Αναβλητικότητα: Όταν βάζουμε την ζωή μας σε ''αναμονή''
Athens
23°
mist
Υγρασία: 94%
Άνεμος: 3m/s ΝΔ
Ανώτερη 24 • Κατώτερη 23
Weather from OpenWeatherMap

Αναβλητικότητα: Όταν βάζουμε τη ζωή μας σε ”αναμονή”

Η αναβλητικότητα ή αλλιώς η συστηματική μετάθεση σε μελλοντικό χρόνο εργασιών και άλλων υποχρεώσεων χαρακτηρίζεται αγχώδης διαταραχή. Παρότι δεν συγκαταλέγεται στις ψυχιατρικές παθήσεις, χρήζει ψυχοθεραπευτικής αντιμετώπισης, για τη βελτίωση της καθημερινότητας. Όλοι μας μπορεί να αναβάλλουμε τα πράγματα που χρειάζεται να γίνουν, λέγοντας “θα το κάνω αργότερα”. Περισσότερα για την αναβλητικότητα: εδώΣχετική εικόνα

«Ποτέ μην κάνεις σήμερα αυτό που μπορείς να αναβάλλεις για αύριο»

Η αναβλητικότητα έχει τις ρίζες της στην παιδική ηλικία. Δημιουργείται από παρεμβατικούς γονείς, οι οποίοι δεν επιτρέπουν στο παιδί να πάρει πρωτοβουλίες. Στους ενήλικες, εντοπίζεται στην έλλειψη αυτοπεποίθησης και στη χαμηλή αυτοεκτίμηση. «Ευάλωτοι» είναι οι εσωστρεφείς άνθρωποι, ενώ οι ηλικίες κατά τις οποίες εμφανίζεται είναι η παιδική-εφηβική ή γύρω στα 30, οπότε ξεκινά η επαγγελματική δραστηριότητα. Οι λόγοι ωστόσο ποικίλλουν:

  • Νομίζεις πως δεν είσαι αρκετά καλός:
Μπορεί να έχεις την αντίληψη ότι όσοι φτάνουν με επιτυχία τους στόχους τους το κατορθώνουν χωρίς εμπόδια, δυσκολίες. Έτσι, όταν τα πράγματα γίνονται δύσκολα σκέφτεσαι “αυτό που κάνω δεν μου φαίνεται καλό, καλύτερα να τα παρατήσω”. Παρ’ όλα αυτά, άνθρωποι που πετυχαίνουν φαίνεται να ξέρουν από πριν ότι θα βρουν δυσκολίες. Απλώς επιλέγουν να συνεχίσουν.
  • Υποθέτεις ότι θα πρέπει να έχεις συγκεκριμένη διάθεση:
Μπορεί να χρειάζεται να κάνεις κάποια πράγματα που είναι ανιαρά ή απαιτητικά, και ίσως ποτέ δεν θα έχεις τη διάθεση να τα κάνεις. Ωστόσο, αν ξεκινήσεις να τα πραγματοποιείς, το πιθανότερο είναι να αρχίσεις να έχεις την αίσθηση της εκπλήρωσης.
  • Ο φόβος της αποτυχίας.
Μπορεί να αφήνεις τα πράγματα μέχρι την τελευταία στιγμή και μετά να πεις “δεν είχα αρκετό χρόνο για να το κάνω καλύτερα”. Με αυτό τον τρόπο δίνεις στον εαυτό σου μια δικαιολογία και τον προστατεύεις από το ενδεχόμενο της αποτυχίας.
  • Ο φόβος της απόρριψης ή της οικειότητας.
Μπορεί να αποφεύγεις να καλείς φίλους ή να κάνεις εκείνα τα τηλέφωνα, διότι μπορεί να αισθανθείς απόρριψη. Η αναβλητικότητα βοηθάει στο να κρατήσεις τους άλλους σε μια ασφαλή συναισθηματική απόσταση, επιτρέποντάς σου να αποφύγεις να δείξεις τον εαυτό σου στους άλλους.
  • Ο φόβος της επιτυχίας:
Αν επιτύχεις, τότε μπορεί να ανησυχείς ότι θα τραβήξεις πάνω σου περισσότερη προσοχή ή ότι μπορεί να δημιουργήσεις περισσότερη δουλειά για τον εαυτό σου.
  • Έλλειψη δέσμευσης:
Μπορεί απλά να μη θεωρείς πολύ σημαντικό αυτό που χρειάζεται να κάνεις και, έτσι, δεν αξίζει να καταβάλlεις γι’ αυτό οποιαδήποτε προσπάθεια. Ή μπορεί να το θεωρείς δυσάρεστο και να προτιμάς να κάνεις κάτι άλλο ευκολότερο ή πιο ευχάριστο.

Η διαδικασία αντιμετώπισης της αναβλητικότητας περιλαμβάνει βραχυπρόθεσμα βήματα αλλά και μακροπρόθεσμη προσπάθεια.

  • Σχεδίασέ το. Το να βάλεις στο ημερολόγιό τα πράγματα που χρειάζεται να κάνεις ή το να φτιάξεις μια λίστα είναι ένας χρήσιμος τρόπος να μειώσεις την αναβλητικότητα. Η καταγραφή των υποχρεώσεων βοηθά στην καλύτερη οργάνωσή τους. Η ιεράρχησή θα εξασφαλίσει ότι θα υλοποιηθούν οι πιο σημαντικές εργασίες, μειώνοντας το άγχος. Φυσικά, θα πρέπει να υπάρχει μια δέσμευση ότι ο προγραμματισμός θα τηρηθεί.
  • Χώρισε αυτά που πρέπει να κάνεις. Αν κάποια πράγματα φαίνονται πολλά ή μεγάλα, μπορείς να τα χωρίσεις σε μικρότερα μέρη. Αυτό θα μειώσει το άγχος αφού, αντί να θεωρείς ότι πρέπει να κάνεις ένα υπερβολικό άλμα, μπορείς να κάνεις πολλά μικρότερα.
  • Μοιράσου. Αν αυτά που έχεις να κάνεις είναι πολλά, δεν χρειάζεται απαραίτητα να τα κάνεις όλα μόνος σου. Αν ζητήσεις βοήθεια είναι πολύ πιθανόν να υπάρξουν κάποιοι που ευχαρίστως θα ήθελαν να σε συνδράμουν. Έτσι, η διεκπεραίωση των εργασιών είναι πιο ευχάριστη, αφού καλλιεργεί το ομαδικό πνεύμα.
  • Σκέψου διαφορετικά. Πολλές φορές είναι πιο αποτελεσματικό να στοχεύεις να κάνεις μια καλή και ικανοποιητική δουλειά παρά μια άψογη.
  • Αντάμειψε τον εαυτό σου. Το να ανταμείψεις τον εαυτό σου μπορεί να είναι σημαντικό, καθώς ενισχύει την αυτοπεποίθησή σου και κάνει πιο ευχάριστη τη διαδικασία. Αν πάλι τα πράγματα δεν γίνουν όπως έλπιζες, θα μπορούσες να δεις την όλη εμπειρία σαν ένα αξιόλογο μάθημα.
  • Χρονοδιάγραμμα.

Πηγή:

Αντωνίου Άρτεμις, Σύμβουλος Ψυχολόγος και Συνθετική Θεραπεύτρια


SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Εκ φύσεως άνθρωπος γεμάτος θετική ενέργεια, όταν όμως δεν λύνω τα προβλήματα των άλλων λατρεύω να ακούω μουσική ή να διαβάζω ή να κάνω και τα δύο ταυτόχρονα. Πεπεισμένη πως οι θετικές επιστήμες αξίζουν μια καλύτερη θέση στο μάταιο τούτο κόσμο, παραθέτω αγαπημένο quote αντί επιλόγου: οι δυσκολίες της ζωής αντιμετωπίζονται με τρεις τρόπους: την ελπίδα, το όνειρο και το χιούμορ, Kant.

Αφήστε το σχόλιο σας

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG