Τρίτη 21 Μαρτίου 2023
  • Αφιερώματα
  • Συνεντεύξεις
  • Κινηματογράφος
  • Θέατρο
  • Βιβλίο
  • Διαγωνισμοί
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
  • MAXMAG
    • Σχετικά με εμάς
    • Πολιτική απορρήτου
    • Δελτία Τύπου
    • Επικοινωνία
    • Γίνε αρχισυντάκτης
    • Γίνε αρθρογράφος
    • #Egrapses
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • Αφιερώματα
      • Εγκλήματα
      • Ελλάδα 1821
      • Επιστήμονες
      • Ιστορία
      • Καλλιτέχνες
      • Μικρασιάτικη Καταστροφή
      • Πολιτικοί
      • Συγγραφείς
    • Συνεντεύξεις
      • Life & Style
      • Επιστήμη & Έρευνα
      • Επιχειρηματικότητα
      • Λογοτεχνία
      • Ποιότητα Ζωής
      • Πολιτισμός
      • Τέχνες
      • Υπέρβαση Ζωής
      • Ψυχαγωγία
    • Πολιτισμός
      • Τέχνη
      • Φιλοσοφία
      • Μουσεία
      • Κοινωνία
      • Γλώσσα
      • Εκπαίδευση
      • Κουλτουρα
      • Αρχαιολογία
      • Ιστορία
      • Θρησκεία
      • Festival
    • Βιβλίο
      • Βιβλιολίστες
      • Βιβλιονέα
      • Βιβλιοπαρουσιάσεις
      • Βιβλιοπροτάσεις
      • Νέες Κυκλοφορίες
      • Παιδικό βιβλίο
      • Ποίηση & Ποιητές
      • Προτάσεις Συγγραφέων
      • Συγγραφείς
    • Ειδική Αγωγή
      • ΑμεΑ
      • ΔΕΠΥ
      • Διαταραχές Λόγου
      • Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
      • Μαθησιακές Δυσκολίες
      • Νοητική καθυστέρηση
      • Προβλήματα Όρασης
    • Περιβάλλον
      • Άγρια Ζωή
  • ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
    • Κινηματογράφος
      • Box Office
      • Specials
      • Κινηματογραφικά Νέα
      • Κριτικές
      • Λίστες Ταινιών
      • Προτάσεις Ταινιών
    • Μουσική
      • Happenings
      • Music News
      • Reviews
      • Tracklisting
      • Έρευνα
      • Χρονομηχανή
      • Προσωπικά
    • Θέατρο
      • Ηθοποιοί
      • Θεατρικές Μορφές
      • Θεατρικές Προτάσεις
      • Θεατρική Ατζέντα
      • Θεατρική εκπαίδευση
      • Θέατρο και παιδί
      • Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
      • Κριτικές Θεατρικών Παραστάσεων
      • Οικονομικό Θέατρο
      • Παρουσιάσεις Παραστάσεων
      • Πρεμιέρες
      • Προσεχώς
      • Τελευταίες Παραστάσεις
    • Τηλεόραση
      • #EditorsChoice
      • Series Review
      • Tv Guide
      • Tv People
      • TvNewsflash!
      • VintageTv
      • Where Are They Now
      • Προτάσεις Σειρών
      • Σειρές
      • Τηλεταινίες
    • Γαστρονομία
    • Φωτογραφία
      • Guide
      • Άγνωστες Φωτογραφίες
      • Απόψεις
    • Gaming
      • Classics
      • Gaming Reviews
      • Tabletop
      • Techday
  • LIFE & STYLE
    • Μηχανοδήγηση
    • Σώμα & Υγεία
      • Αισθητική
      • Άσκηση
      • Γυναικολογία
      • Διατροφή
      • Ιατρικά νέα
      • Υγεία και πρόληψη
    • Γαστρονομία
    • Μόδα & Ομορφιά
      • Μόδα
      • Ομορφιά
    • Design
      • Αρχιτεκτονική
      • Διακόσμηση
      • Φτιάξτο μόνος σου
    • Ψυχολογία
      • Κοινωνική Ψυχολογία
      • Πειράματα στην Ψυχολογία
      • Ψυχολογία & τέχνη
      • Ψυχολογία στην παιδική ηλικία
    • Αψυχολόγητα
      • Ξαφνικά Συνέβη
    • Επιχειρηματικότητα
    • Καρίερα
      • Tips
      • Εργασία
  • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • Επιστήμη
      • Event
      • Προϊστορία
      • Ανθρώπινο Σώμα
      • Διάστημα
      • Πλανήτες
      • Ανακαλύψεις
      • Επιστήμονες
    • Τεχνολογία
      • Event
      • Smart Living
        • Προστασία
      • Smartphones
      • Social Media
        • Facebook
        • Instagram
        • Twitter
      • Ρομπότ
    • Ψυχολογία
  • ΕΞΕΡΕΥΝΩ
    • Ταξίδια
      • Max Ταξίδια
      • Ελλάδα
        • Ηπειρώτικη Ελλάδα
        • Νησιωτικη Ελλαδα
      • Εναλλακτικός Τουρισμός
      • Εξωτερικό
        • Αμερική
        • Ασία
        • Αφρική
        • Ευρώπη
        • Ωκεανία
    • Άγνωστη Ελλάδα
      • Άγνωστη Αθήνα
      • Άγνωστη Ήπειρος
      • Άγνωστη Θεσσαλονίκη
      • Άγνωστη Θράκη
    • City Guide
      • Αθήνα
      • Αλεξανδρούπολη
      • Βιβλιοστέκια
      • Βόλος
      • Γεύση
      • Εξωτερικό
      • Ηράκλειο
      • Θεσσαλονίκη
      • Ιωάννινα
      • Κατερίνη
      • Κρήτη
      • Κύπρος
      • Λίστες με μαγαζία
      • Πάτρα
      • Πειραιάς
      • Προτασεις
  • PLUS
    • Next Chapter
      • Αυγερινός
      • Μια Εβδομάδα Ακόμα
      • Ο Δρόμος της Επανάστασης
      • Ουρανία
      • Πεταλούδα στο Φως
      • Πικραλίδες
      • Σπουδαία Γυναίκα
      • Σταυροδρόμι Ψυχών
    • #Egrapsa
      • Απόψεις
        • Θέατρο
      • Μικρές ιστορίες
      • Μόδα
      • Πληροφοριακά
      • Προσωπικές Εμπειρίες
      • Σκέψεις
    • Διαγωνισμοί
      • Διαγωνισμοί Θεάτρου
      • Διαγωνισμός Διηγήματος
      • Διαγωνισμός Παραμυθιού
      • Νικητές Διαγωνισμών
    • Podcasts
    • QUIZ
Πολιτισμός Τέχνη

Μία πορσελάνινη ρωσική προπαγάνδα

Από Μαρία Παράσχου 3 Ιανουαρίου 2023
 Μία πορσελάνινη ρωσική προπαγάνδα
Πηγή:https://images.fineartamerica.com/images/artworkimages/mediumlarge/2/stalin-soviet-propaganda-poster-1935-gustav-klutsis.jpg
Πηγή εικόνας: images.fineartamerica.com

Ήταν Οκτώβριος του έτους 1917 όταν την θέση των βουκολικών σκηνών αντικατέστησε το όραμα της εκβιομηχάνισης και της ρωσικής προπαγάνδας. Στο αυτοκρατορικό εργοστάσιο πορσελάνης στην Αγία Πετρούπολη, Imperial Porcelain Manufactory (εν συντομία IPM) δημιουργούνταν χειροποίητα κεραμικά έργα αναπαριστώντας μεταβαλλόμενες εποχές και χειμερινά τοπία. Σε στυλ Art Nouveau με καλοστυλιζαρισμένες και ιδιόμορφα καμπυλωτές φόρμες διακοσμημένες από φυτά, γοργόνες και άλλα μοτίβα, η τέχνη υμνούσε την Ρωσία. Με την νίκη των Μπολσεβίκων τα κεραμικά έργα θα μετατραπούν σε έναν μηχανισμό – πορσελάνινης ρωσικής προπαγάνδας, του Κομμουνισμού.

Ο τσαρισμός κατέρρευσε μετά από πολλούς αγώνες και ακόμα περισσότερο αίμα. Ο λαός της Ρωσίας όμως που βρισκόταν μέχρι τότε στα όρια της ανέχειας και της παρακμής έπρεπε να πιστέψει στο όραμα του Λένιν. Επιστρατεύοντας την τέχνη, οι Μπολσεβίκοι μετονόμασαν το Αυτοκρατορικό Εργοστάσιο Πορσελάνης σε Κρατικό Εργοστάσιο Πορσελάνης και πήραν τον έλεγχο του συμβόλου της τσαρικής παρακμής, με μπροστάρη τους την ανάγκη για καλλιτεχνική καινοτομία και παραγωγή προπαγάνδας.

Η ρωσική πρωτοπορία γέμισε τα κεραμικά δημιουργήματα με καπνοδόχους και τηλεγραφικά σύρματα, σύμβολα του Κομμουνισμού, προσωπογραφίες του Λένιν, σκηνές από δυνατούς εργάτες. Το λευκό φόντο της πορσελάνης της ρωσικής προπαγάνδας ήταν ο ιδανικότερος καμβάς για τους avant-garde καλλιτέχνες. Η Ρωσία έγραφε ξανά την ιστορία της μέσα από μία νέα πρωτόγνωρη πολιτική ιδέα, που αποδείχθηκε όμως ανεπαρκής.

Ωστόσο, αυτό που ορίζεται βέβαιο, είναι πως η δεκαετία 1920-1930 υπήρξε εξαιρετικά εμπνευσμένη. Η τέχνη άνθισε μέσα από την καινοτομία και αυτό το κατά τα άλλα ουτοπικό πολιτικό σύστημα γέννησε ιδεολογίες και ξύπνησε τον ενθουσιασμό. Ένα καρδιοχτύπι για τη νέα σοσιαλιστική εποχή, μετατρέποντας την πορσελάνη σε αστικό υλικό μίας αναπάντεχης σχεδόν αντιφατικής ζωής.

Πηγή εικόνας: gr.pinterest.com

Η πορσελάνινη ρωσική προπαγάνδα εφαρμόστηκε μέσα από τα σύμβολα της βιομηχανικής παραγωγής. Το γρανάζι που υποδηλώνει τη βιομηχανία και τον εργάτη εντός ενός ευρύτερου συνόλου, το δρεπάνι του κομμουνισμού και το σφυρί, ως τα εμβλήματα στο σημείο συνάντησης της ένωσης εργατών και αγροτών. Αυτοί οι συμβολισμοί θα εμφανίζονταν στη σημαία της Σοβιετικής Ένωσης.

Advertising
Πηγή εικόνας: soviet-art.ru

Η αύξηση της παραγωγικότητας της χώρας βρισκόταν στο επίκεντρο της λενινιστικής ιδεολογίας. Κατά τον ίδιο, σκοπός ήταν η εγκαθίδρυση μιας μονοκομματικής δικτατορίας που επεδίωκε την εκβιομηχάνιση και την μετάβαση στον κομμουνισμό. Τα εργαλεία του θα ήταν η κατάργηση της ιδιωτικής ιδιοκτησίας, η ανάδειξη και εγκαθίδρυση της κολεκτιβοποίησης της αγροτικής παραγωγής, καθώς και ένα πενταετές πλάνο με στόχο την εκβιομηχάνιση. Έτσι λοιπόν πάνω σε μία λευκή πορσελάνη σχεδιάστηκαν τολμηρές εικόνες καπνοδόχων, τηλεγραφικών καλωδίων και πύργων.

Ρωσική Προπαγάνδα
Πηγή εικόνας: soviet-art.ru

«Ο μόνος λόγος που οι Μπολσεβίκοι συντήρησαν το εργοστάσιο πορσελάνης ήταν η διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς» θα πει ο ιστορικός και επιμελητής της έκθεσης Ερμιτάζ, Δρ Sjeng Scheijen, στο BBC Culture. Το εργοστάσιο επιστράτευσε τους πιο οραματιστές καλλιτέχνες της εποχής. Οι περισσότεροι από αυτούς ήταν εκπρόσωποι της Ρωσικής Πρωτοπορίας, όπως ο Βασίλι Καντίνσκι και ο Καζιμίρ Μάλεβιτς. Μέσα από το ριζοσπαστικό και αφηρημένα γεωμετρικό έργο τους εξέφρασαν το πνεύμα της επανάστασης με τον πιο βιωματικό τρόπο – την πίστη και αφοσίωση σε εκείνες τις «πάμφωτες» σοσιαλιστικές ιδέες.

Τα κεραμικά δημιουργήματα δεν είχαν τίποτα να ζηλέψουν τώρα από τους avant garde καμβάδες. Το καθεστώς ήταν αναμφίβολα ευγνώμον για το τακτικό εισόδημα που παρείχε το εργοστάσιο κατά τη σκληρή μεταπολεμική περίοδο, του λιμού, του εμφύλιου πολέμου και των ασθενειών. «Τις περισσότερες φορές οι καλλιτέχνες κοιτούσαν απλώς τις φόρμες και πώς θα μπορούσαν να ενσωματώσουν τη δική τους εξαιρετικά επαναστατική, αφηρημένη γλώσσα που είχαν αναπτύξει, σε αυτές τις συγκεκριμένες μορφές», λέει ο Scheijen. Ο ίδιος προσθέτει, «Ήταν πραγματικά, ανεξάρτητα έργα τέχνης», «Αν εξετάσουμε μόνο την ωφελιμιστική τους πλευρά (προπαγανδιστική οπτική) και ως υπηρεσία προς το κράτος, τους αδικείς».

Αντίθετα όμως με την ιδεολογία και την κοινωνική ένωση που επιθυμούσαν να εξωτερικεύσουν οι Μπολσεβικοι και παρά τα επαναστατικά μηνύματα της πορσελάνης, οι εργαζόμενοι είχαν ελάχιστη επαφή μαζί της. Κατά βάση τα έργα παρέμειναν στα χέρια πλούσιων συλλεκτών. Ακριβώς σε αυτό το σημείο αντιλαμβανόμαστε ότι από άποψη καλλιτεχνικής ωριμότητας και σπιρτάδας, τα κομμάτια ήταν εξαιρετικά, ενώ ως εργαλεία προπαγάνδας ήταν τουλάχιστον ατελή, όπως άλλωστε αποδείχθηκε και το εύθραυστο αυτό πολιτικό σύστημα.

Οι δημιουργίες αυτές δεν ήταν καθόλα εμπορικές. «Ήταν πολύ σπάνια, πολύ πειραματικά», λέει η Birgit Boelens από το Hermitage Amsterdam στο BBC Culture. Συνεχίζει, «Τα μεμονωμένα κομμάτια είναι τόσο υψηλής ποιότητας που χρειάστηκε πολύς χρόνος για να παραχθούν μαζικά». Τα φλιτζάνια του μισού φεγγαριού και οι χοντρές τσαγιέρες του Malevich ήταν πολύ αδέξια και εξωφρενικά άκομψα για την κοινωνία της δεκαετίας του ’20.

Ρωσική Προπαγάνδα
Πηγή εικόνας: antiqueref.com

 

Στα τέλη της δεκαετίας του 1920, ο Ιωσήφ Στάλιν αναλαμβάνει την εξουσία. Κάθε ελευθερία στραγγίζεται σε ένα καθεστώς βίας και πολιτικής παραφροσύνης. Η χρήση της τέχνης ως μέσο προπαγάνδας πραγματοποιήθηκε μόνο, υποστηρίζοντας ένα βάναυσο καθεστώς με τρυφερές εικόνες του ηγέτη να περιβάλλεται από παιδιά και χαρούμενες κομμουνιστικές ταξιαρχίες νεολαίας. Ο σοσιαλιστικός ρεαλισμός γεννήθηκε, σκοτώνοντας την ρωσική πρωτοπορία και μαζί της ένα σύγχρονα ευρηματικό και τολμηρό καλλιτεχνικό ρεύμα. Ο κομμουνισμός μεταλλάχθηκε σε μία πεζή πραγματικότητα, μακριά από πολιτικούς, κοινωνικούς ηρωισμούς και οράματα.

«Τα πάντα αλλάζουν πραγματικά στις αρχές της δεκαετίας του ’30, όταν οι ίδιοι οι καλλιτέχνες υφίστανται πραγματική πίεση επειδή δεν υπάρχει πλέον ανεξάρτητη τέχνη», εξηγεί ο Scheijen. «Αν δεν είσαι μέλος ενός συνδικάτου, μπορεί να σε δουν σαν παράσιτο και να σε στείλουν σε ένα στρατόπεδο». Όταν η τέχνη πασχίζει να επιβληθεί σε ανελεύθερα καθεστώτα τότε αλλάζει και μοιάζει με σαρκαστικό αστείο που επαναλαμβάνεται.  “Βλέπετε πώς ένας μεγάλος καλλιτεχνικός πολιτισμός πεθαίνει εξαιτίας της πίεσης”, λέει ο Scheijen.

Η περίοδος βασιλείας του Στάλιν με τις αμέτρητες εκτελέσεις και εξορίες αποδεκάτισαν την επανάσταση του 1917. Η ριζοσπαστική τέχνη δεν είχε κάνει τίποτα για να βελτιώσει τη ζωή των φτωχών. Η Ρωσία αναδείχθηκε παγκόσμια δύναμη κυρίως μέσα από την παραγωγή εξοπλισμών πυρηνικών όπλων, την εξερεύνηση του διαστήματος και την παραγωγή αργού πετρελαίου. Όλες αυτές οι πορσελάνες σήμαναν την νέα αρχή μίας καλύτερης χώρας. Είναι όμως η δεκαετία του 1930 που τα απολυταρχικά φαινόμενα θα γίνουν εντονότερα και κατά ένα περίεργο λόγο θα επιβληθούν στους ανθρώπους με την άδεια τους. Σε έναν κόσμο γεμάτο πολύχρωμα γεωμετρικές ιδέες είναι πρόστυχο να υπακούμε άτεχνα.

Ρωσική Προπαγάνδα
Πηγή εικόνας: www.veralistcenter.org

 

Πηγές.

Deborah Nicholls-Lee, για το BBC Culture, 30/06/2022, “How teapots were used to spread Russian propaganda”, αναρτήθηκε https://www.bbc.com/culture/article/20220629-how-teapots-were-used-to-spread-russian-propaganda

Advertising

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ:

Μαρία Παράσχου

Αρθρογράφος

Μόλις ανέβηκαν
Αψυχολόγητα

Μην ανησυχείς, είμαι καλά…

21 Μαρτίου 2023
Θρησκεία

Nowruz, η περσική Πρωτοχρονιά

21 Μαρτίου 2023
Βιβλίο

Θανάσιμη Κλήση – Από τον μοναδικό Chris Carter

21 Μαρτίου 2023
Μόδα

Πως θα φτιάξεις τα πιο ανεπιτήδευτα look

21 Μαρτίου 2023

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Πολιτισμός

Nowruz, η περσική Πρωτοχρονιά

Πολιτισμός

Ο εκδημοκρατισμός του Ευρωκοινοβουλίου στη σύγχρονη εποχή

Πολιτισμός

Ο δράκος στην παγκόσμια μυθολογία και λογοτεχνία

Πολιτισμός

Ταφικά έθιμα των αρχαίων Ρωμαίων

Πολιτισμός

Η Δημοτικότητα των κρυπτονομισμάτων στην Ευρώπη

Πολιτισμός

Η κοινωνική θέση των κεραμέων στην Αρχαία Ελλάδα

Πολιτισμός

Ποιώντας γέλιο: Οι κλόουν δημιουργούν δάκρυα και χαμόγελα

Πολιτισμός

Μητριαρχία σε ιθαγενείς φυλές της Βόρειας και Νότιας Αμερικής

MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά

MAX MAGAZINE

Σχετικά με εμάς
Newsletter
Πολιτική Απορρήτου

Έλα κοντά μας

Γίνε αρθρογράφος
Γίνε αρχισυντάκτης
Egrapses
Επικοινωνία
Δελτία Τύπου

ΑΝΕΒΗΚΕ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

Περιβάλλον

Ωφέλιμα έντομα και βιολογική καταπολέμηση εχθρών των καλλιεργειών

Προτάσεις Σειρών

Ως πότε θα είναι υποτιμημένο το “Gotham”;

Συνεντεύξεις

ΩΡΛ: από το σύνδρομο eagle ως τη νόσο Μενιέρ

Αψυχολόγητα

Ωριμάζω και αλλάζω

MAX Κατηγορίες

Πολιτισμός
Αφιερώματα
Βιβλίο
Κινηματογράφος
Θέατρο
Τηλεόραση
Ταξίδια
City Guide
Άγνωστη Ελλάδα
Γαστρονομία
Σώμα κ Υγεία
COPYRIGHT © 2018 - 2023 / ΒΥ MAXMAG ALL RIGHTS RESERVED