Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου 2023
  • Αφιερώματα
  • Συνεντεύξεις
  • Κινηματογράφος
  • Θέατρο
  • Βιβλίο
  • Διαγωνισμοί
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
  • MAXMAG
    • Σχετικά με εμάς
    • Πολιτική απορρήτου
    • Δελτία Τύπου
    • Επικοινωνία
    • Γίνε αρχισυντάκτης
    • Γίνε αρθρογράφος
    • #Egrapses
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • Αφιερώματα
      • Εγκλήματα
      • Ελλάδα 1821
      • Επιστήμονες
      • Ιστορία
      • Καλλιτέχνες
      • Μικρασιάτικη Καταστροφή
      • Πολιτικοί
      • Συγγραφείς
    • Συνεντεύξεις
      • Life & Style
      • Επιστήμη & Έρευνα
      • Επιχειρηματικότητα
      • Λογοτεχνία
      • Ποιότητα Ζωής
      • Πολιτισμός
      • Τέχνες
      • Υπέρβαση Ζωής
      • Ψυχαγωγία
    • Πολιτισμός
      • Τέχνη
      • Φιλοσοφία
      • Μουσεία
      • Κοινωνία
      • Γλώσσα
      • Εκπαίδευση
      • Κουλτουρα
      • Αρχαιολογία
      • Ιστορία
      • Θρησκεία
      • Festival
    • Βιβλίο
      • Βιβλιολίστες
      • Βιβλιονέα
      • Βιβλιοπαρουσιάσεις
      • Βιβλιοπροτάσεις
      • Νέες Κυκλοφορίες
      • Παιδικό βιβλίο
      • Ποίηση & Ποιητές
      • Προτάσεις Συγγραφέων
      • Συγγραφείς
    • Ειδική Αγωγή
      • ΑμεΑ
      • ΔΕΠΥ
      • Διαταραχές Λόγου
      • Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
      • Μαθησιακές Δυσκολίες
      • Νοητική καθυστέρηση
      • Προβλήματα Όρασης
    • Περιβάλλον
      • Άγρια Ζωή
  • ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
    • Κινηματογράφος
      • Box Office
      • Specials
      • Κινηματογραφικά Νέα
      • Κριτικές
      • Λίστες Ταινιών
      • Προτάσεις Ταινιών
    • Μουσική
      • Happenings
      • Music News
      • Reviews
      • Tracklisting
      • Έρευνα
      • Χρονομηχανή
      • Προσωπικά
    • Θέατρο
      • Ηθοποιοί
      • Θεατρικές Μορφές
      • Θεατρικές Προτάσεις
      • Θεατρική Ατζέντα
      • Θεατρική εκπαίδευση
      • Θέατρο και παιδί
      • Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
      • Κριτικές Θεατρικών Παραστάσεων
      • Οικονομικό Θέατρο
      • Παρουσιάσεις Παραστάσεων
      • Πρεμιέρες
      • Προσεχώς
      • Τελευταίες Παραστάσεις
    • Τηλεόραση
      • #EditorsChoice
      • Series Review
      • Tv Guide
      • Tv People
      • TvNewsflash!
      • VintageTv
      • Where Are They Now
      • Προτάσεις Σειρών
      • Σειρές
      • Τηλεταινίες
    • Γαστρονομία
    • Φωτογραφία
      • Guide
      • Άγνωστες Φωτογραφίες
      • Απόψεις
    • Gaming
      • Classics
      • Gaming Reviews
      • Tabletop
      • Techday
  • LIFE & STYLE
    • Μηχανοδήγηση
    • Σώμα & Υγεία
      • Αισθητική
      • Άσκηση
      • Γυναικολογία
      • Διατροφή
      • Ιατρικά νέα
      • Υγεία και πρόληψη
    • Μόδα & Ομορφιά
      • Μόδα
      • Ομορφιά
    • Design
      • Αρχιτεκτονική
      • Διακόσμηση
      • Φτιάξτο μόνος σου
    • Ψυχολογία
      • Κοινωνική Ψυχολογία
      • Πειράματα στην Ψυχολογία
      • Ψυχολογία & τέχνη
      • Ψυχολογία στην παιδική ηλικία
    • Αψυχολόγητα
      • Ξαφνικά Συνέβη
    • Επιχειρηματικότητα
    • Καρίερα
      • Tips
      • Εργασία
  • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • Επιστήμη
      • Event
      • Προϊστορία
      • Ανθρώπινο Σώμα
      • Διάστημα
      • Πλανήτες
      • Ανακαλύψεις
      • Επιστήμονες
    • Τεχνολογία
      • Event
      • Smart Living
        • Προστασία
      • Smartphones
      • Social Media
        • Facebook
        • Instagram
        • Twitter
      • Ρομπότ
    • Ψυχολογία
  • ΕΞΕΡΕΥΝΩ
    • Ταξίδια
      • Max Ταξίδια
      • Ελλάδα
        • Ηπειρώτικη Ελλάδα
        • Νησιωτικη Ελλαδα
      • Εναλλακτικός Τουρισμός
      • Εξωτερικό
        • Αμερική
        • Ασία
        • Αφρική
        • Ευρώπη
        • Ωκεανία
    • Άγνωστη Ελλάδα
      • Άγνωστη Αθήνα
      • Άγνωστη Ήπειρος
      • Άγνωστη Θεσσαλονίκη
      • Άγνωστη Θράκη
    • City Guide
      • Αθήνα
      • Αλεξανδρούπολη
      • Βιβλιοστέκια
      • Βόλος
      • Γεύση
      • Εξωτερικό
      • Ηράκλειο
      • Θεσσαλονίκη
      • Ιωάννινα
      • Κατερίνη
      • Κρήτη
      • Κύπρος
      • Λίστες με μαγαζία
      • Πάτρα
      • Πειραιάς
      • Προτασεις
  • PLUS
    • Next Chapter
      • Αυγερινός
      • Μια Εβδομάδα Ακόμα
      • Ο Δρόμος της Επανάστασης
      • Ουρανία
      • Πεταλούδα στο Φως
      • Πικραλίδες
      • Σπουδαία Γυναίκα
      • Σταυροδρόμι Ψυχών
    • #Egrapsa
      • Απόψεις
        • Θέατρο
      • Μικρές ιστορίες
      • Μόδα
      • Πληροφοριακά
      • Προσωπικές Εμπειρίες
      • Σκέψεις
    • Διαγωνισμοί
      • Διαγωνισμοί Θεάτρου
      • Διαγωνισμός Διηγήματος
      • Διαγωνισμός Παραμυθιού
      • Νικητές Διαγωνισμών
    • Podcasts
    • QUIZ
Πολιτισμός Πρόσωπα

Mona Lisa: Η απομυθοποίηση ενός αριστουργήματος

Από Ελευθερία Σακελλαρίου 26 Μαρτίου 2017
 Mona Lisa: Η απομυθοποίηση ενός αριστουργήματος

Leonardo da Vinci, προσωπογραφία

Ο Leonardo είναι από τους πιο επιφανείς καλλιτέχνες της ιταλικής Αναγέννησης, ξακουστός κυρίως για τον πίνακά του, Mona Lisa. Γεννημένος την 15η Απριλίου του 1452 στο Vinci της Φλωρεντίας, είναι γνωστός στην ιστορία της τέχνης και ως Leonardo da Vinci. Εκτός από τη ζωγραφική, επιδίδεται και σε άλλους τομείς, όπως η μηχανική, η αστρονομία, η φιλοσοφία, η ανατομία, τα μαθηματικά, η γλυπτική, η αρχιτεκτονική, καθώς και η μουσική σύνθεση. Η τέχνη όμως που εκτοξεύει τη φήμη του στα ύψη, δεν είναι άλλη από τη ζωγραφική.

Μερικά από τα πιο γνωστά έργα του Φλωρεντινού ζωγράφου είναι:

  • Η Παναγία με το γαρίφαλο (1473-78)
  • Ο Ευαγγελισμός (1473-78)
  • Η Προσκύνηση των Μάγων (1481)
  • Η Παναγία των Βράχων (1480-86 και 1491-95)
  • Ο Μυστικός Δείπνος (1494-98)
  • Η Παναγία, ο Χριστός και η Αγία Άννα (1510-13)
  • Ο Βιτρουβιανός άνθρωπος (1487), που αποτελεί σχέδιο με συνοδευτικές σημειώσεις.

 

Η Παναγία με το γαρίφαλο

Ο μυστικός Δείπνος

 

Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου

 

Η προσκύνηση των Μάγων

 

Οι δύο εκδοχές της Παναγίας των Βράχων

 

Η Παναγία, ο μικρός Ιησούς και η Αγία Άννα

 

Ο Βιτρουβιανός άνθρωπος (σχέδιο)

ΤΟ ΕΞΕΧΟΝ ΕΡΓΟ

Ανάμεσα στις ευφάνταστες ζωγραφικές δημιουργίες του Leonardo ξεχωρίζει μία συγκεκριμένη προσωπογραφία ζωγραφισμένη με λάδι πάνω σε ξύλο, αυτή της περίφημης Mona Lisa ή La Gioconda (1503-14). Η M[ad]on[n]a Lisa είναι σύζυγος του Francesco del Giocondo. Κατάγεται από τη Φλωρεντία, όπως και ο καλλιτέχνης, είναι 24 χρόνων και όχι ιδιαίτερης ομορφιάς. Οποιαδήποτε άλλη πληροφορία ή φήμη για την ταυτότητα του μοντέλου και τη χρονολόγησή του, αμφισβητούνται ακόμη και σήμερα. Για το λόγο αυτό, αξίζει να κοιτάξουμε τον πίνακα, σαν να είναι η πρώτη φορά που τον αντικρίζουμε, και να τον αξιολογήσουμε με προσοχή και σχολαστικότητα από την αρχή.

Αξιοπρόσεκτο είναι και το γεγονός, ότι ο ίδιος ο Leonardo ανεγνώριζε την αξία του έργου του. Γι’ αυτό, πήρε μαζί του τον πίνακα διαστάσεων 77 εκ. x 53 εκ., όταν έφυγε στη Γαλλία το 1516, στην αυλή του Φραγκίσκου Α’.

Mona Lisa, λάδι σε ξύλο (1503-14)

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΠΙΟΥ ΚΑΙ ΓΥΝΑΙΚΑΣ

Στον πίνακα του Leonardo, η νεαρή γυναίκα αναπαρίσταται καθισμένη σε μία πολυθρόνα ανάμεσα σε δύο κίονες, των οποίων ο θεατής διακρύνει μόνο τις βάσεις. Το πανοραμικό τοπίο πίσω από το κεντρικό πρόσωπο, αποτελείται από πολλά νερά που φαίνονται να «ρέουν» στον πίνακα, αιχμηρούς βράχους και ακόμη πιο πίσω πράσινο. Το τοπίο φαίνεται να δένει αρμονικά με την κύρια μορφή, χωρίς να την επισκιάζει, παρά μόνο να την αναδεικνύει.

Advertising
Loading...

Όσον αφορά στην κύρια προσωπικότητα του πίνακα, αυτή της Mona Lisa, ο καλλιτέχνης έχει επιλέξει να δείξει τα ¾ του σώματος και σε στάση διαγώνια, με έμφαση στην αριστερά. Αποδίδεται με αυτόν τον τρόπο η τρίτη διάσταση του πίνακα in relievo σύμφωνα με τον Leonardo. Οι δύο πλευρές της γυναίκας δεν είναι πανομοιότυπες και αυτό φαίνεται μέσω του τοπίου. Ο ορίζοντας στην αριστερή πλευρά μοιάζει να βρίσκεται πολύ χαμηλότερα από αυτόν στα δεξιά. Επομένως, όταν ο θεατής κατευθύνει το βλέμμα του προς τα αριστερά της εικόνας, η γυναίκα μοιάζει κάπως ψηλότερη ή πιο στητή, παρά αν κατευθύνουμε το βλέμμα μας προς τη δεξιά πλευρά. 

ΕΚΦΡΑΣΗ

Ο Leonardo είναι ένας πραγματικός ταχυδακτυλουργός. Αρκεί μόνο να κοιτάξει κανείς πώς έπλασε το χέρι της Mona Lisa ή τα μανίκια με τις μικροσκοπικές πτυχές, με τι ρεαλιστικότητα απέδωσε το αίμα να ρέει κάτω από την επιδερμίδα της και τα χείλη της να τρέμουν σε ένα κινούμενο πρόσωπο, που οι μύες του συσπώνται ελαφρά σε ένα αρχόμενο χαμόγελο. Η γυναίκα μοιάζει σαν να μας κοιτάει και να έχει «δική της γνώμη». Είναι σαν ένα ζωντανό πλάσμα και κάθε φορά που την κοιτάζουμε, μοιάζει κάπως διαφορετική από την προηγούμενη φορά. Σαν να αλλάζει ελαφρώς η διάθεσή της, όπως συμβαίνει και σε έναν ζωντανό άνθρωπο. Ο καλλιτέχνης έχει καταφέρει να αποδώσει με ρεαλιστικό τρόπο τη γυναίκα και κυρίως την έκφραση του προσώπου της. Πότε η γυναίκα φαίνεται να μας «κοροϊδεύει» και πότε διακρίνουμε μια θλίψη στο χαμόγελό της. Η τεχνοτροπία που χρησιμοποιείται για τα μάτια και το χαμόγελο, χαρίζει στον πίνακα τη μοναδικότητά του. Αποπνέει μυστήριο που απορρέει από τις γωνίες των ματιών και των χειλιών. Ο πίνακας στο σύνολό του μοιάζει πραγματικά «απόκοσμος».

ΤΕΧΝΟΤΡΟΠΙΑ

Ο Leonardo φαίνεται να διοχετεύει όλη του την τέχνη στον πίνακα αυτό. Δεν δίνει βάση μόνο στη μορφή της γυναίκας, μιας και είναι το κύριο στοιχείο του έργου, αλλά εργάζεται με εξίσου μόχθο και για το περιβάλλον τοπίο. Το τοπίο λοιπόν αποκτά κι αυτό μια ονειρική διάσταση και συνδέεται αρμονικά με τη φιγούρα της γυναίκας, μέσω της τεχνικής sfumato, εφεύρεση του Leonardo, που χρησιμοποιεί με ιδιαίτερα επιτυχημένο τρόπο στην περίπτωση της Mona Lisa. Sfumato, όπως το αποκαλούν οι Ιταλοί, είναι:

το ακαθόριστο περίγραμμα και τα απαλά χρώματα που επιτρέπουν στις φόρμες να σβήνουν η μία μέσα στην άλλη και να αφήνουν πάντα κάτι για τη φαντασία μας.

Στον πίνακα διαφαίνεται επίσης και η επιδέξια χρήση του φωτός. Η αντίθεση του φωτός και σκιάς chiaroscuro είναι άλλη μια τεχνική που χρησιμοποιεί ο Leonardo λοιπόν είναι για καλύτερη ανάμειξη των χρωματικών τόνων. Ο καλλιτέχνης πιστεύει επίσης πως:

το ανθρώπινο σώμα ανακλά σε μικροκλίμακα τις δομές και τις εξελικτικές διαδικασίες του κόσμου.

Ακόμη, υποστηρίζει ότι:

το intus (ένδος) και το extra (εκτός) είναι αλληλένδετα.

ΕΠΙΛΟΓΙΚΕΣ ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ

Τελικά, αυτό που μας κάνει να εντυπωσιαζόμαστε τόσο από το πορτρέτο της Mona Lisa, δεν είναι παρά η εντύπωση που μας προκαλεί. Παρατηρώντας τον πίνακα, προσπαθούμε να καταλάβουμε τι νιώθει η εικονιζόμενη γυναίκα. Ο Leonardo έχει καταφέρει να σαγηνεύσει τον παρατηρητή και να τον υποβάλλει σε μια προσπάθεια ψυχογράφησης της γυναίκας. Εξ άλλου, ένα έργο τέχνης έχει επιτύχει το στόχο του, μόνο αν έχει κάνει το θεατή να επιστρέψει και να το παρατηρήσει για δεύτερη φορά.

Advertising
Loading...

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ:

Report post

Ελευθερία Σακελλαρίου

Αρθρογράφος

Μόλις ανέβηκαν
Ιστορία

Αθηναίος πολίτης: Ιδιότητα και δικαιώματα τον 5ο αιώνα π.Χ.

24 Σεπτεμβρίου 2023
Βιβλίο

2+1 Βιβλία της Κολίν Χούβερ που αγαπήθηκαν όσο λίγα

24 Σεπτεμβρίου 2023
Ταξίδια

Σεβίλλη: Η πόλη του φλαμένγκο και των ταυρομαχιών

24 Σεπτεμβρίου 2023
Μόδα

Birkenstock Boston: Tο must παπούτσι του φθινοπώρου

24 Σεπτεμβρίου 2023

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Πολιτισμός

Αθηναίος πολίτης: Ιδιότητα και δικαιώματα τον 5ο αιώνα π.Χ.

Πολιτισμός

Κορέα: μια αναφορά στην Ιστορία της

Πολιτισμός

Η σχέση μεταξύ της ιστορίας και του κινηματογράφου

Πολιτισμός

Η εγκληματικότητα στην αρχαιότητα

Πολιτισμός

Terra Alia: The Language Learning RPG

Πολιτισμός

Το νέο εργασιακό νομοσχέδιο: εμπρός πίσω;

Πολιτισμός

Ανύπαρκτη πλέον η τέχνη στην εκπαίδευση;

Πολιτισμός

Πως αποδόθηκε ο ρεαλισμός στη ζωγραφική

MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά

MAX MAGAZINE

Σχετικά με εμάς
Newsletter
Πολιτική Απορρήτου

Έλα κοντά μας

Γίνε αρθρογράφος
Γίνε αρχισυντάκτης
Egrapses
Επικοινωνία
Δελτία Τύπου

ΑΝΕΒΗΚΕ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

Περιβάλλον

Ωφέλιμα έντομα και βιολογική καταπολέμηση εχθρών των καλλιεργειών

Προτάσεις Σειρών

Ως πότε θα είναι υποτιμημένο το “Gotham”;

Συνεντεύξεις

ΩΡΛ: από το σύνδρομο eagle ως τη νόσο Μενιέρ

Κοινωνική Ψυχολογία

Ωριμότητα: Σε αγαπώ ή σε χρειάζομαι;

MAX Κατηγορίες

Πολιτισμός
Αφιερώματα
Βιβλίο
Κινηματογράφος
Θέατρο
Τηλεόραση
Ταξίδια
City Guide
Άγνωστη Ελλάδα
Γαστρονομία
Σώμα κ Υγεία
COPYRIGHT © 2018 - 2023 / ΒΥ MAXMAG ALL RIGHTS RESERVED