Σκάνδαλο Blitzchung: Reality check εξ’ ανατολής

Boycott Blizzard

 

Στον τελικό του game Hearthstone στην Ταϊβάν, ο νικητής Blitzchung δέχθηκε ποινή ενός χρόνου και παρακράτηση του χρηματικού του βραβείου, εξαιτίας της αναφοράς του  υπέρ των διαδηλώσεων στο Χονγκ Κονγκ, από την Activision Blizzard, η οποία έχει δεχθεί επιθέσεις και μποϊκοτάζ από την gaming κοινότητα. Το συγκεκριμένο σκάνδαλο είχε συνέχεια αλλά τα δεδομένα δεν άλλαξαν. Είναι γνωστά τα αίτια του γεγονότος, η κινέζικη εταιρία Tencent κατέχει ένα 5% της Activision Blizzard, αλλά αυτό το στοιχείο είναι επιφανειακό.

 

Το σκάνδαλο της Activision Blizzard ήταν ένα γεγονός αναμενόμενο, αν και σχεδόν τυχαία ήταν η εταιρία που το έπαθε πρώτη. Το 5% δεν είναι μεγάλο σε σχέση με το 100% της Riot Games ή το 40% της Epic Games που ανήκει στην Tencent, αλλά εκτός από την γενική ιδιοκτησία υπάρχει και το δεδομένο ότι η Tencent είναι ο κρίκος των games της Activision Blizzard αλλά και της Activision στο κινεζικό εμπόριο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το πρόβλημα όμως δεν προέρχεται από το ίδιο το εμπόριο, ούτε από μια μεγάλη εταιρεία αλλά από το σύστημα οικονομικής ιεραρχίας της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας. Οι μεγάλες εταιρείες της Κίνας δεν μπορούν να κατηγοριοποιηθούν παραδοσιακά στον δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα όπως γίνεται σε άλλες χώρες. Γενικά , η αστική τάξη της Κίνας που έχει τις ηγετικές θέσεις στο κεφάλαιο της χώρας είτε έχει άψογες σχέσεις με το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας είτε κατέχει κάποια θέση στην ιεραρχία του κόμματος ή κάποιο δημόσιο αξίωμα. Αυτό το γεγονός γίνεται αντιληπτό από το παράδειγμα του ανασχηματισμού της διεύθυνσης των εταιρειών πετρελαίου του 2011. Το κόμμα με αυτόν τον τρόπο διατηρεί τον αυταρχικό έλεγχο, κατανοώντας ότι όλες οι εξεγέρσεις που θα μπορούσαν να είναι αρκετά ισχυρές ώστε να απειλήσουν το κράτος, δεν θα έχουν στήριξη και χρηματοδότηση από αντιμέτωπα κεφαλαιοκρατικά συμφέροντα στην χώρα. Το Κ.Κ. της Κίνας με αυτό ως κορυφαίο δόγμα κατηγορεί την δημοκρατία ως ελεγχόμενη από πολλαπλά αστικά μέτωπα, και όχι από ένα ενιαίο όπως είναι το κράτος της Κίνας. Με αυτόν τον τρόπο, το Κ.Κ. της Κίνας εξάγει τον πολιτισμό και την πολιτική του σε άλλες χώρες μέσω του παγκόσμιου εμπορίου, δημιουργώντας έτσι έναν μεγάλο κύκλο συναλλαγών.

 

Η Tencent δουλεύει με τον ίδιο τρόπο και είναι μέρος του ίδιου συστήματος. Με αυτό τον τρόπο η Activision Blizzard, η οποία είναι δυτική εταιρεία, παίρνει τον ρόλο του κοινωνικοπολιτικού αντιπροσώπου του Κ.Κ. της Κίνας στον δυτικό κόσμο, όπως και άλλες εταιρίες που είναι στην σφαίρα επιρροής του. Εξαιτίας της Κινέζικης νομοθεσίας, η οποία απαγορεύει τις gaming κονσόλες στο εμπόριο της, η βιομηχανία των video games εστιάζει την διαπραγμάτευση με το κόμμα στον τρόπο που το κάθε προϊόν μπορεί να γίνει διαθέσιμο αλλά και τα όρια της επιβαλλόμενης λογοκρισίας, όπως έγινε με το expansion pack του World of Warcraft, Wrath of the Lich King. Η εν λόγω λογοκρισία στο παραπάνω παράδειγμα, απαγορεύει πράγματα όπως η εμφάνιση κοκκάλων ,το κόκκινο χρώμα του αίματος αλλά και κάθε δείγμα επαναστατικής συμπεριφοράς ενάντια σε οποιαδήποτε μορφή ιεραρχίας. Όλα τα μέσα επιρροής, συγκεκριμένα της Tencent και του Κινεζικού κράτους, εισάγουν εταιρίες όπως την Activision Blizzard στο εγχώριο εμπόριο. Αυτό αναλύεται από την έρευνα από το Munich Business School.

 

Αυτά τα δεδομένα φαντάζουν σε γενικές γραμμές αποκαλυπτικά στον χώρο των gamers, οι οποίοι αντιτίθενται στις φιλικές θέσεις της Activision Blizzard προς το κράτος της Κίνας. Ωστόσο οι μέθοδοι που οι gamers δείχνουν την αντίθεσή τους δεν έχουν αποτέλεσμα. Εκτός των σχολίων των gamers που φέρνουν την εταιρία σε αδιέξοδο, τα μποϊκοτάζ ενάντια στην Activision και στις εταιρίες της είναι ατελέσφορα. Η Activision εδώ και χρόνια δεν είχε ποτέ καλή εικόνα στο κοινό. Πάντα χαρακτηριζόταν ως η “λαίμαργη” μεγάλη εταιρία με άμεση παραπομπή στον Γενικό Διευθυντή Bobby Kotick με κέρατα του διαβόλου. Βέβαια, σε καμία περίπτωση δεν είχε αρνητική επίδραση η εικόνα αυτή στον τζίρο της εταιρείας.

Blizzard CEO

Η αλήθεια είναι ότι τα μποϊκοτάζ δεν φέρνουν αποτελέσματα, ακόμη και αν οι gamers με την φιλελεύθερη τους φιλοσοφία το πιστεύουν. Το γεγονός ότι όλοι θα σταματήσουν να παίζουν WoW, Overwatch και Call of Duty, για ένα θέμα που αγγίζει μόνο την συνείδησή τους ενώ γράφουν κατεβατά στο Reddit είναι στατιστικά λανθασμένο. Ως γνωστό δεδομένο σε αρκετούς κύκλους, οι εταιρείες έχουν σκοπό το μέγιστο κέρδος και όχι τις πολιτικές αξίες ενός κοινού χωρίς θεσμική ιεραρχία. Αυτό είναι ένα πρόβλημα του καπιταλισμού που αντίθετα με τους ολιγάρχες του Κ.Κ. της Κίνας οι gamers δεν έχουν την ίδια εκπαίδευση να το χειριστούν. Η μόνη κίνηση που μπορεί να θεωρηθεί στρατηγική από την μεριά των gamers είναι η συμβολοποίηση του χαρακτήρα της Mei από το Overwatch ως υποστηρίκτρια των διαδηλωτών στο Χονγκ Κονγκ. Όμως αυτό μπορεί να καταπολεμηθεί από την ίδια την Activision Blizzard με ένα μικρό cinematic.

Blizzard
(Από metro.co.uk)

Μετά από το Blizzcon 2019 οι αντιδράσεις έφτασαν στην κορύφωση τους με μικρές πορείες έξω από το event και γράμμα Αμερικανών πολιτικών. Ταυτοχρόνως τριάντα developers της Activision Blizzard απέργησαν κάνοντας πορεία έξω από τα γραφεία της στην Ιρβάιν, Καλιφόρνια. Στο τέλος ο Blitzchung, έστω και καθυστερημένα, πήρε το χρηματικό του βραβείο και η ποινή του μειώθηκε από έναν χρόνο σε έξι μήνες. Με την ανακοίνωση της Activision Blizzard για το Diablo 4 και το Overwatch 2, το ζήτημα κουκουλώθηκε, το μποϊκοτάζ ξεχάστηκε και όλα έμειναν ως μια ανάμνηση.

 

Αυτό το σκάνδαλο είναι από τα σημαντικότερα που υπήρξαν για το οποίο δεν προβλέπονται κυρώσεις από τον νόμο. Το πως το κοινό αντιδρά σε ένα τέτοιο γεγονός και πόσο γρήγορα το ξεχνάει απλά με διαφημίσεις είναι κάτι άξιο συζήτησης αλλά και εσωτερικής κριτικής, όχι μόνο για τους gamers αλλά και για το κάθε σκεπτόμενο άτομο.


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Στέλιος Κοττάκης

Φοιτητής Οικιακής Οικονομίας και Οικολογίας στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Βασικές ασχολίες είναι οι κοινωνικές επιστήμες, φιλοσοφία και ανάλυση τέχνης κάθε μορφής. Η αρθρογραφία για το gaming βασίζεται σε παλιά ενδιαφέροντά που επανήλθαν με διαφορετικό τρόπο.

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;