Παρασκευή 24 Μαρτίου 2023
  • Αφιερώματα
  • Συνεντεύξεις
  • Κινηματογράφος
  • Θέατρο
  • Βιβλίο
  • Διαγωνισμοί
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
  • MAXMAG
    • Σχετικά με εμάς
    • Πολιτική απορρήτου
    • Δελτία Τύπου
    • Επικοινωνία
    • Γίνε αρχισυντάκτης
    • Γίνε αρθρογράφος
    • #Egrapses
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • Αφιερώματα
      • Εγκλήματα
      • Ελλάδα 1821
      • Επιστήμονες
      • Ιστορία
      • Καλλιτέχνες
      • Μικρασιάτικη Καταστροφή
      • Πολιτικοί
      • Συγγραφείς
    • Συνεντεύξεις
      • Life & Style
      • Επιστήμη & Έρευνα
      • Επιχειρηματικότητα
      • Λογοτεχνία
      • Ποιότητα Ζωής
      • Πολιτισμός
      • Τέχνες
      • Υπέρβαση Ζωής
      • Ψυχαγωγία
    • Πολιτισμός
      • Τέχνη
      • Φιλοσοφία
      • Μουσεία
      • Κοινωνία
      • Γλώσσα
      • Εκπαίδευση
      • Κουλτουρα
      • Αρχαιολογία
      • Ιστορία
      • Θρησκεία
      • Festival
    • Βιβλίο
      • Βιβλιολίστες
      • Βιβλιονέα
      • Βιβλιοπαρουσιάσεις
      • Βιβλιοπροτάσεις
      • Νέες Κυκλοφορίες
      • Παιδικό βιβλίο
      • Ποίηση & Ποιητές
      • Προτάσεις Συγγραφέων
      • Συγγραφείς
    • Ειδική Αγωγή
      • ΑμεΑ
      • ΔΕΠΥ
      • Διαταραχές Λόγου
      • Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
      • Μαθησιακές Δυσκολίες
      • Νοητική καθυστέρηση
      • Προβλήματα Όρασης
    • Περιβάλλον
      • Άγρια Ζωή
  • ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
    • Κινηματογράφος
      • Box Office
      • Specials
      • Κινηματογραφικά Νέα
      • Κριτικές
      • Λίστες Ταινιών
      • Προτάσεις Ταινιών
    • Μουσική
      • Happenings
      • Music News
      • Reviews
      • Tracklisting
      • Έρευνα
      • Χρονομηχανή
      • Προσωπικά
    • Θέατρο
      • Ηθοποιοί
      • Θεατρικές Μορφές
      • Θεατρικές Προτάσεις
      • Θεατρική Ατζέντα
      • Θεατρική εκπαίδευση
      • Θέατρο και παιδί
      • Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
      • Κριτικές Θεατρικών Παραστάσεων
      • Οικονομικό Θέατρο
      • Παρουσιάσεις Παραστάσεων
      • Πρεμιέρες
      • Προσεχώς
      • Τελευταίες Παραστάσεις
    • Τηλεόραση
      • #EditorsChoice
      • Series Review
      • Tv Guide
      • Tv People
      • TvNewsflash!
      • VintageTv
      • Where Are They Now
      • Προτάσεις Σειρών
      • Σειρές
      • Τηλεταινίες
    • Γαστρονομία
    • Φωτογραφία
      • Guide
      • Άγνωστες Φωτογραφίες
      • Απόψεις
    • Gaming
      • Classics
      • Gaming Reviews
      • Tabletop
      • Techday
  • LIFE & STYLE
    • Μηχανοδήγηση
    • Σώμα & Υγεία
      • Αισθητική
      • Άσκηση
      • Γυναικολογία
      • Διατροφή
      • Ιατρικά νέα
      • Υγεία και πρόληψη
    • Γαστρονομία
    • Μόδα & Ομορφιά
      • Μόδα
      • Ομορφιά
    • Design
      • Αρχιτεκτονική
      • Διακόσμηση
      • Φτιάξτο μόνος σου
    • Ψυχολογία
      • Κοινωνική Ψυχολογία
      • Πειράματα στην Ψυχολογία
      • Ψυχολογία & τέχνη
      • Ψυχολογία στην παιδική ηλικία
    • Αψυχολόγητα
      • Ξαφνικά Συνέβη
    • Επιχειρηματικότητα
    • Καρίερα
      • Tips
      • Εργασία
  • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • Επιστήμη
      • Event
      • Προϊστορία
      • Ανθρώπινο Σώμα
      • Διάστημα
      • Πλανήτες
      • Ανακαλύψεις
      • Επιστήμονες
    • Τεχνολογία
      • Event
      • Smart Living
        • Προστασία
      • Smartphones
      • Social Media
        • Facebook
        • Instagram
        • Twitter
      • Ρομπότ
    • Ψυχολογία
  • ΕΞΕΡΕΥΝΩ
    • Ταξίδια
      • Max Ταξίδια
      • Ελλάδα
        • Ηπειρώτικη Ελλάδα
        • Νησιωτικη Ελλαδα
      • Εναλλακτικός Τουρισμός
      • Εξωτερικό
        • Αμερική
        • Ασία
        • Αφρική
        • Ευρώπη
        • Ωκεανία
    • Άγνωστη Ελλάδα
      • Άγνωστη Αθήνα
      • Άγνωστη Ήπειρος
      • Άγνωστη Θεσσαλονίκη
      • Άγνωστη Θράκη
    • City Guide
      • Αθήνα
      • Αλεξανδρούπολη
      • Βιβλιοστέκια
      • Βόλος
      • Γεύση
      • Εξωτερικό
      • Ηράκλειο
      • Θεσσαλονίκη
      • Ιωάννινα
      • Κατερίνη
      • Κρήτη
      • Κύπρος
      • Λίστες με μαγαζία
      • Πάτρα
      • Πειραιάς
      • Προτασεις
  • PLUS
    • Next Chapter
      • Αυγερινός
      • Μια Εβδομάδα Ακόμα
      • Ο Δρόμος της Επανάστασης
      • Ουρανία
      • Πεταλούδα στο Φως
      • Πικραλίδες
      • Σπουδαία Γυναίκα
      • Σταυροδρόμι Ψυχών
    • #Egrapsa
      • Απόψεις
        • Θέατρο
      • Μικρές ιστορίες
      • Μόδα
      • Πληροφοριακά
      • Προσωπικές Εμπειρίες
      • Σκέψεις
    • Διαγωνισμοί
      • Διαγωνισμοί Θεάτρου
      • Διαγωνισμός Διηγήματος
      • Διαγωνισμός Παραμυθιού
      • Νικητές Διαγωνισμών
    • Podcasts
    • QUIZ
Ιστορία Κοινωνία Πολιτισμός

Βυζάντιο: H σημασία του δημόσιου όρκου

Από Δέσποινα Φαναράκη 8 Ιανουαρίου 2023
 Βυζάντιο: H σημασία του δημόσιου όρκου

 

Πηγή εικόνας: https://cognoscoteam.gr/archives/23713 

  O όρκος στην διάρκεια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας αποτελούσε πρακτική υψίστης σημασίας, καθώς όποιο και εάν ήταν το κίνητρο του ήταν εξ ορισμού περιβεβλημένος με μία δημόσια διάσταση. Ο σημαντικότερος λόγος είναι ότι η Εκκλησία είχε την πρωτοκαθεδρία για κάθε είδους όρκο.  Αυτή τους επικύρωνε και κρατούσε στα χέρια της στα χέρια της την πνευματική ποινική ρήτρα, το ανάθεμα που θα έπεφτε επάνω στον επίορκο.

Σε εκδηλώσεις κυρίως πολιτικού βίου ο όρκος είχε συνήθως την μορφή ομολογίας της πίστεως, που οι υπήκοοι, κοινωνικοί λειτουργοί, ο πατριάρχης και οι αρχιερείς προς το πρόσωπο του αυτοκράτορα τους, ενώ παράλληλα μπορούσε να έχει και την μορφή ενόρκων εγγυήσεων που προσέφερε ο ίδιος ο Αυτοκράτορας στους υπηκόους του, τις οικογένειες και τις εκκλησίες. Στον δικαστικό τομέα οι δικαστές, οι διάδικοι και οι υπερασπιστές των διαδίκων ορκίζονταν ενώπιον του αυτοκράτορα για την τήρηση και απόδοση της δικαιοσύνης. Στην επίτευξη των διεθνών συνεργασιών με άλλα κράτη σε δημόσια σφαίρα, αποτελούσαν και ο χρυσόβουλος λόγος σύμφωνα με το οποίο τα ξένα κράτη δεσμεύονταν να τηρούν τις αρχές δικαίου με την Βυζαντινή Αυτοκρατορία.

Η σημασία του όρκου για τον Αυτοκράτορα

Advertising

Ο όρκος αναμφισβήτητα έδινε κύρος στον εκάστοτε αυτοκράτορα, καθώς  ένιωθε πως η σχέση του με τους υπηκόους του ήταν αδιαμφισβήτητη. Όποιος ορκιζόταν στον αυτοκράτορα του αιώνια υπακοή και πίστη, “έδενε” την ζωή του κατά κάποιο τρόπο στον άρχοντα του. Υπάρχουν καταγεγραμμένα κάποια παραδείγματα αυτοκρατόρων που οι ίδιοι ζητούσαν από τους υπηκόους τους να ορκιστούν μπροστά τους:

  • O Αυτοκράτορας Λέοντας Δ’ ζητά να δοθεί όρκος πίστης στον γιο και συν-αυτοκράτορα. Ωστόσο λίγο αργότερα ο λαός φαίνεται να κατακρεουργεί τον Ανδρόνικο Α΄ Κομνηνό, αφού πρωτίστως είχαν ορκιστεί <<φρικώδεσι όρκοις την εις αυτόν {…} πίστιν και εύνοιαν>> (Χωνιάτης Ν., Χρονική Διήγησις,σελ.350).
  •  Ο Αυτοκράτορας  Θεόδωρος  Λάσκαρις, ο Μιχαήλ Παλαιολόγος και ο γιος του Ανδρόνικος Β’, κ.ο.κ.

Ωστόσο συχνά αρκετοί ιστορικοί όπως ο Νίκος Σβορώνος, η Αγγελική Λαΐου εκφράζουν τις απόψεις τους σχετικά με το αν οι όρκοι ενώπιον του αυτοκράτορα πυροδοτούνταν από το αίσθημα της πίστεως ή της “δουλείας”, απέναντι στον άνθρωπο που τους κυβερνούσε. Και αυτές οι απόψεις τέθηκαν εν τέλει υπό εξέταση και έτσι φαίνεται να υπήρχε ένα τεράστιο χάσμα σχετικά με την κοινωνική και πολιτική πρακτική του.

 Ο Φεουδαρχισμός του όρκου

Στην πραγματικότητα μετά τον 1204 ο Σβορώνος εκτιμούσε ότι ο όρκος των υπηκόων βρισκόταν σε διαδικασία “φεουδαρχικοποίησης” ήδη από τότε, κυρίως επειδή η υποχρέωση παρουσιάζεται μάλλον ως αμοιβαία. Στην πραγματικότητα ο όρκος δημόσιου χαρακτήρα που δίνεται στον στρατηγό και κατεξοχήν στον αυτοκράτορα περιλαμβάνει την προσδοκία κάποιου ανταλλάγματος. Θα έλεγε κανείς ότι είναι μία πιο αυταρχική μορφή πελατειακών σχέσεων, χωρίς το δικαίωμα αντίστασης στον άρχοντα-αυτοκράτορα.

Πίστη ή Δουλεία/ Διακήρυξη ή Όρκος;

Η εξέταση των όρων και των ιστοριογραφικών αναφορών ανάγει στο συμπέρασμα ότι, όσον αφορά τους δεσμούς ανθρώπου με άνθρωπο, η δομική αναλογία της πίστεως ανάμεσα στο Βυζάντιο και σε μία ετερογενή Δύση υπερισχύει των δευτερευουσών διαφορών της εθιμοτυπίας, όπως η χειρονομία της προσκηνύσεως. Το Βυζαντινό κράτος παρέμενε πιο κοντά στην μεσογειακή Δύση όπου δέσποζε η ρωμαϊκή παράδοση, και όπου η αμοιβαία πίστη βασιζόταν ξεκάθαρα στην έγγραφη συμφωνία και στον όρκο που αποτελούσε και την εγγύηση. Από την άλλη η δέσμευση που οριζόταν από την πίστη και την υπηρεσία-δουλεία του ενός προς τον άλλο φαίνεται ότι μέχρι τα τέλη του 12ου αιώνα θεμελιωνόταν σε μία απλή διακήρυξη. Η δέσμευση αυτή απαντούσε σε όλα τα κοινωνικά στρώματα, και η προσφορά υπηρεσίας με την ανταμοιβή της φαίνεται ότι στηριζόταν σε μία κοινή συμφωνία. Ο όρκος σταδιακά αρχίζει και αποκτά φεουδαρχικό χαρακτήρα όπως προαναφέρθηκε γεννώντας το ερώτημα αν οι υπήκοοι ήταν πιστοί ή υποτελείς. Ο όρκος ήταν συνυφασμένος με την δημόσια εξουσία, πράγμα που γεννούσε όλο αυτό το σύστημα προκειμένου ο αυυτοκράτορας να διοικεί προς όφελος του. Επομένως ο όρκος είχε τις ρίζες του πολύ πιο βαθιά, κάνοντας τον όπως ήταν φυσικό να μην είναι μόνο μία λέξη.

 

Πηγές:

1)Patlagean Evelyne, Ο Ελληνικός Μεσαίωνας, Βυζάντιο, 9ος-15ος αιώνας, Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα 2015.

2) Πηγή από το διαδίκτυο,URL: http://histsociety.web.auth.gr/6.%CE%9C%CE%B1%CE%BB%CF%84%CE%AD%CE%B6%CE%BF%CF%85.pdf

Advertising

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ:

Δέσποινα Φαναράκη

author

Είμαι απόφοιτη του τμήματος Ιστορίας , Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσσαλίας . Παράλληλα ασχολούμαι ενεργά με τις τέχνες , ενώ ασχολούμαι και με την συγγραφή ποιημάτων , ηλεκτρονικών βιβλίων και άρθρων στον ελεύθερο μου χρόνο !

Μόλις ανέβηκαν
Βιβλίο

Κερδίστε 1 αντίτυπo του βιβλίου «Η τέχνη να διαβάζεις τη σκέψη» του Henrik Fexeus από τις εκδόσεις Μεταίχμιο

24 Μαρτίου 2023
Γυναίκα

Γιατί δεν υπάρχουν γυναίκες στην τέχνη;

24 Μαρτίου 2023
Κοινωνική Ψυχολογία

Το Σύνδρομο της Στοκχόλμης: Ποια είναι η αλήθεια του

24 Μαρτίου 2023
Κοινωνική Ψυχολογία

Ονυχοφαγία: Τι είναι και πώς επιδρά στην ψυχολογία μας

24 Μαρτίου 2023

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ιστορία

Η Γοτθική τέχνη και η αρχιτεκτονική: από την εμφανισή της στον Μεσαίωνα ως και τους σημερινούς ναούς

Ιστορία

Ο εκδημοκρατισμός του Ευρωκοινοβουλίου στη σύγχρονη εποχή

Ιστορία

Ο δράκος στην παγκόσμια μυθολογία και λογοτεχνία

Ιστορία

Ταφικά έθιμα των αρχαίων Ρωμαίων

Ιστορία

Η κοινωνική θέση των κεραμέων στην Αρχαία Ελλάδα

Ιστορία

Μητριαρχία σε ιθαγενείς φυλές της Βόρειας και Νότιας Αμερικής

Ιστορία

Radium Girls: Τα Ραδιενεργά Κορίτσια της Αμερικής

Ιστορία

Φιλοσοφία και Φύση: 4 αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι και οι αντιλήψεις τους για την φύση

MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά

MAX MAGAZINE

Σχετικά με εμάς
Newsletter
Πολιτική Απορρήτου

Έλα κοντά μας

Γίνε αρθρογράφος
Γίνε αρχισυντάκτης
Egrapses
Επικοινωνία
Δελτία Τύπου

ΑΝΕΒΗΚΕ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

Περιβάλλον

Ωφέλιμα έντομα και βιολογική καταπολέμηση εχθρών των καλλιεργειών

Προτάσεις Σειρών

Ως πότε θα είναι υποτιμημένο το “Gotham”;

Συνεντεύξεις

ΩΡΛ: από το σύνδρομο eagle ως τη νόσο Μενιέρ

Αψυχολόγητα

Ωριμάζω και αλλάζω

MAX Κατηγορίες

Πολιτισμός
Αφιερώματα
Βιβλίο
Κινηματογράφος
Θέατρο
Τηλεόραση
Ταξίδια
City Guide
Άγνωστη Ελλάδα
Γαστρονομία
Σώμα κ Υγεία
COPYRIGHT © 2018 - 2023 / ΒΥ MAXMAG ALL RIGHTS RESERVED