 23.03.2021
  • Cambridge Analytica and the Perils of Psychographics, ανατκήθηκε από www.newyorker.com, τευλυεταία πρόσβαση στις 23.03.2021
  • The scant science behind Cambridge Analytica’s controversial marketing techniques, ανατκήθηκε από www.nature.com, τελευταία πρόσβαση στις 23.03.2021

 


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Χρύσα Μπάτου

"Το γράψιμο δεν είναι τίποτε άλλο από ένα κατευθυνόμενο όνειρο." - Χόρχε Λουίς Μπόρχες "Ονειροπόλα" δυναμική, πειθαρχημένα απρόβλεπτη, ζωηρά εκκεντρική. Ή αλλιώς ο 24χρονος εαυτός μου που πασχίζει να σκαρώσει πάνω σε τσαλακωμένα αποκόμματα ξεχασμένους στίχους. Γεννημένη στη Θεσσαλονίκη, απόφοιτος της Κλασικής Φιλολογίας του Α.Π.Θ., με διακαή πόθο τη δημοσιογραφία και υποτροφία σε ιδιωτική σχολή δημοσιογραφίας. Εθισμένη στη συγγραφή, τη σοκολάτα, τη μόδα, την υποκριτική, τις φωτογραφίες, το ποδόσφαιρο και.. πάντα σ' ένα ποτήρι κόκκινο κρασί. Κυνηγημένη από μία ανάγκη να αποτυπώσει στο χαρτί ιδέες, ιδέες και αισθήσεις που γίνονται λέξεις, παύλες και τελείες.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;