Αρνητική κριτική: πώς επιδρά στην ψυχολογία μας

πηγή εικόνας: awakengr.com

 

Εσύ πώς αντιδράς στην αρνητική κριτική που λαμβάνεις;

 

Δε νιώθεις καλά με τον εαυτό σου. Έχεις πάρει λίγα παραπάνω κιλά τελευταία, και το πρόσωπό σου έχει γεμίσει σημάδια. Το ξέρεις. Βάφεσαι πολύ και φοράς φαρδιά ρούχα. Να κρύψεις ό,τι σου χαλάει την ημέρα. 
Βγαίνεις από το σπίτι. Ίσως περπατάς πιο γρήγορα από το συνηθισμένο. Δεν το κάνεις επίτηδες. Είναι που δε θες να σε δουν. Να μη σε προσέξουν. Θες να αποφύγεις οποιονδήποτε σχολιασμό. Να μην προλάβουν να σου ασκήσουν κριτική. 
Εσύ ξέρεις, πως είναι οι κακές σου ημέρες. Περνάς μια δύσκολη ψυχολογική φάση. Οι επιδόσεις στη δουλειά έχουν πέσει. Δεν έχεις όρεξη να βγεις. Τους άλλους, ξέρεις, πως δεν τους ενδιαφέρει. Μένουν σε αυτό που βλέπουν. Δε σε ρωτάνε. Απλώς σηκώνουν το δάχτυλο και δείχνουν. 

Κι εσένα, μέρα με τη μέρα, τα ρούχα σου φαρδαίνουν και το βάψιμό σου γίνεται πιο έντονο.
Έχεις να κρύψεις τα σημάδια, τα παραπάνω κιλά, τη ντροπή σου, τη ματαιότητα, τα αρνητικά τους σχόλια και τις κρυφές, γεμάτες κριτική ματιές τους. Έχεις να κρύψεις το βάρος που κουβαλάς μέσα σου.  

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Υπάρχει μόνο ένας τρόπος για να αποφύγεις την κριτική.
Να μην κάνεις τίποτα, να μη λες τίποτα, να είσαι τίποτα..»

Αριστοτέλης.

 

Από τη μια μεριά, τείνω να πιστεύω πως είναι στη φύση των ανθρώπων να σχολιάζουν οτιδήποτε διαφορετικό από αυτούς. Τείνω να πιστεύω πως ο αρνητικός σχολιασμός σχετίζεται με την ανασφάλεια των ανθρώπων, με την ανάγκη τους να καλύψουν ένα δικό τους βάρος. Σχολιάζουν και είναι σαν να “πετάνε” την προσοχή αλλού. Να αποφύγουν τον εαυτό τους.

Κι από την άλλη μεριά, ξέρω.

Ξέρω πως η αρνητική κριτική και τα κακόβουλα σχόλια μας επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό σε όλους τους τομείς της ζωής μας. Το άτομο που δέχεται την κριτική είναι σαν να αφήνει τις “αδυναμίες” του στα χέρια των άλλων. Ακούει και δέχεται πράγματα τα οποία μπορεί και να μην αγγίζουν την πραγματικότητα. Δεν μπαίνει, ωστόσο, στη διαδικασία να εξηγήσει. Ντρέπεται και θυμώνει τόσο με τον εαυτό του όσο και με τους άλλους. Χάνει την αυτοεκτίμησή του. Υποτιμά τον εαυτό του και γενικεύει το αρνητικό σχόλιο που ακούει σε όλα τα σημεία της προσωπικότητάς του. Οι φράσεις “Δεν είμαι καλός σε τίποτα”, “Εγώ φταίω για όλα” , “Δεν αξίζω να με αγαπούν” κλπ. γίνονται αυτόματα πεποιθήσεις. Τα αρνητικά συναισθήματα παίρνουν παραπάνω χώρο μέσα του. Κλείνεται, αποστασιοποιείται και με έναν τρόπο, επιβεβαιώνει στον εαυτό του το αρνητικό σχόλιο που τον χαρακτήρισε.

Είναι ένας φαύλος κύκλος, που ξεκινά από εμάς και τροφοδοτείται από κάποιον άλλον.

  • Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη Λούσι Μπόους του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, που έκαναν τη δημοσίευση στο βρετανικό ιατρικό περιοδικό «British Medical Journal», ανέλυσαν στοιχεία για σχεδόν 4.000 νέους. Η αιτία της κατάθλιψης που εκδηλώνει το 30% των νέων στην ηλικία των 18 ετών μπορεί να αποδοθεί στον εκφοβισμό και στην αρνητική κριτική που λαμβάνουν. 
  • Έρευνες συνδέουν, επίσης, την αρνητική κριτική με το κοινωνικό άγχος. Η εμφάνιση του κοινωνικής άγχους συσχετίζεται σε πολλές περιπτώσεις με ένα προϋπάρχον τραυματικό γεγονός. Για παράδειγμα, ένα παιδί που στο σχολείο, κατά τη διάρκεια μιας απαγγελίας, έκανε ένα λάθος και δέχτηκε κοροϊδευτικά σχόλια από τους συμμαθητές του, κατέληξε να βιώσει έντονη δυσαρέσκεια και άγχος. Σε γεγονότα σαν αυτό είναι καθοριστική η ερμηνεία του βιώματος και όχι η εμπειρία από μόνη της, για την εκδήλωση της διαταραχής.

 

Αναρωτιέμαι πόσο πιο όμορφος θα ήταν ο κόσμος αν αντικαθιστούσαμε κάθε αρνητικό σχόλιο με ένα θετικό.
Πόσο πιο όμορφος θα ήταν ο κόσμος, αν μπορούσαμε να δούμε ψυχές και όχι εμφάνιση.

 

Αντιδρώντας με θετικό τρόπο σε μια αρνητική κριτική:

  1. Πάρτε μια βαθιά ανάσα ή μετρήστε μέχρι το δέκα.
  2. Διατηρείστε τη ψυχραιμία σας.
  3. Μην δέχεστε μια κριτική χωρίς λογική αιτιολόγηση.
  4. Προσπαθήστε να διατηρήσετε ένα θετικό τρόπο σκέψης.
  5. Χαμογελάστε.
  6. Αποδεχτείτε το γεγονός ότι όλοι δεχόμαστε κριτική.
  7. Ξεχωρίστε ποια κριτική / σχολιασμός μπορεί να σας βοηθήσει.

 

Αρνητική κριτική για εποικοδομητικά αποτελέσματα! | Άνθια ...
πηγή εικόνας: anthia.net

 

Κι αφού διαβάσεις αυτό το άρθρο, πάρε πέντε λεπτά και σκέψου:
Εσένα ποια ανάγκη σου καλύπτει το να σχολιάζεις αρνητικά τους άλλους; 


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Θέμις Αλεβίζου

Ονομάζομαι Αλεβίζου Θέμις και είμαι πτυχιούχος στο τμήμα της ψυχολογίας με κατεύθυνση στην ειδική αγωγή. Αυτήν την περίοδο, εκπαιδεύομαι ,επίσης, στην Γνωστική - Συμπεριφορική ψυχοθεραπεία. Όταν έχω ελεύθερο χρόνο, μου αρέσει να διαβάζω βιβλία, να ακούω μουσική και να γράφω. Κλείνοντας, θα αφήσω εδώ αυτό το quote : "Don't forget to tell yourself positive things daily."

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;