Σαββάτο 25 Μαρτίου 2023
  • Αφιερώματα
  • Συνεντεύξεις
  • Κινηματογράφος
  • Θέατρο
  • Βιβλίο
  • Διαγωνισμοί
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
  • MAXMAG
    • Σχετικά με εμάς
    • Πολιτική απορρήτου
    • Δελτία Τύπου
    • Επικοινωνία
    • Γίνε αρχισυντάκτης
    • Γίνε αρθρογράφος
    • #Egrapses
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • Αφιερώματα
      • Εγκλήματα
      • Ελλάδα 1821
      • Επιστήμονες
      • Ιστορία
      • Καλλιτέχνες
      • Μικρασιάτικη Καταστροφή
      • Πολιτικοί
      • Συγγραφείς
    • Συνεντεύξεις
      • Life & Style
      • Επιστήμη & Έρευνα
      • Επιχειρηματικότητα
      • Λογοτεχνία
      • Ποιότητα Ζωής
      • Πολιτισμός
      • Τέχνες
      • Υπέρβαση Ζωής
      • Ψυχαγωγία
    • Πολιτισμός
      • Τέχνη
      • Φιλοσοφία
      • Μουσεία
      • Κοινωνία
      • Γλώσσα
      • Εκπαίδευση
      • Κουλτουρα
      • Αρχαιολογία
      • Ιστορία
      • Θρησκεία
      • Festival
    • Βιβλίο
      • Βιβλιολίστες
      • Βιβλιονέα
      • Βιβλιοπαρουσιάσεις
      • Βιβλιοπροτάσεις
      • Νέες Κυκλοφορίες
      • Παιδικό βιβλίο
      • Ποίηση & Ποιητές
      • Προτάσεις Συγγραφέων
      • Συγγραφείς
    • Ειδική Αγωγή
      • ΑμεΑ
      • ΔΕΠΥ
      • Διαταραχές Λόγου
      • Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
      • Μαθησιακές Δυσκολίες
      • Νοητική καθυστέρηση
      • Προβλήματα Όρασης
    • Περιβάλλον
      • Άγρια Ζωή
  • ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
    • Κινηματογράφος
      • Box Office
      • Specials
      • Κινηματογραφικά Νέα
      • Κριτικές
      • Λίστες Ταινιών
      • Προτάσεις Ταινιών
    • Μουσική
      • Happenings
      • Music News
      • Reviews
      • Tracklisting
      • Έρευνα
      • Χρονομηχανή
      • Προσωπικά
    • Θέατρο
      • Ηθοποιοί
      • Θεατρικές Μορφές
      • Θεατρικές Προτάσεις
      • Θεατρική Ατζέντα
      • Θεατρική εκπαίδευση
      • Θέατρο και παιδί
      • Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
      • Κριτικές Θεατρικών Παραστάσεων
      • Οικονομικό Θέατρο
      • Παρουσιάσεις Παραστάσεων
      • Πρεμιέρες
      • Προσεχώς
      • Τελευταίες Παραστάσεις
    • Τηλεόραση
      • #EditorsChoice
      • Series Review
      • Tv Guide
      • Tv People
      • TvNewsflash!
      • VintageTv
      • Where Are They Now
      • Προτάσεις Σειρών
      • Σειρές
      • Τηλεταινίες
    • Γαστρονομία
    • Φωτογραφία
      • Guide
      • Άγνωστες Φωτογραφίες
      • Απόψεις
    • Gaming
      • Classics
      • Gaming Reviews
      • Tabletop
      • Techday
  • LIFE & STYLE
    • Μηχανοδήγηση
    • Σώμα & Υγεία
      • Αισθητική
      • Άσκηση
      • Γυναικολογία
      • Διατροφή
      • Ιατρικά νέα
      • Υγεία και πρόληψη
    • Γαστρονομία
    • Μόδα & Ομορφιά
      • Μόδα
      • Ομορφιά
    • Design
      • Αρχιτεκτονική
      • Διακόσμηση
      • Φτιάξτο μόνος σου
    • Ψυχολογία
      • Κοινωνική Ψυχολογία
      • Πειράματα στην Ψυχολογία
      • Ψυχολογία & τέχνη
      • Ψυχολογία στην παιδική ηλικία
    • Αψυχολόγητα
      • Ξαφνικά Συνέβη
    • Επιχειρηματικότητα
    • Καρίερα
      • Tips
      • Εργασία
  • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • Επιστήμη
      • Event
      • Προϊστορία
      • Ανθρώπινο Σώμα
      • Διάστημα
      • Πλανήτες
      • Ανακαλύψεις
      • Επιστήμονες
    • Τεχνολογία
      • Event
      • Smart Living
        • Προστασία
      • Smartphones
      • Social Media
        • Facebook
        • Instagram
        • Twitter
      • Ρομπότ
    • Ψυχολογία
  • ΕΞΕΡΕΥΝΩ
    • Ταξίδια
      • Max Ταξίδια
      • Ελλάδα
        • Ηπειρώτικη Ελλάδα
        • Νησιωτικη Ελλαδα
      • Εναλλακτικός Τουρισμός
      • Εξωτερικό
        • Αμερική
        • Ασία
        • Αφρική
        • Ευρώπη
        • Ωκεανία
    • Άγνωστη Ελλάδα
      • Άγνωστη Αθήνα
      • Άγνωστη Ήπειρος
      • Άγνωστη Θεσσαλονίκη
      • Άγνωστη Θράκη
    • City Guide
      • Αθήνα
      • Αλεξανδρούπολη
      • Βιβλιοστέκια
      • Βόλος
      • Γεύση
      • Εξωτερικό
      • Ηράκλειο
      • Θεσσαλονίκη
      • Ιωάννινα
      • Κατερίνη
      • Κρήτη
      • Κύπρος
      • Λίστες με μαγαζία
      • Πάτρα
      • Πειραιάς
      • Προτασεις
  • PLUS
    • Next Chapter
      • Αυγερινός
      • Μια Εβδομάδα Ακόμα
      • Ο Δρόμος της Επανάστασης
      • Ουρανία
      • Πεταλούδα στο Φως
      • Πικραλίδες
      • Σπουδαία Γυναίκα
      • Σταυροδρόμι Ψυχών
    • #Egrapsa
      • Απόψεις
        • Θέατρο
      • Μικρές ιστορίες
      • Μόδα
      • Πληροφοριακά
      • Προσωπικές Εμπειρίες
      • Σκέψεις
    • Διαγωνισμοί
      • Διαγωνισμοί Θεάτρου
      • Διαγωνισμός Διηγήματος
      • Διαγωνισμός Παραμυθιού
      • Νικητές Διαγωνισμών
    • Podcasts
    • QUIZ
Μουσεία Πολιτισμός

Κoτσινόχωμαν – Red soil: έκθεση στη Λεβέντειο Πινακοθήκη

Από Ειρήνη Αλεξανδράκη 4 Νοεμβρίου 2022
 Κoτσινόχωμαν – Red soil: έκθεση στη Λεβέντειο Πινακοθήκη
Πηγή εικόνας: Προσωπικό αρχείο της Ειρήνης Αλεξανδράκη
Κoτσινόχωμαν
Ο χώρος της έκθεσης
Πηγή εικόνας: Από το προσωπικό αρχείο της Ειρήνης Αλεξανδράκη

Η περιοδική έκθεση που φιλοξενούσε η Λεβέντειος Πινακοθήκη τα είχε όλα. Μια έκθεση που στήριξε το μουσειολογικό σκεπτικό της σε τεκμήρια, σε απτά στοιχεία.

Η έκθεση πραγματεύεται και γνωστοποιεί την ιστορία σχετικά με την παράνομη θανάτωση μεταναστευτικών πουλιών στο νησί της Κύπρου. Η έρευνα είναι μεταθανάτια, μακάβρια, ωμή, αληθινή. Πιο συγκεκριμένα το εγχείρημα αυτό είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας του φωτογράφου Σίλβιο Αουγκούστο και των Όμηρου Παναγίδη και Θαλή Νικολάου. Το πρόβλημα της παράνομης θανάτωσης πουλιών δεν αφορά μόνο το νησί της Αφροδίτης. Αντ’ αυτού πρόκειται για μια συνθήκη που λαμβάνει χώρα σε αρκετές χώρες της Μεσογείου. Μεταξύ αυτών και στην Ελλάδα.

Ο νοηματικός μουσειολογικός σχεδιασμός της έκθεσης διαρθρώνεται σε 3 ενότητες. Στα «ΑΠΟΔΕΙΚΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ», στο «ΛΟΥΤΡΟ ΑΙΜΑΤΟΣ» και στο «ΣΗΜΕΙΟ ΘΕΑΣ» που είναι και το ντοκιμαντέρ. Η κάθε ενότητα περιλαμβάνει υποενότητες.

Κoτσινόχωμαν
Τεκμηριωτικό φωτογραφικό υλικό από τον κατάλογο της έκθεσης
Πηγή εικόνας: Από το προσωπικό αρχείο της Ειρήνης Αλεξανδράκη

Την συνταγή της πετυχημένης έκθεσης φαίνεται πως τη γνωρίζουν πολύ καλά οι συντελεστές. Μικροί και περιεκτικοί τίτλοι ενοτήτων, μικρές επεξηγηματικές λεζάντες, διάδραση και συμμετοχή του επισκέπτη και ένα βίντεο που δεν σε αφήνει ασυγκίνητο. Αμείωτο ενδιαφέρον, συγκλονιστικά αισθήματα και ερεθίσματα. Η γραφιστική απεικόνιση επικουρικά έρχεται σε απόλυτη αρμονία και συμπληρώνει το αφήγημα. Ο φωτισμός είναι ατμοσφαιρικός. Φωτίζει σημεία της έκθεσης χωρίς να είναι έντονος ή ενοχλητικός για τον επισκέπτη. Την έκθεση πλαισιώνουν κελαηδίσματα πουλιών και μυρωδιές. Αυτά είναι μερικά μόνο από τα στοιχεία που συντελούν στο να σου μείνει η έκθεση αξέχαστη.

Κoτσινόχωμαν
Ο εκθεσιακός χώρος
Πηγή εικόνας: Από το προσωπικό αρχείο της Ειρήνης Αλεξανδράκη

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Μπαίνοντας στον χώρο που φιλοξενεί την έκθεση ο επισκέπτης έρχεται αντιμέτωπος με μια σκηνή εγκλήματος. Σκηνογραφική και ατμοσφαιρική, θυμίζει σκηνή ταινίας. Παρατεταγμένα στη σειρά με τα χαρακτηριστικά κίτρινα καρτελάκια  παρατίθενται τα αποδεικτικά στοιχεία. 8 στον αριθμό. Το φτιαγμένο από κλωστές που με δυσκολία διακρίνεται δίχτυ και οι βάσεις που το στηρίζουν, το μηχανούι η συσκευή που παίζει κελαηδήματα πουλιών με σκοπό να τα δελεάσει και να τα οδηγήσει στο δίχτυ. Το νούμερο 4 της λίστας είναι τα ξόβεργα μια κατασκευή από κλαδιά που τοποθετούνται στους θάμνους και σκοπό έχουν την προσέλκυση πουλιών. Τα ξόβεργα μεταφέρονται μέσα σε Κουκκουρκα την ψάθινη θήκη χωριτικότητας 72 ξόβεργων.

Advertising
Κoτσινόχωμαν
Η λίστα με τα αποδεικτικά στοιχεία
Πηγή εικόνας: Από το προσωπικό αρχείο της Ειρήνης Αλεξανδράκη
Κoτσινόχωμαν
Τα αποδεικτικά στοιχεία
Πηγή εικόνας: Από το προσωπικό αρχείο της Ειρήνης Αλεξανδράκη
Κoτσινόχωμαν
Ξόβεργες
Πηγή εικόνας: Από το προσωπικό αρχείο της Ειρήνης Αλεξανδράκη
Κoτσινόχωμαν
Μηχανούι
Πηγή εικόνας: Από το προσωπικό αρχείο της Ειρήνης Αλεξανδράκη

Σε αυτό το σημείο έρχονται να προστεθούν τα λάστιχα ποτίσματος για τη παράνομη μεταφορά νερού. Το νούμερο 6 ίσως προκαλέσει εντύπωση, σε εμένα προκάλεσε σίγουρα αφού πρόκειται για μεταλλική μπανιέρα. Μάλιστα η ύπαιθρος της Κύπρου παρουσιάζει αρκετές μπανιέρες προς παγίδευση πουλιών. Ακολουθεί το εργαλείο για πάντισμα πουλιών, τενεκεδάκια δεμένα μεταξύ τους που τα χρησιμοποιούν για να οδηγήσουν τα πουλιά στις παγίδες. Προκειμένου να αντιληφθεί το μέγεθος της κατάστασης ο επισκέπτης και να πάρει όσο περισσότερες πληροφορίες γίνεται του παρέχεται μια λίστα που αναγράφονται τα αποδεικτικά στοιχεία και πληροφορίες αυτών.

Κoτσινόχωμαν
Το εργαλείο για το πάντισμα πουλιών
Πηγή εικόνας: Από το προσωπικό αρχείο της Ειρήνης Αλεξανδράκη

Προχωρώντας την πορεία του στο χώρο ο επισκέπτης έρχεται αντιμέτωπος με μια μπανιέρα. Η εγκατάσταση αυτή αποτελεί το αποδεικτικό στοιχείο #6. Η μπανιέρα κρέμεται στον τοίχο. Ένας προτζέκτορας τη λούζει με αίμα. Με τον τρόπο που έχει τοποθετηθεί ο προτζεκτορας σε όποιο σημείο και αν βρίσκεται ο θεατής, η σκιά του πέφτει πάνω στην μπανιέρα. Με αυτόν τον τρόπο αντιλαμβάνεται πως είναι συνυπεύθυνος. Πλέον γνωρίζει για το λουτρό. Δεν έχει καμία δικαιολογία. Πρέπει να το σταματήσει.

Κoτσινόχωμαν
Η μπανιέρα
Πηγή εικόνας: Από το προσωπικό αρχείο της Ειρήνης Αλεξανδράκη

Το βλέμμα του επισκέπτη, το σημείο διέγερσης είναι το δίχτυ που βρίσκεται στη μέση της αίθουσας. Χωρικά οριοθετεί την έκθεση σε δυο μέρη, σε αυτό του βίντεο και  σε αυτό του πίνακα. Τα πουλιά έχουν αντικατασταθεί με τον κατάλογο της έκθεσης. Παγιδευμένα στο δίχτυ χωρίς διαφυγή με μια αλυσίδα να τα κρατάει μέσα στο κουτί όπου βρίσκεται το Κωτσινόχωμα. Σε αυτό το σημείο έρχεται όμως η «ελπίδα».

Κoτσινόχωμαν
Το δίχτυ
Πηγή εικόνας: Από το προσωπικό αρχείο της Ειρήνης Αλεξανδράκη

Αυτό είναι και το σημείο αναστοχασμού της έκθεσης. Τελικά «πόσο νεκρό βάρος χρειάζεται για να σπάσει η αλυσίδα;» Το στοιχείο του αναστοχασμού είναι ένα ακόμα στοιχείο της πετυχημένης συνταγής της έκθεσης. Είναι πολύ σημαντικό εκείνη την ώρα, μέσα στην έκθεση να αναστοχαστεί ο επισκέπτης. Να νιώσει, να σκεφτεί, να προβληματιστεί, να αναρωτηθεί. Μετέπειτα σε δεύτερο χρόνο θα διαβάσει, θα ενημερωθεί και θα απαιτήσει. Την ώρα όμως που βρίσκεται μέσα στο χώρο του μουσείου και βιώνει τις εντάσεις της έκθεσης τότε είναι η κατάλληλη στιγμή της περισυλλογής. Γίνεσαι μέρος του προβλήματος. Αισθάνεσαι ένοχος. Νιώθεις την ανάγκη να βρεθεί λύση.

Κoτσινόχωμαν
Πίνακας με στοιχεία
Πηγή εικόνας: Από το προσωπικό αρχείο της Ειρήνης Αλεξανδράκη
Κoτσινόχωμαν
Αποδεικτικά στοιχεία έρευνας
Πηγή εικόνας: Από το προσωπικό αρχείο της Ειρήνης Αλεξανδράκη
Κoτσινόχωμαν
Αποδεικτικά στοιχεία έρευνας
Πηγή εικόνας: Από το προσωπικό αρχείο της Ειρήνης Αλεξανδράκη

Εννοείται πως συνομίλησα με ανθρώπους  που επισκέφθηκαν την έκθεση. Τους ρώτησα πως τους φάνηκε, πως ένιωσαν. Η απάντηση ήταν ίδια. Συγκλονιστική, αληθινή, συγκινητική, αναγκαία. Τέτοιες εκθέσεις χρειαζόμαστε. Ζωντανές και αληθινές. Εκθέσεις που πραγματεύονται και σχολιάζουν την ζωή είτε πρόκειται για κοινωνικές παθογένειες, είτε για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα είτε για όλα αυτά τα μικρά της καθημερινής ζωής που δε συζητάμε ή δε θέλουμε να συζητάμε ή θεωρούμε πως δεν έχουν θέση στον ιερό χώρο του μουσείου. Φυσικά και ο μουσειακός χώρος είναι ιερός, δεν τίθεται θέμα επί τούτου. Οι εκθέσεις που σχεδιάζονται όμως οφείλουν να έχουν στον κεντρικό τους άξονα ένα πράγμα. Τον άνθρωπο. Θέτοντας το υποκείμενο στο κέντρο του αφηγήματος η μουσειακή εμπειρία όπως την ξέρουμε θα αποκτήσει νέα διάσταση. Και αυτό οφείλουμε να κάνουμε ως επιστήμονες, ως ακαδημαϊκοί, ως κριτικοί, ως επισκέπτες μα πάνω απ όλα ως άνθρωποι και ενεργά μέλη του κοινωνικού συνόλου.

 

Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν σε αυτό το άρθρο:

https://madamelefo.com/kotsinochoman-red-soil-ekthesi-sti-leventeio/ (Τελευταία πρόσβαση 01.11.2022)

https://birdlifecyprus.org/el/protecting-sites/. (Τελευταία πρόσβαση 01.11.2022)

https://www.kathimerini.com.cy/gr/politismos/eikastika/kochinohoma-%E2%80%93-red-soil-apo-ti-lebenteio-pinakothiki-kai-to-birdlife-cyprus (Τελευταία πρόσβαση 01.11.2022)

Advertising

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ:

Ειρήνη Αλεξανδράκη

Αρθρογράφος

Hello stranger! Είμαι η Ειρήνη, είμαι απο τη θεσσαλονίκη και έχω τρεις μεγάλες αγάπες. Πρώτα έρχεται η τέχνη. Η σχέση μου με τον πολιτισμό είναι κάτι ανάμεσα στη συντήρηση έργων τέχνης και στην μουσειολογία και το cultural management. Ακολουθούν τα ταξίδια. Μακρινά, κοντινά, εκδρομές και εξορμήσεις. Τρίτη και τελευταία είναι ο αθλητισμός και πιο συγκεκριμένα η ιστιοπλοΐα.

Μόλις ανέβηκαν
Αψυχολόγητα

Λιγότερες ρυτίδες ή περισσότερα χαμόγελα;

24 Μαρτίου 2023
Ιστορία

Τέχνη και αντιγραφή: πως τα αντίγραφα έργων τέχνης συμβάλλουν στη διαχρονικότητά της

24 Μαρτίου 2023
Μόδα

Οι τσάντες που θα αναβαθμίσουν όλα μας τα look

24 Μαρτίου 2023
City Guide

Τα 10 αγαπημένα εστιατόρια στην Αθήνα

24 Μαρτίου 2023

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μουσεία

Μια Νύχτα στο Μουσείο: τί συμβαίνει στα παρασκήνια;

Μουσεία

Χώροι σε επανάχρηση: η αρχιτεκτονική επανασυστήνεται, η τέχνη αυτοπροσδιορίζεται, το αστικό τοπίο εμπλουτίζεται

Μουσεία

Πίσω από τη Χρυσή Πύλη της Θεσσαλονίκης

Μουσεία

Το νέο νομοσχέδιο για τα Μουσεία

Μουσεία

Βερμέερ: για πρώτη φορά μια συγκεντρωτική έκθεση των έργων του

Μουσεία

Το Νέο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Μουσεία

Μουσεία και Κλιματική Αλλαγή: βιωσιμότητα, καινοτομία, αειφορία

Μουσεία

#Cancelculture: εφήμερο κοινωνικό φαινόμενο ή εργαλείο μετάβασης σε μια νέα πραγματικότητα;

MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά

MAX MAGAZINE

Σχετικά με εμάς
Newsletter
Πολιτική Απορρήτου

Έλα κοντά μας

Γίνε αρθρογράφος
Γίνε αρχισυντάκτης
Egrapses
Επικοινωνία
Δελτία Τύπου

ΑΝΕΒΗΚΕ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

Περιβάλλον

Ωφέλιμα έντομα και βιολογική καταπολέμηση εχθρών των καλλιεργειών

Προτάσεις Σειρών

Ως πότε θα είναι υποτιμημένο το “Gotham”;

Συνεντεύξεις

ΩΡΛ: από το σύνδρομο eagle ως τη νόσο Μενιέρ

Αψυχολόγητα

Ωριμάζω και αλλάζω

MAX Κατηγορίες

Πολιτισμός
Αφιερώματα
Βιβλίο
Κινηματογράφος
Θέατρο
Τηλεόραση
Ταξίδια
City Guide
Άγνωστη Ελλάδα
Γαστρονομία
Σώμα κ Υγεία
COPYRIGHT © 2018 - 2023 / ΒΥ MAXMAG ALL RIGHTS RESERVED