Πέμπτη 30 Μαρτίου 2023
  • Αφιερώματα
  • Συνεντεύξεις
  • Κινηματογράφος
  • Θέατρο
  • Βιβλίο
  • Διαγωνισμοί
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά
  • MAXMAG
    • Σχετικά με εμάς
    • Πολιτική απορρήτου
    • Δελτία Τύπου
    • Επικοινωνία
    • Γίνε αρχισυντάκτης
    • Γίνε αρθρογράφος
    • #Egrapses
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • Αφιερώματα
      • Εγκλήματα
      • Ελλάδα 1821
      • Επιστήμονες
      • Ιστορία
      • Καλλιτέχνες
      • Μικρασιάτικη Καταστροφή
      • Πολιτικοί
      • Συγγραφείς
    • Συνεντεύξεις
      • Life & Style
      • Επιστήμη & Έρευνα
      • Επιχειρηματικότητα
      • Λογοτεχνία
      • Ποιότητα Ζωής
      • Πολιτισμός
      • Τέχνες
      • Υπέρβαση Ζωής
      • Ψυχαγωγία
    • Πολιτισμός
      • Τέχνη
      • Φιλοσοφία
      • Μουσεία
      • Κοινωνία
      • Γλώσσα
      • Εκπαίδευση
      • Κουλτουρα
      • Αρχαιολογία
      • Ιστορία
      • Θρησκεία
      • Festival
    • Βιβλίο
      • Βιβλιολίστες
      • Βιβλιονέα
      • Βιβλιοπαρουσιάσεις
      • Βιβλιοπροτάσεις
      • Νέες Κυκλοφορίες
      • Παιδικό βιβλίο
      • Ποίηση & Ποιητές
      • Προτάσεις Συγγραφέων
      • Συγγραφείς
    • Ειδική Αγωγή
      • ΑμεΑ
      • ΔΕΠΥ
      • Διαταραχές Λόγου
      • Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
      • Μαθησιακές Δυσκολίες
      • Νοητική καθυστέρηση
      • Προβλήματα Όρασης
    • Περιβάλλον
      • Άγρια Ζωή
  • ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
    • Κινηματογράφος
      • Box Office
      • Specials
      • Κινηματογραφικά Νέα
      • Κριτικές
      • Λίστες Ταινιών
      • Προτάσεις Ταινιών
    • Μουσική
      • Happenings
      • Music News
      • Reviews
      • Tracklisting
      • Έρευνα
      • Χρονομηχανή
      • Προσωπικά
    • Θέατρο
      • Ηθοποιοί
      • Θεατρικές Μορφές
      • Θεατρικές Προτάσεις
      • Θεατρική Ατζέντα
      • Θεατρική εκπαίδευση
      • Θέατρο και παιδί
      • Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
      • Κριτικές Θεατρικών Παραστάσεων
      • Οικονομικό Θέατρο
      • Παρουσιάσεις Παραστάσεων
      • Πρεμιέρες
      • Προσεχώς
      • Τελευταίες Παραστάσεις
    • Τηλεόραση
      • #EditorsChoice
      • Series Review
      • Tv Guide
      • Tv People
      • TvNewsflash!
      • VintageTv
      • Where Are They Now
      • Προτάσεις Σειρών
      • Σειρές
      • Τηλεταινίες
    • Γαστρονομία
    • Φωτογραφία
      • Guide
      • Άγνωστες Φωτογραφίες
      • Απόψεις
    • Gaming
      • Classics
      • Gaming Reviews
      • Tabletop
      • Techday
  • LIFE & STYLE
    • Μηχανοδήγηση
    • Σώμα & Υγεία
      • Αισθητική
      • Άσκηση
      • Γυναικολογία
      • Διατροφή
      • Ιατρικά νέα
      • Υγεία και πρόληψη
    • Γαστρονομία
    • Μόδα & Ομορφιά
      • Μόδα
      • Ομορφιά
    • Design
      • Αρχιτεκτονική
      • Διακόσμηση
      • Φτιάξτο μόνος σου
    • Ψυχολογία
      • Κοινωνική Ψυχολογία
      • Πειράματα στην Ψυχολογία
      • Ψυχολογία & τέχνη
      • Ψυχολογία στην παιδική ηλικία
    • Αψυχολόγητα
      • Ξαφνικά Συνέβη
    • Επιχειρηματικότητα
    • Καρίερα
      • Tips
      • Εργασία
  • ΕΠΙΣΤΗΜΗ
    • Επιστήμη
      • Event
      • Προϊστορία
      • Ανθρώπινο Σώμα
      • Διάστημα
      • Πλανήτες
      • Ανακαλύψεις
      • Επιστήμονες
    • Τεχνολογία
      • Event
      • Smart Living
        • Προστασία
      • Smartphones
      • Social Media
        • Facebook
        • Instagram
        • Twitter
      • Ρομπότ
    • Ψυχολογία
  • ΕΞΕΡΕΥΝΩ
    • Ταξίδια
      • Max Ταξίδια
      • Ελλάδα
        • Ηπειρώτικη Ελλάδα
        • Νησιωτικη Ελλαδα
      • Εναλλακτικός Τουρισμός
      • Εξωτερικό
        • Αμερική
        • Ασία
        • Αφρική
        • Ευρώπη
        • Ωκεανία
    • Άγνωστη Ελλάδα
      • Άγνωστη Αθήνα
      • Άγνωστη Ήπειρος
      • Άγνωστη Θεσσαλονίκη
      • Άγνωστη Θράκη
    • City Guide
      • Αθήνα
      • Αλεξανδρούπολη
      • Βιβλιοστέκια
      • Βόλος
      • Γεύση
      • Εξωτερικό
      • Ηράκλειο
      • Θεσσαλονίκη
      • Ιωάννινα
      • Κατερίνη
      • Κρήτη
      • Κύπρος
      • Λίστες με μαγαζία
      • Πάτρα
      • Πειραιάς
      • Προτασεις
  • PLUS
    • Next Chapter
      • Αυγερινός
      • Μια Εβδομάδα Ακόμα
      • Ο Δρόμος της Επανάστασης
      • Ουρανία
      • Πεταλούδα στο Φως
      • Πικραλίδες
      • Σπουδαία Γυναίκα
      • Σταυροδρόμι Ψυχών
    • #Egrapsa
      • Απόψεις
        • Θέατρο
      • Μικρές ιστορίες
      • Μόδα
      • Πληροφοριακά
      • Προσωπικές Εμπειρίες
      • Σκέψεις
    • Διαγωνισμοί
      • Διαγωνισμοί Θεάτρου
      • Διαγωνισμός Διηγήματος
      • Διαγωνισμός Παραμυθιού
      • Νικητές Διαγωνισμών
    • Podcasts
    • QUIZ
Κοινωνία Πολιτισμός

Κρατικοποίηση τρένων στην Σκωτία: όταν η ασφάλεια μετράει πάνω απ’όλα

Από Εύη Σαμαρά 8 Μαρτίου 2023
 Κρατικοποίηση τρένων στην Σκωτία: όταν η ασφάλεια μετράει πάνω απ’όλα
πηγή: bbc.com

κρατικοποίηση τρένων στη Σκωτία
Κρατικοποίηση τρένων στη Σκωτία [πηγή εικόνας :athenstransport.com]
Ένας χρόνος κλείνει σχεδόν από την κρατικοποίηση των τρένων στη Σκωτία.

Ένας σιδηρόδρομος από τους ανθρώπους για τους ανθρώπους

Ήταν το 2015 όταν η ολλανδική Abellio ανέλαβε το σιδηροδρομικό έργο των σκωτσέζικων σιδηροδρόμων. Το 2020 η διαχείριση των σιδηροδρόμων της Σκωτίας πέρασε προσωρινά και πάλι στο δημόσιο, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες της πανδημικής κρίσης COVID-19. Επρόκειτο για μια κατάσταση με ημερομηνία λήξης και επιστροφή στην πρότερη κατάσταση. Ωστόσο, το συμβόλαιο με την Abellio έληξε νωρίτερα. Η κριτική για δρομολόγια που ακυρώνονται και χαμηλή ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών οδήγησε στην επαναφορά της ScotRail σε κρατικό έλεγχο. Έτσι, από την 1η Απριλίου 2022 το σιδηροδρομικό έργο αποτελεί κρατική αρμοδιότητα.

Η Υπουργός Μεταφορών της Σκωτίας, Jenny Gilruth, μιλώντας στο Κοινοβούλιο προανήγγειλε μια υπηρεσία πιο βιώσιμη, προσιτή και επικεντρωμένη στον πολίτη. Δεν παρέλειψε να αναφερθεί στις γυναίκες επιβάτες, δεσμευόμενη πως η νέα διοίκηση θα φροντίσει να νιώθουν ασφαλείς μέσα στα τρένα, με μέτρα όπως βαγόνια μόνο για γυναίκες.

Τα δυστυχήματα που άλλαξαν την πορεία της ιδιωτικοποίησης στη Μεγάλη Βρετανία

Advertising

Στη βρετανική νήσο τα τρένα ήταν παραδοσιακά ιδιωτική υπόθεση. Την περίοδο 1927-1947 τέσσερις εταιρείες ήταν επιφορτισμένες με το σιδηροδρομικό έργο. Μετά, όμως, το 1948 οι σιδηρόδρομοι στη Βρετανία εθνικοποιήθηκαν, δημιουργώντας την British Rail, μια εταιρεία που είχε το σύνολο των σιδηροδρόμων στα χέρια της. Αυτό ως την τριετία 1994-1997.

Τότε οι βρετανικοί σιδηρόδρομοι ιδιωτικοποιήθηκαν. Κι έγινε αυτό που γίνεται πάντα πριν την ιδιωτικοποίηση. Η εταιρεία κόπηκε σε κομμάτια, σε “φιλέτα”. Τροχαίο υλικό, οργάνωση δρομολογίων, γραμμές και σταθμοί, διαχείριση σταθμών, συντήρηση γραμμών και υποδομών, όλα σε διαφορετικές εταιρείες. Χωρίς συνεννόηση μεταξύ τους. Θυμίζει οικεία δεινά;

Ήταν 19 Σεπτεμβρίου 1997 όταν ένα επιβατικό τρένο συγκρούστηκε με ένα εμπορικό στην περιοχή του Δυτικού Λονδίνου, επειδή αγνόησε προειδοποιητικό σήμα και δεν επιβράδυνε. Ο απολογισμός ήταν 7 νεκροί και 139 τραυματίες.

Δύο χρόνια μετά, δύο επιβατικά τρένα συγκρούστηκαν με μακάβριο απολογισμό 31 νεκρούς και 417 τραυματίες. Η αιτία ήταν πάλι η αγνόηση προειδοποιητικού σήματος, ενώ το τρένο δεν διέθετε σύστημα αυτόματης προστασίας, το οποίο θα μπορούσε να ακινητοποιήσει το τρένο και να μη θρηνήσει η Βρετανία θύματα.

Από τις ρωγμές στις ράγες στην κρατικοποίηση των τρένων στη Σκωτία

Οι φωνές για εθνικοποίηση των βρετανικών σιδηροδρόμων πλήθυναν μετά το ατύχημα στο Χάτφιλντ, το 2000. Ο εκτροχιασμός του τρένου αποδόθηκε σε ρωγμές στις ράγες. 4 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και 70 τραυματίστηκαν.

Ο εκτροχιασμός αυτός είναι που συνέδεσε την έλλειψη ασφάλειας με την ιδιωτικοποίηση των τρένων. Η ιδιωτική εταιρεία ανέθετε σε υπερεργολάβους τη συντήρηση των γραμμών, οι οποίοι όμως δε διέθεταν την απαιτούμενη τεχνογνωσία. Επιπλέον, φαίνεται πως αγνόησαν την κόπωση του υλικού στο συγκεκριμένο σημείο και δεν ενδιαφέρθηκαν για την αποκατάσταση του.

Η απόφαση να περάσει το μεγαλύτερο μέρος της συντήρησης στο δημόσιο πάρθηκε μετά από ακόμη ένα δυστύχημα. 7 νεκροί και 76 τραυματίες μετά από ατύχημα στο Πότερς Μπαρ, τον Μάιο του 2002. Ο εκτροχιασμός του τρένου αποδόθηκε στην κακή συντήρηση του δικτύου από τον εργολάβο που το ανέλαβε.

Η κοινή γνώμη της Βρετανίας είναι υπέρ μιας εθνικοποίησης των τρένων. Η κρατικοποίηση των τρένων στη Σκωτία είναι ίσως η αρχή.

Ιδιωτικοποίηση 101: βασικές αρχές

Όταν η κυβέρνηση επιθυμεί να πουλήσει εταιρεία δημόσιου συμφέροντος ακολουθεί μια πάγια τακτική. Στόχος είναι η απαξίωση του δημόσιου οργανισμού, ώστε να φαίνεται ανακουφιστική η πώλησή του σε ιδιώτες. Ποιες είναι, λοιπόν, οι βασικές αρχές; Αύξηση τιμών, αντιστρόφως ανάλογη μείωση υπηρεσιών και -το σοβαρότερο όλων -λιγότερη ασφάλεια.

Λιγότερη ασφάλεια, γιατί η ασφάλεια κοστίζει. Κι εδώ είναι που ο επενδυτής δεν βάζει το χέρι στην τσέπη. Το κομμάτι αυτό, το κοστοβόρο, μένει στο κράτος. Το οποίο όμως αναθέτει το έργο σε εργολάβους, σε ιδιώτες, μέσω συμβάσεων, την υλοποίηση του έργου συντήρησης. Το κομμάτι αυτό, όμως, δεν έχει κέρδος. Το κράτος δεν έχει έσοδα. Ο ιδιώτης που το αναλαμβάνει πληρώνεται, χωρίς να ελέγχεται τι και πώς το έκανε. Κι έτσι κανείς δεν ασχολείται.

Μέχρι την τραγωδία. Μέχρι να χαθούν ανθρώπινες ζωές. Τότε θα σκύψουμε για λίγο. Θα φρίξουμε για την ανύπαρκτη συντήρηση, για τα μέτρα προστασίας από το ανθρώπινο λάθος που δεν πάρθηκαν. Θα χυθούν και μερικά δάκρυα, ίσως να πειραχτεί κι η πολιτική ευθιξία κανενός.

Σαν σκαφτούν τα χώματα και γίνουν τα κλάματα δράμα βουβό πίσω από σφαλιστά παράθυρα, όλα τούτα τα πολύπλοκα περί ασφάλειας θα ξεχαστούν. Επόμενη ιδιωτικοποίηση τώρα.

Πηγές:

Advertising

Σωτήρης Π. (2023). Τρένο: Πώς τέσσερα δυστυχήματα άλλαξαν την πορεία της ιδιωτικοποίησης των σιδηροδρόμων στη Βρετανία. Ανακτήθηκε από: www.in.gr (τελευταία πρόσβαση 07/03/2023)

Καμήλαλης Θ. (2023). Το δράμα οφείλεται, δυστυχώς, σε προανγγελθέν έγκλημα. Ανακτήθηκε από: thepressproject.gr (τελευταία πρόσβαση: 08/03/2023)

ScotRail goes back into public ownership (2022). BBC News. Ανακτήθηκε από: www.bbc.com (τελευταία πρόσβαση 07/03/2023)

Κρατικοποιούνται οι σιδηρόδρομοι της Σκωτίας από την 1η Απριλίου. Ανακτήθηκε από: www.athenstransport.com (τελευταία πρόσβαση 07/03/2023)

 

 

Advertising
Advertising

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ:

Εύη Σαμαρά (Website)

author

Γέννημα θρέμμα –μα όχι πάππου προς πάππου- Σαλονικιά συνεχίζω να περπατώ στους δρόμους της. Πτυχιούχος Ιστορικού-Αρχαιολογικού, πήρα μια στροφή που με έφερε στη νοσηλευτική, για να βγω και πάλι στον αγαπημένο δρόμο της εκπαίδευσης, αυτή τη φορά από την προσχολική αγωγή. Όψιμη αγάπη η συγγραφή, νηπιακά βήματα στην αρθρογραφία για θέματα που κεντρίζουν την περιέργειά μου.

Μόλις ανέβηκαν
Βιβλίο

Ας γνωρίσουμε το κέντρο Harmony & Creativity: Μαθήματα δημιουργικής γραφής από καταξιωμένους του χώρου

30 Μαρτίου 2023
Specials

5 ταινίες για να γνωρίσεις το ποιητικό σινεμά του Ζαν Κοκτώ

30 Μαρτίου 2023
Γαστρονομία

«Πειραγμένο» ντάκο

30 Μαρτίου 2023
Άσκηση

Η σημασία της σωστής αξιολόγησης σε ένα πλάνο άσκησης

30 Μαρτίου 2023

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Κοινωνία

Παιδεία και εκπαίδευση: Τι παρέχεται στα παιδιά;

Κοινωνία

Οι κοινότητα των Amish και οι πεποιθήσεις τους

Κοινωνία

Νέος αντί-ντραγκ νόμος στις ΗΠΑ: Απαγόρευση drag shows

Κοινωνία

Η Πρωτο-βιομηχάνιση στη νεότερη Ευρώπη

Κοινωνία

Τεχνητή νοημοσύνη και τέχνη: Σε διάλογο ή αντιπαράθεση;

Κοινωνία

Ιδιωτικοποίηση νερού: μαθαίνοντας (;) από τις άλλες χώρες

Κοινωνία

Nowruz, η περσική Πρωτοχρονιά

Κοινωνία

Ο εκδημοκρατισμός του Ευρωκοινοβουλίου στη σύγχρονη εποχή

MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά MAXMAG | Πολιτισμός, Τέχνες, Διασκέδαση, Ομορφιά

MAX MAGAZINE

Σχετικά με εμάς
Newsletter
Πολιτική Απορρήτου

Έλα κοντά μας

Γίνε αρθρογράφος
Γίνε αρχισυντάκτης
Egrapses
Επικοινωνία
Δελτία Τύπου

ΑΝΕΒΗΚΕ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

Περιβάλλον

Ωφέλιμα έντομα και βιολογική καταπολέμηση εχθρών των καλλιεργειών

Προτάσεις Σειρών

Ως πότε θα είναι υποτιμημένο το “Gotham”;

Συνεντεύξεις

ΩΡΛ: από το σύνδρομο eagle ως τη νόσο Μενιέρ

Αψυχολόγητα

Ωριμάζω και αλλάζω

MAX Κατηγορίες

Πολιτισμός
Αφιερώματα
Βιβλίο
Κινηματογράφος
Θέατρο
Τηλεόραση
Ταξίδια
City Guide
Άγνωστη Ελλάδα
Γαστρονομία
Σώμα κ Υγεία
COPYRIGHT © 2018 - 2023 / ΒΥ MAXMAG ALL RIGHTS RESERVED