Korean Pop: Η βαριά βιομηχανία της Νοτίου Κορέας

Πηγή εικόνας: time.com

Το 2019 οι BTS κερδίζουν 2 βραβεία στα Billboard awards. Το 2020 τα Παράσιτα κερδίζουν 4 όσκαρ στις πιο σημαντικές κατηγορίες.  Για ακόμη μια φορά η κορεατική κουλτούρα κάνει αισθητή την παρουσία της στον δυτικό κόσμο. Το Hollywood έχει αποδεχθεί ότι η Σεούλ αποτελεί πλέον την Μέκκα της Korean pop (Kpop) και των Korean dramas.  Από το 2010 και έπειτα το λεγόμενο Korean wave (Κορεατικά: Hallyu) αποτελεί την απάντηση στην δυτική pop.

Στο συγκεκριμένο κίνημα τα boy και girl bands καθηλώνουν εκατομμύρια θεατές ανά τον κόσμο με τις έντονα δυναμικές χορογραφίες, τις ενδυματολογικές τους επιλογές και πάνω από όλα τα αψεγάδιαστα πρόσωπα τους καταφέρνουν να μαγνητίσουν τους θεατές κυρίως νεαρής ηλικίας σε όλο τον κόσμο.

Idols ή απλά άνθρωποι

Στις μέρες μας οι κορεάτες καλλιτέχνες, οι οποίοι έχουν καταφέρει να κάνουν γνωστό το όνομα τους στις ΗΠΑ, είναι αρκετοί. Τα άτομα αυτά αντιμετωπίζονται σαν επίγειοι θεοί και χαίρουν θαυμασμού που πολλές φορές αγγίζει την υπερβολή.

Νεαρά ταλαντούχα άτομα επιλέγουν κάθε χρόνο να ακολουθήσουν την καριέρα των Idol.  ‘Ενας χώρος που χαρακτηρίζεται από πειθαρχία, απαιτητικές προπονήσεις από νεαρές ηλικίες (12,13 χρονών).  Γενικότερα φαίνεται πως οι κανόνες εισβάλλουν στην προσωπική ζωή των νέων καλλιτεχνών.

Είναι σύνηθες πολλές εταιρείες να απαιτούν από τους καλλιτέχνες τους να ακολουθούν έναν συγκεκριμένο τρόπο ζωής. Βασικός στόχος η δημιουργία μιας εικόνας στους οπαδούς, ότι οι καλλιτέχνες ανήκουν σε αυτούς.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ενδεικτικά προβλέπεται υποχρεωτική διαμονή σε συγκεκριμένα διαμερίσματα μαζί με τα υπόλοιπα μέλη της μπάντας. Πολλές φορές πρόκειται για μικρά διαμερίσματα στα οποία διαμένουν ακόμη και 10 μέλη. Τα ραντεβού, οι έξοδοι, το πόσο κιλά μπορεί να ζυγίζει ένας καλλιτέχνης, το πως θα κουρέψει τα μαλλιά του, ανήκουν αποκλειστικά στις αρμοδιότητες της εταιρείας. Η παράβαση των παραπάνω αποτελεί αιτία λήξης ενός συμβολαίου. Πρέπει να τονίσουμε ότι στην περίπτωση της Korean pop η ικανοποίηση του κοινού αποτελεί τον κύριο αν όχι τον μοναδικό στόχο.

Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι η ψυχική και σωματική εξόντωση των καλλιτεχνών. Η ιδιωτική τους ζωή είναι μηδαμινή, ενώ τα προγράμματα τους γεμάτα, με εμφανίσεις σε κάθε μεριά του κόσμου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση των τραγουδιστών Hyuna και E’ Dawn.Όταν αποκαλύφθηκε η σχέση τους, η εταιρεία έσπευσε να κάνει γνωστό στους fan ότι τα συμβόλαια τους έχουν τερματιστεί.

Γιατί η εταιρεία έδρασε τόσο γρήγορα; Οι χιλιάδες fan που δεν δίστασαν να απειλήσουν το ζευγάρι και κατά συνέπεια την εταιρεία.

Η δύναμη των Social media

Ένας από τους βασικότερους σύμμαχους για την άνοδο της φήμης των idols αποτελούν τα social media και οι πλατφόρμες του διαδικτυου που δικτυώνουν τους fan. Μεταξύ τους αλλά και με τους ίδιους τους σταρ (π.χ Allkpop, oompi.com ,twitter), την αξία των οποίων, οι managers είχαν καταλάβει αρκετό καιρό πριν γίνουν αντιληπτές από την δύση.

Εκπομπές που έχουν σαν πρωταγωνιστές μέλη συγκροτημάτων κατακλύζουν το διαδίκτυο. ‘Ετσι, οι star αφήνουν για λίγο την λάμψη και τα φώτα και καλούνται να αντεπεξέλθουν σε δοκιμασίες. Επιπλέον, καταγράφονται οι καθημερινές στιγμές τους μέσα από τα σπίτια, γεγονός που έχει τεράστια απήχηση στο κοινό. Η καθημερινή ενημέρωση με post στα διάφορα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δημιουργεί την εντύπωση ότι οι star είναι κοντά τους. Από διάσημοι και λαμπεροί καλλιτέχνες μετατρέπονται πλέον σε κοντινούς  ψηφιακούς φίλους.

Διαφημιστικές Καμπάνιας και Soft power

Εταιρείες όπως η Ιταλική Fila ή η Adidas, αλλά και η Coca Cola, επιδιώκουν να προσθέσουν τα μεγάλα ονόματα του κορεατικού θεάματος στις διαφημιστικές τους καμπάνιες. Ο λόγος; Εκατομμύρια αφοσιωμένοι fans σε κάθε μεριά του πλανήτη, οι οποίοι διαθέτουν μία δυναμική που ξεπερνάει πολλές φορές τα όρια.

Σε κάθε περίπτωση δε πρέπει να παραβλέπουμε το γεγονός ότι η Korean pop και τα Korean dramas αποτελούν μια μορφή πολιτικής επικοινωνίας (soft power). Και αυτό γιατί σύμφωνα με τους νοτιοκορεάτες κυβερνώντες αποφέρει πολλά με το λίγο κόστος. Οι κυβερνήσεις  χρηματοδοτούν εταιρείες προκειμένου να φέρουν εις πέρας συγκεκριμένα project. Αποτελεί λοιπόν έναν διπλωματικό τρόπο προσέγγισης του δυτικού κόσμου, διατηρώντας ωστόσο τα χαρακτηριστικά της κορεατικής κουλτούρας.

Κατά συνέπεια τα τελευταία χρόνια τεράστια ανάπτυξη γνωρίζει και ο Korean pop τουρισμός, καθώς εκατομμύρια τουριστών καταφθάνουν κάθε χρόνο στην χώρα. Με μοναδικό σκοπό πολλές φορές να πάνε σε συναυλίες των αγαπημένων συγκροτημάτων τους, είτε να επισκεφτούν τα πολύ γνωστά fan café. Ακόμη στα τουριστικά site είναι πολύ συχνό να προβάλλεται η επίσκεψη χώρων όπου γυρίστηκαν γνωστές σειρές και ταινίες.

‘Ηρθε για να μείνει

Η Korean pop αποτελεί και αυτήν τμήμα της «βαριάς βιομηχανίας» της χώρας. Η κορεατική μουσική, οι ταινίες- σειρές ,γενικότερα ο κορεατικός τρόπος ζωής παίζουν σημαντικό ρόλο στην οικονομία. Δίπλα στους τιτάνες της εγχώριας οικονομίας όπως είναι η Samsung και Hyundai προστίθενται τα Korean dramas και η Korean pop. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι BTS, οι οποίοι αποτέλεσαν το συγκρότημα φαινόμενο για το 2019. Συγκεκριμένα παράγoυν 4,65 δις. του ΑΕΠ της χώρας.

Αν θα θέλαμε να μιλήσουμε πιο απλά, θα λέγαμε ότι η Korean pop ήρθε για να μείνει. Είναι ισχυρή, διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά για να αντιμετωπίσει και να αντεπεξέλθει στον ψυχαγωγικό κόσμο της δύσης. Έχει ήδη αποδείξει ότι μπορεί ακόμη και να την ξεπεράσει, καθώς διαθέτει και τα ταλέντα αλλά και τους πόρους.


Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν στο άρθρο αυτό:

Pesek, W. (2019). Bts Cant’t Save South korea,Though it’s $4.7 Billion GDP Boost Sounds Good. Ανακτήθηκε από https://www.forbes.com/sites/williampesek/2019/10/10/bts-cant-save-south-korea-though-its-47-billion-gdp-boost-sounds-good/#2194b2e02412. Τελευταία πρόσβαση 02/04/2020.

How did K-pop conquer the world. Ανακτήθηκε απόhttp://www.bbc.com/culture/story/20190529-how-did-k-pop-conquer-the-world. Τελευταία πρόσβαση 02/04/2020.

Romano, A. ( 2018). How K-pop became a global phenomenon. Ανακτήθηκε από https://www.vox.com/culture/2018/2/16/16915672/what-is-kpop-history-explained. Τελευταία πρόσβαση 06/04/2020.

Suntikul,W.(2019). BTS and Global Spread of Korean Soft Power. Ανακτήθηκε από https://thediplomat.com/2019/03/bts-and-the-global-spread-of-korean-soft-power/.Τελευταία πρόσβαση 06/04/2020.

 


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Χριστίνα Παρασκευαΐδη

Πτυχιούχος του τμήματος Βαλκανικών Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών (coming soon).Ο εθελοντισμός αποτελεί μια αγάπη για μένα .Μέσα σε όλα μου αρέσει η εκμάθηση γλωσσών και προφανώς τα ταξίδια !!. Λατρεύω τoυς κεραμιδόγατους, την φύση (κυρίως την άνοιξη),το "Mad Men" και τον Μουρακάμι.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;