Athens
31°
few clouds
Υγρασία: 43%
Άνεμος: 6m/s Δ
Ανώτερη 28 • Κατώτερη 28
Weather from OpenWeatherMap

H αρχαία Ολυμπία μιας …σύγχρονης εποχής

Ο  Δίας σύμφωνα με την αρχαία ελληνική θεογονία είναι ο «Πατέρας των θεών και των ανθρώπων» που κυβερνά τους Θεούς του Ολύμπου. Αυτός είναι ο θεός του ουρανού και του κεραυνού στην ελληνική μυθολογία. Πέραν τούτων,  υπήρξε ανέκαθεν μετεωρολογικός θεός, ως ελεγκτής της αστραπής, του κεραυνού και της βροχής. Έχοντας συγκεντρωμένες όλες αυτές τις ιδιότητες στο πρόσωπό του δεν θα μπορούσε να μην είναι το ύψιστο σύμβολο ισχύος που καθόριζε τα πράγματα και τις επιλογές των υπόλοιπων Θεών εις το σύνολό τους.

Ο Δίας είχε την τιμητική του, και τότε και τώρα. Η Ολυμπία υπήρξε το πιο δοξασμένο ιερό που ήταν αφιερωμένο του Διός. Ο Θεόκριτος είχε πει πως άλλοτε είναι καθαρός ο Δίας κι άλλοτε βρέχει, αναφερόμενος φυσικά στις μετεωρολογικές του ιδιότητες. Αυτό ισχύει και με τον αριθμό των επισκέψεων του χώρου λατρείας του -του μουσείου πλέον- αν αναλογιστεί κανείς ότι ο κόσμος εισρέει καθημερινά στο μουσείο της Ολυμπίας επί παντός καιρού!

Το μουσείο της Ολυμπίας διαχωρίζεται σε Παλαιό και Νέο. Το Παλαιό, ή αλλιώς Σύγγρειον, ανεγέρθη κατόπιν δωρεάς του Ανδρέα Συγγρού, του γνωστού εθνικού ευεργέτη. Η ανέγερση αυτή έγινε εν έτει 1885. Εν συνεχεία, το Νέο μουσείο χτίστηκε και συντηρήθηκε εν αρχή από τον Πάτροκλο Καραντινό. Επρόκειτο για ένα έργο που διήρκεσε σχεδόν δέκα ολόκληρα χρόνια (1966-1975). Πέραν του μακρού χρόνου που χρειάστηκε προς ολοκλήρωσή του, χρειάστηκε και επίπονη εργασία από άποψη αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, καθώς το Παλαιό μουσείο είχε υποστεί ήδη αρκετές φθορές ως τότε λόγω διαδοχικών σεισμών. Δεν ήταν όμως μόνο οι σεισμοί που επέβαλαν την ίδρυση ενός νέου μουσείου της Ολυμπίας, αλλά και το μεγάλο εύρος των εκθεμάτων.

Ολυμπία
Εντυπωσιακά εκθέματα στο εσωτερικό του Μουσείου της Ολυμπίας.

 

Η πρωτοποριακή για την εποχή της έκθεση στο Νέο Μουσείο έγινε από τον τότε Έφορο Αρχαιοτήτων Νικόλαο Γιαλούρη, την Ισμήνη Τριάντη, τον αείμνηστο Στ. Τριάντη, γλύπτη και συντηρητή, και από τους συνεργάτες τους. Τα αντικείμενα μεταφέρονταν σταδιακά από το Παλαιό Μουσείο και τα εγκαίνια της έκθεσης έγιναν το 1982, από την τότε Υπουργό Πολιτισμού Μελίνα Μερκούρη. Μόνο η έκθεση του αγάλματος της Νίκης του Παιωνίου πραγματοποιήθηκε αργότερα, το 1994. Το εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα στησίματος του αγάλματος έγινε από τον Στ. Τριάντη, όπως αναφέρεται στον ακόλουθο σύνδεσμο ( http://odysseus.culture.gr/h/1/gh152.jsp?obj_id=7126  ).

Οι εργασίες της επανέκθεσης τελειοποιήθηκαν μετά τον Σεπτέμβρη του 2013. Όλοι οι εκθεσιακοί, αποθηκευτικοί ή άλλου είδους χώροι χρειάστηκε να εκτεθούν εκ νέου και με νέο τρόπο. Σκοπός αυτού; Μα φυσικά το καταφανέστατα εντυπωσιακό και επιβλητικό αποτέλεσμα που αντικρίζει κανείς διερχόμενος εκ της εισόδου του μουσείου.

Ο υπαίθριος αρχαιολογικός χώρος της Ολυμπίας.
Αναφορικά με τη λειτουργικότητα του ιστορικού, μνημειακού και αρχαιολογικού χώρου, αυτός διετέλεσε χώρο διεξαγωγής των Ολυμπιακών Αγώνων. Μια γεύση από τους αγώνες αυτούς έχουμε λάβει όλοι. Άλλοι έχουν λάβει μεγάλη δόση αυτής κι άλλοι μικρή. Ακόμη μεγαλύτερη θα ήταν η ικανοποίηση, πάντως, της παρακολούθησης των αγώνων εις τον τόπο γέννησης και ανάπτυξής τους. Αναπαραστάσεις των αγώνων αυτών γίνονται πλέον στον ανοικτό αρχαιολογικό χώρο (στάδιο) της Ολυμπίας κατά τους θερινούς μήνες του έτους υπό τη μορφή καλλιτεχνικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων. Ο χώρος αυτός δεν απέχει πολύ από το μουσείο. Και τα δύο συνιστούν από κοινού ένα πολιτιστικό και εθνικό «κόσμημα» που στολίζει την Πελοπόννησο και γενικότερα τη χώρα μας.

Μετά την επανέκθεση, σειρά είχαν τα νέα εγκαίνια τόσο του μουσείου όσο και μιας νέας λαμπρής πολιτιστικής εποχής που θα άρχιζε εκτυλισσόμενη από τα αρχαία χρόνια φτάνοντας έως σήμερα. Τα εγκαίνια, λοιπόν, έλαβαν χώρα στις 24 Μαρτίου 2004. Πλέον, είχαν ληφθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα περί αντισεισμικής προστασίας των ελληνιστικών ευρημάτων και των συλλογών των ρωμαϊκών αγαλμάτων. Όλα είχαν προληφθεί και εκτεθεί κατά τρόπο πρωτοποριακό, ώστε τίποτα να μην επιφέρει κώλυμα. Σε αυτό το σημείο, αξίζει να σημειωθεί ότι δημιουργήθηκε εξ ολοκλήρου νέα έκθεση με ευρήματα που αφορούν στο τέλος της ζωής του ιερού. Σε όλες τις αίθουσες τοποθετήθηκαν νέες μοντέρνες προθήκες με νέο τεχνητό φωτισμό και το μουσείο εφοδιάσθηκε με σύστημα κλιματισμού-εξαερισμού. Διαμορφώσεις πραγματοποιήθηκαν και στον περιβάλλοντα του μουσείου χώρο και το πωλητήριο μεταφέρθηκε σε ειδικά διαμορφωμένο κτήριο μεταξύ του μουσείου και του αρχαιολογικού χώρου. Εκσυγχρονισμένη η Αρχαία μας Ολυμπία επομένως!

Δεν θα μπορούσαμε, τέλος, να μην αναφερθούμε στο κορυφαίο άγαλμα του μουσείου. Γίνεται λόγος για το άγαλμα του Ερμή του Πραξιτέλους. Ο Ερμής του Πραξιτέλους είναι ένα αρχαίο ελληνικό αγαλματικό σύμπλεγμα που απεικονίζει τον Θεό Ερμή να κρατά τον μικρό Διόνυσο. Αποδίδεται, σύμφωνα με την επικρατέστερη άποψη, σε ανακάλυψη του 1877 στον σηκό του ναού της Ήρας στην Ολυμπία και εκτίθεται σήμερα στο μουσείο της Ολυμπίας. Χρονολογείται γύρω στο 343 π.Χ., στη μετάβαση από την ύστερη κλασική στην πρώιμη ελληνιστική γλυπτική.

 

Δεν είναι δύσκολο να κατανοήσει κανείς ότι η αρχαία Ολυμπία πέρασε ως χώρος από πολλά στάδια μέσα στα χρόνια. Με την πάροδο των χρόνων όμως, αλλάζουν όλα.  Αλλάζουν οι άνθρωποι, οι καταστάσεις, τα ανθρώπινα περιβάλλοντα κι οι χώροι όλοι εν γένει. Πράγματι, και το μουσείο της Ολυμπίας άλλαξε και άρχισε -πρόσφατα σχετικά- να βαίνει προς ένα θετικό στάδιο αναδιαμόρφωσης/επανέκθεσης αρχαιοτήτων, αποσκοπώντας στη σύνδεση παρελθόντος και παρόντος, αλλά και μέλλοντος. Η επίτευξη τούτου του σκοπού θα μας οδηγήσει μελλοντικά πιθανώς σε ένα νέο συμπέρασμα που θα λειτουργεί ως συνέχεια του προαναφερθέντος: όλα αλλάζουν, αλλά όλα ίδια θα μένουν όσο ζει και αναδύεται η πολιτιστική κληρονομιά μας η οποία δεν είναι παρά η εθνική μας ταυτότητα. Η ταυτότητα αυτή αποτελεί το ίδιο μας το «είναι», πράγμα που θα πρέπει να λατρεύουμε ωσάν ιερό και να συντηρούμε ωσάν κληρονομιά όσα χρόνια κι αν περάσουν!

 

Παρακάτω θα δείτε μερικές φωτογραφίες από τον εντυπωσιακό εσωτερικό χώρο του μουσείου, πληθώρα εκ των οποίων μπορεί κανείς να θαυμάσει τόσο από κοντά όσο και από το διαδίκτυο.

 

 

 

 

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:


SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Γεννήθηκε στη Λαμία. Σπουδάζει νομικά στην Κομοτηνή. Δηλώνει ότι αγαπά το γράψιμο διά της λογικής εγκεφαλικής οδού.

Αφήστε το σχόλιο σας

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG