Girl Power: Το ελληνικό ραπ είναι (και) γυναικεία υπόθεση

To ραπ και το έτερο φύλο

Αρκετά συχνά,το χιπ χοπ και η ραπ μουσική, κατηγορείται από τους επικριτές του για διάφορους λόγους. Ένας από τους πιο συνηθισμένους αφορά σεξιστικούς στίχους και λεξιλόγιο που φαίνεται να μην δείχνει τον απαιτούμενο και αυτονόητο σεβασμό στις γυναίκες. Σε ορισμένες περιπτώσεις μοιάζει να υπάρχει κάποια βάση. Ορισμένοι μιλούν για μια μουσική φαινομενικά ανδροκρατούμενη. Πιστεύω όμως, πως το καλύτερο αντεπιχείρημα σε αυτό το δίνει το ίδιο το χιπ χοπ και αυτοί που το εκπροσωπούν.

Αφενός, υπάρχουν κομμάτια όπως το Γυναικάρες των Taburo Bota, αφετέρου, υπάρχουν οι ίδιες οι γυναίκες που πιάνουν μικρόφωνο και ραπάρουν. Από τις πρωτοπόρες MC Lyte και Queen Latifah μεταφερόμαστε μέχρι τις εντυπωσιακά άνετες και ταλαντούχες Young MA ή τη Lady Leshurr (που πρόσφατα ήρθε από τα μέρη μας και έβαλε φωτιά στην Τεχνόπολη). Κι αν στο εξωτερικό είναι αρκετά συνηθισμένο, και αποδεκτό πια, εδώ ανέκαθεν αργούσαμε να δεχτούμε την εξέλιξη. Για αυτό σήμερα θα ασχοληθούμε με 5 Ελληνίδες MCs που αφήνουν το στίγμα τους στην εγχώρια χιπ χοπ σκηνή.

1) Sadahzinia

Υπήρξε μια εποχή, μεγάλης διάρκειας μάλιστα, που η Sadahzinia (αν και Low Bap) ήταν ο ορισμός, το πρότυπο αυτού που λέμε “γυναίκα στον χώρο του ραπ”. Τραγουδούσε πάντα στο πλευρό του BD Foxmoor, από την πρώτη στιγμή και την επανάσταση του, μέχρι τώρα στην νέα εποχή του συγκροτήματος.

Κι αν επιμένετε ότι δεν είναι MC, γυρίστε λίγο πίσω τον χρόνο κι ακούστε τον ‘Μαγικό Αυλό’, το ‘Σκιάχτρο’, το ‘Χρέωσε τα στη Φωτιά’. Ακούστε το ‘Σάββατο και Κυριακή’, ένα από τα πιο καλογραμμένα και to the point σατιρικά – κοινωνικά κομμάτια που έχουν γραφτεί. Ούσα ενεργή από το 1998 με τον πρώτο της σόλο δίσκο, ονόματι ‘Άλλο ένα Ψέμα’ συνεχίζει ακάθεκτη και κάθε φορά έχει κάτι καινούριο να πει.

Advertisement

2) Inka

Αν η Sadahzinia είναι πιο παλιά και μια διαχρονική αξία, η Inka αναμφίβολα είναι η πιο mainstream και διάσημη Ελληνίδα ράπερ. Και δεν θα γινόταν αλλιώς αφού αποτελεί μέλος ενός από τα πιο εμβληματικά “νεανικά” ραπ συγκροτήματα της χώρας. Οι Bong Da City, που συμμετείχε, ήταν στις αρχές τις προηγούμενης δεκαετίας κάτι σαν τους Λόγος Τιμής του σήμερα. Οι BDC, σε μια εποχή που το ελληνικό ραπ δεν είχε σε καμία περίπτωση την απήχηση που έχει τώρα, ακούγονταν παντού. Κι ένας βασικός λόγος για αυτό είναι μια γυναίκα έπιασε μικρόφωνο και έχωσε τις ρίμες της.

Από τότε τα χρόνια πέρασαν, οι BDC έσπασαν σε επιμέρους γκρουπ, ενώ αρκετές είναι και οι σόλο κυκλοφορίες των μελών τους. Η Inka απέδειξε και στον πιο δύσπιστο το ταλέντο της τα τελευταία 2, και κάτι χρόνια, με τις προσωπικές της κυκλοφορίες. Μας έπεισε ήδη από το ‘Ξέρω τι Κάνω’, το πρώτο κομμάτι που ανέβασε στο δικό της κανάλι με τον Μω στο ρεφρέν, μέχρι και την ‘Αλήθεια’ (πάλι με Στυλ Μω αλλά και τον Κανών). Αποκορύφωμα της καριέρας της θεωρείται το ‘Να σου θυμίσω’, που δεν θα αργήσει να αγγίξει το εκατομμύριο στα views. Κατά τη γνώμη μου, η Ινκα είναι έναν δίσκο κι ένα live μακριά από την καταξίωση και την εδραίωση της στον σύγχρονο κύκλο των σούπερ επιτυχημένων ράπερς.

3) Mentira Witch Project

H Mentira είναι μια ακόμα γυναίκα που ξεπήδησε από το Low Bap. Οι συνεργασίες της με τον Βέβηλο, μέσω των Omerta, την έβαλαν για τα καλά στο προσκήνιο και κρατήθηκε εκεί λόγω του ταλέντου και της κλίσης της και του  αρκετά σκληροπυρηνικού και επιθετικού ήχου. Δρα, κατά βάση, δίνοντας το παρόν σε αυτοοργανωμένα DIY lives, που συνήθως γίνονται για έναν συγκεκριμένο σκοπό. Μέσα από αυτά, στα οποία όχι μόνο συμμετέχει αλλά συχνά τα διοργανώνει, έχει διαμορφώσει το δικό της στυλ και ακολουθεί πιστά τη συγκεκριμένη κουλτούρα.

Advertisement

Παρά τα κατά καιρούς προβλήματα, που είναι λογικό να αντιμετωπίζει, λόγω της δράσης της, έχει καταφέρει να ακουστεί σε όσους θέλουν να ακούσουν. Οι συνεργασίες της με άλλους ράπερ της ίδιας “σχολής”, από τους Intifada μέχρι τον Boem, και η ασταμάτητη όρεξη για νέα πράγματα υπόσχονται ακόμα καλύτερα πράγματα στο μέλλον από τη Mentira.

4) Mi55t

Όσοι βρέθηκαν στο Off The Hook από νωρίς (και πιστέψτε με δεν ήταν λίγοι) έχουν πάρει μια γεύση από την Μi55t. Εξαιρετικά δυναμική και αληθινή, με σοβαρά και μετρημένα λόγια, σε κερδίζει από τους πρώτους στίχους. Έχει συνεργαστεί κι αυτή με διάφορους MCs, με αποκορύφωμα τους Razastarr. Όταν ένα τόσο αληθινό και αγαπητό συγκρότημα επιλέγει να κάνει κομμάτι μαζί με κάποι@, σίγουρα κάτι κάνει καλά.

Τα παραπάνω σε καμία περίπτωση δεν σημαίνουν πως μπορεί μόνο σε τέτοιο στυλ. Έχει αποδείξει πως και flow έχει και punchlines που βάζουν τους όποιους την κοντράρουν. Στο κανάλι της στο Youtube θα βρούμε διάφορες δουλειές της, από τον πρώτο της δίσκο μέχρι το ‘Πάλι Καλά’, που αποτελεί κομμάτι για το THHF του ’15 που την έκανε γνωστή για τα καλά. Η πιο πρόσφατη δουλειά της κυκλοφόρησε τον σαρωτικό Δεκέμβρη του 2019 και αναμένουμε ακόμα περισσότερα πράγματα στο μέλλον.

5) Daisy Chain & Miss Zebra

H επιλογή ήταν ιδιαίτερα δύσκολη. Υπάρχουν αρκετές που αξίζουν μια αναφορά αλλά προτίμησα τις Daisy Chain και Miss Zebra για να χωρέσω 2 ονόματα σε μια θέση και κυρίως για να ανεβάσω το παρακάτω κομμάτι.

Είναι δύο Γυναίκες με διαφορετικές πορείες που πάντα θα έρχονται ταυτόχρονα στο μυαλό μας εξαιτίας του ‘Δεν θα περάσουν’, το οποίο είναι το πιο γνωστό κομμάτι της καθεμιάς ξεχωριστά και μια απίθανη συνεργασία συνολικά. Μόλις λίγο περισσότερο του ενός λεπτού σε διάρκεια, το κομμάτι αυτό είναι γεμάτο με ιδέες και αντιλήψεις που (θα έπρεπε να) καθορίζουν όλη την κουλτούρα του χιπ χοπ. Επιθετικό, αντιδραστικό, hardcore, underground. Οι Daisy Chain και Miss Zebra, που κινούνται κι αυτές στον χώρο του DIY ραπ, δίνουν συχνά το παρόν σε αντιφασιστικά live, δίνουν καθημερινά τον δικό τους αγώνα κόντρα στα καθιερωμένα. Και το κάνουν πολύ καλά.

Advertisement

Και ένα σωρό άλλες…

Η λίστα θα μπορούσε να συνεχιστεί περισσότερο με πολλές ακόμα γυναίκες που συμμετέχουν ενεργά στο ελληνικό ραπ. Για παράδειγμα, η Dogmother είναι μια περίπτωση σχετικά όμοια με την Mi55t, με τη δική της συνεργασία με τους Razastarr να το αποδεικνύει. Η εξαιρετική και ανερχόμενη Alevivre ξεδιπλώνει, με τους Lost Apes, μια ιστορία Ενηλικίωσης, που όσο κυκλοφορεί, τόσο πιο πολύ θα ακούγεται.

H Sara με την Ηρώ, κινούμενες επίσης στον αντιφασιστικό – αγωνιστικό χώρο, έχουν πολλές συμμετοχές σε αντίστοιχα lives. Έχουν, ακόμα, πολλές συνεργασίες με Κάτω από το Γείσο (η Ηρώ ήταν μάλιστα στο σχήμα Χαρτοπόλεμος μαζί με τον Μπεκ των Γεισο), τον Πένθιμο/Clown ή τον Viral. Υπάρχει ακόμα, η AD- Libia με το ιδιαίτερο εν εξελίξει πρότζεκτ Jumping Judas. Υπάρχει, φυσικα, η Μαρίνα, η πιο αναγνωρίσιμη γυναίκα στο ελληνικό χιπ χοπ, παρόλο που δεν ραπάρει η ίδια.

Μέσα σε όλα, υπάρχουν καλλιτέχνες που μπορεί να μην ανήκουν καθαρά στον χώρο του ραπ αλλά οι συνεργασίες τους με σπουδαίους Έλληνες ράπερς έχουν αφήσει ιστορία. Μιλάμε για δουλειές όπως το ‘Για τη Γενιά μου’, του Ευθύμη με τη Μαριλέττα, αλλά και την εξαιρετική Πελίνα που έχει δουλέψει πολλές φορές με τους 12ο Πίθηκο, Λεξ, Τζαμαλ και πρόσφατα και με Long 3. Λέμε ακόμα και τις ιδιαίτερες, και άκρως επιτυχημένες, συνεργασίες του Εισβολέα με τη Ματούλα Ζαμάνη.

Βλέπουμε, λοιπόν, πως το γυναικείο στοιχείο στο ελληνικό ραπ είναι πιο έντονο απ’ όσο θα φανταζόταν κανείς. Ελπίδα μας αποτελεί η δεδομένη γιγάντωση του ραπ στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια, που θα φέρει ακόμα περισσότερες γυναικείες φωνές στο προσκήνιο.

Παρόμοια άρθρα που μπορεί να σ’ενδιαφέρουν:


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Φοιτητής στο τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών,ελπίζω όχι για πολύ ακόμα. Λάτρης της μουσικής, του αθλητισμού και των καλών σειρών,το προσπαθώ με τον προγραμματισμό.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;