Greenwashing vS Green Marketing. Πώς θα τα ξεχωρίσεις;

Πηγή εικόνας: www.adweek.com

Greenwashing: είναι μια μορφή μάρκετινγκ στην οποία το πράσινο PR και το πράσινο μάρκετινγκ χρησιμοποιούνται παραπλανητικά για να πείσουν το κοινό ότι τα προϊόντα, οι στόχοι και οι πολιτικές ενός οργανισμού είναι φιλικά προς το περιβάλλον και επομένως καλύτερα από τα υπόλοιπα που κυκλοφορούν.

Συνήθως, οι εταιρείες που κάνουν greenwashing, σπαταλούν περισσότερα χρήματα για να προωθήσουν τα προϊόντα τους ως eco-friendly, παρά για να τα κάνουν όντως eco-friendly.

Μερικά παραδείγματα greenwashing

H&M conscious collection

Η H&M κυκλοφόρησε αυτή τη συλλογή, υποστηρίζοντας ότι όλα τα κομμάτια της συλλογής κατασκευάζονται από υλικά βιώσιμης προέλευσης, όπως το 100% οργανικό βαμβάκι ή τον ανακυκλωμένο πολυεστέρα.

Τι συμβαίνει όμως στη πραγματικότητα;

Σύμφωνα με την Αρχή του Καταναλωτή της Νορβηγίας, «Οι πληροφορίες στον ιστότοπο της H&M ήταν γενικές και δεν διευκρίνισαν το πραγματικό περιβαλλοντικό όφελος για κάθε ένδυμα συγκεκριμένα, όπως η ποσότητα ανακυκλωμένου υλικού σε κάθε ένδυμα».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παράλληλα, η H&M λάνσαρε και μία premium συλλογή, την Conscious Exclusive Collection, υποστηρίζοντας αυτήν τη φορά ότι «εξερευνά τη θεραπευτική δύναμη της φύσης, ενώ παράλληλα αγκαλιάζει την καινοτομία με πιο βιώσιμα υλικά και διαδικασίες, για ένα πιο βιώσιμο μέλλον στη μόδα».

Αυτά τα υλικά περιλαμβάνουν το Piñatex, μια εναλλακτική λύση από φύλλα ανανά, έναν φυτικό εύκαμπτο αφρό που κατασκευάζεται χρησιμοποιώντας βιομάζα φυκιών που ονομάζεται Bloom Foam, και το Orange Fiber, ένα βιώσιμο μεταξωτό ύφασμα από υποπροϊόντα χυμού εσπεριδοειδών.

Ωστόσο, η ποσότητα ενέργειας που χρησιμοποιείται για την επεξεργασία των φύλλων ανανά απαιτεί μεγάλες ποσότητες μη ανανεώσιμων πόρων, που είναι αναμφισβήτητα χειρότερο από τη χρήση ζωικών υποπροϊόντων.

Πηγή εικόνας: www.unsplash.com

Πού καταλήγουμε ύστερα από όλα αυτά;

Η γρήγορη μόδα είναι στο προσκήνιο του greenwashing και οι εταιρείες σε αυτόν τον τομέα ενθαρρύνουν την κατανάλωση δημιουργώντας καινούργιες τάσεις κάθε εβδομάδα. Λόγω των οικονομιών κλίμακας, τα υλικά που προέρχονται από τη γεωργία και τα υλικά που είναι βασισμένα σε φυτά, συχνά αφήνουν ένα μεγάλο αποτύπωμα άνθρακα στο περιβάλλον.

Organix shampoos

Η εταιρεία, συχνά διαφημίζει ότι τα προϊόντα της είναι φυσικά. Παρ’ όλα αυτά, μόνο το 1/18 από τα συστατικά που ισχυρίζεται ότι είναι οργανικά, είναι πιστοποιημένα ως οργανικά. Επιπλέον, το προϊόν διατίθεται σε πλαστικά μπουκάλια που έχουν ως βάση το πετρέλαιο.

Tip: Δώσε προσοχή στη συσκευασία ενός φιλικού προς το περιβάλλον προϊόντος.

Greenwashing vS Green Marketing

Φυσικά υπάρχουν εταιρείες που όντως έχουν ενσωματώσει πράσινες πρακτικές στις διαδικασίες τους και στα ίδια τα προϊόντα τους. Ποια η διαφορά λοιπόν μεταξύ green marketing και greenwashing;

Το green marketing είναι το marketing των φιλικών προς το περιβάλλον προϊόντων και υπηρεσιών. Το green marketing περιλαμβάνει διάφορα πράγματα, όπως είναι η δημιουργία ενός φιλικού προς το περιβάλλον προϊόντος και συσκευασίας, η υιοθέτηση βιώσιμων επιχειρηματικών πρακτικών και η εστίαση στην προώθηση ενός μηνύματος που επικοινωνεί τα πράσινα οφέλη ενός προϊόντος.

Αυτός ο τύπος marketing μπορεί να είναι πιο ακριβός, αλλά έρευνες έχουν δείξει ότι μακροπρόθεσμα είναι πιο κερδοφόρο και χαρίζουν ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις επιχειρήσεις που το υιοθετούν. Οι ανάγκες των καταναλωτών αλλάζουν και πλέον όλο και περισσότεροι θα έδιναν περισσότερα χρήματα για ένα προϊόν που είναι πιο φιλικό προς το περιβάλλον. Η ζήτηση αυτή, φυσικά λαμβάνεται υπόψιν από τις εταιρείες.

Ποιες είναι μερικές από τις πρακτικές του green marketing;

  • Ο περιορισμός της χρήσης του χαρτιού με τη χρήση του ηλεκτρονικού marketing και κάνοντας τις περισσότερες ή όλες τις διαδικασίες εντός της εταιρείας σε digital μορφή.
  • Πρόγραμμα ανακύκλωσης και υπεύθυνες πρακτικές αποβλήτων.
  • Φιλική προς το περιβάλλον συσκευασία προϊόντος.
  • Φιλικές προς το περιβάλλον πηγές ενέργειας.
  • Προσπάθεια για μείωση του αποτυπώματος της εταιρείας στο περιβάλλον.
  • Χορήγηση προγραμμάτων που ενθαρρύνουν τη βιώσιμη ανάπτυξη.
  • Προσπάθεια να υιοθετήσει καινούργια υλικά και να σταματήσει εντελώς τη χρήση ορυκτών καυσίμων.

Από την άλλη, το greenwashing περιλαμβάνει όλες εκείνες τις πρακτικές που χρησιμοποιούν οι εταιρείες έτσι ώστε να φαίνονται τα προϊόντα τους eco-friendly χωρίς όμως να είναι στην πραγματικότητα.

Μερικά tips για να μην πέσεις θύμα greenwashing

Στη καθημερινότητα μας, ερχόμαστε συχνά αντιμέτωποι με παραδείγματα greenwashing χωρίς να το καταλάβουμε. Για να μην πέσεις θύματα αυτού, εδώ είναι μερικά tips για να καταλάβεις αν ένα προϊόν είναι όντως πράσινο όπως ισχυρίζεται η εταιρεία ή αν πρόκειται για greenwashing.

  • Ακούγεται υπερβολικό και πολύ καλό για να είναι αληθινό.
  • Είναι δύσκολο να το επιβεβαιώσεις. Αν είναι δύσκολο να βρεις λεπτομέρειες σχετικά με αυτό, οι δηλώσεις φαίνονται ασαφής και μη συγκεκριμένες, κατά πάσα πιθανότητα πρόκειται για greenwashing.
  • Τα πολύ πράσινα γραφιστικά. Η υπερβολή στη χρήση πράσινων γραφιστικών είναι συνήθως αντιπερισπασμός.
  • Η συσκευασία είναι το αντίθετο του φιλικού προς το περιβάλλον.
  • Η εταιρεία εκμεταλλεύεται τους υπαλλήλους της και δεν υπερασπίζεται τα ανθρώπινα δικαιώματα. Αν μία εταιρεία το κάνει αυτό, είναι σχεδόν ανέφικτο να έχει ως προτεραιότητα το περιβάλλον.

Συμπεράσματα

Είναι γεγονός ότι η ζήτηση για πράσινα προϊόντα έχει αυξηθεί. Οι καταναλωτές είναι πιο ενημερωμένοι και ευαισθητοποιημένοι για τα περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήματα του πλανήτη, και ήδη πολλοί από αυτούς απαιτούν από τις εταιρείες να αναλάβουν δράση.

Αρκετές από τις εταιρείες, εκμεταλλευόμενες τη ζήτηση αυτή, παραπλανούν το καταναλωτή για τα περιβαλλοντικά οφέλη των προϊόντων τους και των διαδικασιών που χρησιμοποιούν, υιοθετώντας πρακτικές greenwashing.

Στο χέρι του καταναλωτή είναι, να καταλάβει πότε πρόκειται για greenwashing ή green marketing και να προβεί στις κατάλληλες αποφάσεις.

Sustain the world


Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν για αυτό το άρθρο:

  1. Greenwashing: What It Is, How To Spot It And Avoid It, ανακτήθηκε από www.medium.com, τελευταία επίσκεψη 21/11/20
  2. H&M called out for “greenwashing” in its Conscious fashion collection, ανακτήθηκε από www.dezeen.com, τελευταία επίσκεψη 21/11/20
  3. Green Marketing, ανακτήθηκε από www.shopify.in, τελευταία επίσκεψη 21/11/20

Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Αιμιλία Βαΐτση

Ονομάζομαι Αιμιλία και είμαι μια μη φυσική κοκκινομάλλα. Μου αρέσει να μαθαίνω καινούργια πράγματα, να γνωρίζω καινούργιους ανθρώπους, να απολαμβάνω όμορφα τοπία και να ονειρεύομαι.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;