Μαθησιακές Δυσκολίες

Image result for learning disabilities in children

Ο όρος μαθησιακές δυσκολίες ή αλλιώς learning disabilities είναι ένα σύνολο διαταραχών σε μια ή περισσότερες από τις βασικές ψυχολογικές λειτουργίες που αφορούν στη χρήση, την κατανόηση και την παραγωγή του γραπτού και προφορικού λόγου. Συγκεκριμένα, οι μαθησιακές δυσκολίες χωρίζονται σε δύο κατηγορίες , τις γενικές και τις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Για τις γενικές μαθησιακές δυσκολίες είναι υπεύθυνοι περιβαλλοντικοί και εξωγενείς παράγοντες, δηλαδή σε αρνητικούς ψυχολογικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες, σε έλλειψη προσπάθειας, σε εγκεφαλικές βλάβες και σε χαμηλό IQ (Intelligence quotient). Στις γενικές μαθησιακές δυσκολίες, οι μαθητές παρουσιάζουν προβλήματα σε όλα τα μαθήματα, θεωρητικά-φιλολογικά και στα παραγωγικά-πρακτικά.

Από την άλλη πλευρά στις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες εντάσσεται η δυσλεξία, η δυσορθογραφία, η δυσαριθμησία και η δυσαναγνωσία. Η δυσλεξία είναι το ορατό αποτέλεσμα δυσκολιών στην ανάγνωση και στη γραφή οφειλόμενο σε ποικίλα αίτια. Η δυσλεξία δεν οφείλεται σε έλλειψη κινήτρων, σε αισθητηριακές βλάβες, σε ακατάλληλη διδασκαλία , σε απρόσφορες συνθήκες περιβάλλοντος ή σε ακατάλληλη διδασκαλία, ωστόσο μπορεί να συνυπάρχει με αυτές τις καταστάσεις. Η δυσορθογραφία είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία, που αφορά σε δυσκολία της γραφής τόσο στο επίπεδο της λέξης όσο και στο επίπεδο της πρότασης και της σύνταξης γραπτής παραγράφου, μπορεί να συνυπάρχει με αναγνωστικές δυσκολίες και συγκεκριμένα με τη δυσλεξία. Η δυσαριθμησία είναι μια δομική διαταραχή των μαθηματικών ικανοτητών, η οποία οφείλεται σε μια γενετική διαταραχή των τμημάτων του εγκεφάλου .

Ακόμη , άλλη μια ειδική μαθησιακή δυσκολία είναι η δυσαναγνωσία, η οποία χαρακτηρίζεται από μειωμένη απόδοση του παιδιού στην ακρίβεια, την ταχύτητα και την κατανόηση αυτού που διαβάζει. Δεν έχει σημασία αν το παιδί φωνάζει φωναχτά ή από μέσα του, το παιδί παρουσιάζει παραμορφώσεις , υποκαταστάσεις ή είναι αργή και το παιδί κάνει λάθη στην κατανόηση του νοήματος. Τέλος, η δυσγραφία , είναι μια νευρολογική διαταραχή που χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στη γραφή, δυσανάγνωστο γραφικό χαρακτήρα, κακή ορθογραφία και δυσκολία στο να συνθέσουν τη γραφή , τόσο στο να γράφουν και να σκέφτονται παράλληλα.

Advertisement

Image result for learning disabilities

Για να μπορέσουμε να διαγνώσουμε έγκυρα και επιστημονικά τα είδη των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών που αναφέρθηκαν παραπάνω χρησιμοποιούμε τα διαγνωστικά τεστ. Ένα από αυτά είναι το σταθμισμένο τεστ το Αθηνά Τεστ , του Ι. Παρασκευόπουλου, που εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1999. Συνήθως , χορηγείται σε ηλικίες από 5 έως 9 χρονών, αλλά δίνεται και σε μεγαλύτερα παιδιά. Το τεστ έχει ως στόχο να εξετάσει τη νοητική ικανότητα , μνήμα ακολουθιών ,ολοκλήρωση παραστάσεων, γραφο-φωνολογική ενημερότητα και την νευροψυχολογική ικανότητα. Επίσης, άλλο ένα σταθμισμένο τεστ για την ανίχνευση των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών είναι το Α’ΤΕΣΤ , των Μαντούδη Σ. και Θωμαίδου Λ. Χορηγείται σε παιδιά από 5 έως 6 ετών, όταν αρχίζουν την Α’ τάξη του Δημοτικού Σχολείου. Το τεστ αυτό έχει ως στόχο να ελέγξει την σχολική ετοιμότητα του παιδιού, και όχι την νοητική του ικανότητα.Image result for learning disabilities in children

Συμπεραίνοντας λοιπόν, θα ήταν καλό να γνωρίζουμε τι εννοούμε με τον όρο ‘’μαθησιακές δυσκολίες’’ και όχι να βγάζουμε αυθαίρετα συμπεράσματα. Να γίνεται έγκυρη και έγκαιρη διάγνωση των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών . Αυτό είναι πρώτα από όλα ευθύνη των ίδιων των γονέων , αλλά και των εκπαιδευτικών, οι οποίοι όταν διαπιστώσουν κάποια δυσκολία των παιδιών να προβούν στις απαραίτητες ενέργειες.

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:

Advertisement

SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Γειά σας! Είμαι η Ελένη Ράπτη απόφοιτη τιυ Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, κανω ειδίκευση στην Ειδική Αγωγή και μου αρέσει πολυ να αρθρογραφω, γιατί ειναι όμορφο να ασχολείσαι με θέματα της επικαιρότητας.

Αφήστε το σχόλιο σας

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG