Phylax : Μια (ακόμα) περίπτωση σκοταδιστικής δραστηριότητας στην Ελλάδα

«Σε παρακράτος που βρίσκεται σε διατεταγμένη υπηρεσία» αποδίδει ο δήμαρχος Παλαιού Φαλήρου Διονύσης Χατζηδάκης τους ηθικούς –τουλάχιστον- αυτουργούς των βανδαλισμών στο γλυπτό Phylax το οποίο χτες τα ξημερώματα καταστράφηκε από ομάδα αγνώστων με κουκούλες αφού προηγήθηκαν το τελευταίο διάστημα επιθέσεις με μπογιά και πέτρες και εν συνεχεία εξορκισμοί και αγιασμοί από παλαιοημερολογίτες. Ταυτόχρονα ο κ. Χατζηδάκης κάνει λόγο ανοιχτά για «πολιτικές προεκτάσεις» του γεγονότος δείχνοντας ξεκάθαρα προς την πλευρά της Χρυσής Αυγής.

Ήδη από τις 4 Γενάρη όταν προκλήθηκαν τα πρώτα σχετικά επεισόδια που στόχευαν στην απομάκρυνση από την πλατεία όπου είχε τοποθετηθεί το γλυπτό, ο δήμαρχος της πόλης μιλώντας τότε στο ραδιόφωνο 24/7 είχε υποδείξει ως υπαίτιο όλου αυτού του κλίματος, που παραπέμπει στο Μεσαίωνα και το σκοταδισμό της Ιεράς Εξέτασης,  τον βουλευτή της Χρυσής Αυγής Ηλία Παναγιώταρο και τη σχετική ερώτηση που είχε καταθέσει στη βουλή.»

Πηγή  : TVXS

Το άγαλμα Phylax αποτελεί δωρεά στο Δήμο Παλαιού Φαλήρου από τον εφοπλιστή Θανάση Μαρτίνο.  Φιλοτεχνήθηκε από τον γλύπτη Κωστή Γεωργίου και εγκαταστάθηκε στην περιοχή του Φλοίσβου στο Παλαιό Φάληρο στις 7 Δεκεμβρίου έπειτα από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.

Σαν κατασκευή το άγαλμα είναι φτιαγμένο από μέταλλο και απεικονίζει μια αγγελόμορφη φιγούρα με ανοιχτά φτερά χωρίς όμως πρόσωπο, ενώ το μόνο χρώμα που φέρει είναι το βαθύ κόκκινο.  Σύμφωνα με τον δήμαρχο του Παλαιού Φαλήρου Διονύση Χατζηδάκη το άγαλμα είναι εμπνευσμένο από την ελληνική μυθολογία και πιο συγκεκριμένα από τον μυθικό φύλακα της Κρήτης Τάλω – το φτερωτό «ρομπότ» που είχε κατασκευάσει ο θεός Ήφαιστος.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σύμφωνα με παλιότερες δηλώσεις του δημάρχου : «η τοποθέτηση στο συγκεκριμένο σημείο έγινε με την έννοια της συμβολικής φύλαξης της πόλης, καθώς εκεί ήταν ο λιμένας του Φαλήρου, από όπου, σύμφωνα με την παράδοση, ξεκίνησαν ο Φάληρος για την Κολχίδα, ο Μενεσθέας με τους Αθηναίους για την Τροία και ο Θησέας για την Κρήτη, προκειμένου να σκοτώσει τον Μινώταυρο και να απαλλάξει τους Αθηναίους από τον βαρύ αιματηρό φόρο.»

Η ανάρτηση του γλυπτού όμως προκάλεσε τις θυελλώδεις αντιδράσεις μιας μεγάλης μερίδας κατοίκων της περιοχής. Σύμφωνα με αυτούς το γλυπτό με τη μορφή που έχει, παραπέμπει σε «διαβολική φιγούρα» και προσβάλει το χριστιανικό αίσθημα των κατοίκων. Κάποιοι κάτοικοι κατηγόρησαν τις δημοτικές αρχές ότι δεν ζήτησαν την γνώμη των δημοτών για την ανάρτηση του αγάλματος και άρχισαν να μαζεύουν υπογραφές για την απομάκρυνσή του.

Κάποιοι προέβησαν σε πιο «δραστικές λύσεις». Ιερείς της περιοχής οργάνωσαν λιτανεία και έραναν με αγιασμό το γλυπτό για να «εξορκίσουν το κακό» ενώ στις 28 Δεκεμβρίου σημειώθηκε ο πρώτος βανδαλισμός όταν άγνωστοι πέταξαν λευκή μπογιά στο άγαλμα. Πριν από αυτό κάποιοι άλλοι είχαν αποπειραθεί να κόψουν τα καλώδια που ηλεκτροδοτούν τις λάμπες που φωτίζουν το άγαλμα το βράδυ αλλά αντί για αυτά έκοψαν τα καλώδια της γραμμής του τραμ.

Το θέμα έφτασε μέχρι το Κοινοβούλιο όπου ο βουλευτής της Χρυσής Αυγής Ηλίας Παναγιώταρος κατέθεσε σχετική ερώτηση λέγοντας πως  :  «Πρόκειται για καλλιτεχνικό εξάμβλωμα και σατανιστικής μορφής γλυπτό διότι είναι μια μορφή που έχει σώμα ανθρώπου και κεφάλι πουλιού και είναι κατακόκκινου χρώματος δίνοντας την εντύπωση, με την πρώτη κιόλας ματιά, ότι πρόκειται για σατανιστική απεικόνιση, αφού έχει απόκοσμη μορφή διότι ως γνωστόν οι Άγγελοι απεικονίζονται πάντα με ευγενικές ανθρώπινες μορφές φέροντας μόνο ανοιχτόχρωμη ενδυμασία».

Τελικά τα ξημερώματα της 18ης Ιανουαρίου μια ομάδα κουκουλοφόρων έφτασε στο σημείο με τρία οχήματα και αφού έδεσαν το γλυπτό με σχοινιά το τράβηξαν για να πέσει στο έδαφος με αποτέλεσμα να καταστραφεί . Η μαρτυρία αυτή δόθηκε από ιδιοκτήτη καντίνας στο συγκεκριμένο σημείο ο οποίος μάλιστα κατέθεσε επίσης ότι η ομάδα τον απείλησε πως αν μιλούσε θα του κατέστρεφαν την καντίνα.

Αν και το άγαλμα παραδόθηκε στον γλύπτη για να επισκευασθεί και να επανατοποθετηθεί, η όλη επεισοδιακή ιστορία του γλυπτού φέρνει ξανά στο προσκήνιο το βαθύ σκοταδιστικό και βίαιο χαρακτήρα που διέπει μια μεγάλη (υπερβολικά μεγάλη) μερίδα της ελληνικής κοινωνίας, καθώς και το ρόλο που παίζει η Εκκλησία σε αυτόν, υποδαυλίζοντάς τον διαχρονικά.

Ο βανδαλισμός του PHYLAX έρχεται να προστεθεί σε μια μακριά αλυσίδα προσπαθειών να φιμωθούν καλλιτέχνες που το έργο τους είχε να κάνει (ή μπορούσε να θεωρηθεί ότι είχε να κάνει) με τον Χριστιανισμό.

Η αλυσίδα αυτή ξεκινάει στη μεταπολεμική Ελλάδα ήδη από το 1954 όταν η Εκκλησία της Ελλάδας αφόρισε τον Νίκο Καζαντζάκη για το βιβλίο του ο Τελευταίος Πειρασμός και μέσα στα χρόνια έβαλε στο στόχαστρο καλλιτέχνες, Έλληνες και ξένους. Ενδεικτικά μπορούμε να αναφέρουμε τον Μίμη Ανδρουλάκη την δεκαετία του ’90, τα επεισόδια έξω από το Θέατρο Χυτήριο για το έργο Corpus Christi ή την επίθεση πολιτών, με επικεφαλής τον ανεκδιήγητο πατέρα Κλεομένη,  στη Θεσσαλονίκη στο θέατρο Αριστοτέλειον όπου παιζόταν η παράσταση «Η Ώρα του Διαβόλου».

Δεν είναι τυχαίο που πάντα δίπλα στους θρησκόληπτους που οργανώνουν αυτές τις δράσεις στέκονται οι οργανωμένες φασιστικές και ναζιστικές ομάδες της κάθε εποχής. Στην εποχή μας μάλιστα που οι εθνικιστές ακροδεξιοί εκπροσωπούνται μέσα στο κοινοβούλιο, μπορούν να παρέχουν και επίσημη πολιτική κάλυψη στους συγκεκριμένους Χριστιανούς που δεν διαφέρουν σε τίποτα από τους φανατικούς Ισλαμιστές, οι οποίοι προβαίνουν σε ίδιες δράσεις στις χώρες τους και όχι μόνο.

Ο λόγος του γιατί η ακροδεξιά στέκεται αρωγός σε τέτοιου είδους δράσεις είναι πολύ απλός. Όχι μόνο γιατί έτσι κερδίζουν ψήφους αλλά και γιατί αποκτούν την υποστήριξη της Ορθόδοξης Εκκλησίας που είναι βασικός ρυθμιστής της πολιτικής ζωής στην Ελλάδα.

Τέλος γιατί δεν θέλουν η πίστη ή μη πίστη σε οποιαδήποτε θρησκεία να είναι αυτό που σημαίνει σε κάθε ελεύθερη κοινωνία. Προσωπικό δικαίωμα και υπόθεση του κάθε πολίτη. Αυτό που στην ουσία επιδιώκουν είναι η κυρίαρχη θρησκεία της Ελλάδας να καταστεί ένα ιδεολογικό μέσο καταπίεσης και επιβολής που θα μπορούν να το χρησιμοποιούν για να καταδιώκουν όποιον διαφωνεί μαζί τους – ακριβώς όπως και οι ακραίοι Ισλαμιστές τους οποίους θεωρητικά εχθρεύονται.


Λίγα λόγια για τον συντάκτη

Τάσος Σίνης

Ονομάζομαι Τάσος Σίνης. Ζω στην Τσεχία όπου εργάζομαι σαν ιδιωτικός υπάλληλος. Μου αρέσει να γράφω τις σκέψεις μου με αποτέλεσμα μέχρι τώρα ένα μυθιστόρημα και αρκετά άλλα κείμενα

Εβδομαδιαία ενημέρωση απο το maxmag στο email σου

Η ενημέρωση σου, για όλα τα θέματα, επί παντός επιστητού, είναι προτεραιότητα για μας στο MAXMAG. Αυτός είναι κ ο λόγος, για τον οποίο κάθε εβδομάδα οι συντάκτες μας θα επιλέγουν τα 15 σημαντικότερα άρθρα, από όλες τις στήλες του περιοδικού και θα φροντίζουμε να τα λαμβάνεις απευθείας στο email σου. Όλες οι σημαντικές ειδήσεις θα σε περιμένουν να τις ανοίξεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι μια εγγραφή στο Newsletter μας. Τι περιμένεις λοιπόν;