Το αληθινό κλιματικό κόστος της ψηφιακής εποχής

ψηφιακή εποχή
Πηγή εικόνας: unsplash.com

Ζούμε σε μια ψηφιακή εποχή. Όλες οι πληροφορίες που χρειαζόμαστε είναι online, τα έγγραφά μας, τα δεδομένα μας, οι φωτογραφίες μας είναι ψηφιακές, διαβάζουμε όλο και περισσότερο e-books, αγοράζουμε όλο και περισσότερο από e-shops. Παρ’ όλα αυτά, ο πλανήτης που ζούμε δεν είναι τόσο ψηφιακός, ούτε οι πόροι του.

Η ψηφιοποίηση όλων των πληροφοριών και διαδικασιών έχει συνδεθεί άμεσα με την βιωσιμότητα. Καταναλώνουμε λιγότερο χαρτί, άρα και κόβονται λιγότερα δέντρα, ενώ επίσης δεν χρησιμοποιούμε τα μέσα μαζικής μεταφοράς και στη θέση τους χρησιμοποιούμε online πλατφόρμες για να μας εξυπηρετούν, με αποτέλεσμα να μειώνουμε σημαντικά το αποτύπωμα του διοξειδίου του άνθρακα.

Αλλά έχουμε σκεφτεί όλες τις πλευρές;

Πηγή εικόνας: www.unsplash.com

Το αποτύπωμα των ψηφιακών κέντρων υποδομής

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να δούμε, είναι το αποτύπωμα άνθρακα της ίδιας της ψηφιακής υποδομής. Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, τα κέντρα δεδομένων αντιπροσώπευαν περίπου 200 terawatt-ώρες κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας το 2019, έναντι του 1% της παγκόσμιας χρήσης.

Ορισμένα κέντρα δεδομένων και πάροχοι υπηρεσιών cloud, είναι πιο πράσινοι από άλλους, αναφέρει ο Duncan Grierson, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της πλατφόρμας βιώσιμης επένδυσης Clim8 Invest: «Είναι αλήθεια ότι τα κέντρα δεδομένων διψάνε από μόνα τους για ενέργεια, ωστόσο πολλοί από τους μεγάλους παρόχους cloud, όπως η AWS και η Google, καλύπτουν πολλές από τις ενεργειακές τους ανάγκες από την ηλιακή και αιολική ενέργεια».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στην πραγματικότητα, πέρυσι η Google ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να επενδύσει έως και 2 δισεκατομμύρια δολάρια περισσότερο σε καθαρή ενέργεια, διαπραγματευόμενη τη μεγαλύτερη συμφωνία ανανεώσιμης ενέργειας στην εταιρική ιστορία.

Δεν είναι όμως μόνο οι τερατώδης ποσότητες ενέργειας που καταναλώνονται το μοναδικό κόστος της ψηφιακής εποχής.

Μεγάλο μέρος της ενέργειας που καταναλώνεται από τα κέντρα δεδομένων παγκοσμίως χρησιμοποιείται για τη ψύξη. Αυτή η ψύξη απαιτεί δισεκατομμύρια γαλόνια νερού. Ωστόσο το νερό, είναι ένας παράγοντας που βλέπουμε ολοένα και περισσότερο να συζητείται και να αυξάνεται η ανησυχία των ειδικών γύρω από αυτόν.

ψηφιακή εποχή
Πηγή εικόνας: www.unsplash.com

Το αποτύπωμα των καταναλωτών στην ψηφιακή εποχή

Η χρήση των κινητών, υπολογιστών και τηλεοράσεων, παράγει το 4% των παγκόσμιων εκπομπών του θερμοκηπίου, και θα παράγει το 8% μέχρι το 2025, σύμφωνα με μια έρευνα.

Ένας από τους συγγραφείς αυτής της έρευνας, αναφέρει ότι «Τα καλά αποτελέσματα των ψηφιακών τεχνολογιών, όσον αφορά την κατανάλωση ενέργειας και τις συναφείς εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, εξουδετερώνονται συνεχώς σε παγκόσμια κλίμακα από το γεγονός ότι χρησιμοποιούμε αυτές τις τεχνολογίες χωρίς να σκεφτόμαστε τον σωστό τρόπο να το κάνουμε». Αυτό σημαίνει την αγορά λιγότερο ισχυρών μηχανών και την αντικατάστασή τους λιγότερο συχνά.

Συμπερασματικά, η ψηφιακή εποχή μπορεί να έχει καθαρό θετικό αποτέλεσμα όταν μιλάμε για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Μόνο όμως όταν αυτό γίνεται με το σωστό τρόπο: χρησιμοποιώντας ανανεώσιμες και πράσινες μορφές ενέργειας από τις ψηφιακές υποδομές, σε συνδυασμό με τη σωστή χρήση των καταναλωτών.

Sustain the world


Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για αυτό το άρθρο:

  1. The true climate cost of going digital, ανακτήθηκε από www.raconteur.net, τελευταία επίσκεψη 4/1/2021
  2. ‘Digital sobriety’ can halt tech-fuelled global warming, says report, ανακτήθηκε από www.newscientist.com, τελευταία επίσκεψη 4/1/2021

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Αιμιλία Βαΐτση

Ονομάζομαι Αιμιλία και είμαι μια μη φυσική κοκκινομάλλα. Μου αρέσει να μαθαίνω καινούργια πράγματα, να γνωρίζω καινούργιους ανθρώπους, να απολαμβάνω όμορφα τοπία και να ονειρεύομαι.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;