Κατερίνα Γώγου :η αναρχική ποιήτρια των Eξαρχείων

Η φυσιογνωμία της πασίγνωστη,  η ”αφελής” του ελληνικού κινηματογράφου  -το κορίτσι “κλόουν”- όπως την χαρακτήριζαν εξαιτίας των επιφανειακών ρόλων που συνήθιζε να παίζει,  όχι μόνο αφελής δεν ήταν  αλλά υπήρξε άνθρωπος ασυμβίβαστος,  με συνεχείς αναζητήσεις που μέσα από τα ποιήματα της στιγμάτισε μία εποχή.

Η υποκριτική την κέρδισε από πολύ νωρίς, από τα πέντε της έτη ξεκίνησε να παίζει σε παιδικούς θιάσους και στα 12 της έκανε το κινηματογραφικό της ντεμπούτο στην ταινία του Αλέκου Σακελλάριου, “Ο Άλλος”. Ο πατέρας της αν και πολύ αυστηρός την στηρίζει και γράφεται σε μια από τις καλύτερες σχολές της εποχής της, του Τάκη Μουζενίδη, ενώ τελείωσε και τη σχολή χορού Πράτσικα Ζουρούδη και Βαρούτη.

Την δεκαετία του 60′ υπήρξε δευτεροαγωνίστρια στις ταινίες της Φίνος Φιλμς , εκτοξεύοντας την φήμη της. Συμμετείχε σε πολλές ταινίες («Το ξύλο βγήκε από τον Παράδεισο/1959», «Άπονη ζωή/1964», «Δεσποινίς Διευθυντής/1964», «Η δε γυνή να φοβείται τον άντρα/1965», «Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση/1971» κ.ά.). Οι ρόλοι που έπαιζε  είχαν πάντα ένα κοινό παρανομαστή, έπαιζε πάντα το αφελές κορίτσι,την «έξαλλη» νέα, η φυσιογνωμία της ταυτίστηκε με αυτούς τους ρόλους.

Την δεκαετία του 70′ παντρεύτηκε την μεγάλη της αγάπη,  τον σκηνοθέτη Παύλο Τάσιο  , με τον οποίο απέκτησαν μια κόρη την Μυρτώ. Πρωταγωνίστησε στην ταινία του, «Βαρύ πεπόνι» (1977), για την οποία βραβεύτηκε   για την  ερμηνεία της από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.  Στα χρόνια της δικτατορίας στην Ελλάδα η  Κατερίνα αλλάζει και ειδικότερα μετά την μεταπολίτευση άρχισε να γράφει ποίηση, απαρνήθηκε την καριέρα της  και τάχθηκε στο πλευρό της εξωκοινοβουλευτικής Αριστεράς των Εξαρχείων.Το 1978 κυκλοφορεί το πρώτη της ποιητική συλλογή με τίτλο «Τρία κλικ αριστερά», που πουλάει 40.000 αντίτυπα, αριθμό που σύμφωνα με τους εκδοτικούς οίκους  της εποχής μόνο ο Ελύτης και ο Ρίτσος έφταναν. Η Γώγου μίλησε στην νεολαία της εποχής και η νεολαία την λάτρεψε.

Advertisement

Το 1980 πρωταγωνιστεί ξανά  σε ταινία του συζύγου της  -μέρος της ταινίας βασίζεται σε ποιήματά της- «Παραγγελιά», επίσης και  στην ταινία  «Όστρια» του Α. Θωμόπουλου, με τον οποίο συνεργάστηκε στο σενάριο. Για την τελευταία μάλιστα ταινία έλαβε το Κρατικό Βραβείο Ερμηνείας και μοιράστηκε το Βραβείο Σεναρίου με τον Α. Θωμόπουλο.

Η μεγάλη της αγάπη, όμως, ήταν η ποίηση , από το αδύναμο κοριτσάκι των ταινιών της Φίνος Φιλμς, η Γώγου μετατρέπεται στην επαναστατική ποιήτρια που αρχίζει να γράφει «για τον εαυτό μου, από αγανάκτηση για το κακό και από αγάπη για τον άνθρωπο και τη ζωή. Αισθανόμουνα μια μουγκαμάρα. Επικοινωνία από πουθενά, από τίποτα. Είχαν πονέσει οι μασέλες μου από το να μη μιλάω. Κι όταν άρχισα να γράφω, νόμισα ότι θα σπάσει το στιλό. Τόσο πάθος είχα γι’ αυτά που ήθελα να πω. Δεν ξέρω πώς γράφουν οι άλλοι. Εγώ ζούσα και έγραφα» όπως είχε δηλώσει η ίδια σε συνέντευξη της στην «Ελευθεροτυπία».

 Σύχναζε στα Εξάρχεια και τασσόταν υπέρ του αντιεξουσιαστικού χώρου με κάθε τρόπο διαμαρτυρίας. Συνελήφθη πολλές φορές, ανακρίθηκε και εξευτελίστηκε.   Οι σχέσεις της με τις αστυνομικές αρχές ουδέποτε υπήρξε καλή. Όταν τον Ιανουάριο του 1980 η 17Ν σκότωσε στο Παγκράτι δύο αστυνομικούς,   αστυνομικοί μπούκαραν τα μεσάνυχτα  στο σπίτι της Γώγου  σπάζοντας την πόρτα του σπιτιού της  συλλαμβάνοντας τη σαν ύποπτη.
Ένας αυτόπτης μάρτυρας είχε καταθέσει ότι είδε μια γυναίκα να φεύγει τρέχοντας από τον τόπο του εγκλήματος και η αστυνομία κατέληξε σε κείνη, χωρίς να έχει αποδείξεις. Δεν μπορούσαν να αποδείξουν αυτή την μαρτυρία και έτσι αφέθηκε ελεύθερη. Το 1986 είχε κάνει μάλιστα και μήνυση στον υπουργό Δημόσιας Τάξης επειδή κατά τη διάρκεια μιας διαδήλωσης χτυπήθηκε από αστυνομικούς. «Από τη στιγμή που δεν μας αφήνουν να φτιάξουμε τη ζωή, θα χαλάσουμε αυτό που υπάρχει και θα βγει το καινούργιο μετά» δήλωνε η ίδια.

Η κόρη της,  άρχισε να κάνει χρήση ουσιών σε νεαρή ηλικία και η  Γώγου προσπάθησε να τη βοηθήσει να απεξαρτηθεί πολλές φορές ,ωστόσο δεν τα κατάφερε και τελικά παρασύρθηκε και η ίδια. Στις 3 Οκτωβρίου του 1993 η Κατερίνα Γώγου βρέθηκε νεκρή στο παλιό διαμέρισμα της μητέρας της, η αιτία του θανάτου της ήταν  ναρκωτικά  και αλκοόλ. Στην είδηση του θανάτου της, πολλοί στενοχωρήθηκαν, άλλοι το περίμεναν και  πολλοί  την είχαν «ξεγραμμένη» από πολύ νωρίτερα. Η κόρη της είχε αναφέρει σε συνέντευξη  της για την μητέρα της «Είχε κλείσει ο κύκλος της. Είχε ολοκληρωθεί, δεν είχε κάτι άλλο να δώσει. Μου το έλεγε. Γύρισε στο σπίτι που μεγάλωσε, στο Μεταξουργείο. Εμένα μου φαίνεται ότι είχαν στηθεί όλα από την ίδια».  Το ίδιο υποστήριξε και ο φίλος της και ποιητής Γιώργος Χρονάς. «Φεύγω για αλλού», του είχε πει λίγες ημέρες πριν αυτοκτονήσει.

Advertisement

“Άρχισα να γέρνω σαν εκείνη την ιτιούλα

που σου ‘χα δείξει στη στροφή του δρόμου.

Και δεν είναι που θέλω να ζήσω.

Είναι το γαμώτο που δεν έζησα!”

Ιδιώνυμο-

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:

Advertisement

SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Αφήστε το σχόλιο σας

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG