Παρασκευή 24 Μαρτίου 2023
  • Αφιερώματα
  • Συνεντεύξεις
  • Κινηματογράφος
  • Θέατρο
  • Βιβλίο
  • Διαγωνισμοί
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
  • MAXMAG
    • Σχετικά με εμάς
    • Πολιτική απορρήτου
    • Δελτία Τύπου
    • Επικοινωνία
    • Γίνε αρχισυντάκτης
    • Γίνε αρθρογράφος
    • #Egrapses
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • Αφιερώματα
      • Εγκλήματα
      • Ελλάδα 1821
      • Επιστήμονες
      • Ιστορία
      • Καλλιτέχνες
      • Μικρασιάτικη Καταστροφή
      • Πολιτικοί
      • Συγγραφείς
    • Συνεντεύξεις
      • Life & Style
      • Επιστήμη & Έρευνα
      • Επιχειρηματικότητα
      • Λογοτεχνία
      • Ποιότητα Ζωής
      • Πολιτισμός
      • Τέχνες
      • Υπέρβαση Ζωής
      • Ψυχαγωγία
    • Πολιτισμός
      • Τέχνη
      • Φιλοσοφία
      • Μουσεία
      • Κοινωνία
      • Γλώσσα
      • Εκπαίδευση
      • Κουλτουρα
      • Αρχαιολογία
      • Ιστορία
      • Θρησκεία
      • Festival
    • Βιβλίο
      • Βιβλιολίστες
      • Βιβλιονέα
      • Βιβλιοπαρουσιάσεις
      • Βιβλιοπροτάσεις
      • Νέες Κυκλοφορίες
      • Παιδικό βιβλίο
      • Ποίηση & Ποιητές
      • Προτάσεις Συγγραφέων
      • Συγγραφείς
    • Ειδική Αγωγή
      • ΑμεΑ
      • ΔΕΠΥ
      • Διαταραχές Λόγου
      • Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
      • Μαθησιακές Δυσκολίες
      • Νοητική καθυστέρηση
      • Προβλήματα Όρασης
    • Περιβάλλον
      • Άγρια Ζωή
  • ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
    • Κινηματογράφος
      • Box Office
      • Specials
      • Κινηματογραφικά Νέα
      • Κριτικές
      • Λίστες Ταινιών
      • Προτάσεις Ταινιών
    • Μουσική
      • Happenings
      • Music News
      • Reviews
      • Tracklisting
      • Έρευνα
      • Χρονομηχανή
      • Προσωπικά
    • Θέατρο
      • Ηθοποιοί
      • Θεατρικές Μορφές
      • Θεατρικές Προτάσεις
      • Θεατρική Ατζέντα
      • Θεατρική εκπαίδευση
      • Θέατρο και παιδί
      • Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
      • Κριτικές Θεατρικών Παραστάσεων
      • Οικονομικό Θέατρο
      • Παρουσιάσεις Παραστάσεων
      • Πρεμιέρες
      • Προσεχώς
      • Τελευταίες Παραστάσεις
    • Τηλεόραση
      • #EditorsChoice
      • Series Review
      • Tv Guide
      • Tv People
      • TvNewsflash!
      • VintageTv
      • Where Are They Now
      • Προτάσεις Σειρών
      • Σειρές
      • Τηλεταινίες
    • Γαστρονομία
    • Φωτογραφία
      • Guide
      • Άγνωστες Φωτογραφίες
      • Απόψεις
    • Gaming
      • Classics
      • Gaming Reviews
      • Tabletop
      • Techday
  • LIFE & STYLE
    • Μηχανοδήγηση
    • Σώμα & Υγεία
      • Αισθητική
      • Άσκηση
      • Γυναικολογία
      • Διατροφή
      • Ιατρικά νέα
      • Υγεία και πρόληψη
    • Γαστρονομία
    • Μόδα & Ομορφιά
      • Μόδα
      • Ομορφιά
    • Design
      • Αρχιτεκτονική
      • Διακόσμηση
      • Φτιάξτο μόνος σου
    • Ψυχολογία
      • Κοινωνική Ψυχολογία
      • Πειράματα στην Ψυχολογία
      • Ψυχολογία & τέχνη
      • Ψυχολογία στην παιδική ηλικία
    • Αψυχολόγητα
      • Ξαφνικά Συνέβη
    • Επιχειρηματικότητα
    • Καρίερα
      • Tips
      • Εργασία
  • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • Επιστήμη
      • Event
      • Προϊστορία
      • Ανθρώπινο Σώμα
      • Διάστημα
      • Πλανήτες
      • Ανακαλύψεις
      • Επιστήμονες
    • Τεχνολογία
      • Event
      • Smart Living
        • Προστασία
      • Smartphones
      • Social Media
        • Facebook
        • Instagram
        • Twitter
      • Ρομπότ
    • Ψυχολογία
  • ΕΞΕΡΕΥΝΩ
    • Ταξίδια
      • Max Ταξίδια
      • Ελλάδα
        • Ηπειρώτικη Ελλάδα
        • Νησιωτικη Ελλαδα
      • Εναλλακτικός Τουρισμός
      • Εξωτερικό
        • Αμερική
        • Ασία
        • Αφρική
        • Ευρώπη
        • Ωκεανία
    • Άγνωστη Ελλάδα
      • Άγνωστη Αθήνα
      • Άγνωστη Ήπειρος
      • Άγνωστη Θεσσαλονίκη
      • Άγνωστη Θράκη
    • City Guide
      • Αθήνα
      • Αλεξανδρούπολη
      • Βιβλιοστέκια
      • Βόλος
      • Γεύση
      • Εξωτερικό
      • Ηράκλειο
      • Θεσσαλονίκη
      • Ιωάννινα
      • Κατερίνη
      • Κρήτη
      • Κύπρος
      • Λίστες με μαγαζία
      • Πάτρα
      • Πειραιάς
      • Προτασεις
  • PLUS
    • Next Chapter
      • Αυγερινός
      • Μια Εβδομάδα Ακόμα
      • Ο Δρόμος της Επανάστασης
      • Ουρανία
      • Πεταλούδα στο Φως
      • Πικραλίδες
      • Σπουδαία Γυναίκα
      • Σταυροδρόμι Ψυχών
    • #Egrapsa
      • Απόψεις
        • Θέατρο
      • Μικρές ιστορίες
      • Μόδα
      • Πληροφοριακά
      • Προσωπικές Εμπειρίες
      • Σκέψεις
    • Διαγωνισμοί
      • Διαγωνισμοί Θεάτρου
      • Διαγωνισμός Διηγήματος
      • Διαγωνισμός Παραμυθιού
      • Νικητές Διαγωνισμών
    • Podcasts
    • QUIZ
Κουλτουρα Πολιτισμός

Προσεγγίζοντας τον Σουρεαλισμό

Από Κυριακή Στεργιάδου 21 Ιανουαρίου 2023
 Προσεγγίζοντας τον Σουρεαλισμό
Πηγή εικόνας: pagenews.gr
Σουρεαλισμός
Πηγή εικόνας: Eranistis.net

Ο σουρεαλισμός αποτελεί μία έννοια πολύ γνωστή που χρησιμοποιείται συχνότατα στη σημερινή εποχή για να περιγράψει αλλόκοτες καταστάσεις, πολιτικές, στάσεις και συμπεριφορές. Η έννοια <<σουρεάλ>> έχει παγιωθεί στην καθομιλουμένη από μικρούς και μεγάλους για να καταδείξει ό,τι ανορθόδοξο και αντισυμβατικό λαμβάνει χώρα στην κοινωνία. Επηρέασε σε μεγάλο βαθμό, ιδίως τον προηγούμενο αιώνα την πολιτική, τα φλέγοντα κοινωνικά θέματα περιλαμβανομένου του φεμινισμού – της θέσης της γυναίκας και τις τέχνες. Πριν εξετάσουμε, όμως, την επίδρασή του στα προαναφερθέντα, χρήσιμη κρίνεται η συνοπτική αναφορά στην προέλευσή του και στην εξέλιξη του ως μία μορφή κινήματος.

Γέννηση Σουρεαλισμού

Προέκυψε από τα ερείπια του Ντανταϊσμού και ουσιαστικά τον αντικατέστησε. Επιπλέον, πρωτοεμφανίστηκε στο Παρίσι από νεαρούς ποιητές, με έντονες επιρροές από τις Φροϋδικές θεωρίες, τον γερμανικό ρομαντισμό, το γαλλικό γοτθικό μυθιστόρημα και τους Ρεμπώ, Λωτρεαμόν, Μαλλαρμέ, Απολλικαίρ. Το 1924 πήρε τη μορφή κινήματος και βάση του υπήρξε η δυσπιστία έναντι του ορθολογισμού και των τυπικών παραδοσιακών αξιών.

Τι σημαίνει σουρεαλισμός;

Σημαίνει τον ψυχικό αυτοματισμό και συχνότατα χρησιμοποιείται για να δηλώσει το αλλόκοτο (ήταν μία σουρεάλ κατάσταση). Βασίζεται σε μία ανώτερη πραγματικότητα και στην παντοδυναμία του ονείρου. Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, έχει επηρεαστεί από τον Freud και τον Ντανταϊσμό, αλλά εκτός των άλλων, η ηθική πτώση της εποχής και η φρίκη του πολέμου αποτέλεσαν πρόσφορο έδαφος για την ανάπτυξη του σουρεαλισμού. Αυτό που επιδιώκεται είναι η αποτύπωση μίας άλλης πραγματικότητας μη ευδιάκριτης και των αυθόρμητων συναισθημάτων και σκέψεων. Τα έργα του σουρεαλισμού οδηγούν σε μία Υπερρεαλιστική πραγματικότητα, με στόχο την αποκωδικοποίηση του υποσυνείδητου και την ερμηνεία αυτού. Κατ΄ουσίαν, ο Σουρεαλισμός λειτουργεί ως μεσολαβητής μεταξύ πραγματικότητας και υπερ-πραγματικότητας στην προσπάθεια να συλλάβει το <<ασύλληπτο>> και να το αποτυπώσει.

Advertising

Τι συμβαίνει με τη σχέση Ντανταϊσμού-Σουρεαλισμού;

Ο Σουρεαλισμός έχει δεχτεί επιρροές από τον Ντανταϊσμό, αλλά παρά την ύπαρξη ομοιοτήτων έχουν περίπλοκη σχέση. Ωστόσο, και τα δύο κινήματα έχουν εχθρότητα σε βάρος της αστικής τάξης και των παραδοσιακών μορφών τέχνης. Στον Ντανταϊσμό όμως, ήταν έντονη η ύπαρξη του αρνητισμού και του αναρχισμού, ενώ στον Σουρεαλισμό υπήρχε το κοινωνικό όραμα, οι θεωρίες και οι αρχές.

Το μανιφέστο του Σουρεαλισμού:

Κυκλοφόρησε το 1924 και υπήρξε ένα από τα πιο πρωτοποριακά κείμενα της εποχής του παρουσιάζοντας τις απόψεις του André Breton, σημαντικού εκφραστή -για κάποιους <<ηγέτη>>- του κινήματος. Στο κείμενο αυτό αποτυπώνονται οι σκοποί του υπερρεαλισμού έχοντας ως βάση τη φαντασία, το υποσυνείδητο, την τρέλα, τα όνειρα. Αναφέρεται ότι ο σουρεαλισμός αφορούσε κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα και τις παραγκωνισμένες πτυχές με έμφαση στον αυτοματισμό και το υποσυνείδητο. Πρέπει να σημειωθεί ότι ο Σουρεαλισμός έγινε γνωστός κυρίως μέσω των εικαστικών τεχνών αν και τις θεωρούσε δευτερεύουσες και έδινε προτεραιότητα στη λογοτεχνία.

Μεγάλοι εκφραστές του Σουρεαλισμού:

Αρχικά, ένας από τους πρώτους εκφραστές υπήρξε ο André Breton, ο οποίος αντιπροσώπευε τον ορθόδοξο υπερρεαλισμό. Ο Πωλ Ελυάρ (ντανταϊσμός και υπερρεαλισμός), ο Αντονέν Αρτώ (από τους πρώτους εκφραστές), ο Τζόρτζιο ντε Κίρικο, ο Ζουάν Μιρό, ο Μαξ Έρνστ, ο Ρενέ Μαγκρίτ, ο Αλμπέρτο Τζιακομέτι, ο Χένρυ Μουρ, ο Μάν Ραίη κλπ.

Υπήρξαν και πολλοί Έλληνες εκπρόσωποι του σουρεαλισμού, όπως: Ο Νίκος Εγγονόπουλος, ο Ανδρέας Εμπειρίκος, ο Οδυσσέας Ελύτης, ο Νάνος Βαλαωρίτης, ο Μίλτος Σαχτούρης, Ο Νίκος Γκάτσος, ο Δημήτρης Παπαδίτσας κα.

Χαρακτηριστικό του Σουρεαλισμού είναι η εξάπλωσή του σε όλο τον κόσμο αν και αρχικά θεωρούταν κατεξοχήν γαλλικό φαινόμενο ή και μόνο παριζιάνικο. Κάλυψε όλες τις μορφές τέχνης με επικρατούσα άποψη την καταστροφή της φαντασίας από το συνειδητό μυαλό και τη λογική.  Όπως κάθε κίνημα, έτσι, και ο Σουρεαλισμός αποτελούταν από ορισμένα βασικά γνωρίσματα: τη δύναμη των συνειρμών, την υπερ-πραγματικότητα, την αποστροφή στην παράδοση, τη ρευστότητα-μεταβλητότητα (τίποτα σταθερό), την απελευθέρωση των επιθυμιών, τον δυισμό της πραγματικότητας, την κατάλυση του ντεντερμινισμού και την υπερεθνικότητα.

Προκειμένου να διεισδύσουμε στην επίδραση του Σουρεαλισμού στην πολιτική και την κοινωνία πρέπει να γνωρίζουμε τι πρέσβευε για να κατανοήσουμε εξολοκλήρου τα παρακάτω. Γι’ αυτό το λόγο έγινε η αναφορά στην προέλευση, τη γέννηση του κινήματος και στις βασικές ιδέες που επικρατούσαν.

Σουρεαλισμός και πολιτική δράση:

Ο Σουρεαλισμός εκτός των άλλων, χαρακτηρίστηκε και από έντονη πολιτική δράση. Σημαντικοί εκφραστές του κινήματος δραστηριοποιήθηκαν στα πολιτικά τεκταινόμενα της εποχής αν και αρχικά η ενεργή εμπλοκή υπήρξε αναρχική και έπειτα ακραριστερή. Ο Ρεμπώ υποστήριζε το σύνθημα <<Να αλλάξουμε τη ζωή>> και ο Κάρλ Μάρξ << Να αλλάξουμε τον κόσμο>>. Ωστόσο, δεν υπήρχε κάποιο ορατό αποτέλεσμα στις πολιτικές προσπάθειες και ο ίδιος ο χώρος της πολιτικής αποτέλεσε πηγή διαφωνιών μεταξύ των μελών. Βέβαια, την εποχή εκείνη που επικρατούσε παγκόσμια πολιτική σύγχυση (ΑΠΠ, οικονομική κρίση, συνέπειες πολέμου- διαλυμένη Ευρώπη κα.) οι σουρεαλιστές επεδίωκαν τις ομαδικές δραστηριότητες για ανάπαυση έναντι των βίαιων πολιτικών εντάσεων. Συνεπώς, καταλαβαίνουμε ότι ο Σουρεαλισμός λειτούργησε ως τρόπος διαφυγής από τη ζοφερή πραγματικότητα της εποχής.

Το 1927 ο Σουρεαλισμός προσχώρησε επίσημα στο Κομμουνιστικό Κόμμα, διότι υποστηρίχθηκε ότι ήταν <<ο μόνος οπλισμός που μπορεί να βάλει τέλος στην εκμετάλλευση του ανθρώπου από τον άνθρωπο>>. Δέκα χρόνια αργότερα, πραγματοποιήθηκε μία στροφή στον τροτσκισμό και ο Breton είχε προσωπική συνάντηση με τον Λέοντα Τρότσκι. Βέβαια, με τον θάνατο του Breton διαλύθηκε επίσημα το 1969 ο σουρεαλισμός ως κίνημα αν και μέχρι σήμερα παρεισφρέει και πυροδοτεί την τέχνη.

Στη σύγχρονη εποχή ο Σουρεαλισμός χρησιμοποιείται στην πολιτική πρακτική αν και η χρήση του έχει ειρωνικό υπόβαθρο. Χρησιμοποιείται για να φανερωθεί η πολιτική ανεπάρκεια των πολιτικών αντιπάλων ή ορισμένων κομμάτων και για να φανερωθεί το κατά πόσο φάσκουν και αντιφάσκουν με υποσχέσεις και πολιτικές άνευ πραγματικότητας. Ως κίνημα είχε εξαπλωθεί στη ζωγραφική, τη γλυπτική, τη φωτογραφία, τον κινηματογράφο αλλά σήμερα, όπως αναφέρθηκε, καταδεικνύει το αλλόκοτο στην καθημερινότητα και τις αμφιλεγόμενες πολιτικές καταστάσεις.

Ο Σουρεαλισμός και η θέση της γυναίκας:

Έχει ειπωθεί ότι ο Σουρεαλισμός απαρτιζόταν συνολικά από άνδρες με τις γυναίκες να αποτελούν το άγριο <<άλλο>> και να λειτουργούν ως μούσες στα έργα των ανδρών. Πολλοί άνδρες σουρεαλιστές αλλοίωναν τη γυναικεία μορφή και οι γυναίκες προσπαθούσαν να αντιμετωπίσουν την προβληματική εκδοχή της ψυχανάλυσης που δεν τις ήθελε ως κάτι τερατώδες αν και οι ίδιες παρουσίαζαν τους εαυτούς τους ως μυθικά πλάσματα. Μία από τις απεικονίσεις που δημοσιεύθηκαν στη La Revolution Surrealiste αποτελούταν από φωτογραφίες ανδρών που είχαν στηθεί σε ένα ορθογώνιο σχήμα γύρω από έναν πίνακα του Magritte, ο οποίος αναπαρίστανε μία γυμνή γυναίκα. Καταδεικνύεται κατ΄ αυτόν τον τρόπο η ανδρική υπόσταση του σουρεαλισμού, δεν είναι άλλωστε τυχαία η άποψη ορισμένων ότι απευθύνεται σε ανδρικό πληθυσμό η ποίηση και τα έργα του. Βέβαια, οι σουρεαλιστές δεν έβλεπαν τη γυναίκα ως υποκείμενο αλλά ως προβολή δια της οποίας φαντασιώνονταν τη θηλυκή υπόσταση και τις ψευδαισθήσεις τους για το γυναικείο φύλο.

Advertising

Στον Σουρεαλισμό η γυναίκα λειτουργεί ως μέσο για την δημιουργία των έργων, είναι η μούσα των ανδρών σουρεαλιστών. Είχε εκδοθεί το 1991 ένα σχετικό βιβλίο με τίτλο <<Σουρεαλισμός και Μισογυνισμός>>, το οποίο θα αναλύσουμε παρακάτω.  Οι γυναίκες, αναφορικά με τις ορισμένες θεωρίες των Freud και Lacan, βρίσκονται πιο κοντά στο ασυνείδητο σε σχέση με τους άντρες, διότι δεν έχουν εισαχθεί ολοκληρωτικά στη συμβολική τάξη. Οι σουρεαλιστές ανέφεραν τη γυναικεία <<υστερία>> ως μία παθιασμένη συμπεριφορά και όταν απέτυχε η προοπτική πολιτικής δράσης με το Κομμουνιστικό Κόμμα υποστήριξαν ότι ο έρωτας θα ήταν το μέσο αλλαγής της συνείδησης. Δεν πρέπει βέβαια, να αγνοήσουμε το γεγονός ότι υπήρξαν και γυναίκες καλλιτέχνιδες όπως η Chadwick, η Miller, η Lamba. Η πρώτη υποστήριξε ότι οι γυναίκες μόνο όταν δραστηριοποιήθηκαν εκτός του σουρεαλισμού έγιναν αυτόνομες καλλιτέχνιδες από απλές μούσες, η δεύτερη ήρθε σε αντίθεση με τον Man Ray εξαιτίας της επιθυμίας της για ελευθερία και προσωπική εξέλιξη κατορθώνοντας να γίνει μία επιτυχημένη φωτογράφος. Η Rosalind Krauss από την άλλη, στόχευε στην αποκατάσταση της εικόνας του σουρεαλισμού, καθώς θεωρήθηκε αρκετά οπισθοδρομικός στην ιστορία της τέχνης, διότι του αποδόθηκαν μισογυνιστικές κατηγορίες.

Σουρεαλισμός
Πηγή εικόνας: Απειρ8

Για την Krauss  η σουρεαλιστική φωτογραφία παρουσιάζει τη στιγμή της αποδόμησης, την informe των έμφυλων κατηγοριοποιήσεων: «Μέσα στη σουρεαλιστική φωτογραφική διαδικασία, επιπλέον, η γυναίκα είναι υπό κατασκευή, διότι είναι και εκεί το ίδιο παθιασμένο υποκείμενο. Και αφού το όχημα μέσω του οποίου αυτή προβάλλεται είναι και το ίδιο καταφανώς διαλυμένο, η γυναίκα και η φωτογραφία γίνονται φιγούρες που αλληλοσυμπληρώνονται: αμφιταλαντευόμενες, θολές, συγκεχυμένες και χωρίς εξουσία, με βάση τα λόγια του Edward Weston». Η Krauss είχε μία πιο ανδρική οπτική σε αυτά τα έργα και δεν αντιλαμβανόταν τον <<μυσογυνισμό>>, διότι θεωρούσε τις εικόνες αποτέλεσμα της κατασκευής και ένα παράδειγμα της σουρεαλιστικής τέχνης. Η Mary Ann Caws γράφει: «Πρέπει μάλλον να δώσουμε τις δικές μας αναγνώσεις για τις αναπαραστάσεις μας καθώς και τις δικές μας απόψεις για το ποιες από αυτές αξίζουν θυμό και ποιες εορτασμό, παρά να υποκύπτουμε με τα μυαλά μας μπροστά στα σχεδιασμένα και ξανασχεδιασμένα σώματά μας». Η αντίσταση στα σουρεαλιστικά έργα που εξουσιάζουν τις γυναικείες φιγούρες έγινε από περιθωριοποιημένες καλλιτέχνιδες και συγγραφείς στα έργα τους.

Ο Σουρεαλισμός, αποτέλεσε ένα κίνημα διαμαρτυρίας κατά των παραδοσιακών νορμών της εποχής στον χώρο της τέχνης του λόγου και των εικαστικών τεχνών, έθεσε ως βασικό του προβληματισμό τον τρόπο που θα μπορούσε να αλλάξει η ζωή και παρά τις κριτικές που ασκούνται κατόρθωσε να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τον κοινωνικό τρόπο σκέψης. Γνώρισε την κοινωνική αποδοχή με τη προσέγγιση μίας μορφής τέχνης που ήταν καινοτόμα και πρωτοποριακή την εποχή ανάδυσής του. Συνοψίζοντας, ο σουρεαλισμός αποτέλεσε ένα ανατρεπτικό κίνημα με επιρροές στις τέχνες και την κοινωνία, ιδίως τον 20ο αιώνα.

 

Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν:

Σουρεαλισμός και μισογυνισμός. Ανακτήθηκε από https://terminal119archive.wordpress.com/%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%B4%CE%B7%CE%BC%CE%BF%CF%83%CE%B9%CE%B5%CF%8D%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82-%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%B1%CF%86%CF%81%CE%AC%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82/%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%B4%CE%B7%CE%BC%CE%BF%CF%83%CE%B9%CE%B5%CF%8D%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82/alltherest/surreal/ (τελευταία πρόσβαση 20/1/2023)

Advertising

Σωτήρχου, Ι. (2022). Ο Σουρεαλισμός είναι Επανάσταση. Ανακτήθηκε από https://www.efsyn.gr/nisides/355335_o-soyrealismos-einai-epanastasi (τελευταία πρόσβαση 20/1/2023)

Μποζώνη, Α. (2021).  Σουρεαλισμός πέρα ​​από τα σύνορα: Το ΜΕΤ τιμά το κίνημα που επηρέασε καθοριστικά την τέχνη. Ανακτήθηκε από https://www.lifo.gr/culture/eikastika/soyrealismos-pera-apo-ta-synora-met-tima-kinima-poy-epirease-kathoristika-tin (τελευταία πρόσβαση 20/1/2023)

Νικολοπούλου Μ., & Γιωργανάκη Ι. (2012). Σουρεαλισμός: Προς αναζήτηση μίας υπερπραγματικότητας. Ανακτήθηκε από http://www.teiath.gr/userfiles/eadsa_web_admin/lessons/st_semester/Surealism.pdf (τελευταία πρόσβαση 20/1/2023)

Advertising

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ:

Κυριακή Στεργιάδου

Αρχισυντάκτης

Νυν φοιτήτρια του πολιτικού τμήματος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Αρθρογράφος με θεματολογία που εστιάζει σε σχολιασμό κυρίως κοινωνικών φαινομένων και θέματα πολιτισμού που αφορούν στην ελληνική κουλτούρα, την ιστορία και την ποίηση. Στοχεύω στην καλύτερη δυνατή εξέλιξή μου στο αντικείμενο σπουδών μου και στην αρθρογραφία που είναι σημαντική προτεραιότητα για εμένα.

Μόλις ανέβηκαν
Ιστορία

Η Γοτθική τέχνη και η αρχιτεκτονική: από την εμφανισή της στον Μεσαίωνα ως και τους σημερινούς ναούς

23 Μαρτίου 2023
Θρησκεία

Η θεά Ma’at και οι 42 “εντολές”

23 Μαρτίου 2023
Κοινωνία

Ιδιωτικοποίηση νερού: μαθαίνοντας (;) από τις άλλες χώρες

23 Μαρτίου 2023
Βιβλίο

Κερδίστε 2 αντίτυπα του βιβλίου «Πορφυρές Αναμνήσεις» της Κωσταρέλου Στέλλας από τις εκδόσεις Λυκόφως

23 Μαρτίου 2023

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Κουλτουρα

Ο δράκος στην παγκόσμια μυθολογία και λογοτεχνία

Κουλτουρα

Η σύνδεση μουσικής και φιλοσοφίας

Κουλτουρα

Ο ρόλος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στο σύγχρονο ψηφιακό πολιτισμό

Κουλτουρα

Η ανάγκη για De-influencing

Κουλτουρα

Γιατί καταρρέουν τα ιστορικά κτήρια στην Αθήνα;

Κουλτουρα

Οι βενετσιάνικες μάσκες

Κουλτουρα

Πολισμική Ιστορία : Η ερμηνεία του Foucault και Bourdieu

Κουλτουρα

Πώς φαντάζει ο ιδανικός κόσμος; 5 ουτοπίες φιλοσόφων

MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά

MAX MAGAZINE

Σχετικά με εμάς
Newsletter
Πολιτική Απορρήτου

Έλα κοντά μας

Γίνε αρθρογράφος
Γίνε αρχισυντάκτης
Egrapses
Επικοινωνία
Δελτία Τύπου

ΑΝΕΒΗΚΕ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

Περιβάλλον

Ωφέλιμα έντομα και βιολογική καταπολέμηση εχθρών των καλλιεργειών

Προτάσεις Σειρών

Ως πότε θα είναι υποτιμημένο το “Gotham”;

Συνεντεύξεις

ΩΡΛ: από το σύνδρομο eagle ως τη νόσο Μενιέρ

Αψυχολόγητα

Ωριμάζω και αλλάζω

MAX Κατηγορίες

Πολιτισμός
Αφιερώματα
Βιβλίο
Κινηματογράφος
Θέατρο
Τηλεόραση
Ταξίδια
City Guide
Άγνωστη Ελλάδα
Γαστρονομία
Σώμα κ Υγεία
COPYRIGHT © 2018 - 2023 / ΒΥ MAXMAG ALL RIGHTS RESERVED