Αϋπνία και Μνήμη: Ποια είναι η σχέση τους;

SHARE

μνήμη

Δεν είναι μυστικό, πως ένας ποιοτικός νυχτερινός ύπνος μας κάνει να αισθανόμαστε καλά. Όχι μόνο γιατί ο ύπνος δίνει την δυνατότητα στο σώμα να ξεκουραστεί και να ανακτήσει την χαμένη ενέργεια αλλά γιατί είναι καθοριστικής σημασίας για την ανάπτυξη της ικανότητας του εγκεφάλου να μαθαίνει και να θυμάται. Κατά τη διάρκεια του ύπνου, όσο το σώμα ξεκουράζεται, το μυαλό μας επεξεργάζεται τις πληροφορίες της ημέρας και δημιουργεί μνήμες. Η έλλειψη ύπνου, ωστόσο, ενέχει το ρίσκο εμφάνισης προβλημάτων υγείας όπως υπέρταση, διαβήτη, παχυσαρκία , προβλήματα μνήμης.

Οι ερευνητές υποστηρίζουν πως ο ύπνος επηρεάζει την μάθηση και την μνήμη με δύο τρόπους:

1. Η έλλειψη ύπνου έχει επιπτώσεις στην ικανότητα του ανθρώπου να συγκεντρώνεται και να μαθαίνει αποτελεσματικά.
2. Ο ύπνος είναι απαραίτητος για μία δυνατή μνήμη

Δημιουργώντας Μνήμες

Υπάρχουν διαφορετικοί τύποι μνήμης. Κάποιες βασίζονται σε γεγονότα, άλλες σε σημαντικές στιγμές και κάποιες είναι διαδικαστικές, όπως η εκμάθηση πιάνου. Για να δημιουργηθεί μία μνήμη απαιτούνται τρεις βασικές λειτουργίες:

1. Εκμάθηση – Μαθαίνουμε ή βιώνουμε κάτι
2. Παγίωση – Η μνήμη εγκαθίσταται στο μυαλό
3. Ανάκληση – Η ικανότητα να επαναφέρουμε την μνήμη στο μέλλον

Η εκμάθηση και η ανάκληση είναι λειτουργίες που λαμβάνουν χώρα, όταν είμαστε ξύπνιοι. Ωστόσο, οι ερευνητές πιστεύουν πως ο ύπνος είναι απαραίτητος για την παγίωση μιας μνήμης, όποιος κι εάν είναι ο τύπος αυτής της μνήμης. Χωρίς επαρκή ύπνο, ο εγκέφαλός μας δυσκολεύεται να απορροφήσει και να επαναφέρει μνήμες.

Έρευνες έδειξαν πως οι συμμετέχοντες που υπέφεραν από αϋπνία έτειναν να πιστεύουν πως κρίνουν ορθά, ενώ, στην πραγματικότητα έκαναν λάθος. Μελέτες οι οποίες περιείχαν τεστ μνήμης έδειξαν πως μετά από μία νύχτα ποιοτικού ύπνου ή λίγη ξεκούραση οι άνθρωποι ήταν πιο αποδοτικοί σε μία αξιολόγηση, στο γραφείο ή σε μία αθλητική δραστηριότητα.

Advertisement

Αυτό το οποίο είναι βέβαιο είναι πως ο ύπνος είναι μια βιολογική ανάγκη- τον χρειαζόμαστε για να επιβιώσουμε. Οι ειδικοί συστήνουν στους ενήλικες να κοιμούνται επτά με εννιά ώρες την νύχτα. Αυτό μπορεί να μην επιτυγχάνεται κάθε νύχτα, αλλά είναι ο στόχος.

Μερικά Tips για την μείωση της αϋπνίας:

1. Πήγαινε για ύπνο και ξύπνα την ίδια ώρα κάθε μέρα
2. Αθλήσου εβδομαδιαία, αλλά όχι κοντά στην ώρα του ύπνου
3. Απέφυγε το αλκοόλ, την καφεΐνη και τη νικοτίνη λίγο πριν τον ύπνο
4. Κάνε ένα ζεστό μπάνιο, διάβασε ένα βιβλίο, οτιδήποτε δεν μπορεί να σου προκαλέσει ένταση
5. Μην βλέπεις τηλεόραση ή χρησιμοποιείς το pc λίγο πριν τον ύπνο
6. Τελείωσε το δείπνο σου δύο ή τρεις ώρες πριν ξαπλώσεις

Το να διατηρήσουμε έναν υγιεινό τρόπο ζωής, έχοντας έναν ποιοτικό ύπνο, μπορεί κάποιες φορές να αποτελεί πρόκληση, λόγω μιας ιδιαίτερα αγχώδους καθημερινότητας. Όμως, θυμήσου πως χρειάζεσαι ύπνο για να μπορέσεις να ανταπεξέλθεις. Ο ύπνος είναι φίλος σου.

Πηγή: WebMD Medical Reference

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:

Advertisement

SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG