Αυτοεκτίμηση: Τρόποι σκέψης που βοηθούν

Πηγή εικόνας: www.freepik.com

Η χαμηλή αυτοεκτίμηση μπορεί να επηρεάσει αρνητικά σχεδόν κάθε πτυχή της ζωής μας. Συμπεριλαμβανομένων των διαπροσωπικών μας σχέσεων, της δουλειάς και της υγείας μας.

Η αυτοεκτίμηση είναι αυτο-αγάπη.

Σημαίνει να δίνουμε στον εαυτό μας τον ίδιο σεβασμό, αξιοπρέπεια και κατανόηση που θέλουμε για τα αγαπημένα μας πρόσωπα.

Οι συνέπειες της χαμηλής αυτοεκτίμησης μπορεί να είναι τεράστιες. Η κατάθλιψη, οι επικίνδυνες συμπεριφορές, η προθυμία να ανεχθούμε την κακομεταχείριση και η αίσθηση της αποτυχίας είναι σημάδια αυτής.

Η χαμηλή αυτοεκτίμηση είναι συχνά η αιτία και όχι το αποτέλεσμα, των δυσκολιών στη ζωή μας.  Είτε πρόκειται για οικονομικά, είτε σχεσιακά και ούτω καθεξής.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λοιπόν, πώς μπορούμε να βελτιώσουμε την αυτοεκτίμηση μας;  Πως σκέφτονται τα άτομα με υψηλή αίσθηση αυτοεκτίμησης;

Ανεξάρτητα από το τι έχω καταφέρει και τι όχι, αξίζω την αγάπη:

Ένα άτομο με υψηλή αίσθηση αυτοεκτίμησης αναλαμβάνει την ευθύνη για τα λάθη του, αλλά δεν υποβαθμίζεται επειδή τα έκανε.

Για παράδειγμα, αν κάνουν κάτι «λάθος», συνηθίζουν να λένε, «έκανα λάθος» αντί για «είμαι ένα λάθος». Λένε συγνώμη όταν χρειάζεται και κάνουν ό, τι μπορούν για να κάνουν τα πράγματα καλά.

Δεν θρηνούν μόνοι, αλλά στηρίζονται στα αγαπημένα τους πρόσωπα για υποστήριξη. Δηλαδή, γνωρίζουν ότι δεν είναι το μόνο εκείνοι που έχουν βιώσει κάτι.

Ξέρουν ότι είναι βοηθητικό να μοιράζονται την ιστορία τους με άτομα που έχουν κερδίσει το δικαίωμα να την ακούσουν. Με αυτόν τον τρόπο φροντίζουν τον εαυτό τους.

Επίσης, το άτομο με υψηλή αίσθηση αυτοεκτίμησης δεν εξαρτάται υπερβολικά από την επιτυχία, την κολακεία ή τη λατρεία.

Αντιθέτως, είναι σίγουροι και υπερήφανοι για τα επιτεύγματά τους, ενώ παράλληλα δείχνουν χάρη και ταπεινότητα.

Δεν συνηθίζουν να κάνουν πράγματα για να πάρουν αγάπη. Κάνουν πράγματα που αγαπούν.

Προσπαθήστε να καλωσορίζετε τόσο την επιτυχία όσο και την αποτυχία. Και τα δύο είναι χρήσιμα και ποτέ δεν είναι βαρόμετρο της αξίας ενός ατόμου.

Δε με καθορίζουν τα πράγματα:

Δεν είμαστε τα ρούχα που φοράμε, το αυτοκίνητο που οδηγούμε ή η σχέση που έχουμε ή δεν έχουμε.

Ναι, είναι υγιές και ακόμη και διασκεδαστικό να απολαμβάνουμε τα καλύτερα πράγματα στη ζωή. Και ένα άτομο με σταθερή αυτοεκτίμηση είναι σε θέση να τα χαίρεται στον μέγιστο βαθμό.

Αλλά αυτό το ίδιο άτομο αναγνωρίζει επίσης την ανικανότητα των πάντων. Δηλαδή, αναγνωρίζει ότι τα χρήματα έρχονται και φεύγουν, οι σχέσεις τελειώνουν, τα ατυχήματα συμβαίνουν. Τα πράγματα χάνουν αξία, καταρρέουν, χάνονται, γερνούν και πεθαίνουν.

Το άτομο που τιμά την αξιοπιστία του γνωρίζει ότι μπορεί να απολαύσει από εξωτερικά πράγματα. Εκτιμά δηλαδή, αυτό που έχει ενώ το έχει, και προσπαθεί ολόψυχα να πάρει αυτό που πραγματικά θέλει.

Προσπαθήστε να αναγνωρίσετε ότι ακόμη και χωρίς αυτά τα «πράγματα», μπορείτε πάντα να κοιτάξετε στον καθρέφτη και να πείτε στον εαυτό σας ότι «είστε αρκετοί».

Έχω δικαίωμα να νιώθω τα συναισθήματα μου:

Τα άτομα με αυτοεκτίμηση δεν σημαίνει ότι είναι πάντα χαρούμενα. Όλοι οι άνθρωποι αισθάνονται και βιώνουν τα ίδια συναισθήματα, ίσως σε διαφορετική ένταση και διάρκεια.

Η διαφορά είναι ότι ένα άτομο με μια σταθερή αίσθηση αυτοεκτίμησης δημιουργεί χώρο για τα συναισθήματά του χωρίς να αισθάνεται ένοχο γι ‘αυτά.

Καταλαβαίνει ότι τα συναισθήματά του είναι απλά εργαλεία που τον βοηθούν.

Παρατηρείστε τα συναισθήματά σας και επιτρέψτε στον εαυτό σας να τα βιώσετε όπως ακριβώς είναι. Στη συνέχεια, όταν δεν χρειάζεστε πλέον αυτά τα συναισθήματα, αφήστε τα να φύγουν.

Απολαμβάνω τον χρόνο με τον εαυτό μου:

Ένα άτομο με υψηλή αυτοεκτίμηση δεν φοβάται να είναι μόνος. Παρότι αγαπά να συναναστρέφεται με τους φίλους και την οικογένειά του, απολαμβάνει επίσης τον  χρόνο με τον εαυτό του.

Αυτό το άτομο δεν πηγαίνει σε πάρτι και εκδηλώσεις μόνο και μόνο επειδή φοβάται να μείνει εκτός. Πιστεύει ότι οι άνθρωποι που πραγματικά ενδιαφέρονται θα τον καλωσορίζουν πάντα.

Αυτό το άτομο ξέρει ότι αυτό που σκέφτονται οι άλλοι για εκείνον δεν έχει να κάνει με εκείνον.

Δημιουργήστε χρόνο και χώρο για τον εαυτό σας και το τιμήστε τον θέτοντας σταθερά όρια.

Προσπαθήστε να μην επιτρέπετε στους άλλους ανθρώπους να καταπατούν τις ιδιωτικές σας στιγμές. Αναγνωρίστε το δικαίωμα σας να προσκαλείτε άτομα στη ζωή σας τα οποία έχουν κερδίσει το δικαίωμα να είναι εκεί.

Ωστόσο, αναγνωρίστε επίσης ότι και τα άλλα άτομα έχουν το δικαίωμα να σας προσκαλέσουν, ή και όχι.

Δεν πρόκειται για το τι συμβαίνει. Πρόκειται για το πώς ανταποκρίνομαι και ερμηνεύω αυτό που συμβαίνει:

Κάποιος που έχει υψηλή αίσθηση αυτοεκτίμησης δεν έχει ευκολότερη ζωή από εκείνους που δεν έχουν.

Απλώς θυμούνται ότι μόνο εκείνοι είναι υπεύθυνοι για τα συναισθήματα, τις σκέψεις και τις πράξεις τους.

Ωστόσο, δεν σημαίνει ότι κάποιος με αυτοεκτίμηση δεν αισθάνεται ποτέ άσχημα. Η διαφορά όμως είναι στο πως αντιμετωπίζει αυτά τα συναισθήματα.

Αντί να κολλήσουμε σε αυτό που είναι “λάθος” αυτή τη στιγμή, υπάρχει ένας πιο ισχυρός τρόπος προσέγγισης των εμποδίων και των συναφών αρνητικών συναισθημάτων.

Μπορείτε να επιλέξετε να αναγνωρίσετε αυτά τα συναισθήματα, να συγχωρέσετε τον εαυτό σας για ό, τι ονομάσατε «λάθος» και να προχωρήσετε με τις νέες πληροφορίες που έχετε συγκεντρώσει λόγω αυτών των εμπειριών.

Κάνω ότι αγαπώ και αγαπώ αυτό που κάνω:

Ένα άτομο με αυτοεκτίμηση δίνει προτεραιότητα στις ανάγκες του. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι εγωιστής. Σημαίνει ότι γνωρίζει ότι είναι ευθύνη κάθε ατόμου να βάλει τις δικές του ανάγκες πρώτες.

Δηλαδή, γνωρίζει ότι μπορεί να αγαπά και να βοηθά τους άλλους στο βαθμό που αγαπά και βοηθά τον εαυτό του.

Αφιερώστε χρόνο και ενέργεια για να επενδύσετε στη ζωή που θέλετε να φτιάξετε.

Βρείτε τη χαρά στο να κάνετε ότι αγαπάτε πραγματικά και σεβαστείτε το δικαίωμα άλλων ανθρώπων να κάνουν αυτό που αγαπούν επίσης.

Πώς βλέπω τον εαυτό μου σε άλλους:

Η αυτοεκτίμηση απαιτεί την πεποίθηση ότι ο κόσμος είναι σαν καθρέφτης. Αν οι άνθρωποι σας κρίνουν, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι προβάλλουν σε εσάς ένα μέρος των πραγμάτων που δεν έχουν ακόμη αποδεχτεί οι ίδιοι.

Σίγουρα, η κριτική τους συχνά μπορεί να βλάψει τους άλλους. Όμως τελικά, αφορά αυτούς. Δεν χρειάζεται να γίνει η αλήθεια σας.

Ωστόσο, η κριτική τους μπορεί να σας βλάψει μόνο στο βαθμό που επιτρέπεται εσείς. Το ίδιο ισχύει και όταν κρίνετε εσείς τους άλλους.

Μη ξεχνάτε ότι οι άνθρωποι συνήθως προβάλουν τις δικές τους ανησυχίες και προσωπικές απόψεις στους άλλους, αντί να προσπαθούν να καταλάβουν τον άλλον όπως ο ίδιος είναι. Οπότε, ότι βλέπετε σε κάποιον άλλο είναι κάτι που έχετε μέσα σας.

Προσπαθήστε να δείτε την κριτική σας μια ευκαιρία να μάθετε περισσότερα πράγματα για τον εαυτό σας.

Κάθε μέρα βρίσκω πράγματα για τα οποία είμαι ευγνώμων:

Η ευγνωμοσύνη είναι μια καθημερινή πρακτική ενός ατόμου με υψηλή αυτοεκτίμηση.

Το άτομο αυτό μαθαίνει να εκτιμά τα μικρά και μεγάλα δώρα της ζωής. Εκφράζει την εκτίμησή του όποτε κι αν μπορεί.

Είναι πολύ εύκολο να αισθάνεστε ευγνώμονες όταν τα πράγματα φαίνεται να πηγαίνουν καλά. Μια πραγματική πρόκληση όμως είναι να βρείτε πράγματα για τα οποία που μπορείτε να πείτε «ευχαριστώ» ακόμη και όταν αντιμετωπίζετε μια από τις μεγαλύτερες δυσκολίες της ζωής σας.

Για να το καταφέρετε, προσπαθήστε να είστε διατεθειμένοι να αποσπάσετε την προσοχή σας από αίσθηση της αυτο- αξίας σας από τα επιτεύγματά σας και τις εξωτερικές επιβεβαιώσεις.

Ο τρόπος που σκεφτόμαστε επηρεάζει και τον τρόπο που ζούμε.

Πρεσβεύοντας αυτήν τη δήλωση και τροποποιώντας τις σκέψεις και τις πεποιθήσεις, μπορούμε να βιώσουμε την αυτο-ανάπτυξη, νέες ευκαιρίες και μια βαθύτερη και ενδυναμωτική αίσθηση αυτο-αγάπης.

Αναρωτηθείτε, «Τι είδους ιστορία λέω στον εαυτό μου», «πότε και γιατί χρησιμοποιώ στάσεις και προσδοκίες που περιλαμβάνουν τις λέξεις πάντα, ποτέ ή πρέπει;»,  «είναι αληθινές αυτές οι προσδοκίες; από που έρχονται;»

Μπορείτε να καταγράψετε τις απαντήσεις σας ή να τις συζητήσετε με έναν αξιόπιστο φίλο, μέλος της οικογένειας ή θεραπευτή.

Απολαύστε τη διαδικασία αυτής της μάθησης και προσπαθήστε να αναγνωρίσετε  ότι μόνο εσείς έχετε τη δύναμη να αλλάξετε τη δική σας ιστορία.

 

 


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Ειρήνη Κατωγυρίτη

Ψυχολογία - Ψυχοθεραπεία CBT

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;