Κιντσούγκι και μπάσκετ: Όταν η ιαπωνική τέχνη συναντά τον αθλητισμό

Κιντσούγκι
Πηγή εικόνας: Shafik Kadi

«Literally Balling» το νέο έργο του Victor Solomon

Ο καλλιτέχνης Victor Solomon συνδυάζει στο τελευταίο του έργο «Literally Balling» την ιαπωνική τέχνη «Κιντσούγκι» με τον αθλητισμό, και συγκεκριμένα με το μπάσκετ. Το «Literally Balling» είναι η συνεχής εξερεύνηση του καλλιτέχνη για τις “εικόνες και τα τοτέμ” του μπάσκετ, γιορτάζοντας την εξέλιξη του αθλήματος με αυτόν τον απροσδόκητο τρόπο. Το τελευταίο έργο της σειράς ονομάζεται Kintsugi Court. Εμπνευσμένος από την ιαπωνική τέχνη του «Κιντσούγκι», ο Solomon επισκεύασε με σκόνη χρυσού τις ρωγμές ενός γηπέδου μπάσκετ.

Το «Κιντσούγκι» έχει μακρά ιστορία στον ιαπωνικό πολιτισμό. Χρονολογείται από τον 15ο αιώνα, και είναι μία τέχνη συγκόλλησης σπασμένων κεραμικών. Όμως, με την μέθοδο «Κιντσούγκι», ο στόχος δεν είναι να επισκευαστούν και να «κρυφτούν» οι ρωγμές ενός αντικείμενου· ο στόχος είναι να γιορταστεί η μοναδική ιστορία του κάθε αντικειμένου επιδεικνύοντας τις ατέλειές του. Προσθέτοντας χρυσό, το επισκευασμένο αντικείμενο αναζωογονείται και γίνεται πιο όμορφο από την αρχική του μορφή, καθώς, πλέον, φαίνεται η ιστορία που κουβαλάει.

Πηγή εικόνας: Shafik Kadi

Το «Kintsugi Court» χρησιμοποιεί την τέχνη του «Κιντσούγκι» σε μεγάλη κλίμακα. Σύμφωνα με το πνεύμα της τεχνικής, ο Victor Solomon βλέπει τις προσθήκες του ως μία επιδιόρθωση του γηπέδου – τόσο κυριολεκτικά όσο και μεταφορικά. «Να γιορτάσουμε το άθλημα του μπάσκετ ως μια παγκόσμια προσβάσιμη πλατφόρμα, αδιάφορη σε κοινωνικές τάξεις και φυλές, φέρνοντας τους ανθρώπους κοντά, σε αυτή τη σημαντική στιγμή της ιστορίας που ζούμε», εξηγεί σε μια δήλωση, «η ομάδα μου και εγώ ανακαινίσαμε ένα ερειπωμένο γήπεδο στο Νότιο Λος Άντζελες, γεμίζοντας τις ρωγμές του με ρητίνη από σκόνη χρυσού εμπνευσμένοι από την ιστορική διαδικασία του «Κιντσούγκι».

Το έργο πήρε δημοσιότητα από την συνέχεια των αγώνων της NBA, που σταμάτησαν στις 11 Μαρτίου λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Η σεζόν συνεχίστηκε στις 30 Ιουλίου και το «Kintsugi Court» ολοκληρώθηκε λίγο αργότερα, με τον Victor Solomon να σημειώνει τη σημασία που έχει η επιστροφή του αθλητισμού στις ζωές όλων μας.

Πηγή εικόνας: Shafik Kadi
Πηγή εικόνας: Shafik Kadi
Πηγή εικόνας: Shafik Kadi

Λίγα λόγια για την ιστορία του Κιντσούγκι

Ενώ η προέλευση του Κιντσούγκι δεν είναι απολύτως σαφής, οι ιστορικοί πιστεύουν ότι χρονολογείται στα τέλη του 15ου αιώνα. Σύμφωνα με τον μύθο, η τεχνοτροπία ξεκίνησε όταν ο Ιάπωνας shogun Ashikaga Yoshimasa έστειλε ένα ραγισμένο chawan – μπολ τσαγιού – στην Κίνα για να επισκευαστεί. Με την επιστροφή του αντικειμένου, ο Yoshimasa δυσαρεστήθηκε καθώς διαπίστωσε ότι το μπολ είχε επιδιορθωθεί με αντιαισθητικούς μεταλλικούς συνδετήρες. Αυτό παρακίνησε τους τεχνίτες να ψάξουν να βρουν μια εναλλακτική, αισθητικά ευχάριστη μέθοδο επισκευής και έτσι γεννήθηκε η τέχνη του Κιντσούγκι.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εκτός από το ότι το Κιντσούγκι είναι μία αισθητική αρχή, εκπροσωπεί,επίσης, εδώ και καιρό, επικρατούσες φιλοσοφικές ιδέες. Δηλαδή, η πρακτική σχετίζεται με την ιαπωνική φιλοσοφία του wabi-sabi, η οποία απαιτεί να βλέπεις την ομορφιά στα ελαττωματικά ή ατελή πράγματα. Η μέθοδος επισκευής γεννήθηκε, επίσης, από την ιαπωνική αίσθηση του mottainai, η λύπη όταν κάτι σπαταλάται, καθώς και του mushin, την αποδοχή της αλλαγής.

Το Κιντσούγκι φιλοσοφικά, σε σχέση με τον άνθρωπο

Κιντσούγκι
Πηγή εικόνας: wikimedia commons

Όταν περιμένουμε ότι όλα και όλοι θα είναι τέλειοι, συμπεριλαμβανομένου του εαυτού μας, όχι μόνο χάνουμε πολλά από αυτά που είναι όμορφα, αλλά δημιουργούμε έναν σκληρό κόσμο στον οποίο οι θετικές ιδιότητες των ανθρώπων παραβλέπονται υπέρ των ελαττωμάτων τους και τα πρότυπα μας γίνονται περιοριστικά και ανθυγιεινά.

Η προσέγγιση Κιντσούγκι αξιοποιεί στο έπακρο ό,τι υπάρχει ήδη, υπογραμμίζει την ομορφιά αυτού που έχουμε, συμπεριλαμβανομένου των ελαττωμάτων, αντί να μας αφήνει αέναα να ψάχνουμε για περισσότερα, διαφορετικά και καλύτερα πράγματα.

Με άλλα λόγια, οι εμπειρίες που έχετε και το άτομο που είστε ήδη αρκούν. Μπορεί περιστασιακά να σπάσετε και να χρειαστείτε επισκευές. Και αυτό είναι εντάξει. Στην τελική οι ρωγμές είναι που δίνουν το χρώμα και την ομορφιά σε κάθε χαρακτήρα.


Πηγές άρθρου

Barandy K.  07/08/2020 “victor solomon celebrates healing through basketball in south LA with his kintsugi court” ανακτήθηκε από designboom.com

victorsolomon https://www.instagram.com/victorsolomon/?hl=en

Richman K. 15/09/20119 “Kintsugi: the centuries-old art of repairing broken pottery with gold” ανακτήθηκε από mymodernmet.com


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Άνια Μισούνοφ

πολιτική επιστήμονας (δεν πήρα voucher), επίδοξη φωτογράφος και επαγγελματίας χομπίστρια

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;