Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου 2023
  • Αφιερώματα
  • Συνεντεύξεις
  • Κινηματογράφος
  • Θέατρο
  • Βιβλίο
  • Διαγωνισμοί
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
  • MAXMAG
    • Σχετικά με εμάς
    • Πολιτική απορρήτου
    • Δελτία Τύπου
    • Επικοινωνία
    • Γίνε αρχισυντάκτης
    • Γίνε αρθρογράφος
    • #Egrapses
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • Αφιερώματα
      • Εγκλήματα
      • Ελλάδα 1821
      • Επιστήμονες
      • Ιστορία
      • Καλλιτέχνες
      • Μικρασιάτικη Καταστροφή
      • Πολιτικοί
      • Συγγραφείς
    • Συνεντεύξεις
      • Life & Style
      • Επιστήμη & Έρευνα
      • Επιχειρηματικότητα
      • Λογοτεχνία
      • Ποιότητα Ζωής
      • Πολιτισμός
      • Τέχνες
      • Υπέρβαση Ζωής
      • Ψυχαγωγία
    • Πολιτισμός
      • Τέχνη
      • Φιλοσοφία
      • Μουσεία
      • Κοινωνία
      • Γλώσσα
      • Εκπαίδευση
      • Κουλτουρα
      • Αρχαιολογία
      • Ιστορία
      • Θρησκεία
      • Festival
    • Βιβλίο
      • Βιβλιολίστες
      • Βιβλιονέα
      • Βιβλιοπαρουσιάσεις
      • Βιβλιοπροτάσεις
      • Νέες Κυκλοφορίες
      • Παιδικό βιβλίο
      • Ποίηση & Ποιητές
      • Προτάσεις Συγγραφέων
      • Συγγραφείς
    • Ειδική Αγωγή
      • ΑμεΑ
      • ΔΕΠΥ
      • Διαταραχές Λόγου
      • Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
      • Μαθησιακές Δυσκολίες
      • Νοητική καθυστέρηση
      • Προβλήματα Όρασης
    • Περιβάλλον
      • Άγρια Ζωή
  • ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
    • Κινηματογράφος
      • Box Office
      • Specials
      • Κινηματογραφικά Νέα
      • Κριτικές
      • Λίστες Ταινιών
      • Προτάσεις Ταινιών
    • Μουσική
      • Happenings
      • Music News
      • Reviews
      • Tracklisting
      • Έρευνα
      • Χρονομηχανή
      • Προσωπικά
    • Θέατρο
      • Ηθοποιοί
      • Θεατρικές Μορφές
      • Θεατρικές Προτάσεις
      • Θεατρική Ατζέντα
      • Θεατρική εκπαίδευση
      • Θέατρο και παιδί
      • Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
      • Κριτικές Θεατρικών Παραστάσεων
      • Οικονομικό Θέατρο
      • Παρουσιάσεις Παραστάσεων
      • Πρεμιέρες
      • Προσεχώς
      • Τελευταίες Παραστάσεις
    • Τηλεόραση
      • #EditorsChoice
      • Series Review
      • Tv Guide
      • Tv People
      • TvNewsflash!
      • VintageTv
      • Where Are They Now
      • Προτάσεις Σειρών
      • Σειρές
      • Τηλεταινίες
    • Γαστρονομία
    • Φωτογραφία
      • Guide
      • Άγνωστες Φωτογραφίες
      • Απόψεις
    • Gaming
      • Classics
      • Gaming Reviews
      • Tabletop
      • Techday
  • LIFE & STYLE
    • Μηχανοδήγηση
    • Σώμα & Υγεία
      • Αισθητική
      • Άσκηση
      • Γυναικολογία
      • Διατροφή
      • Ιατρικά νέα
      • Υγεία και πρόληψη
    • Μόδα & Ομορφιά
      • Μόδα
      • Ομορφιά
    • Design
      • Αρχιτεκτονική
      • Διακόσμηση
      • Φτιάξτο μόνος σου
    • Ψυχολογία
      • Κοινωνική Ψυχολογία
      • Πειράματα στην Ψυχολογία
      • Ψυχολογία & τέχνη
      • Ψυχολογία στην παιδική ηλικία
    • Αψυχολόγητα
      • Ξαφνικά Συνέβη
    • Επιχειρηματικότητα
    • Καρίερα
      • Tips
      • Εργασία
  • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • Επιστήμη
      • Event
      • Προϊστορία
      • Ανθρώπινο Σώμα
      • Διάστημα
      • Πλανήτες
      • Ανακαλύψεις
      • Επιστήμονες
    • Τεχνολογία
      • Event
      • Smart Living
        • Προστασία
      • Smartphones
      • Social Media
        • Facebook
        • Instagram
        • Twitter
      • Ρομπότ
    • Ψυχολογία
  • ΕΞΕΡΕΥΝΩ
    • Ταξίδια
      • Max Ταξίδια
      • Ελλάδα
        • Ηπειρώτικη Ελλάδα
        • Νησιωτικη Ελλαδα
      • Εναλλακτικός Τουρισμός
      • Εξωτερικό
        • Αμερική
        • Ασία
        • Αφρική
        • Ευρώπη
        • Ωκεανία
    • Άγνωστη Ελλάδα
      • Άγνωστη Αθήνα
      • Άγνωστη Ήπειρος
      • Άγνωστη Θεσσαλονίκη
      • Άγνωστη Θράκη
    • City Guide
      • Αθήνα
      • Αλεξανδρούπολη
      • Βιβλιοστέκια
      • Βόλος
      • Γεύση
      • Εξωτερικό
      • Ηράκλειο
      • Θεσσαλονίκη
      • Ιωάννινα
      • Κατερίνη
      • Κρήτη
      • Κύπρος
      • Λίστες με μαγαζία
      • Πάτρα
      • Πειραιάς
      • Προτασεις
  • PLUS
    • Next Chapter
      • Αυγερινός
      • Μια Εβδομάδα Ακόμα
      • Ο Δρόμος της Επανάστασης
      • Ουρανία
      • Πεταλούδα στο Φως
      • Πικραλίδες
      • Σπουδαία Γυναίκα
      • Σταυροδρόμι Ψυχών
    • #Egrapsa
      • Απόψεις
        • Θέατρο
      • Μικρές ιστορίες
      • Μόδα
      • Πληροφοριακά
      • Προσωπικές Εμπειρίες
      • Σκέψεις
    • Διαγωνισμοί
      • Διαγωνισμοί Θεάτρου
      • Διαγωνισμός Διηγήματος
      • Διαγωνισμός Παραμυθιού
      • Νικητές Διαγωνισμών
    • Podcasts
    • QUIZ
Κοινωνία Κουλτουρα Πολιτισμός

Σεπούκου: Το τελετουργικό ενός έντιμου θανάτου

Από Μαρία Ζούρου 26 Μαΐου 2023
 Σεπούκου: Το τελετουργικό ενός έντιμου θανάτου
Ιάπωνας ευγενής καταδικάζεται σε τελετουργική αυτοκτονία (σεπούκου). Πηγή: wikipedia.org
Έργο αγνώστου Ιάπωνα καλλιτέχνη που αναπαριστά έναν Ιάπωνα ευγενή που καταδικάζεται σε τελετουργική αυτοκτονία (σεπούκου). Το έργο δημοσιεύτηκε στο ευρύ κοινό στο γαλλικό περιοδικό le tour du monde το 1867.
Έργο αγνώστου. Ιάπωνας ευγενής καταδικάζεται σε τελετουργική αυτοκτονία (σεπούκου). Πηγή: wikipedia.org

Σκληρή, επίπονη και απίστευτα αιματηρή, η έννοια που μεταφράζεται κυριολεκτικά ως “ξεκοίλιασμα”, αφορά στην τελετουργική αυτοκτονία σεπούκου (seppuku) ή αλλιώς χαρακίρι (hara-kiri), όπως είναι ευρύτερα γνωστή στο δυτικό χώρο. Αυτή η διαδικασία αυτοχειρίας αποτέλεσε αναπόσπαστο κομμάτι του κώδικα των Ιαπώνων σαμουράι, ως η τελική δικλείδα για την προστασία της τιμής τους.

Σεπούκου ή χαρακίρι; Διακρίνοντας δύο αλληλένδετους όρους

Ως δύο έννοιες που συχνά χρησιμοποιούνται χωρίς διάκριση, θα πρέπει πρωτίστως να επισημανθεί ότι αν και σχηματίζονται με τα ίδια ακριβώς ιδεογράμματα (kanji), δεν είναι απολύτως ταυτόσημες.

Ο όρος hara-kiri (切腹), με το hara να σημαίνει στομάχι και το kiri να προκύπτει από το ρήμα κόβω, ορίζει περιγραφικά την πράξη του ξεκοιλιάσματος αυτή καθαυτή. Πρόκειται για την ιαπωνική ανάγνωση του όρου που χρησιμοποιήθηκε ανεπίσημα στην καθομιλουμένη.

Αντιθέτως, ο όρος seppuku (切腹) αποτελεί την κινεζική ανάγνωση των ίδιων ακριβώς kanji κι εντοπίζεται σε επίσημα ιστορικά έγγραφα. Υπονοεί ένα ορισμένο παραδοσιακό τελετουργικό αυτοκτονίας, όπως έπρεπε να ακολουθηθεί από σαμουράι και άρχοντες της φεουδαρχικής Ιαπωνίας σε περίπτωση ήττας ή ατίμωσης.

Το τελετουργικό

Αν και η ιδέα της αυτοκτονίας του πολεμιστή έναντι της ήττας πρωτοεμφανίζεται ιστορικά στην Ιαπωνία του 11ου αιώνα, το σεπούκου ως τελετουργικό υπολογίζεται ότι καθιερώθηκε κατά τον 15ο με 16ο αιώνα ως ένα είδος τιμητικής θανατικής ποινής που αφορούσε συγκεκριμένες μόνο κοινωνικές τάξεις.

Advertising
Loading...

Η τελετή είχε ως εξής. Ο μελλοθάνατος φορούσε ένα λευκό κιμονό και συνήθως του επιτρεπόταν ένα τελευταίο γεύμα. Έπειτα, ο καταδικασμένος αυτόχειρας έγραφε ένα επιθανάτιο ποίημα και χρησιμοποιώντας μια λεπίδα (είτε σπαθί, είτε μικρό τελετουργικό μαχαίρι), έκοβε το στομάχι του από τα αριστερά προς τα δεξιά, προς τα πάνω και τέλος προς τα κάτω, σε μία κίνηση που θυμίζει το σχήμα του σταυρού.

Παραλλαγές της κοπής του στομαχιού κατά τη διάρκεια του τελετουργικού σεπούκου.
Παραλλαγές της κοπής του στομαχιού κατά τη διάρκεια του τελετουργικού σεπούκου. Πηγή: mai-ko.com

Σε συνέχεια αυτής της πράξης, ο kaishakunin, ένα κοντινό πρόσωπο του μελλοθάνατου, έκοβε το κεφάλι του με τέτοιο τρόπο ώστε να πέσει στα χέρια του, διατηρώντας την τιμητική διάσταση του τελετουργικού. Σε πεδία μάχης, ο αυτόχειρας δεν είχε άλλη επιλογή παρά να ολοκληρώσει μόνος του τη διαδικασία, μαχαιρώνοντας την καρδιά ή τον λαιμό του.

Γιατί όμως η πρώτη πράξη του σεπούκου στόχευε συγκεκριμένα στο στομάχι; O Andrew Rankin του Πανεπιστημίου του Cambridge, επισημαίνει πως για τους Ιάπωνες της περιόδου, η ψυχή βρισκόταν στο ύψος του στομαχιού. Πρόκειται για μια πεποίθηση που πήγαζε από τη βουδιστική φιλοσοφία. Με την κοπή εκείνου του σημείου, μια πρακτική που εντοπίζεται σε διάφορες παραλλαγές μέχρι και την αρχαία Κίνα του 7ου αιώνα π.Χ., το πνεύμα μπορούσε να αφεθεί ελεύθερο.

Το κόψιμο του στομαχιού αποτελεί έκφραση αγνότητας. Η λογική του στηρίζεται σε έναν πρωτόγονο συμβολισμό: ένας άνδρας που δεν έχει κάτι να κρύψει, αποδεικνύει την αθωότητα του με το να εκθέσει το εσωτερικό του.

Andrew Rankin, Seppuku: A history of samurai suicide

Παράλληλα, η διάπραξη της αυτοχειρίας αποτελούσε απόδειξη του πνευματικού σθένους και της πειθαρχίας των σαμουράι. Η οποιαδήποτε ένδειξη φόβου ή δισταγμού ήταν ταυτόχρονα ένδειξη αδυναμίας και οδηγούσε στον αποκεφαλισμό του μελλοθάνατου πριν την ολοκλήρωση του τελετουργικού. Σύμφωνα με τον κώδικα τιμής μπουσίντο (bushido), ο μαρτυρικός θάνατος της αυτοκτονίας ήταν η μόνη επιτρεπτή διέξοδος σε περίπτωση ήττας ή ατίμωσης ενός σαμουράι.

Τιμητικός θάνατος ή θάνατος της τιμής;

Παρά την αγριότητα του σεπούκου, αυτή η μέθοδος αυτοχειρίας θεωρούταν προνόμιο που αφορούσε μονάχα τις τάξεις των σαμουράι και Ιαπώνων ευγενών. Κατακτητές στα χρόνια της φεουδαρχικής Ιαπωνίας συχνά “επέτρεπαν” στους εχθρούς τους να αυτοκτονήσουν τελετουργικά. Επρόκειτο για μια πράξη καλής θέλησης που θα διατηρούσε άθικτη την τιμή τους ακόμη και μετά την ήττα.

Η διατήρηση της τιμής ήταν εξάλλου ζήτημα μεγίστης σημασίας. Σύμφωνα με ιστορικά στοιχεία του 16ου αιώνα, το σεπούκου θεωρούταν λιγότερο σκληρή τιμωρία από την αφαίρεση του τίτλου ενός σαμουράι. Ιστορικά ντοκουμέντα επίσης αναφέρουν περιπτώσεις όπου η οικογένεια του καταδικασμένου πολεμιστή παρακαλούσε για την εκτέλεση του με τελετουργική αυτοκτονία έναντι της αφαίρεσης του τίτλου του.

Στο πεδίο της μάχης, όταν η επιβίωση έμοιαζε ανέλπιστη, ο σαμουράι καλούταν να κάνει μόνος του χαρακίρι για να αποφύγει την αιχμαλωσία και την ατίμωση που θα ακολουθούσε.

Έργο ξυλογραφίας της περιόδου Edo (1603-1868) που αναπαριστά έναν σαμουράι να αυτοκτονεί με χαρακίρι για να προστατεύσει την τιμή της οικογένειάς του.
Έργο της περιόδου Edo (1603-1868) που αναπαριστά έναν σαμουράι να αυτοκτονεί με χαρακίρι για να διασώσει την τιμή της οικογένειάς του. Πηγή: artelino.com

Η απαγόρευση του σεπούκου και οι τελευταίες ηχηρές αυτοκτονίες

Το σεπούκου απαγορεύτηκε επισήμως το 1873 στα πλαίσια της “Αποκατάστασης Μεϊτζί” που ξεκίνησε μια προσπάθεια προσαρμογής της μέχρι τότε φεουδαρχικής Ιαπωνίας σε δυτικά πρότυπα. Ωστόσο, η πρακτική δεν σταμάτησε να υφίσταται στην ιαπωνική συνείδηση.

Κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, οι ιαπωνικές στρατιωτικές δυνάμεις δέχτηκαν τις εξής διαταγές: καλύτερα να πέθαιναν στη μάχη, παρά να κατέληγαν αιχμάλωτοι του εχθρού. Αντιμέτωποι με την επικείμενη ήττα, πολλοί στρατιώτες έβαλαν τέλος στη ζωή τους κάνοντας χαρακίρι.

Το άδοξο τέλος του Πολέμου οδήγησε στην αυτοκτονία υψηλόβαθμα μέλη των ιαπωνικών δυνάμεων με το πρόσχημα της τιμής και της άφεσης αμαρτιών. Ο αντιναύαρχος Τακιτζίρο Ονίσι, εμπνευστής του τάγματος πιλότων αυτοκτονίας καμικάζι, πραγματοποίησε μόνος του το τελετουργικό, επικαλούμενος το βάρος της ενοχής του για τον θάνατο τόσων νέων ανδρών. Πέθανε μετά από 15 ώρες βασανιστικού πόνου.

Σήμερα, το τελετουργικό και οι συμβολισμοί του έχουν σαφώς εκλείψει. Ωστόσο, δεν είναι ανήκουστες οι εξαιρετικά σπάνιες περιπτώσεις Ιαπώνων που επιλέγουν την αυτοκτονία με αυτό τον παραδοσιακά τιμητικό τρόπο.


Πηγές: 

Acar, A. (2018). Seppuku and Harakiri Explained: Facts and Differences. Ανακτήθηκε από: https://mai-ko.com/travel/japanese-history/samurai/harakiri-and-suppuku/ (τελευταία πρόσβαση στις 18.05.2023)

Advertising
Loading...

Παπαδόπουλος, Β. (2022). Αποκατάσταση Μεϊτζί: το Ιαπωνικό «θαύμα» που συγκλόνισε τον κόσμο. Ανακτήθηκε από: https://www.geografikoi.gr/meiji/ (τελευταία πρόσβαση στις 19.05.2023)

Seaver, C. (2023). The brutal history of seppuku and Hara-kiri. Ανακτήθηκε από: https://www.historydefined.net/history-of-seppuku/ (τελευταία πρόσβαση στις 19.05.2023)

Smathers, M. (2022). Hara-kiri: The samurai ritual of seppuku. Ανακτήθηκε από:  https://www.thecollector.com/hara-kiri-the-samurai-ritual-of-seppuku/ (τελευταία πρόσβαση στις 19.05.2023)

Wanczura, D. (2005). Seppuku. Ανακτήθηκε από: https://www.artelino.com/articles/seppuku.asp (τελευταία πρόσβαση στις 18.05.2023)

Advertising
Loading...
Advertising
Loading...

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ:

Report post

Μαρία Ζούρου

Αρθρογράφος

Απόφοιτη Ελληνικής Φιλολογίας με μεταπτυχιακό στην Πολιτιστική Διαχείριση. Ασχολούμαι με τη δημιουργική γραφή και αγαπώ τη λαογραφία και ιδιαίτερα τον λαογραφικό τρόμο. Η ασύμφορα μεγάλη συλλογή μου από αμερικάνικα και ιαπωνικά κόμικς με ώθησε στην ενασχόληση με τον οπτικό πολιτισμό και ιδιαίτερα την ιαπωνική κουλτούρα. Η αρθρογραφία αποτελεί ένα διέξοδο για να εξερευνήσω όσα αγαπώ: το μακάβριο, το μυστηριώδες, το συναρπαστικό.

Μόλις ανέβηκαν
Κινηματογράφος

Nope: Άλογα, εξωγήινοι και χιμπατζήδες;

21 Σεπτεμβρίου 2023
Ιστορία

Η σχέση μεταξύ της ιστορίας και του κινηματογράφου

21 Σεπτεμβρίου 2023
Μόδα

Τα πιο chic φθινοπωρινά everyday look.

21 Σεπτεμβρίου 2023
Βιβλίο

Οι «Δύο μικροί ιππότες» σώζουν την πριγκίπισσα σε μια διαφορετική περιπέτεια

21 Σεπτεμβρίου 2023

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Κοινωνία

Η σχέση μεταξύ της ιστορίας και του κινηματογράφου

Κοινωνία

Η εγκληματικότητα στην αρχαιότητα

Κοινωνία

Το νέο εργασιακό νομοσχέδιο: εμπρός πίσω;

Κοινωνία

Κατώτατα όρια μισθού ανά τον κόσμο: Πώς διαφέρουν από τη χώρα μας;

Κοινωνία

Κοινωνικές ανισότητες: Η ζωή με ρατσισμό και αδικία

Κοινωνία

Πόλεμος κατά του χουλιγκανισμού: το παράδειγμα της Αγγλίας

Κοινωνία

Δωρεές παιδιών στην Αλβανία: Μία ιδιότυπη υιοθεσία

Κοινωνία

Πληθυσμιακή αύξηση: Τι συμβαίνει παγκοσμίως;

MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά

MAX MAGAZINE

Σχετικά με εμάς
Newsletter
Πολιτική Απορρήτου

Έλα κοντά μας

Γίνε αρθρογράφος
Γίνε αρχισυντάκτης
Egrapses
Επικοινωνία
Δελτία Τύπου

ΑΝΕΒΗΚΕ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

Περιβάλλον

Ωφέλιμα έντομα και βιολογική καταπολέμηση εχθρών των καλλιεργειών

Προτάσεις Σειρών

Ως πότε θα είναι υποτιμημένο το “Gotham”;

Συνεντεύξεις

ΩΡΛ: από το σύνδρομο eagle ως τη νόσο Μενιέρ

Κοινωνική Ψυχολογία

Ωριμότητα: Σε αγαπώ ή σε χρειάζομαι;

MAX Κατηγορίες

Πολιτισμός
Αφιερώματα
Βιβλίο
Κινηματογράφος
Θέατρο
Τηλεόραση
Ταξίδια
City Guide
Άγνωστη Ελλάδα
Γαστρονομία
Σώμα κ Υγεία
COPYRIGHT © 2018 - 2023 / ΒΥ MAXMAG ALL RIGHTS RESERVED