Η σαρκοφάγος που δεν ανήκει στον Μεγάλο Αλέξανδρο

SHARE

Σαρκοφάγος του Μεγάλου Αλεξάνδρου από τη Σιδώνα, Κωνσταντινούπολη, Αρχαιολογικό Μουσείο. Πηγή εικόνας: greek-language.gr

Στο τέλος του 19ου αιώνα ανακαλύφθηκαν οι βασιλικοί τάφοι της Σιδώνας. Στον τελευταίο από τους επτά νεκρικούς θαλάμους στη βασιλική νεκρόπολη της Σιδώνας, στη Φοινίκη,  βρέθηκε μια σαρκοφάγος σχεδόν ακέραιη που χαρακτηρίστηκε από τους αρχαιολόγους της τότε εποχής ως η ” Σαρκοφάγος του Μ.Αλεξάνδρου” καθώς σε μια από τις πλευρές της απεικονίζεται η μάχη της Ισσού. Σήμερα μπορείς να την θαυμάσεις στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Κωνσταντινούπολης.

Η σαρκοφάγος χρονολογείται στα τέλη του 4ου αι. π.Χ. και μιμείται το σχήμα κατοικίας ή ναού. Η σαρκοφάγος, παρόλο που έχει συνδεθεί λανθασμένα με τον Μ. Αλέξανδρο λόγω της απεικόνισης των πολεμικών του κατορθωμάτων, αυτή κατασκευάστηκε πιθανότατα κατά παραγγελία του τελευταίου βασιλιά της Σιδώνας, του Αβδαλωνύμου, τον οποίο είχε ανεβάσει στον θρόνο ο Μέγας Αλέξανδρος όταν κατέλαβε τη Φοινίκη μετά τη μάχη της Ισσού το 332 π.Χ.

Στις τέσσερις πλευρές και στα αετώματα υπάρχουν περίτεχνες ανάγλυφες παραστάσεις με σκηνές κυνηγιού και μαχών ανάμεσα σε Έλληνες και Πέρσες. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν οι ζωφόροι των δύο μακρών πλευρών: Στη μία πλευρά βλέπουμε μια μάχη στην οποία γυμνοί Έλληνες πολεμιστές αντιμετωπίζουν Πέρσες · στην αριστερή άκρη εικονίζεται έφιππος ο Αλέξανδρος. Έχει υποστηριχθεί ότι πρόκειται για την μάχη της Ισσού.

Σαρκοφάγος του Μεγάλου Αλεξάνδρου από τη Σιδώνα: Μάχη Ελλήνων και Περσών. Κωνσταντινούπολη, Αρχαιολογικό Μουσείο. Πηγή εικόνας: greek-language.gr

Η ζωφόρος της άλλης πλευράς δείχνει ένα βασιλικό κυνήγι, όπου συμμετέχουν Έλληνες και Ανατολίτες με κύριο θήραμα  ένα μεγάλο λιοντάρι. Ο Αλέξανδρος εμφανίζεται και πάλι έφιππος, εδώ όμως τον συνοδεύει  ένας έφιππος Ανατολίτης, που πιθανολογείται να είναι ο Αβδαλώνυμος.  Ο χρωματισμός των μορφών έχει διατηρηθεί σε ασυνήθιστα καλή κατάσταση και γι’ αυτό το λόγο η σαρκοφάγος θεωρείται ως μια από τις σημαντικότερες μαρτυρίες για την πολυχρωμία των γλυπτών κατά την ύστερη κλασική και την πρώιμη ελληνιστική περίοδο.

Advertisement
σαρκοφάγος
Σαρκοφάγος του Μεγάλου Αλεξάνδρου από τη Σιδώνα: Βασιλικό κυνήγι. Κωνσταντινούπολη, Αρχαιολογικό Μουσείο. Πηγή εικόνας: greek-language.gr
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν στο άρθρο αυτό: 

Alexandersarkophag:  Ανακτήθηκε από http://de.wikipedia.org/wiki/Alexandersarkophag

8.3.1. Η γλυπτική στην υπηρεσία των ηγεμόνων: Η «σαρκοφάγος του Μεγάλου Αλεξάνδρου»: Ανακτήθηκε από http://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/history/art/page_147.html

**αέτωμα: η κορυφαία αρχιτεκτονική κατασκευή στις ακραίες πλευρές των  αρχαίων ελληνικών ναών, καλούμενη και «αετός» λόγω της ομοιότητάς του προς αετό με ανοικτές τις πτέρυγες

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:

Advertisement

SHARE:

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG

Advertisement

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Το MAXMAG είναι ένα περιοδικό που μπήκε δυναμικά στο χώρο της διαδικτυακής ενημέρωσης. Κοινό όλων: η αγάπη για την αρθρογραφία, την οποία ο καθένας ξεχωριστά τη συνδέει με το αντικείμενο που γνωρίζει καλά και, συνήθως, έχει σπουδάσει.

Follow Newsweek

Κάνοντας εγγραφή στο newsletter μας θα λαμβάνετε όλα τα τελευταία νέα που ανεβαίνουν στην ιστοσελίδα του MAXMAG