Θρησκευτικότητα: Bασικό στοιχείο της ανθρώπινης ιδιοσυγκρασίας

SHARE

Δεν υπάρχει άτομο χωρίς προσωπικό πιστεύειν εις έναν θεό. Δεν υπάρχει, ακόμη, ομάδα ατόμων που να μην ορίζει την ύπαρξή της κάπου ή που να μη συνδέει τον σκοπό της με μια θεότητα ή έστω μια ενέργεια που υφίσταται και ασκείται υπέρ αυτής σαν θεότητα. Τι είναι θεότητα; Πού παραπέμπει μια θεότητα; Η θρησκεία τι φέρει ως συνέπεια;  Τι στοιχείο του ατόμου είναι η θρησκευτικότητα; Αυτά είναι μερικά ερωτήματα που καθίστανται εύλογα και άξια προς απάντηση για όποιον εξετάσει επί του ιδιαίτερου αυτού θέματος.

Πράγματι, πρόκειται για ένα θέμα σύνθετο, ιδιαίτερο, ενδιαφέρον…

Ενδιαφέρουσα θα λέγαμε ότι είναι και η σύνθετη έρευνα για την εννοιολογική απόδοση του ιδιαίτερου όρου της θρησκευτικότητας. Στον όρο αυτόν, λοιπόν, δεν μπορούμε να αποδώσουμε κάτι συγκεκριμένο ή σαφές. Ενδεχόμενες απόψεις ή προσεγγίσεις πιθανώς να διίστανται. Κι αυτό διότι η θρησκευτικότητα έχει μια πολύπλευρη και πολύπτυχη υφή. Κάθε πτυχή της αφορά το κάθε άτομο ειδικά και ξεχωριστά. Κάθε πτυχή της διαφέρει από άτομο σε άτομο. Ειδοποιός διαφορά δεν είναι παρά η πρόσληψη του θείου και της υπόστασης αυτού από τον καθέναν εξ ημών. Και μιλάμε για μια υπόσταση είτε υλική είτε πνευματική. Πώς να μην είναι υλική όταν κάποιοι πιστεύουν – και λατρεύουν – αντικείμενα; Πώς να μην είναι πνευματική όταν αφορά στη συγκέντρωση της σκέψης και την άσκηση μιας νοητικής ενέργειας προς μια κατεύθυνση με αποτέλεσμα τη σύνδεση με κάτι ανώτερο προς επίτευξη ενός σκοπού;

Η ενέργεια που προαναφέραμε δεν είναι όμως μόνο νοητική. Είναι και ψυχοβιολογική! Τον λόγο της απόδοσης σε αυτή ενός τέτοιου χαρακτηρισμού τον εντοπίζει κανείς αν σκεφτεί ότι κάθε πίστη, κάθε πεποίθηση, κάθε οπτική επί των πραγμάτων και των θεών οφείλεται στο βιολογικό περιβάλλον του ατόμου. Παράλληλα με τη σωματική ανάπτυξη του, το άτομο λαμβάνει ad hoc εις το περιβάλλον του ερεθίσματα που πυροδοτούν και τη διέγερση της κριτικής ικανότητας ως μια ψυχονοητική ικανότητα και ιδιότητα που εξελίσσεται σταδιακά. Ψυχή και σώμα γίνονται ένα και, αναλόγως, πίστη και ύπαρξη ενοποιούνται συνειδησιακά. Άρα, η θρησκευτικότητα είναι κάτι γενικό; Μήπως είναι κάτι φυσικό που εμφανίζεται ως ανάγκη του ατόμου από την στιγμή που γεννιέται μέχρι τον θάνατό του; Μήπως είναι εν γένει υπαρξιακό; Μάλλον, όλα αυτά είναι η θρησκευτικότητα η οποία συναντάται σε πολλές διαστάσεις βάσει την αποδοχής των ψυχοβιολογικών ερεθισμάτων από το άτομο και την επιρροή του κάθε ερεθίσματος σε αυτό.

Advertisement

Στην αρχή τέθηκε ένα πιθανό ερώτημα που θα μπορούσε με τη σειρά του να θέσει τον οιονδήποτε σε προβληματισμό. Γίνεται λόγος για το ποιόν της θεότητας. Κάθε θεότητα είναι ξεχωριστή πρέπει να πούμε. Κάθε θεότητα καλύπτει ανάγκες διαφορετικών ατόμων ή/και ομάδων ατόμων. Αυτό είναι λογικό αν σκεφτούμε ότι στη Γη, για παράδειγμα, από ήπειρο σε ήπειρο είναι διαφορετική και η επικρατούσα θεότητα που λατρεύεται. Από ήπειρο σε ήπειρο, ακόμη, διαφέρει και η επικρατούσα θρησκεία πληθυσμιακά. Η επικράτηση βασίζεται μόνο σε ποσοστά. Πέραν των αριθμών, είναι τα ίδια τα άτομα που θα καθορίσουν το τι πιστεύουν.

Εξαρτάται από το κοινωνικό και συλλογικό ποιόν η θρησκεία. Εξαρτάται από το σύνολο ή/και το άτομο αν θα επικρατήσει μια θρησκεία, ένα φαινόμενο θρησκειοληψίας ή ένα φαινόμενο θεοκρατίας. Συνεπώς, βασικό στοιχείο της πνευματικής σύνδεσης με κάτι ανώτερο είναι η ίδια η ανθρωποκρατία! Οι άνθρωποι με τις επιλογές τους είναι αυτοί που θα κρίνουν ποιος είναι ο δρόμος που θα τους οδηγήσει στα μονοπάτια της ασφάλειας και της υπαρξιακής επιβεβαίωσης που επιζητούν. Και έχουν κάθε δικαίωμα να ακολουθήσουν αυτόν τον δρόμο. Δεν υπάρχει περίπτωση να ξεφύγουν. Αν τυχόν βγουν σε ξένα σοκάκια και παρασύρουν τους αλλόθρησκους παρακωλύοντας την εξελικτική πια θρησκευτικότητά τους, δεν φταίει ούτε η θρησκεία ούτε η θεότητα. Φταίει το ποιόν των ανθρώπων των οποίων η αποδοχή των εξωτερικών μηνυμάτων δένει με τον φανατισμό.

Η θρησκευτικότητα δεν αποσκοπεί σε φανατισμούς. Δεν αποσκοπεί σε λαθεμένες κρίσεις που επιδρούν αρνητικά σε τρίτους σε σχέση με το άτομο και τη θεότητα που ενυπάρχει στη σκέψη του. Αντιθέτως, η θρησκευτικότητα προασπίζει το πνεύμα και συνακόλουθα το σώμα από εξωτερικούς κινδύνους και ηθικές παρεκτροπές που εκτοπίζουν το άτομο από το φωτεινό βάθρο της σκέψης και της λογικής στο σκοτάδι της απερισκεψίας και των αδιεξόδων του μυαλού. 

Αν θέλει κάποιος να βρει αυτό που θα του προσφέρει ό,τι έχει ανάγκη και που θα τον ολοκληρώσει θρησκευτικά και ηθικά, τότε…μάλλον θα πρέπει να βρει τον εαυτό του και να εξερευνήσει κάθε ξεχωριστή πτυχή του. Μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ του πιστεύω και του υπάρχω σπάνια γίνονται αντιληπτές. Οπότε, ίσως σε κάποιες περιπτώσεις ο άνθρωπος να είναι ό, τι πιστεύει και να πιστεύει ό, τι είναι! Εσύ τι πιστεύεις; Τι είσαι; Τι πιστεύεις πώς είσαι;

Advertisement

θρησκευτικότητα

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:

SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Γεννήθηκε στη Λαμία. Σπουδάζει νομικά στην Κομοτηνή. Δηλώνει ότι αγαπά το γράψιμο διά της λογικής εγκεφαλικής οδού.

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG