Τεχνητή νοημοσύνη και Εκπαίδευση: Πλεονεκτήματα και Προκλήσεις

Τεχνητή Νοημοσύνη
Πηγή εικόνας: hbr.org

Ίσως, ήδη, ξέρεις, πως η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας σου. Μπορεί να μην το παρατηρείς αλλά το χρησιμοποιείς κάθε φορά που ψάχνεις κάτι online, ανοίγεις το Google μετάφραση ή  δίνεις φωνητικές εντολές.

Ίσως να έχεις ακούσει ότι η κυβέρνηση του Καναδά έχει επενδύσει εκατομμύρια δολάρια στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης. Πλέον, θεωρείται μια από τις κορυφαίες δυνάμεις στην έρευνα για τον συγκεκριμένο κλάδο.

Γνώριζες, όμως, πως συγκεκριμένες εταιρίες έχουν ήδη αναπτύξει προγράμματα Τεχνητής Νοημοσύνης όπως συστήματα διδασκαλίας ειδικά σχεδιασμένα για το περιβάλλον του σχολείου;

Η Κίνα είναι, πλέον, η πρώτη χώρα στον κόσμο που χρησιμοποιεί την Τεχνητή Νοημοσύνη για την διδασκαλία των μαθημάτων. Η Ασιατική υπερδύναμη έχει ήδη επενδύσει πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια στην Τεχνητή Νοημοσύνη της εκπαίδευσης. Οι εταιρίες που εκμεταλλεύονται την έκρηξη της ζήτησης είναι πολλές. Οι ίδιες, δε, ετοιμάζονται να εξάγουν το προϊόν τους σε Αμερική και Ευρώπη.

Τεχνολογία στην εκπαίδευση

Πηγή εικόνας: telegraph.co

Με την πάροδο των χρόνων, οι εκπαιδευτικοί είχαν την δυνατότητα να παρατηρήσουν πως οι εκάστοτε τεχνολογικές ανακαλύψεις επηρέαζαν την διδασκαλία και την διαδικασία της μάθησης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι έρευνες της δεκαετίας του 30′ και 40′ για την χρήση της γραφομηχανής στο περιβάλλον του σχολείου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σχεδόν σε όλες τις τεχνολογικές καινοτομίες των τελευταίων ετών παρατηρείται η ίδια αντίδραση των εκπαιδευτικών. Σκεπτικισμός και δυσπιστία. Το να ενσωματωθεί μια καινούργια τεχνολογική ανακάλυψη στην διαδικασία του μαθήματος, η οποία θα τροποποιήσει τον τρόπο της διδασκαλίας, είναι εξαιρετικά δύσκολο.

Η ιδέα ότι η τεχνολογία τρέχει με ασταμάτητους ρυθμούς και έχει την δυνατότητα να καταλύει την ιδιωτικότητα, είναι κάτι που προκαλούσε δυσπιστία στους γονείς και εκπαιδευτικούς. Έτσι, για πολλά χρόνια οι τεχνολογικές ανακαλύψεις ενσωματώνονταν με αρκετά αργούς ρυθμούς στην εκπαίδευση.

Η ανάδυση της Τεχνητής Νοημοσύνης και τα εκπαιδευτικά πλεονεκτήματα

Η πρώτη ψηφιακή τεχνολογία με τη μορφή υπολογιστών εισήλθε στα δημόσια σχολεία μόλις στα μέσα της δεκαετίας του 80′. H χρήση, δε, του διαδικτύου και πιο ανεπτυγμένων μέσων της τεχνητής νοημοσύνης ήρθε από τα μέσα του 2000 και μετά.

Η καθηγήτρια Μαθητοκεντρικού Σχεδιασμού στο Κολλέγιο London’s Knowledge Lab Rose Luckin, μας εξηγεί ότι πλέον οι εκπαιδευτικοί δεν μπορούν να γυρίσουν την πλάτη στην Τεχνητή Νοημοσύνη. Μας αναλύει ακριβώς πως δουλεύουν τα εκπαιδευτικά προγράμματα ΑΙ και ποια είναι τα πλεονεκτήματα τους.

Σύμφωνα με την ίδια, η τεχνητή νοημοσύνη έχει δύο ρόλους στην εκπαίδευση: πρώτον, δημιουργεί μια έξυπνη υποδομή για μάθηση. Δεύτερον, ενεργοποιεί τις συγκεκριμένες τεχνολογίες (έξυπνα τηλέφωνα, εικονική πραγματικότητα, ρομπότ κ.λπ.) που μας επιτρέπουν να αξιοποιήσουμε αυτήν την υποδομή. «Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να μας δείξει πώς μαθαίνουμε καλύτερα, ακριβώς πού βρίσκουμε δυσκολία και πού υπερέχουμε», μας πληροφορεί η Luckin.

Τεχνητή νοημοσύνη
Πηγή εικόνας: theregister.co.uk

Έτσι, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βρουν τα εμπόδια και στη συνέχεια να προσπαθήσουν να τα αντιμετωπίσουν. Με αυτόν τον τρόπο βελτιώνουν την ποιότητα της διδασκαλίας τους. Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να χαρτογραφήσει αυτά τα ομαλά αλλά και τα ακατέργαστα σημεία στην εκπαιδευτική μας πορεία, χάρη στην ικανότητά της να εξάγει συμπεράσματα από ένα τεράστιο όγκο δεδομένων που συγκεντρώθηκαν από μεγάλο αριθμό μαθητευόμενων. Η ίδια, λοιπόν, δεν είναι απλώς ένας εκπαιδευτής αλλά λειτουργεί περισσότερο ως ένας επίμονος παρατηρητής.

Η Luckin παρατηρεί τα εξής. «Μπορούμε να συλλέγουμε δεδομένα παθητικά, μέσω αισθητήρων και φωτογραφικών μηχανών καθώς οι μαθητές συνεργάζονται. Αν συνδυάσουμε σωστά την Τεχνητή Νοημοσύνη και την εκπαίδευση, θα υπάρξει περισσότερος χρόνος για δραστηριότητες που δεν απαιτούν ψηφιακή τεχνολογία, όπως η τέχνη και ο αθλητισμός».

Οικονομικά πλεονεκτήματα

Ωστόσο, οι παρατηρήσεις για τα πλεονεκτήματα αυτών των τεχνολογικών συστημάτων δεν σταματούν εδώ. Ο Πρόεδρος του Τμήματος Επιχειρήσεων και Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Επιστήμης και Τεχνολογίας του Μισσούρι στις ΗΠΑ, μας εξηγεί τα παρακάτω. Σύμφωνα με αυτόν, από την χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στο σχολείο δεν επωφελούνται μόνο οι μαθητές αλλά και τα ίδια τα εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Πιο συγκεκριμένα: «Η τεχνητή νοημοσύνη επιτρέπει στα ιδρύματα να μειώσουν το κόστος παροχής ποιοτικής εκπαίδευσης. Ως αποτέλεσμα, μπορούν να εκπαιδευτούν περισσότερα άτομα. Σε παγκόσμιο επίπεδο, αυτό θα ωφελήσει τους πληθυσμούς σε υποανάπτυκτες και αναπτυσσόμενες χώρες».

Προκλήσεις και επόμενη μέρα

Πηγή εικόνας: hbr.org

Σύμφωνα με πληθώρα αναλυτών, η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι ακόμα στα πρώιμα στάδια, αλλά αναμένεται σημαντική αύξηση της χρήσης της. H έρευνα του Artificial Intelligence Market, μας πληροφορεί πως αναμένεται η χρήση AI συστημάτων στο Αμερικανικό σύστημα εκπαίδευσης να αυξηθεί κατά 47,5% απο το 2017 μέχρι το 2021.

Ωστόσο, η συρρικνωμένη αγορά εφαρμογών Τεχνητής Νοημοσύνης δεν επιτρέπει ακόμα την πλήρη και ομαλή ενσωμάτωση της στα παγκόσμια εκπαιδευτικά συστήματα. Φαίνεται, επιπλέον, πως η ίδια δεν είναι ακόμα πραγματικά προσιτή στις μάζες. Ο φόβος πως θα δημιουργηθούν πιθανές ανισότητες ανάμεσα στους πιο προνομιούχους μαθητές και στους λιγότερους είναι ακόμα πολύ πραγματικός. Επιπλέον, μια από τις προκλήσεις θεωρείται και η σωστή συνεργασία μεταξύ των καθηγητών και των συστημάτων ΑΙ, ώστε να μην υποβαθμιστεί ο ρόλος των πρώτων.

Έτσι, ενώ η τεχνολογία τρέχει ασταμάτητη με φρενήρεις ρυθμούς, η καθολική εφαρμογή των εκπαιδευτικών συστημάτων Τεχνητής Νοημοσύνης φαίνεται πως θα ακολουθήσει μια βαθμιαία και σταδιακή πορεία.


Πηγές:

Ηow AI is used in Education- Real world examples of today and a peak into the future. Ανακτήθηκε από https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2018/07/25/how-is-ai-used-in-education-real-world-examples-of-today-and-a-peek-into-the-future/. (Τελευταία πρόσβαση: 20/04/2020)

China has started a grand experiment in AI education. It could reshape how the world learns. Ανακτήθηκε από https://www.technologyreview.com/2019/08/02/131198/china-squirrel-has-started-a-grand-experiment-in-ai-education-it-could-reshape-how-the/. (Τελευταία πρόσβαση: 20/04/2020)

The Machines are learning, so are the students. Ανακτήθηκε από https://www.nytimes.com/2019/12/18/education/artificial-intelligence-tutors-teachers.html. (Τελευταία πρόσβαση 20/04/2020)

ΑΙ in education: Where is it now and where is the future? Ανακτήθηκε από https://www.lexalytics.com/lexablog/ai-in-education-present-future-ethics. (Τελευταία πρόσβαση 20/04/2020)


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Γιώργος Σαΐτης

Ζω στην Θεσσαλονίκη και σπουδάζω Πολιτικές και Κοινωνικές Επιστήμες με εξειδίκευση στον χώρο των Βαλκανίων και στην Μέση Ανατολή. Μιλώ 4 ξένες γλώσσες και έχω αστείρευτο πάθος για τα ταξίδια. Έχω ζήσει και σπουδάζει στην Γαλλία και η σφαίρα των ενδιαφερόντων μου περιλαμβάνει την πολιτική ανάλυση, την ανθρωπολογία και τις διεθνείς σχέσεις. Λατρεύω τον κινηματογράφο και έχω μια φυσική προδιάθεση για ατελείωτους εκνευριστικούς θεωρητικούς συλλογισμούς.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;